Πέμπτη 25 Δεκεμβρίου 2014

ΝΙΚΟΣ ΚΑΤΙΚΑΡΙΔΗΣ + Solaris Ray

Η ερώτηση είναι η εξής. Τι θα γίνει με όλα εκείνα τα CD (ελληνική ή μη), που κυκλοφόρησαν κάποτε (βασικά στα 90s και τα 00s) και που τώρα τα τρώει η μαρμάγκα; Αν για τα βινύλια των 80s (για κάποια έστω) ήλθε το πλήρωμα του χρόνου, ώστε να κάνουν μια νέα πορεία στις μέρες μας (οι Χωρίς Περιδέραιο π.χ. πούλησαν περισσότερο τα τελευταία χρόνια, παρά όταν υπήρχαν στη σκηνή), για τα CD θα έλθει ποτέ αυτή η ώρα, ή, έτσι, απαξιωμένα και… καταρρακωμένα θα στοιβάζονται στα έπιπλά μας, δίχως ποτέ να τα ανακαλύψουν οι «γιοί» μας και οι «κόρες» μας (εννοώ η μετά από εμάς γενιά);
Αυτά σκέφτομαι ανήμερα Χριστούγεννα, καθώς ακούω ένα από τα ωραιότερα xian-rock CD, που ηχογραφήθηκαν ποτέ στην Ελλάδα – το άλμπουμ «Τις Παράξενες τις Μέρες» [FM, 1999] του Νίκου Κατικαρίδη και των Solaris Ray (Μανώλης Ταβλάκης, Δημήτρης Κοντούδης, Γιάννης Αναστασίου, Σωτήρης Παυλίδης). Χριστιανικό ροκ, από έναν τραγουδοποιό (κι ένα συγκρότημα, συν εξωτερικές βοήθειες), που ξέρει να γράφει ωραία λόγια, να συνθέτει και να ενορχηστρώνει με εμφανές ταλέντο και φαντασία και βεβαίως να αποδίδει στο στυλ του καλύτερου Αλκίνοου Ιωαννίδη.
Να μερικοί στίχοι του Νίκου Κατικαρίδη, για να πάρετε μια πρώτη γεύση:
«Έψαξες τον εαυτό σου, τον Θεό που μοιάζει γιός σου/ ό,τι είχες υποτάξει, χάθηκε μακριά/ Κι έχει κάρβουνα που ανάβουν μεσ’ το χώμα που σε θάβουν/ όσο κι αν μετανοήσεις λες πως ‘ίδια η ζημιά’» (από τις «Ανάγκες»)
«Και δειλά σαν πλησιάζω με τυλίγει μια ομίχλη/ από πρόσωπα φευγάτα  που ξεχάσανε τη θλίψη/ πέρασέ με απ’ τις πύλες, απ’ τους δρόμους, τις στοές/ φέρε με στην κάμαρη Σου και θα γίνω ό,τι θες» (από «Τις παράξενες τις μέρες»)
«Στις ανάγκες λιώνω, σβήνω/ και σε μύθους χάνομαι, το αισθάνομαι/ πιο κοντά Σου για να φτάσω/ ξέρω δεν θα ξαποστάσω/ Μα στο ανάστερο της νύχτας/ στο σκοτάδι σίγησα, λύγισα/ κι όταν Σ’ είχα συναντήσει/ τη ζωή μου είχες ζητήσει» (από το «Της φωτιάς»)
Αν υπάρχει ένα ζήτημα με το xian-rock (βάλετε το «ζήτημα» μέσα σε εισαγωγικά αν προτιμάτε) είναι πως στην συντριπτική πλειονότητά τους τα συγκροτήματα και οι καλλιτέχνες του είδους είναι Ευαγγελικοί. Και στην Ελλάδα συμβαίνει αυτό και φυσικά ολούθε στο εξωτερικό (και ιδίως στην Αμερική) εκεί απ’ όπου ξεκινά (μαζικά), το είδος προς τα τέλη των sixties.
Το πρώτο ελληνικό xian συγκρότημα, με δισκογραφική παρουσία, ήταν το φωνητικό κουαρτέτο Αγγελιαφόροι (ηχογράφησαν ένα 45άρι το 1970), για ν’ ακολουθήσει ο Σταμάτης Σπανουδάκης με το LP «Στον Πρώτο Μουσικό» [Seagull, 1977], οι Πάροικοι και δεκάδες άλλοι, ενώ χριστιανικές επιρροές ανιχνεύονται σε πλείστα όσα συγκροτήματα και καλλιτέχνες του πιο κλασικού ελληνικού ροκ (από τους Aphrodites Child και τους Poll, μέχρι τον Κώστα Τουρνά και τον Σωτήρη Κοματσιούλη).
Η περίπτωση του Νίκου Κατικαρίδη είναι από εκείνες που έδωσαν νέα πνοή στο στυλ, την εποχή που οι Ελεύθεροι (κοινώς Παπαροκάδες) έδιναν κι έπαιρναν με το δικό τους ορθόδοξο xian-rock, ακολουθώντας την εμπορική άνοδο του είδους, έτσι όπως αυτή καθοδηγήθηκε και από νεότερα γκρουπ και μουσικούς (Παρεμβολή, Floks, Αβιά κ.λπ.)...
ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ!

25 σχόλια:

  1. καλα χριστουγενννα σε ολους.
    κ μια ερωτηση
    τι ειναι το xian rock?
    χρηστος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επίσης Χρήστο. Και για τη γιορτή σου «χρόνια πολλά».

      «Xian rock» ίσον «χριστιανικό ροκ»

      Xian εκ του Christian, όπως και Xmas εκ του Christmas

      Το Χ φυσικά εκ του… Xristos

      Διαγραφή
    2. ευχαριστω
      φλασαρα μετα αλλα ειχα ηδη στειλει το σχολιο

      Διαγραφή
  2. Ξέρετε ότι η λέξη χριστιανός προέρχεται από την λέξη κρετίνος που έχει γαλλική προέλευση;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Foul και οι δυο:
    Α) μπερδεψες το cretien με το christian, σφαλμα, αν και ισχυει οταν καποιος μισαλλοδοξος φανατιζεται
    Β) φωντα, οι γαλλοι που κοροιδευεις εχουν Σορβωνη και Λουβρο κι εσυ παλευεις να μαθεις να μην καπνιζεις στα μαγαζια, οποτε....

    Καλες γιορτες, ενας αναζητητης του xian(et plus)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις

    1. Ανώνυμε να προσέχεις (άμα θέλεις) τα συμπεράσματα που βγάζεις (ιδίως όταν με αφορούν προσωπικώς).

      Εγώ, το μόνο που ρώτησα είναι αν οι Γάλλοι του «λαϊκού κράτους» λένε ότι οι χριστιανοί είναι κρετίνοι. Αυτό και μόνον αυτό.

      Τα υπόλοιπα για τις… Σορβόνες, τα Λούβρα και τα θεριακλίκια που μας λες είναι αχρείαστα.

      Καλές γιορτές επίσης.

      Διαγραφή
    2. Αχρειαστα ναι, συμφωνω. Ισωμα να γινουμε ανευ παιδειας (σαμπως εχουμε ή επθυμουμε;).
      Ειλικρινα νομιζω οτι η Ελλας τελικα ειναι μια troglodyte friendly χωρα, απο διαφορες και ουσιαστικες αποψεις πως θελει ο καθεις την καθημερινοτητα του.

      Υγ. Εδω θα μου πεις υπαρχει κοσμος που υμνολογει Καργοπουλους.

      Διαγραφή
    3. Καλά άσε τους άλλους και πες μας εσύ τι «υμνολογείς». Μήπως τους Σαμαρά και Βενιζέλο, τους μεγάλους «μεταρρυθμιστές»;

      Και επίσης… άμα θέλεις διάλογο, να μας πεις ποιος είσαι (να προβάλεις σαφές ηλεκτρονικό ίχνος δηλαδή), αλλιώς σε ανώνυμες σαχλαμάρες δεν απαντώ ξανά.

      Διαγραφή
    4. """Β) φωντα, οι γαλλοι που κοροιδευεις εχουν Σορβωνη και Λουβρο κι εσυ παλευεις να μαθεις να μην καπνιζεις στα μαγαζια, οποτε...."""

      Χέσε μας ρε φίλε με τους Γάλλους...

      Συν τοις άλλοις είσαι και στόκος καθότι δεν γνωρίζεις ότι τα καφέ με τους ανθρώπους που καπνίζουν μέσα μανιωδώς είναι Γαλλική εφεύρεση και χαρακτηριστική εικόνα της γαλλικής διανόησης...

      Οι οποίοι έχουν γράψει και ύμνους στους θεριακλήδες...

      Τα άλλα, τα αντικαπνιστικά που λες, και σε αυτούς, όπως και σε εμάς, από τα υστερικά αμερικανάκια ήρθανε, και τα υιοθέτησαν διάφοροι πολιτικάντηδες πίθηκοι.

      Αν πάντως και σήμερα βρείς πολλούς γάλλους διανοούμενους/καλλιτέχνες που να μην καπνίζουν, να μας το πείς και εμάς...

      Διαγραφή
  4. Δεν επιθυμω να απαντησω επωνυμα, δυστυχως δεν μου επιτρεπεται.
    Θα πω ομως οτι η Ελλαδα του δημοσιου, του smashing plates και της κακογουστιας ειναι ante portas και θα μπορειτε συντομα να χιαρεστε με νταουλια και ζουρναδες.
    Θυμηθειτε και το ελληνικο revolutionary σε κανα αφιερωμα, Λοιζο, Μπακαλακο, Τζαβελλα μπας και ξεφορτωθουμε και κανα βινυλιο με το trend που θα δημιουργησετε.
    Οσον αφορα την μεταρρυθμιση καλο θα ηταν να δουμε τι προυπηρχε και που οδηγουσε, οχι τι προσπαθεια γινεται και θα συνεχισει να γινεται απο τον συριζα και τους συνοδοιπορους του που με την πρώτη ευκαιρια θα γλειψουν το μελι, αν δε βαλουν ολο το κεφαλι στον κουβα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. >>Δεν επιθυμω να απαντησω επωνυμα, δυστυχως δεν μου επιτρεπεται.<<
      Δεκτόν.

      Λοΐζο ακούω πάντα, όπως και Μπακαλάκο όταν υπάρχει λόγος. Ο Τζαβέλλας δεν είναι πολύ του γούστου μου, αλλά έχει γράψει τον «Κυρ-Παντελή» οπότε υποκλίνομαι.

      Είναι αστείο να συζητάμε για μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ με 6,3 εκατομμύρια ανθρώπους στα όρια της φτώχειας. Εκτός και αν θεωρούμε «μεταρρύθμιση» το γεγονός ότι έπαψαν πια να πληρώνουν συντάξεις στους φίλους τους, τους πεθαμένους.

      Διαγραφή
  5. Στο Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας του Γ. Μπαμπινιώτη.
    κρετίνος- [ΕΤΥΜ. Αντιδάν., <γαλλ. cretin <διαλεκτ. γαλλ. crestin, προσωνυμία που δόθηκε σε νοητικώς καθυστερημένα άτομα, τα οποία κατοικούσαν στις Άλπεις, με τη σημ. “αγαθιάρης", χαζούλης και με ευφημιστικό σχηματισμό (πβ. γαλλ. bonhomme, innocent κ.ά., όλα με μειωτική χρήση), <λατ. cristianus <μετγν. χριστιανός].
    2) Στο Live-Pedia.gr (http://www.livepedia.gr/index.php?title)
    κρετίνος- ο (ουσιαστικό) [ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ :κρετιν (γαλλ. λ. cretin = αφελής, αγαθός, ανόητος ‹chretien=χριστιανός) -ος]
    1.(ιατρ.) αυτός που πάσχει από κρετινισμό
    2.(μτφ.) αυτός που δεν αντιλαμβάνεται εύκολα τα πράγματα, ο καθυστερημένος στο μυαλό, ο χοντροκέφαλος.
    3) Στο “Μείζον Ελληνικό Λεξικό” Τεγόπουλος – Φυτράκης
    κρετίνος < γαλλ. crétin < chrétien (= χριστιανός)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μα τω θεώ δεν μπορώ να καταλάβω προς τι όλα αυτά. Tι προσπαθούμε να πούμε; Ότι οι χριστιανοί είναι κρετίνοι; Τι ανοησίες είναι αυτές;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ποιόν θεό ακριβώς; Είσαι χριστιανός;

      Διαγραφή
    2. Το «τι είμαι» είναι δικό μου θέμα, και δεν νομίζω, τούτο, να ενδιαφέρει κανέναν άλλον.

      Σέβομαι όμως όλους εκείνους που πιστεύουν (στον Χριστό, στον Μωάμεθ, στον Βούδα… αδιάφορο) σιωπηλά, βαθειά και ανυπόκριτα, ημερεύοντας τον εσωτερικό τους κόσμο.

      Διαγραφή
  7. Απλα: " πιστευε και ΜΗ ερευνα", για φαντασου ομως να ηταν: " πιστευε και μη, ερευνα".
    Ενα τοσο δα σημειο, τοοοοοση διαφορα!
    Un cretien , dur comme le mur

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αν δεχθούμε τα παραπάνω παραθέματα, φαίνεται πως στα Γαλλικά η λέξη που στα Ελληνικά μεταφράζεται ως κρετίνος έχει κοινή Λατινική καταγωγή με τη λέξη που στα Ελληνικά μεταφράζεται ως Χριστιανός. Πιθανόν, δεδομένης της περιφρόνησης με την οποία αρχικά αντιμετώπισαν οι καλλιεργημένοι Ρωμαίοι τον Χριστιανισμό. Τώρα, αν ο Ανώνυμος επιθυμεί να επιχειρηματολογήσει ενάντια στο χριστιανικό ροκ ή το χριστιανισμό, κανένα πρόβλημα από εμένα. Απλά η παράθεση ετυμολογικών φαινομένων όχι απλά δεν αρκεί, αλλά είναι και παντελώς άσχετη με το θέμα.
    ΣΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. αν και ,προφανως, αδιαφορο το θεμα, με 'τρωει' το χερι μου να ..γραψω μια απαντηση σχετικα με τον κρετινο και τη σχεση του με τον χριστιανο.
    δεν ισχυει η προταση :'' η λεξη 'χριστιανος' προερχεται απο τη λεξη 'κρετινος' ''
    χριστιανος προφανως απο το χριστος το οποιο απο το χριω (χριζω)
    κρετινος -αρκετα μεταγενεστερο- ισως απο το χριστιανος.

    συχνα οι ανθρωποι βολευουν τα πραγματα συμφωνα με αυτο που εχουν απο πριν στο μυαλο τους.
    και το αιτιο γινεται αποτελεσμα ,και το αποτελεσμα αιτιο .

    Δ.Φ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ΜΕ ΤΙ ΑΣΧΟΛΕΙΣΤΕ ΡΕ ΜΑΛΑΚΕΣ, ΘΑ ΤΡΕΛΑΘΟΥΜΕ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Η χριστιανική μουσική (μουσική με χριστιανικο στίχο και ενίοτε με όργανα και ενορχηστρώσεις που χρησιμοποιούνται και στη ροκ μουσικη για να είμαστε σωστοί και να μη λέμε παπαριες - σορυ) έχει βγάλει αριστουργήματα σε αντίθεση με την 'αντίχριστη' σκληρή μουσική που ακούνε απειρως περισσότεροι και ειναι μια μαλακία στο νερ.. στη φωτιά καλύτερα. .ο νοών νοείτω.
    τα περί κρετίνων βέβαια, ασχολίαστα για όποιος ασχολείται με τα πίτουρα (καποιοι ανώνυμοι που τα λένε αυτά) , συμπαθής τροφη κατά τ'άλλα, κινδυνευει από τις κότες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή