Το Σάββατο 12/2 τρέχοντος έτυχε να παρακολουθήσω, στη Knot Gallery, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα live του τελευταίου καιρού. Αναφέρομαι στην κοινή παρουσία των Ιταλών Jooklo Duo, των Βρετανών Blood Stereo και των Ελλήνων XYSM. Κι αν τους πρώτους, που ήταν το βασικό όνομα, τους γνώριζα και τους εκτιμούσα ήδη από τη δισκογραφία, αν τους δεύτερους τούς άκουσα με ενδιαφέρον (κυρίως για τον τρόπο χρήσης της φωνής στο electro-set τους), εκείνοι που με εντυπωσίασαν τελικώς ήταν οι XYSM, μία παρέα παιδιών από την Αθήνα (εννοώ στην Αθήνα σχηματίστηκαν), που χειρίζονταν κανονικά όργανα (κιθάρα, μπάσο ντραμς, σαξόφωνo…) παίζοντας ένα free form rock (το στήσιμο ήταν rock δηλαδή), που σε συνέπαιρνε με τον φρενήρη παροξυσμό και την αυτοσχεδιαστική του δύναμη. Οι ίδιοι οι XYSM, στο τέλος της παράστασης, μοίραζαν (σε όσους πρόλαβαν…) ένα καλοφτιαγμένο δικό τους demo, διάρκειας 28:08, υπό τον τίτλο “Yagna”, στο οποίο πάγωναν 8 κομμάτια τους (ένα σχεδόν 14λεπτο, ένα 4λεπτο και τα υπόλοιπα ενός-δύο λεπτών), ικανά να μεταφέρουν (όταν τ’ ακούω) κάτι από την ατμόσφαιρα του live.
Η μπάντα παίζει πραγματικά καλά, εμφανίζοντας ένα avant rock, που εκπηγάζει θα έλεγα από τους AMM, πριν διαχυθεί στα… απέραντα χωράφια της improv-jazz (τους Spontaneous Music Ensemble π.χ.) και κάθε τι (σχετικό), που ο καθείς μπορεί ν’ ανακαλέσει (δεκάδες τα ονόματα). Από τις περιπτώσεις, που δεν τις συναντάς κάθε μέρα. Ποιες «περιπτώσεις»; Εκείνες που αφορούν στη δύσκολη μουσική, που κατακρατεί όμως υψηλή επικοινωνιακή δύναμη. Στα υπ’ όψιν.
Πριν από λίγες μέρες επικοινώνησα με τους XYSM (τον ντράμερ Χρίστο Χονδρόπουλο), μέσω του Νικόλα Μαλεβίτση, μαθαίνοντας μερικά στοιχεία για το παρελθόν τους. Οι XYSM λοιπόν δημιουργήθηκαν τον Οκτώβριο του 2009 στην Αθήνα από τους Χρίστο Χονδρόπουλο τύμπανα, ηλεκτρονικά, Γιάννη Σαξώνη μπάσο, κιθάρα, πλήκτρα, ηλεκτρονικά, Sebastian Marteau σαξόφωνα, κιθάρα και Μανώλη Χατζηδάκη μπάσο, όργανο, τρομπέτα, ηλεκτρονικά, έχοντας εμφανιστεί live τρεις φορές έως τώρα· σε μια πλατεία (Sticky Festival-Βόλος), σ’ ένα δισκοπωλείο (Vinyl Microstore-Αθήνα) και στη Knot Gallery. Όπως μου είπε ο Χονδρόπουλος: «οι πρώτοι μήνες ήταν μια περίοδος γνωριμίας, τόσο όσον αφορά στο παίξιμο, όσο και στ’ ακούσματα. Κάνοντας 40λεπτους αυτοσχεδιασμούς και δοκιμάζοντας οτιδήποτε προκαλούσε το ενδιαφέρον μας προσπαθήσαμε ν’ αφήσουμε τον ήχο μας να προκύψει φυσικά. Το ότι η τεχνολογία δίνει σήμερα τη δυνατότητα να ηχογραφείς κάθε μουσική σου συνεύρεση, πιο άνετα και ανέξοδα, σου ανοίγει νέους δρόμους. Η συνεχής ηχογράφηση και ακρόαση όσων παίζουμε είναι για μας καταλυτικής σημασίας. Προσπαθήσαμε να βρούμε το κοινό μας πεδίο, αναζητώντας εκείνα τα μέρη της ηχογράφησης όπου η μουσική έμοιαζε να ζωντανεύει πραγματικά. Μέσα από αυτή τη διαδικασία προέκυψαν εξάλλου και τα CD-R, τα οποία μοιράσαμε στα live μας στην Αθήνα. Stereo ηχογραφήσεις στο στούντιό μας με portable USB recorder πρώτης γενιάς, σε θήκες που θυμίζουν floppy disks, για να υπογραμμίζουν τον lo-fi χαρακτήρα τους. Έως τώρα έχουμε επιλέξει αυτόν τον υπόγειο τρόπο κυκλοφορίας της δουλειάς μας παρά τα δύο βασικά του μειονεκτήματα – την ποιότητα εγγραφής και τα περιορισμένα αντίτυπα. Θεωρούμε πως στα πλαίσια μιας DIY νοοτροπίας τέτοιου είδους κυκλοφορίες συνεχίζει να έχουν νόημα, ειδικά όταν ένα σχήμα είναι σε φάση γνωριμίας με το κοινό».
Επαφή: http://www.myspace.com/xysmath
όνειρο όνειρο όνειρο! :)
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι ας μην ξεχνάμε την μακρά θητεία του Μανόλη στους Frantic V (που συνεχίζεται εννοείται)
μπράβο!! :)
Να φανταστείς μελ ότι κάποιος μου το είπε στη Knot, ότι ο Χατζηδάκης δηλαδή παίζει και με τους Frantic V, αλλά δεν έδωσα ιδιαίτερη σημασία επειδή μου φάνηκε κουφό (τα δύο γκρουπ δεν κολλάνε μεταξύ τους – γουστάρω Frantic V και τους παρακολουθώ από τότε που ξεκίνησαν). Είναι όμως έτσι, και καλά κάνεις και το εντοπίζεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχάριστη έκπληξη για σάββατο απόγευμα.Από τις περιπτώσεις, που δεν τις συναντάς κάθε μέρα σίγουρα.
ΑπάντησηΔιαγραφή