Τo
1968, στην Ελλάδα, μπορεί να ήταν η χρονιά πολλών καλλιτεχνών, αλλά ήταν και της
Patty Pravo (ή Πάτι… Μπράβο, όπως
τη λένε και την γράφουν πολλοί ακόμη και σήμερα). Η “Bambola” ακουγόταν παντού, αφού είχε
κυκλοφορήσει τόσο στο 45άρι “La bambola/
Se c'è l'amore” [RCA Victor 46g
50031], όσο και στο LP
“La Bambola” [RCA Victor KLG 2023], τυπωμένα αμφότερα
από τον Ελληνικό Οίκο Φωνογραφικών Εκδόσεων του Γεωργίου Ορφανίδη. Επίσης (η “Bambola”) είχε μεταφραστεί
στη γλώσσα μας από τον Νότη Κύτταρη κι είχε τραγουδηθεί από την Μαίρη
Αλεξοπούλου στο split 45άρι «Η μπάμπολα (La bambola)/ Νίκος Αντωνίου: Φεύγεις όνειρό μου (La farfalla impazzita)» [PAN-Vox 6116]. Ήταν η πρώτη καθοριστική
επαφή του ελληνικού κοινού με την ιταλίδα τραγουδίστρια (δεν είμαι σίγουρος αν
είχε προηγηθεί κάτι άλλο), η οποία (Patty Pravo) την επομένη χρονιά
(1969) έρχεται να αποδώσει κι αυτή με τη σειρά της ένα ελληνικό τραγούδι. Ήταν το
“Luciano Beretta
e/ Sentimento” [RCA Victor 46g 50039, 1968], “Tripoli 1969/ Lasciatemi
amare chi voglio” [RCA Victor
46g 50049, 1969], “La
spada nel cuore/ Roma è una prigione” [RCA Victor 46g
50079, 1970], “Tutt'al più/ Torna insieme a lei” [RCA
46g 104, 1971] και δεν
ξέρω ποια άλλα ακόμη... Αποτέλεσμα αυτής της πληθώρας ήταν να εμφανισθεί η Ιταλίδα
«ζωντανά» στην Ελλάδα, στο Παλαί ντε Σπορ την 16/9 και την 17/9/1972, στα προφεστιβαλικά
ρεσιτάλ τού τότε Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης (τα δύο live είχαν αφήσει ανάμεικτες εντυπώσεις, όπως διαβάζουμε στα Επίκαιρα, #218, 6-12/10/1972).
“Gli occhi dell'amor
Το 1976 η Patty Pravo
κυκλοφορεί το άλμπουμ “Tanto”
[RCA TPL1-1195], στο οποίο παίζει
πλήκτρα και ενορχηστρώνει ο Βαγγέλης Παπαθανασίου. Πώς γνωρίστηκαν οι δύο
καλλιτέχνες δεν είναι σίγουρο – ούτε κι έχει ιδιαίτερη σημασία. Πιθανώς να
γνωρίζονταν από τα ιταλικά late sixties,
ή πάλι να βρέθηκαν σε κάποιο στούντιο ή γραφείο της RCA (ως καλλιτέχνες της ίδιας
εταιρείας), μπορεί, ακόμη, να είχε μεσολαβήσει και ο Νίκος Παπαθανασίου, που
δούλευε εκείνα τα χρόνια ως παραγωγός για την ιταλική RCA. Σημασία έχει πως στο “Tanto” ο ήχος είναι… Vangelis, παρά τις επιμέρους βοήθειες. Στα ντραμς π.χ. συναντάμε τον Francesco
Nizza, ο οποίος θα εμφανιζόταν αργότερα και στο LP της Βάνας Βερούτη “Ask Yourself” [Alcyon, 1981], στην κιθάρα συναντάμε τον
Paul Jeffery (μάλλον πρόκειται για
τον συνεργάτη του Tony Pinelli στο τρίτο LP
του από το ’71, εκείνο με τη μηχανή στο εξώφυλλο, στο οποίο συμμετέχει και η
Βερούτη – υπήρχαν ελληνοϊταλικοί σύνδεσμοι), στο φλάουτο ακούμε τον Rodolfo
Bianchi, που είχε συμμετάσχει στο φοβερό “Celestial Ocean” (1973) των Brainticket και
στο “L’Eliogabalo” (1977) του Emilio Locurcio,
ενώ στο πιάνο εμφανίζεται ο γνωστός Βρετανός Maurice Pert…
Την ίδια χρονιά (1976), και μάλλον μετά το “Tanto”, η ιταλίδα τραγουδίστρια ολοκληρώνει και το “Patty Pravo” [Ricordi SMRL 6193], το οποίον αποτελεί την πιο… φιλελληνική της πρόταση, αφού τέσσερα από τα κομμάτια εκείνου του
δίσκου είναι ελληνικά, την ίδιαν ώρα που σ’ ένα πέμπτο, το “Grand Hotel” –είχε
κυκλοφορήσει και σε 45άρι: “Grand Hotel/ Innamorata io” [Ricordi SRL 10.825,
1976]– παίζει πιάνο και moog ο Γιώργος Πεντζίκης. Τα τέσσερα ελληνικά τραγούδια
είναι τα: “La mela in tasca”, “Jmanja”, “Piramidi di vetro” και “Sconosciuti cieli”. Τα τρία πρώτα
καταχωρίζονται στα ονόματα των Γιάννη Σπάθα-Αντώνη Τουρκογιώργη και προέρχονται
από το “Phos” (1976) των
Socrates με ιταλικούς στίχους του Luigi Albertelli
(πρόκειται για τα “Starvation”,
“A day in heaven” και “Queen of the universe” αντιστοίχως), ενώ το
τέταρτο είναι το “So long ago,
so clear” των Βαγγέλη Παπαθανασίου/ Jon Anderson από το LP “Heaven and Hell” του 1975 (επίσης με ιταλικούς στίχους του Albertelli).
Η Patty Pravo
έχει στην ομάδα της πολύ
καλούς μουσικούς, αφού, πέραν των Γιώργου Πεντζίκη και Paul Jeffery, συμμετέχουν σ’ αυτήν ο Alberto Radius στις
κιθάρες και ο μπασίστας Paolo Donnarumma (ο οποίος παίζει και στο αγαπημένο “Come
è profondo il mare” του Lucio Dalla, άλμπουμ του 1977). Επίσης στο γνωστό LP “Rock and Roll Exibition” (1979) των Demetrio Stratos, Mauro Pagani και Paolo Tofani –επειδή το έψαξα λίγο το λέω– εμφανίζεται
κάποιος μπασίστας ονόματι Fabio Donnarumma, τον οποίον η ιταλική Wikipedia τον ταυτίζει με τον… Paolo Donnarumma. Δεν είμαι βέβαιος πως πρόκειται για το ίδιο πρόσωπο και όχι για…
κάποιο από τα γνωστά-άγνωστα λάθη. Εκείνο για το οποίον είμαι βέβαιος, πάντως,
είναι πως ο δίσκος συνολικώς «μετράει» και πως οι διασκευές της Patty Pravo και των συνεργατών της στα κομμάτια των Socrates είναι πολύ καλές, κοντά στην ατμόσφαιρα του «Φωτός».
Ορίστε και Βάνα Βερούτη με Βαγγέλη Π. - 1969 διασκευάζει "I want to live" από Aphrodite's....
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.youtube.com/watch?v=qxItLp1xMH0
Α...Παπαπαπαθανασίου
Κι εγώ έλεγα πως θα δώσεις το ultra heavy… σχιζοειδές “Woman” με Tony Pinelli, Paul Jeffery, Raul Scacchi, Ευγνώμονα Διαλετή κ.ά.
Διαγραφήνα το ανεβασει καποιος
ΔιαγραφήΜεγαλη επιτυχια εκεινα τα χρονια γνωριζανε και οι νεανικες ιταλικες ταινιες -και με την Πατυ Μπραβο. Μεσω των ταινιων γινανε πολλες εκτελεσεις επιτυχιες αντιστοιχες σε δισκους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν το ήξερα αυτό φίλε μου – ή δεν το θυμόμουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈψαξα λοιπόν, μετά το σχόλιό σου, στον imdb και βρήκα κάποιες late sixties ταινίες με την Patty Pravo… Η “I ragazzi di Bandiera Gialla” (1968) του Mariano Laurenti π.χ. έχει μεγάλο μουσικό ενδιαφέρον, αφού εμφανίζονται σ’ αυτήν οι Marisa Sannia, Patty Pravo, Rocky Roberts, Ricky Shane, Equipe 84, Lucio Dalla, Mal, Renato Zero…
Δεν ξέρω αν είχαν προβληθεί, τότε, αυτές οι ταινίες στην Ελλάδα. Θα το ψάξω…
Ναι, και συνηθως αυτες οι προβολες ηταν Κυριακη πρωι.
ΑπάντησηΔιαγραφήPaul Jefferey και Βάνα Βερούτη (πρώην σύζυγος του Βαγγέλη) συναντάμε και στο "La Fete Sauvage"
ΑπάντησηΔιαγραφή