Το
«Έγκλημα στο Καβούρι» (1974) του Κώστα Καραγιάννη είναι μία από τις πιο
αποτρόπαιες ελληνικές ταινίες, που γυρίστηκαν ποτέ. Λέμε για μια υπερβολικά
βίαιη αστυνομική περιπέτεια, που διαθέτει και σασπένς, και ανατροπές, ακόμη και
στοιχεία τρόμου, όλα σε σωστές δόσεις αναμιγμένα, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να
μοιάζει ρεαλιστικό και όχι με καρικατούρα. Όλα ξεκινούν, φυσικά, από το έξυπνο
σενάριο του (ηθοποιού) Θάνου Λειβαδίτη,
περνούν από την δυναμική σκηνοθεσία του Κώστα Καραγιάννη και καταλήγουν στον
εφιαλτικό κόντρα-ρόλο ενός εντελώς απρόσμενου, υποκριτικά, Βαγγέλη Σειληνού. Αλλά ας τα πάρουμε τα πράγματα με μια σειρά...
Αληθινά εγκλήματα στο Καβούρι
Το σενάριο του Λειβαδίτη εκμεταλλεύεται κατά πρώτον τον ντόρο ενός εγκλήματος, που είχε συμβεί, στ’ αλήθεια, στο Καβούρι, και το οποίο θα τράνταζε την ελληνική κοινή γνώμη, και όχι μόνον αυτή, το 1971. Λέμε για την δολοφονία της βρετανίδας δημοσιογράφου Ann Dorothy Chapman.
 
 
 
 
Ο Θάνος Λειβαδίτης γνώριζε καλά, ως φαίνεται, την ιστορία της περιοχής (του Καβουριού) και μπορούμε να πούμε, ευθέως, πως επηρεάζεται περισσότερο από άλλα εγκλήματα, που είχαν συμβεί εκεί, πιο πριν, παρά από την «υπόθεση Τσάπμαν». Λίγους μήνες νωρίτερα λοιπόν από την δολοφονία της Βρετανίδας, ένα άλλο έγκλημα, πάλι στο Καβούρι, είχε γίνει πρώτη είδηση.
Στις 29 Ιουλίου 1971, ο 47χρονος κουλουρτζής Θεόδωρος Μπαλωμένος φεύγει από το σπίτι του στο Μπραχάμι, για να πάει στο Καβούρι να πουλήσει κουλούρια και τυρόπιτες στους λουόμενους. Το βράδυ, όμως, δεν θα επιστρέψει. Δύο μέρες αργότερα, στις 31 Ιουλίου, το πτώμα του θα βρισκόταν θαμμένο κάτω από σωρούς χαρτιών στην αποθήκη του παροπλισμένου κέντρου Υπατεία, στο Καβούρι – ενός χώρου, που έμοιαζε με παράπηγμα.
Για την δολοφονία του Μπαλωμένου συλλαμβάνονται ένας Γερμανός, ο Klaus-Rüdiger Matz και η παρέα του, το ζευγάρι Γάλλων Guy de Belle και Madeleine Gérard, με τις εφημερίδες και τα περιοδικά να ανακαλούν τα εγκλήματα των Γερμανών Hermann Duft και Hans Wilhelm Bassenauer, που είχαν σκοτώσει έξι ανθρώπους στην Ελλάδα, την άνοιξη του 1969 (η αιματοβαμμένη αυτή ιστορία ήταν να γίνει ταινία, λίγο αργότερα, από τον Πάνο Γλυκοφρύδη, με πρωταγωνιστή τον Κώστα Πρέκα, αλλά δυστυχώς θα έπεφτε σε βράχο), γράφοντας για... αιμοσταγείς χίπις και για «γεύση Καλιφόρνιας στο Καβούρι», συνδέοντας το έγκλημα με τις αποτρόπαιες δολοφονίες της Manson Family, τον Αύγουστο του ’69, στην Αμερική!
 
Ακόμη πιο κοντά στο σενάριο του Θάνου Λειβαδίτη ήταν, όμως, ένα άλλο έγκλημα, που είχε επίσης συμβεί στο Καβούρι, αρκετά χρόνια πιο πριν, απασχολώντας έντονα κι αυτό τα πρωτοσέλιδα.
  
 Η συνέχεια
εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/cinema/egklima-sto-kaboyri-ena-apotropaio-elliniko-giallo-apo-1974
Αληθινά εγκλήματα στο Καβούρι
Το σενάριο του Λειβαδίτη εκμεταλλεύεται κατά πρώτον τον ντόρο ενός εγκλήματος, που είχε συμβεί, στ’ αλήθεια, στο Καβούρι, και το οποίο θα τράνταζε την ελληνική κοινή γνώμη, και όχι μόνον αυτή, το 1971. Λέμε για την δολοφονία της βρετανίδας δημοσιογράφου Ann Dorothy Chapman.
Ο Θάνος Λειβαδίτης γνώριζε καλά, ως φαίνεται, την ιστορία της περιοχής (του Καβουριού) και μπορούμε να πούμε, ευθέως, πως επηρεάζεται περισσότερο από άλλα εγκλήματα, που είχαν συμβεί εκεί, πιο πριν, παρά από την «υπόθεση Τσάπμαν». Λίγους μήνες νωρίτερα λοιπόν από την δολοφονία της Βρετανίδας, ένα άλλο έγκλημα, πάλι στο Καβούρι, είχε γίνει πρώτη είδηση.
Στις 29 Ιουλίου 1971, ο 47χρονος κουλουρτζής Θεόδωρος Μπαλωμένος φεύγει από το σπίτι του στο Μπραχάμι, για να πάει στο Καβούρι να πουλήσει κουλούρια και τυρόπιτες στους λουόμενους. Το βράδυ, όμως, δεν θα επιστρέψει. Δύο μέρες αργότερα, στις 31 Ιουλίου, το πτώμα του θα βρισκόταν θαμμένο κάτω από σωρούς χαρτιών στην αποθήκη του παροπλισμένου κέντρου Υπατεία, στο Καβούρι – ενός χώρου, που έμοιαζε με παράπηγμα.
Για την δολοφονία του Μπαλωμένου συλλαμβάνονται ένας Γερμανός, ο Klaus-Rüdiger Matz και η παρέα του, το ζευγάρι Γάλλων Guy de Belle και Madeleine Gérard, με τις εφημερίδες και τα περιοδικά να ανακαλούν τα εγκλήματα των Γερμανών Hermann Duft και Hans Wilhelm Bassenauer, που είχαν σκοτώσει έξι ανθρώπους στην Ελλάδα, την άνοιξη του 1969 (η αιματοβαμμένη αυτή ιστορία ήταν να γίνει ταινία, λίγο αργότερα, από τον Πάνο Γλυκοφρύδη, με πρωταγωνιστή τον Κώστα Πρέκα, αλλά δυστυχώς θα έπεφτε σε βράχο), γράφοντας για... αιμοσταγείς χίπις και για «γεύση Καλιφόρνιας στο Καβούρι», συνδέοντας το έγκλημα με τις αποτρόπαιες δολοφονίες της Manson Family, τον Αύγουστο του ’69, στην Αμερική!
Ακόμη πιο κοντά στο σενάριο του Θάνου Λειβαδίτη ήταν, όμως, ένα άλλο έγκλημα, που είχε επίσης συμβεί στο Καβούρι, αρκετά χρόνια πιο πριν, απασχολώντας έντονα κι αυτό τα πρωτοσέλιδα.
https://www.lifo.gr/culture/cinema/egklima-sto-kaboyri-ena-apotropaio-elliniko-giallo-apo-1974

 
Σχόλια από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήKostas Drosopoulos
Εξαιρετικό κείμενο. Εξαιρετικό.
Να γράψω και 2 σχόλια.
1. Τσαπμαν. Μέχρι το 1983 όποιος έλεγε ότι την Τσαπμαν την δολοφόνησε ο Μουντής ήταν κατά την πλειοψηφία τής Ελληνικής κοινής γνώμης χουντικός. Γενικά υπήρχε κλίμα ότι ο Μουντής ήταν θύμα τής αστυνομίας. Το ΠΑΣΟΚ, όταν ανέλαβε την εξουσία, τού έδωσε χάρη και γύριζε (ο Μουντής) με φωτογραφίες τού Ανδρέα. Πήρε θέση υπέρ του μέχρι και ο σοβαρός κατά τα άλλα Υπουργός Δικαιοσύνης Γ. Α. Μαγκακης.
Την θέση τής πλειοψηφίας τής κοινής γνώμης συμμεριζοταν ο πατέρας Τσαπμαν. Τώρα τι κίνητρο είχε η χούντα να σκοτώσει μια δημοσιογράφο ταξιδιωτικών οδηγών όταν ταυτόχρονα δεν σκότωσε τον Παναγουλη είναι ένα ερώτημα που δεν απασχόλησε την κοινή γνώμη.
Α, για την υπόθεση γράφει ο Αριστείδης Οιλονομιδης στο βιβλίο του "Ο Ποινικολογος". Ακολουθεί την κρατούσα αντίληψη.
Ο Μουντής είχε παραδεχθεί, και καταδικασθει, προηγουμένως ως ηδονοβλεψίας. Τι ανωμαλαρα είναι αυτή δεν μπορώ να καταλάβω Και την λέξη "ηδονοβλεψίας" δεν πιάνω. Είναι χοντρή ανωμαλία χωρίς νόημα.
2.Μού κάνει εντύπωση η γνώμη που έχεις για τον Κώστα Καραγιάννη. Όλοι οι σκηνοθέτες τού Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου τον είχαν ως "δημιουργό" ταινιών "για τούς μαχαλαδες".
Γιώργος Φρατζεσκάκης
Δεν ήξερα ότι η Ντόροθυ Μουρ είναι αυτή που ήταν ντουέτο Δαρζεντα;-Ντοροθυ!Την είχα προλάβει να χορεύει.Ωραια γυναίκα!
Irini Pitsoli
Εξαιρετικό άρθρο!
Sakis Bwanas
Ευχαριστουμε για αλλη μια φορα!
Grosz Lond
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραίο κείμενο!
Christos Nastos
Εξαιρετικο κειμενο για μια ταινια που παντα απολαμβανω να (ξανα)βλεπω.....
Φοβερή ταινία! Την είχα δεί στον Αντέννα ένα καλοκαίρι του 1991 ή 92. Ο Σειληνός εντελώς creepy φάτσα εδώ.
ΑπάντησηΔιαγραφή