Πριν μερικά χρόνια (2010) μου είχε ζητηθεί από το περιοδικό
Sonik να συμμετάσχω στην έκδοση «100 rock icons», γράφοντας λίγα λόγια (150-200
λέξεις) για ένα πρόσωπο της δικής μου επιλογής, που να είχε παίξει όμως ένα
σημαντικό ρόλο στην πορεία της rock μουσικής. Είχα σκεφθεί, αυτομάτως σχεδόν,
να αναφερθώ σε κάποιον που να μην είναι μουσικός, θέλοντας να συνδέσω το rock
και με άλλες καταστάσεις, με την λογοτεχνία ας πούμε, την ποίηση, το σινεμά
κ.λπ. Το πρώτο πρόσωπο που μου ήρθε στο μυαλό ήταν ο Allen Ginsberg… Επειδή
όμως σκέφθηκα πως κάποιος άλλος θα μπορούσε να γράψει για ’κείνον (τελικά δεν
έγραψε κανείς), είπα να συντάξω λίγες λέξεις για τον Harry Smith (1923-1991),
έναν επίσης σημαντικό δημιουργό που επηρέασε με το έργο του όχι μόνο το rock,
αλλά και ποικίλες άλλες τέχνες.
Η συνέχεια εδώ… http://www.lifo.gr/team/music/51136
""" Είχα σκεφθεί, αυτομάτως σχεδόν, να αναφερθώ σε κάποιον που να μην είναι μουσικός, θέλοντας να συνδέσω το rock και με άλλες καταστάσεις, με την λογοτεχνία ας πούμε, την ποίηση, το σινεμά κ.λπ. """
ΑπάντησηΔιαγραφήΆμα το κάνει ο Νταλούκας αυτό όμως (να αναφέρει ως "ροκ" άτομα κλπ άτομα εκτός ροκ μουσικής) είναι "τραμπαρίφας" και λέει "μπαρούφες", "κοτσάνες" (και άλλες γλαφυρές λαϊκές εκφράσεις)...
Α.
Ποιος είναι ο… Έλληνας Harry Smith ρε ανώνυμε; Ο Τάσος Δενέγρης, ή ο Αλέξης Ακριθάκης; Γιατί λες κοτσάνες;
ΔιαγραφήΟ Σίμωνας Καρράς, και;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίπα ακριβώς τι εννοώ. Δεν είπα συγκεκριμένα και μόνο για τον Χάρυ Σμιθ.
Είπα ότι έχω διαβάσει να του την λες του Νταλούκα όταν αναφέρει π.χ ως "ροκ" άτομα εκτός ροκ μουσικής ή προηγούμενων εποχών.
Αλλά εδώ μας λες ξαφνικά ότι δεν πειράζει, μπορούμε να συνδέσουμε την έννοια "ροκ" και "rock icon" και γενικότερα με άλλες καταστάσεις, ακόμα και αν έχει να κάνει με προγενέστερες μουσικές και εποχές (Χάρυ Σμιθ) ή και με άλλα είδη τέχνης (ποίηση, σινεμά, κλπ).
Αν δεχτούμε τη γενικότερη έννοια, που εδώ δέχεσαι, τότε και ο Δενέγρης μπορεί να είναι ροκ, ή ο Ακριθάκης, ή π.χ. άτομα όπως ο Κουτρουμπούσης.
Δεν θέλω να εμπλακώ σε κουβέντα που είναι ανόητη από τη γέννα της. Εγώ δεν αποκάλεσα τον Harry Smith ούτε «ροκ ζωγράφο», ούτε «ροκ κινηματογραφιστή», ούτε «ροκ ποιητή», ούτε άλλες τέτοιες αηδίες. Εγώ είπα πως ο άνθρωπος αυτός με το έργο του, τις ανθολογίες του εννοώ και τα κείμενά του, επηρέασε μια γενιά μουσικών και όχι μόνο μουσικών, που άλλαξαν την κατεύθυνση του folk, του rock και του folk-rock (με πρώτο και καλύτερο τον Bob Dylan). Η γενικότερη δε παρουσία του μέσα στο underground (κομμάτι του οποίου ήταν κι ένα μέρος του rock του ’60 – όπως οι φίλοι του οι Fugs π.χ.), συνιστά μία πρόδηλη “rock icon” (όπως συνιστά και ο Ginsberg εξάλλου και ορισμένοι άλλοι μη μουσικοί). Το να ψάχνει κάποιος να βρίσκει «ελληνικές» αναλογίες με αυτά τα πρόσωπα και τις καταστάσεις (έχοντας διαβάσει μάλιστα και το σχετικό κείμενο για τον Harry Smith, έχοντας πληροφορηθεί δηλαδή το έργο του και τη ζωή του) μόνο τα γέλια προξενεί.
ΔιαγραφήΦΩΝΤΑ,ΚΑΘΕ ΣΟΒΑΡΗ ΚΟΥΒΕΝΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ROCK'EN'ROLL ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΔΕΝ ΧΩΡΕΙ ΣΟΒΑΡΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΛΟΓΩ ΤΟΥ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΟΥ ΟΡΙΖΟΝΤΑ ΤΩΝ FAN ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΚΑΘΟΔΗΓΟΥΜΕΝΗΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΗΣ ΣΥΝΔΕΙΔΗΣΙΑΚΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ ΓΙΑ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΖΩΗΣ ΤΩΝ ΑΝΩ FAN.O ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΣΤΙΓΜΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΛΛΟΘΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ,ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ.ΦΙΛΙΚΑ ΓΙΑΝΝΗΣ.ΥΓ.Η ΧΩΡΑ ΜΑΣ ΠΑΝΤΑ ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΤΙΚΗ ΣΕ ΚΑΘΕ ΜΟΡΦΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΣΜΟΥ.( ΩΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΕΣ)
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάνε πολλά χρόνια από τότε που έγραφα στο «Ραντεβού στο Κύτταρο» (1996):
ΑπάντησηΔιαγραφή«Θα πρέπει να τονίσουμε ότι όλη η pop και rock εγχώρια παραγωγή αντιμετωπίζεται ως ένα μέρος –και μάλιστα μικρό– της ευρύτερης δισκογραφίας μας. Η λέξη “μικρό” δεν χρησιμοποιείται μόνο για να δηλώσει την ποσοτική διάσταση του θέματος, αλλά –αν θέλετε– και τη γενικότερη παρέμβαση του εν λόγω υλικού στο πολιτιστικό μας “γίγνεσθαι”».
Χονδρικώς... τι να μας πει ο Σιδηρόπουλος, όταν έχουμε εμπρός μας το έργο ενός Θεοδωράκη – για τον οποίον διάφοροι ανόητοι (την δεδομένη στιγμή) έλληνες ροκάδες, έχουν κάνει αήθη και κομπλεξική κριτική; (Πολλοί απ’ αυτούς, είμαι σίγουρος, πως αν είχαν διαβάσει μόνο το «Μουσική για τις μάζες» θα είχαν πετάξει τις κιθάρες και τα μπάσα τους, και θα ψέλνανε γονατιστοί «Τη Υπερμάχω»).
Δεν υποτιμώ κανένα δημιουργό, κι όπως έχω γράψει κι άλλες φορές… ακόμη κι ένα καλό τραγούδι αν έχει γράψει κάποιος στη ζωή του, ένα μόνο, οφείλουμε να του το πιστώσουμε και να του πούμε «εύγε». Όμως δεν είναι δυνατόν στη ζυγαριά να βαραίνουν τα τρία-τέσσερα τραγούδια ενός δημιουργού, έναντι ενός ολοκληρωμένου και πληθωρικού έργου.
Ορισμένοι εγχώριοι μπατιροροκάδες μπορεί να ξερογλείφονται για τα rock κατορθώματα σε Αγγλία και Αμερική, ψάχνοντας στην ημετέρα να βρουν «πρόσωπα-αναλογίες», αλλά εδώ, κατά τον σοφό Τζιμάκο, είναι… «Ελλάδα, Ανατολή, είμαστε όλοι Αραπάδες, Τσιγγάνοι, Γύφτοι, Μοϊκανοί»… Δεν είμαστε «γιάνκηδες» και «τόμμυδες». Έτσι θέλω να νομίζω δηλαδή… εννοώντας πως τυγχάνουμε κοινωνοί μιας συγκεκριμένης παράδοσης την οποίαν αξίζει (έτσι λέω) να την μελετούμε και να την ενσωματώνουμε (με τέχνη και με πάθος) στα καθέκαστα. Στα ροκ καθέκαστα ή όποια άλλα…
ΦΙΛΕ ΦΩΝΤΑ ΕΥΓΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΟ ΤΡΟΠΟ ΣΚΕΨΗΣ ΣΟΥ. ΜΟΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΣΑΝ ΤΟΝ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ,ΤΟΝ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΛΕΣΣΑ, ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ ΕΙΝΑ ΔΥΣΕΥΡΕΤΑ, ΚΑΙ ΤΥΧΕΡΟΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΤΑ ΕΙΧΑΝ.ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΡOK ΤΩΡΑ ΟΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΕΙΧΑΝ ΤΗΝ ΔΙΑΘΕΣΗ ΝΑ ΤΟ ΕΚΦΡΑΣΟΥΝ(ΟΧΙ ΜΟΥΣΙΚΑ) ΑΛΛΑ ΨΥΧΙΚΑ, ΝΟΗΤΙΚΑ,ΠΟΥ ΚΑΜΠΟΣΟΙ ΝΤΟΠΙΟΙ ΒΛΑΧΟΡΟΚΕΠΑΝΑΣΤΕΤΕΣ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΕΣΟΥΝ ΟΥΤΕ ΣΕ 10 ΖΩΕΣ.Υ.Γ. Ο ΠΛΕΣΣΑΣ ΣΤΟ ΤΖΑΖ ΡΟΚ ΕΧΕΙ ΑΦΗΣΕΙ ΑΠΙΣΤΕΥΤΑ ΔΕΙΓΜΑΤΑ(1966-67).Υ.Γ2 ΣΕ ΑΓΓΛΙΚΗ ΨΥΧΕΔΕΛΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ 1966-70,(TO EXΩ ΩΣ BINYΛIO),ΥΠΑΡΧΕΙ TRIBUTE TO ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ!!! AΠΟ UNDERGROUND LONDON ΜΠΑΝΤΕΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦώντα πολλα εύγε για το έργο σου. Είσαι άπαιχτος. Έχεις σκεφτεί να ασχοληθείς με την πολιτική; Δεν κάνω πλάκα, ο τόπος έχει ανάγκη από ανθρώπους με τη δική σου ποιότητα. Καλό το μπλογκ, αλλά τι μπορείς να κάνεις μέσα από ένα μπλογκ. Πιστεύω ότι αν αποφασίσεις και κάνεις μια κίνηση, κάτι σαν το ΠΟΤΑΜΙ, όλοι εμείς που σε εκτιμούμε θα σε ακολουθήσουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ ανώνυμε, εσύ και όσοι άλλοι βρίσκετε ενδιαφέροντα αυτά που γράφω μπορείτε να με διαβάζετε κάθε μέρα στο δισκορυχείον ή όπου αλλού. Αυτό μου αρκεί και σας ευχαριστώ πολύ.
Διαγραφή