Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2025

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ 25 τραγούδια, που έγραψαν ιστορία – επιλεγμένα απ’ όλους σχεδόν τους δίσκους του, από το 1966 έως το 1999

Ο Διονύσης Σαββόπουλος μπορεί να διένυσε επτά καλλιτεχνικές δεκαετίες στην 81χρονη ζωή του, αλλά τα τραγούδια που άφησε πίσω του δεν είναι πολλά – είναι γύρω στα 150. Δεν θεωρείται μεγάλο αυτό το νούμερο και μάλλον θα τον χαρακτήριζες ολιγογράφο, αφού ακόμη και στα χρόνια της μεγάλης τραγουδοποιητικής ακμής του δεν έβγαζε δίσκο κάθε χρόνο – απεναντίας υπήρχαν κενά διαστήματα ανάμεσα στους δίσκους του, με καινούρια τραγούδια, που μπορεί να έφθαναν έως και την εξαετία.
Αυτό κάτι σημαίνει. Ότι τα τραγούδια τα πάλευε πολύ, πως ο σχηματισμός τους δεν ήταν εύκολος, απαιτώντας πολύ ειδικές συνθήκες, ώστε να ολοκληρωθούν. Κάτω απ’ αυτό το σκηνικό, όμως, τα τραγούδια του Σαββόπουλου διαθέτουν κι ένα άλλο γνώρισμα, που δεν το βρίσκεις, στο ίδιο πλάτος και ύψος, σε άλλους τραγουδοποιούς της γενιάς του (ή και των επόμενων γενιών). Είναι αυτό της προσωπικής σφραγίδας του σε κάθε διάστασή τους. Στίχοι, συνθέσεις, ερμηνείες, και βεβαίως ο ήχος τους, που μπορεί ναι μεν να οφειλόταν στους μουσικούς, με τους οποίους κάθε φορά συνεργαζόταν, αλλά, σε κάθε περίπτωση, ήταν κι εκείνος δικός του.
Τα τραγούδια του Σαββόπουλου περιγράφουν όψεις της κοινωνικοπολιτικής ιστορίας της χώρας, από το ξεκίνημά του, μέχρι το τέλος. Υπάρχουν ανάμεσα και οι πιο προσωπικές στιγμές, τα πιο ερωτικά τραγούδια του ας πούμε, αλλά αυτά, σε κάθε δίσκο, είναι πάντα τα λιγότερα. Στα περισσότερα ακούς να περιγράφονται καταστάσεις ευρύτερες, που αφορούν κι εσένα. Το «Κι αν βγω απ’ αυτή τη φυλακή / κανείς δε θα με περιμένει» μπορεί να είναι ένας στίχος προσωπικός, αλλά αφορά τους πάντες. Γιατί φυλακές δεν βρίσκονται μόνο πίσω από τα σίδερα, πολλές φορές είναι και μπροστά απ’ αυτά...
Τώρα, οι αισθητικές αναζητήσεις, σε κάθε περίπτωση, έπονται – καθώς αυτές μετατοπίζονται αναλόγως των απαιτήσεων της κάθε εποχής. Στην αρχή είναι acoustic folk (στο Νέο Κύμα τον κατέτασσαν τότε, αλλά ο Σαββόπουλος δεν είχε καμία σχέση με τα τραγούδια του Γιάννη Σπανού ή του Λίνου Κόκοτου), μετά γίνονται ροκ, ενώ ανακατεύονται και με την παράδοση, μετά χαμηλώνουν οι τόνοι και προσεγγίζονται πιο έντεχνες όψεις, μετά ζωηρεύουν και πάλι κ.λπ. Εκείνο, όμως, που μένει ακλόνητο, είναι η πρώτη ύλη και η επεξεργασία της. Η μουσική και ο στίχος, που πάντα θα αποτελούν την πιο βαθιά και καίρια έκφραση.
Στα 25 τραγούδια που ακολουθούν ανιχνεύονται αυτές ακριβώς οι όψεις της μεγάλης καλλιτεχνικής προσφοράς του Διονύση Σαββόπουλου...
 
Η συνέχεια εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/music/dionysis-sabbopoylos-25-tragoydia-poy-egrapsan-istoria

3 σχόλια:

  1. Σχόλια από το fb...

    Maria Korbila
    Δεν ξέρω αν τα έχεις βάλει με σειρά αξιολόγησης προσωπικής φυσικά μα συμφωνώντας με όλα για μένα το απόλυτο νούμερο ΕΝΑ είναι η Μαύρη θάλασσα! Πόσες φορές αλήθεια φωνάζουμε, ή νομίζουμε ότι φωνάζουμε αλλά "δεν έχουμε ήχο"???
    Και ακολουθεί η Δημοσθένους λέξις κι όλα τα υπόλοιπα χωρίς σειρά! Δύσκολη η κατάταξη!

    Φώντας Τρούσας
    Maria Korbila Δεν είναι αξιολογική η λίστα προφανώς, άλλες παραμέτρους χρησιμοποίησα (υφολογικές-αισθητικές, θεματικές, dj-ικές κ.λπ.).

    Kwstas Agas
    πολύ ωραία λίστα, και πολύ χάρηκα που υπάρχει και "ο (ραδιο)πειρατής" που θεωρώ απ' τα κορυφαία του .... εγώ θα έβαζα και το "είδα την Άννα κάποτε" ... αυτό κι αν είναι τραγούδι που μας κάνει να λέμε "για μένα το έγραψε" ....

    Ilias Kalantzis
    Ωραία λίστα και ωραία ασυνήθιστη επιλογή το Δεν Είναι Ρυθμός!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Γιατί φυλακές δεν βρίσκονται μόνο πίσω από τα σίδερα, πολλές φορές είναι και μπροστά απ’ αυτά"

    Ακριβώς ένα τραγούδι του Γιώργου Μανιάτη ("Νύχτωσε με φεγγάρι") λέει:
    Σα λιοντάρι ανησυχάει
    κι είναι σα να θε να πει
    τι έχει κάνει και το κλείσαν
    έξω από τη φυλακή

    Κ. Βλησίδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Spyros Chiras
    Θα διάλεγα και την Θαλασσογραφία.... Ντράμς μπάσο ηλεκτρική κιθάρα εναλλαγές ρυθμου... τό άκουγα ξανά χτες το βράδυ... φοβερό κομμάτι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή