Ο αμερικανός κοντραμπασίστας της προχωρημένης jazz Joe Fonda (γενν. 1954) μας έχει
απασχολήσει πάμπολλες φορές στο δισκορυχείον.
Θυμόμαστε προχείρως τα ντουέτα του με την πιανίστρια Satoko Fujii, τις ηχογραφήσεις με το
OGJB Quartet, και τους Barry Altschul’s 3Dom Factor, την τριπλέτα Fujii / Fonda
/ Mimmo, τους Conference Call κ.λπ. Ακολουθώντας την
συλλογιστική και την πρακτική των μουσικών του free-improv, ο Fonda
ηχογραφεί συνεχώς και με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, κάτι που σημαίνει πως η
δισκογραφία του είναι, πρακτικώς, άπειρη.
Στο πιο νέο CD του, που αποκαλείται “Eyes on the Horizon” [Long Song Records, 2024, ο αμερικανός κοντραμπασίστας θέλει να τιμήσει, και το πράττει, τον δάσκαλό του τρομπετίστα, συνθέτη και αυτοσχεδιαστή Wadada Leo Smith – και προς τούτο σχηματίζει ένα κουαρτέτο, που μοιάζει κάπως με σούπερ γκρουπ. Το λέμε, γιατί πέραν του Fonda, που χειρίζεται κοντραμπάσο και φλάουτο, στο άλμπουμ συμμετέχει και ο ίδιος ο Wadada σε τρομπέτα, μαζί με την Satoko Fujii πιάνο και τον Tiziano Tononi ντραμς. Όλοι αυτοί, λοιπόν, θα βρίσκονταν μαζί σ’ ένα στούντιο του New Haven, του Connecticut, στις 11 και 12 Δεκεμβρίου του ’23, ηχογραφώντας επτά συνθέσεις του Fonda ποικίλων διαρκειών (από 6λεπτες έως 12λεπτες), που θα αποτελούσαν την ύλη του “Eyes on the Horizon”.
Κατ’ αρχάς εκείνο που πρέπει να ειπωθεί είναι πως ο Fonda δρα και συμπεριφέρεται ακόμη ως «μαθητής», αφού εδώ συνθέτει... βαδίζοντας στα βήματα του δασκάλου του. Το λέμε αυτό γιατί από τα επτά κομμάτια του CD του, τα τέσσερα έχουν συμπληρωματικούς τίτλους τού τύπου “for Wadada Leo Smith”. Δεν είναι, απλώς, πως σ’ αυτά ειδικώς τα tracks ακούς αληθινά σπουδαία, σύγχρονη, jazz, είναι πως «ακούς», συγχρόνως, κάτι-σαν-συνθέσεις του Smith, αφού πέραν των παιξιμάτων του θρυλικού τρομπετίστα είναι και ο τρόπος σύνθεσης του Fonda, που παραπέμπει σ’ εκείνον. Ως χαρακτηριστικό track, εδώ, θα μπορούσε να θεωρήσουμε το “We need members opus #4”, το οποίο κρύβει πίσω του και την γνωριμία Fonda-Smith, στα early 80s, όταν ο Fonda συμμετείχε σε μια διαδικασία πρόσληψης μουσικών, για το Creative Music Improvisers Forum, που είχε ιδρύσει ο Wadada. Εκεί και ο βιμπραφωνίστας Bobby Naughton (1944-2022), που «εξέταζε» του μουσικούς, για να δει αν ανταποκρίνονταν στις απαιτήσεις, ώστε να ενταχθούν στην ομάδα. Ο Fonda θα γινόταν δεκτός, και κάπως έτσι σήμερα τιμά και τον Naughton στη σύνθεσή του “Like no other (for Bobby Naughton)”.
Αυτά τα δύο tracks, που βρίσκονται στις θέσεις 3 και 4 του άλμπουμ, δηλαδή στη
μέση του, είναι πρώτης τάξεως, παρέχοντας (και) πολλές ελευθερίες στους
τέσσερις οργανοπαίκτες για σόλο καταδείξεις (π.χ. στο πρώτο track ο Fonda
παρουσιάζει ένα σόλο, που σε στέλνει), μα και καταπληκτική ομαδική συνεισφορά,
με φοβερές συνομιλίες τρομπέτας-πιάνου (Wadada-Fujii) και ακαταμάχητο ρυθμικό παιγνίδι.
Φυσικά, στο αυτό ύψος
κινούνται όλα τα κομμάτια του “Eyes on the Horizon”, με το 10λεπτο “Listen to Dr.
Cornel West”,
που είναι ένα από τα λίγα tracks
του άλμπουμ, που δεν σχετίζεται, με κάποιον τρόπο, με τον Wadada, να προσφέρει ορμητικά παιξίματα και συνομιλίες, σε διάφορους
συνδυασμούς (κουαρτέτο, τρίο, ντούο, σόλο) με συνεχή και γρήγορη ροή,
πλημμυρισμένη από καταιγιστικά breaks.
Απολαυστικό
CD!
Επαφή: www.joefonda.com
Στο πιο νέο CD του, που αποκαλείται “Eyes on the Horizon” [Long Song Records, 2024, ο αμερικανός κοντραμπασίστας θέλει να τιμήσει, και το πράττει, τον δάσκαλό του τρομπετίστα, συνθέτη και αυτοσχεδιαστή Wadada Leo Smith – και προς τούτο σχηματίζει ένα κουαρτέτο, που μοιάζει κάπως με σούπερ γκρουπ. Το λέμε, γιατί πέραν του Fonda, που χειρίζεται κοντραμπάσο και φλάουτο, στο άλμπουμ συμμετέχει και ο ίδιος ο Wadada σε τρομπέτα, μαζί με την Satoko Fujii πιάνο και τον Tiziano Tononi ντραμς. Όλοι αυτοί, λοιπόν, θα βρίσκονταν μαζί σ’ ένα στούντιο του New Haven, του Connecticut, στις 11 και 12 Δεκεμβρίου του ’23, ηχογραφώντας επτά συνθέσεις του Fonda ποικίλων διαρκειών (από 6λεπτες έως 12λεπτες), που θα αποτελούσαν την ύλη του “Eyes on the Horizon”.
Κατ’ αρχάς εκείνο που πρέπει να ειπωθεί είναι πως ο Fonda δρα και συμπεριφέρεται ακόμη ως «μαθητής», αφού εδώ συνθέτει... βαδίζοντας στα βήματα του δασκάλου του. Το λέμε αυτό γιατί από τα επτά κομμάτια του CD του, τα τέσσερα έχουν συμπληρωματικούς τίτλους τού τύπου “for Wadada Leo Smith”. Δεν είναι, απλώς, πως σ’ αυτά ειδικώς τα tracks ακούς αληθινά σπουδαία, σύγχρονη, jazz, είναι πως «ακούς», συγχρόνως, κάτι-σαν-συνθέσεις του Smith, αφού πέραν των παιξιμάτων του θρυλικού τρομπετίστα είναι και ο τρόπος σύνθεσης του Fonda, που παραπέμπει σ’ εκείνον. Ως χαρακτηριστικό track, εδώ, θα μπορούσε να θεωρήσουμε το “We need members opus #4”, το οποίο κρύβει πίσω του και την γνωριμία Fonda-Smith, στα early 80s, όταν ο Fonda συμμετείχε σε μια διαδικασία πρόσληψης μουσικών, για το Creative Music Improvisers Forum, που είχε ιδρύσει ο Wadada. Εκεί και ο βιμπραφωνίστας Bobby Naughton (1944-2022), που «εξέταζε» του μουσικούς, για να δει αν ανταποκρίνονταν στις απαιτήσεις, ώστε να ενταχθούν στην ομάδα. Ο Fonda θα γινόταν δεκτός, και κάπως έτσι σήμερα τιμά και τον Naughton στη σύνθεσή του “Like no other (for Bobby Naughton)”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου