Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2024

ΘΕΟΦΙΛΟΣ Ν. ΒΟΥΡΛΙΩΤΗΣ από τους Αγγελιαφόρους (του 1970) έως τις μέρες μας

Προσφάτως έφθασαν στα χέρια μου τρία CD του Θεόφιλου Ν. Βουρλιώτη ή που σχετίζονται μ’ εκείνον, από την B-otherSide Records. Για το πιο πρόσφατο απ’ αυτά, που προέρχεται από το 2019, έχω ξαναγράψει στο blog (4 Μαρτίου 2020), οπότε μ’ εκείνη την ελαφρώς επικαιροποιημένη κριτική θα ξεκινήσουμε την ανάρτηση.
ΘΕΟΦΙΛΟΣ Ν. ΒΟΥΡΛΙΩΤΗΣ: ...άνωθεν,
Live / Ζωντανή ηχογράφηση Μέγαρο Μουσικής [Theosmusic, 2019]
Είναι δυνατόν ένας συνθέτης με 54 χρόνια ιστορία να είναι σε πολλούς μουσικόφιλους σχεδόν άγνωστος; Ναι, συμβαίνει, αν αναφερόμαστε στον συνθέτη Θεόφιλο Ν. Βουρλιώτη.
Ο Θ. Βουρλιώτης έχει μακριά ιστορία στον μουσικό χώρο, η αρχή της οποίας τοποθετείται στο 1970, όταν ως μέλος του φωνητικού κουαρτέτου Αγγελιαφόροι ηχογράφησε ένα 45άρι με αμερικάνικα (νέγρικα) gospel, τραγουδισμένα στα ελληνικά. (Κάτι οπωσδήποτε πρωτότυπο για ’κείνη την εποχή). Τα επόμενα χρόνια ο Θ. Βουρλιώτης θα βρεθεί στην Καλιφόρνια για σπουδές και πιο συγκεκριμένα στο Oakland (ανατολικά του San Francisco), εκεί όπου το 1982 θα κυκλοφορήσει το ενδιαφέρον xian-rock LPNothing Will Change Our Love / Τίποτα δεν θα Αλλάξει την Αγάπη μας” [Orama Music], δείχνοντας από τότε το είδος της μουσικής που τον ενδιέφερε να ακολουθήσει. Βασικά, να συνθέτει θρησκευτικά / χριστιανικά έργα ή απλώς τραγούδια, ενορχηστρώνοντάς τα για ηλεκτρικά και ακουστικά όργανα, επηρεασμένος από διαφορετικά είδη (βυζαντινή μουσική, κλασική, jazz, rock, pop κ.λπ.). Για τους Αγγελιαφόρους και το LP του Θ. Βουρλιώτη μπορείτε να διαβάσετε και στη νέα έκδοση του «Ραντεβού στο Κύτταρο» [Όγδοο, 2024].
Κατά καιρούς ο Θ. Βουρλιώτης, που είναι και συγγραφέας, έχει δώσει το παρόν στη δισκογραφία με διάφορα χριστιανικά CD (θα γράψουμε στη συνέχεια), ενώ το 2019 θα έκανε ένα γερό comeback, τόσο με τη συναυλία του στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα Λίλιαν Βουδούρη, 20 Απρ. 2019) και την έκδοση του βιβλίου του «Έλληνες β’ Κατηγορίας» [24 Γράμματα], όσο και με την κυκλοφορία ενός CD, σε λίγα αντίτυπα, στο οποίον καταγράφεται η συγκεκριμένη συναυλία του στο ΜΜΑ. Σ’ αυτό το CD θα αναφερθούμε τώρα...
Το άλμπουμ έχει τίτλο «...άνωθεν / LIVE / συναυλία θρησκευτικής μουσικής», είναι ανεξάρτητης, εννοείται, παραγωγής (Τheosmusic) και είναι φυλαγμένο σε πλαστική slim-case, διαθέτοντας 8σέλιδο έγχρωμο booklet (με στίχους και λοιπές πληροφορίες).
Τα θέματα που καταγράφονται εδώ είναι δώδεκα στον αριθμό, όλα συνθέσεις του Θ. Βουρλιώτη, ο οποίος γράφει και στίχους ανά περιπτώσεις, διασκευάζοντας βιβλικά και πατερικά κείμενα – με την ενορχήστρωση και τη διεύθυνση των πάντων (θα πούμε τι ακριβώς είναι αυτά τα «πάντα») να ανήκουν στον Σπύρο Καραβιώτη.
Υπάρχουν τρία sections στο live (και στην εγγραφή). Ένα οργανικό (πιάνο, φλάουτο, βιολί, ηλεκτρικό μπάσο, κρουστά), ένα χορωδιακό (10μελής μεικτή χορωδία) και ένα τραγουδιστικό (ένας ψάλτης και τρεις σολίστ), τα οποία συνεργάζονται και συμπλέκονται προκειμένου να αποδοθεί το συνολικό υλικό.
Το οποίον είναι ακριβώς τι; Μελοποιήσεις του Θ. Βουρλιώτη σε πασίγνωστα θρησκευτικά κείμενα (Πάτερ Ημών, Πιστεύω, Τριαδικός ύμνος, Παναγία Τριάς), νέες πρωτότυπες μελοποιήσεις εννοούμε, και ακόμη μελοποιήσεις λιγότερο γνωστών κειμένων (ψαλμοί, απόσπασμα από το Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο κ.λπ.), τα οποία, προηγουμένως, έχουν διασκευαστεί στιχουργικώς.
Το αποτέλεσμα είναι πολύ ενδιαφέρον. Οι μελοποιήσεις τού Θ. Βουρλιώτη διαθέτουν μιαν απλότητα, η οποία (απλότητα) τις κάνει ξεχωριστές. Είναι εύκολες στο αυτί εννοούμε, χωρίς να είναι εύκολες (οι μελοποιήσεις) στην διάρθρωσή τους. Τούτο σημαίνει, από την μεριά του συνθέτη, πως έχει κατακτηθεί ένας τρόπος προσέγγισης του μέλους, ο οποίος υπονοεί και ταλέντο και άσκηση. Το αποτέλεσμα φαίνεται – και καταγράφεται. Κομμάτια όπως τα «Το πάθος του Κυρίου (Ησαΐας, Κεφ.53)» και «Η κραυγή του Πατέρα» ηχούν με εντυπωσιακό τρόπο και δικαίως καταχειροκροτούνται. Ενώ οι ωραίες μελωδίες δεν απολείπουν από το σύνολο του έργου – από tracks όπως τα «Άσμα Ασμάτων» (και με στοιχεία rap), «Ο Θεός αγαπάει τον κόσμο» κ.λπ.
Αυτό που πράττει ο Θ. Βουρλιώτης στο «...άνωθεν / LIVE / συναυλία θρησκευτικής μουσικής» δεν είναι αυτονόητο. Για παράδειγμα, κανείς δεν περιμένει να ακούσει μια μελοποίηση του «Πάτερ Ημών» ή του «Πιστεύω», που να γίνεται αμέσως αποδεκτή. Που να έχει την ορμή να σε «κρατήσει» και γιατί όχι και να σε συγκινήσει. Γιατί, το έχουν και αυτό το χάρισμα οι μουσικές τού Θ. Βουρλιώτη – την ανάταση, τη συγκίνηση, την έκσταση (μαζί με την αυτονόητη κατάνυξη).
Νομίζω πως τα καλύτερα έρχονται-έπονται για τον Θ. Βουρλιώτη. Με μια στουντιακή επεξεργασία και καταγραφή τού επόμενου έργου του (που λογικώς θα περιέχει και tracks από το παρόν) το αποτέλεσμα θα είναι ακόμη πιο άρτιο. Με τις διαφορετικές ηχητικές «μάζες» στα ύψη τους, στις θέσεις τους κ.λπ.
Ελπίζω και εύχομαι σύντομα να το δούμε. Και να το ακούσουμε.
ΕΛΛΗΝΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ /
GREEKS FOR CHRIST: Άγιος / Holy [Orama Music, 2004]
Το CD-single αυτό, με τα δύο κομμάτια “Agios Agios / Agios instrumental” κυκλοφορεί στην Αμερική από την Orama Music, το 2004 – ένα label, που είχε την έδρα του στην πόλη Oakland της Καλιφόρνιας. Εδώ διασκευάζεται ο τρισάγιος ύμνος «Άγιος ο Θεός, άγιος ισχυρός, άγιος αθάνατος, ελέησον ημάς», με νέα μουσική από τους George Argyropoulos-Theo Vourliotis και επιπρόσθετα αγγλικά λόγια, από ένα σύνολο μουσικών και τραγουδιστών, τους Έλληνες για τον Χριστό. Σ’ αυτές τις versions ο George Argyropoulos χειρίζεται πλήκτρα, ακουστικές κιθάρες, μπουζούκι, μπάσο και ντραμς, οι John Grounds & Leland Kalem ηλεκτρικές κιθάρες, ενώ υπάρχει κι ένα σχήμα τραγουδιστών (George Argyropoulos, Daphne Tzavaras Greth, Theo Vourliotis, Shari Argyropoulos), που αποδίδει, φωνητικά, το πρώτο track.
Οι διασκευές αυτές –που βασικά είναι μία– κινούνται σε χαλαρό progressive rock ύφος (με early 00s ήχο), με πολύ ωραία και ευχάριστη μελωδική επεξεργασία, και βεβαίως με προσεγμένη ενορχήστρωση. Θέλω να πω πως ο ήχος είναι απολύτως σύγχρονος, με επιπλέον ωραία χρήση του μπουζουκιού, κάτι που φαίνεται περισσότερο στην ορχηστρική εκδοχή του “Agios Agios”.
Σύγχρονο ελληνικό χριστιανικό ροκ (xian-rock) λοιπόν (αν κι έχουν περάσει 20 χρόνια από τότε), από ανθρώπους με ταλέντο, που ξέρουν τι θέλουν και πώς να το παρουσιάσουν.
ΕΛΛΗΝΕΣ
ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ / GREEKS FOR CHRIST: Ρίξε το Πνεύμα Σου / Let Your Spirit Fall [Orama Music, 2003]
To 2003 οι Έλληνες για τον Χριστό είχαν δώσει ένα πλήρες CD, με 15 tracks, κάτω από τον τίτλο «Ρίξε το Πνεύμα σου». Το υλικό του δίσκου αποτελούν διάφοροι χριστιανικοί ύμνοι επωνύμων συνθετών (Robin Mark, Chris Tomlin, Matt Redman, Lynn Deshazo, Chris Karabakakis, Kelly Carpenter κ.ά.), τους οποίους διασκευάζει ο Γιώργος Αργυρόπουλος, με τους ελληνικούς στίχους να τους γράφει ο Θεόφιλος Ν. Βουρλιώτης.
Και εδώ υπάρχει ένα σύνολο οκτώ τραγουδιστών (ο Γ. Αργυρόπουλος και ο Θ. Βουρλιώτης είναι ανάμεσα), μαζί με keyboards, ντραμς, κλασική κιθάρα (Γ. Αργυρόπουλος), κρουστά (Μπρεκ Χάρρις), ηλεκτρική κιθάρα (Λήλαντ Κέιλεμ) και φλάουτο (Θ. Βουρλιώτης), που προσδίδουν στο ακρόαμα έναν soft / progressive rock χαρακτήρα. Και εδώ η παραγωγή-ηχογράφηση είναι εκείνη που προσφέρει επιπλέον credits, με διάφορα κομμάτια να ξεχωρίζουν («Ρίξε το πνεύμα σου», «Σηκώνεται ο Θεός», «Σε αετού τις φτερούγες») και με όλα να δημιουργούν ένα αδιάσπαστο σύνολο, πάντα συμβατό με τα γενικότερα γνωρίσματα του είδους (συνθετικά, στιχουργικά, ενορχηστρωτικά).
Το ότι εγώ ακούω την τρίτη έκδοση του «Ρίξε το Πνεύμα Σου / Let Your Spirit Fall» (όπως αναγράφεται κάτω δεξιά στο εξώφυλλο) δείχνει πως το άλμπουμ υπήρξε, συν τοις άλλοις, και επιτυχημένο στον καιρό του.
Επαφή: www.greeksforchrist.org

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου