Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2024

BEN SOLOMON και NETA RAANAN δύο τζαζ άλμπουμ της Giant Step Arts

BEN SOLOMON: Echolocation [Giant Step Arts, 2024]
Γνωστός κυρίως μέσα από τις συνεργασίες του με τον τρομπετίστα Wallace Roney, ο τενόρο σαξοφωνίστας Ben Solomon έχει τώρα ένα προσωπικό CD –με τον ίδιο ως leader ενός κουαρτέτου–, που αποκαλείται “Echolocation”. Το άλμπουμ αυτό είναι ζωντανά ηχογραφημένο στο κλαμπ Ornithology του Brooklyn, στις 13 Δεκεμβρίου του 2023, και βρίσκει τον Solomon να συνεργάζεται με τους Davis Whitfield πιάνο, Rashaan Carter μπάσο και Kush Abadey ντραμς. Έχουμε λοιπόν ένα κλασικού τύπου τζαζ κουαρτέτο, που ηχογραφεί για την γνωστή μας Giant Step Arts του φωτογράφου και παραγωγού Jimmy Katz.
Το βασικό που πρέπει να σημειωθεί για το “Echolocation” έχει να κάνει με τον τρόπο που είναι φτιαγμένο, ώστε να μπορεί να συνεπάρει το ακροατήριο, σ’ ένα τζαζ κλαμπ – και μάλιστα από την αρχή. Δεν ξέρω αν έχει γίνει κάποιου είδους επιλογή (μάλλον) και ανακατανομή των tracks, που καταγράφονται εδώ –τα οποία είναι οκτώ κι έχουν όλες τις διάρκειες, από μικρές και μεσαίες έως μεγαλύτερες–, εκείνο που ξέρω, δηλαδή που ακούω, είναι η συνέπεια της ηχογράφησης, η οποία έχει τον τρόπο να σε ξεσηκώνει.
Ο τρόπος του Solomon είναι βασικά ο «κολτρεϊνικός». Υπάρχει, με άλλα λόγια, διάσπαρτο το πνεύμα του Trane εδώ, σχεδόν σε όλα τα κομμάτια, όπως φερ’ ειπείν στο “Scene change” εκεί στη μέση της διαδρομής, και κυρίως στο έσχατο “Willowisp”, που είναι μια πολύ δυνατή version της σύνθεσης του Manuel de Falla. Είναι το δεκάλεπτο κομμάτι που κλείνει τον δίσκο –η μοναδική διασκευή στο set– και η οποία δημιουργεί, εκεί στο τέλος, μια έξτρα συναισθηματική πληρότητα στον ακροατή. Και δεν είναι μόνο τα φυσήματα του Solomon, είναι και το επίσης ουσιαστικό παίξιμο του πιανίστα Whitfield, που έχει τον τρόπο να συνδιαλέγεται ιδανικά με το τενόρο.
Φυσικά, μια τέτοια επικοινωνία ανάμεσα στα δύο σολιστικά όργανα θα ήταν μισή, χωρίς τη δύναμη που προσδίδει στον ήχο του κουαρτέτου το ρυθμικό τμήμα, που είναι επίσης εντυπωσιακό, με συνεχή breaks, κρατήματα και αλλαγές, και που παίζει συνεχώς με τρομερή ενάργεια.
NETA RAANAN: Unforeseen Blossom [Giant Step Arts, 2024]
Επίσης ζωντανά ηχογραφημένη, στο Bar Bayeux, στο Brooklyn της Νέας Υόρκης, τον Απρίλιο του 2023, είναι και η τενόρο σαξοφωνίστρια Neta Raanan, με το κουαρτέτο της (δηλαδή τους Joel Ross βιμπράφωνο, Simón Willson μπάσο και Kayvon Gordon ντραμς).
Η Raanan, όπως η ίδια σημειώνει, είναι επηρεασμένη από μια παλαιά γενιά σαξοφωνιστών που θα έγραφαν το αλφαβητάρι του τενόρου σαξοφώνου, όπως είναι οι Coleman Hawkins, Lester Young και Ben Webster, και πάνω στην παράδοση και τους τόνους αυτών κινείται στο εν λόγω live της, που αποκαλείται “Unforeseen Blossom” και που περιλαμβάνει επτά δικές τη συνθέσεις, από 8λεπτες έως 12λεπτες.
Ξεκίνημα με την μπαλάντα (στην αρχή τουλάχιστον) “Violet”, που τάχιστα εξελίσσεται σ’ ένα όλο δύναμη και ταχύτητα bop, για να ακολουθήσει το καταπληκτικό “Blue Jay”, με έξοχη χρήση κρουστών (ντραμς, βιμπράφωνο) στο ξεκίνημα, μετρημένα γεμίσματα από το τενόρο και εν συνεχεία ατελείωτες συνομιλίες ανάμεσα στα δύο κύρια σολιστικά όργανα, πριν ολοκληρωθεί ένα πρώτο μέρος με το αργό και τεχνικά άψογο “Unforeseen blossom”.
Η συνέχεια είναι εξίσου ενδιαφέρουσα, αν συζητάμε για την ωραία μελωδία του “Mountain voice”, που απλώνεται πάνω από το πλήρους παλμού ρυθμικό τμήμα, με το “Melt” να προσφέρει απλές συγκινήσεις, καθώς το βιμπράφωνο του Ross παίρνει πάνω του τη σύνθεση στο μεγαλύτερο μέρος της, πριν από το γεμάτο συναισθηματισμό κλείσιμο της Raanan.
To Unforeseen Blossom” θα ολοκληρωθεί με το περίπου 11λεπτο “CY”, ένα μάλλον παράξενο κομμάτι, κάπως ελεγειακό μπροστά, όσον αφορά τη μελωδική γραμμή του, που δονείται, όμως, από ένα ρυθμικό τμήμα γεμάτο από (ρυθμικές) εκπλήξεις. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου