Στα 45 του πια, ο πιανίστας, συνθέτης και αυτοσχεδιαστής Cory Smythe αποτελεί μια
προσωπικότητα στον χώρο της σύγχρονης avant-jazz.
Με τα «δύσκολα» άλμπουμ του να διαδέχονται τα ένα το άλλο, ο Cory Smythe έχει καταφέρει τα
τελευταία χρόνια να ορίσει έναν χώρο πειραματισμού, βασικά μέσα από τις τρεις
τελευταίες κυκλοφορίες του στην Pyroclastic Records,
που διαθέτει ισχυρές θεωρητικές και πρακτικές καλύψεις.
Βασικά λέμε για τα άλμπουμ του “Circulate Susanna” (2018), εκεί όπου o Smythe επανεξέτασε, με το δικό του τρόπο, την «σκληρότητα» τινών minstrel songs, “Accelerate Every Voice” (2020) (άλμπουμ με καινοτόμους πειραματισμούς πάνω στο θέμα «φωνή», για το οποίον υπάρχει review στο blog) και βεβαίως για το έσχατο “Smoke Gets in Your Eyes” (2022), που και αυτό διαθέτει την δική του ανατρεπτική λογική.
Βασικά, εδώ, ο Cory Smythe, έχοντας στο νου του την καταστροφή του περιβάλλοντος, πειραματίζεται πάνω σ’ ένα στάνταρτ τού great american songbook, του “Smoke gets in your eyes”, ενός τραγουδιού του 1933, σε μουσική Jerome Kern και στίχους Otto Harbach, που είπαν ή διασκεύασαν μουσικώς, στην πορεία, οι πάντες (Nat King Cole, Harry Belafonte, Charlie Parker, Eartha Kitt, Sara Vaughan, The Platters, Blue Haze, Bryan Ferry…) και το οποίον αναπροσαρμόζει τόσο... φωνολογικώς, όσο και μουσικώς.
Έτσι, οι κάπως θλιβεροί στίχοι τού “Smoke gets in your eyes”, με τον καπνό που θολώνει μεταφορικώς το μυστήριο της αγάπης, περισφίγγοντας την καρδιά και προκαλώντας δάκρυα στα μάτια, μετατοπίζονται προς ένα ευρύτερο σύγχρονο οικολογικό-πολιτικό-κοινωνικό ζήτημα, που σχετίζεται με την απαξίωση και από ’κει και πέρα με την καταστροφή του περιβάλλοντος (δεν είναι τυχαία η φωτογραφία του Russell Kaye στο εξώφυλλο, που απεικονίζει μια wildfire, στην Manitoba του Καναδά, το 1994), με τον Cory Smythe να ανατέμνει τα βασικά στοιχεία του τραγουδιού, δημιουργώντας έτσι μια νέα, αλλά το ίδιο δυσβάσταχτη αποτύπωση.
Το “Smoke Gets in Your Eyes” CD χωρίζεται βασικά σε δύο μέρη. Στο πρώτο, ήτοι στα κομμάτια ένα έως τέσσερα, ο φορέας είναι ένα σύγχρονο γκρουπ, με πολύ σημαντικές μονάδες (Sofia Jernberg φωνή, Joshua Modney βιολί, Tomeka Reid τσέλο, Peter Evans τρομπέτα, Zekkereya El-magharbel τρομπόνι, Ryan Muncy άλτο σαξόφωνο, Ingrid Laubrock τενόρο σαξόφωνο, David Leon άλτο, βαρύτονο, κλαρινέτο, Jessie Cox ντραμς, κρουστά, Stephan Crump κοντραμπάσο, Cory Smythe πιάνο), το οποίο αυτοσχεδιάζει πάνω στην «στοιχειωμένη» μελωδία του πρωτότυπου τραγουδιού, σπάζοντας τους στίχους σε συλλαβές, που αποδίδονται με τελείως κατακερματισμένο τρόπο, και την κυρίαρχη μελωδία σε σύντομα περιγράμματα. Το αποτέλεσμα είναι να δημιουργείται μ’ αυτόν τον τρόπο ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον (από εκείνο του τραγουδιού), από το οποίον, όμως, αναδύεται η ίδια σπαρακτική εικόνα. Στο τέταρτο track της σειράς, το “Combustion 2”, υπάρχει και πιο συμβατικό τραγούδισμα, όπως και παίξιμο (ένα blues επί της ουσίας), αλλά η γενικότερη διάθεση, ακόμη κι εδώ, δεν παύει να είναι ανατρεπτική.
Στο δεύτερος μέρος του CD, δηλαδή στα κομμάτια πέντε έως έντεκα, έχουμε κάτι ακόμη πιο ακραίο (ίσως).
Σε αυτά τα tracks ακούγεται μόνον ο Cory Smythe με το πιάνο του. Τα tracks έχουν όλα τον ίδιο τίτλο, δηλαδή “Smoke gets in your eyes”, και αφορούν σ’ ένα εντελώς «προσωπικό» piano-playing.
Ουσιαστικώς σε αυτά τα επτά tracks, που διαρκούν από 2:57 (το πιο σύντομο στο χρόνο), έως 11:36 (το πιο πλατύ), ο Smyth επαναπροσδιορίζει, μέσα από διαφορετικές προσεγγίσεις, το κλασικό αυτό τραγούδι, αυτοσχεδιάζοντας πάνω σε επιμέρους μελωδικά patterns, χρησιμοποιώντας το πιάνο του «μέσα-έξω», μαζί με ελαφρό ηλεκτρονικό μανιπουλάρισμα, παίζοντας με τελείως απρόσμενο τρόπο, παράγοντας σύντομες φράσεις, μικροτόνους, ακόμη και φάλτσες (ξεκούρδιστες) νότες, δημιουργώντας αλλόκοτες, γενικώς, καταστάσεις.
Οπωσδήποτε ένα «βαρύ», «ειδικό» και πολύ ερμητικό άκουσμα, που διατηρεί όμως τη δική του παράξενη γοητεία.
Επαφή: www.corysmythe.com, www.pyroclasticrecords.com
Βασικά λέμε για τα άλμπουμ του “Circulate Susanna” (2018), εκεί όπου o Smythe επανεξέτασε, με το δικό του τρόπο, την «σκληρότητα» τινών minstrel songs, “Accelerate Every Voice” (2020) (άλμπουμ με καινοτόμους πειραματισμούς πάνω στο θέμα «φωνή», για το οποίον υπάρχει review στο blog) και βεβαίως για το έσχατο “Smoke Gets in Your Eyes” (2022), που και αυτό διαθέτει την δική του ανατρεπτική λογική.
Βασικά, εδώ, ο Cory Smythe, έχοντας στο νου του την καταστροφή του περιβάλλοντος, πειραματίζεται πάνω σ’ ένα στάνταρτ τού great american songbook, του “Smoke gets in your eyes”, ενός τραγουδιού του 1933, σε μουσική Jerome Kern και στίχους Otto Harbach, που είπαν ή διασκεύασαν μουσικώς, στην πορεία, οι πάντες (Nat King Cole, Harry Belafonte, Charlie Parker, Eartha Kitt, Sara Vaughan, The Platters, Blue Haze, Bryan Ferry…) και το οποίον αναπροσαρμόζει τόσο... φωνολογικώς, όσο και μουσικώς.
Έτσι, οι κάπως θλιβεροί στίχοι τού “Smoke gets in your eyes”, με τον καπνό που θολώνει μεταφορικώς το μυστήριο της αγάπης, περισφίγγοντας την καρδιά και προκαλώντας δάκρυα στα μάτια, μετατοπίζονται προς ένα ευρύτερο σύγχρονο οικολογικό-πολιτικό-κοινωνικό ζήτημα, που σχετίζεται με την απαξίωση και από ’κει και πέρα με την καταστροφή του περιβάλλοντος (δεν είναι τυχαία η φωτογραφία του Russell Kaye στο εξώφυλλο, που απεικονίζει μια wildfire, στην Manitoba του Καναδά, το 1994), με τον Cory Smythe να ανατέμνει τα βασικά στοιχεία του τραγουδιού, δημιουργώντας έτσι μια νέα, αλλά το ίδιο δυσβάσταχτη αποτύπωση.
Το “Smoke Gets in Your Eyes” CD χωρίζεται βασικά σε δύο μέρη. Στο πρώτο, ήτοι στα κομμάτια ένα έως τέσσερα, ο φορέας είναι ένα σύγχρονο γκρουπ, με πολύ σημαντικές μονάδες (Sofia Jernberg φωνή, Joshua Modney βιολί, Tomeka Reid τσέλο, Peter Evans τρομπέτα, Zekkereya El-magharbel τρομπόνι, Ryan Muncy άλτο σαξόφωνο, Ingrid Laubrock τενόρο σαξόφωνο, David Leon άλτο, βαρύτονο, κλαρινέτο, Jessie Cox ντραμς, κρουστά, Stephan Crump κοντραμπάσο, Cory Smythe πιάνο), το οποίο αυτοσχεδιάζει πάνω στην «στοιχειωμένη» μελωδία του πρωτότυπου τραγουδιού, σπάζοντας τους στίχους σε συλλαβές, που αποδίδονται με τελείως κατακερματισμένο τρόπο, και την κυρίαρχη μελωδία σε σύντομα περιγράμματα. Το αποτέλεσμα είναι να δημιουργείται μ’ αυτόν τον τρόπο ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον (από εκείνο του τραγουδιού), από το οποίον, όμως, αναδύεται η ίδια σπαρακτική εικόνα. Στο τέταρτο track της σειράς, το “Combustion 2”, υπάρχει και πιο συμβατικό τραγούδισμα, όπως και παίξιμο (ένα blues επί της ουσίας), αλλά η γενικότερη διάθεση, ακόμη κι εδώ, δεν παύει να είναι ανατρεπτική.
Στο δεύτερος μέρος του CD, δηλαδή στα κομμάτια πέντε έως έντεκα, έχουμε κάτι ακόμη πιο ακραίο (ίσως).
Σε αυτά τα tracks ακούγεται μόνον ο Cory Smythe με το πιάνο του. Τα tracks έχουν όλα τον ίδιο τίτλο, δηλαδή “Smoke gets in your eyes”, και αφορούν σ’ ένα εντελώς «προσωπικό» piano-playing.
Ουσιαστικώς σε αυτά τα επτά tracks, που διαρκούν από 2:57 (το πιο σύντομο στο χρόνο), έως 11:36 (το πιο πλατύ), ο Smyth επαναπροσδιορίζει, μέσα από διαφορετικές προσεγγίσεις, το κλασικό αυτό τραγούδι, αυτοσχεδιάζοντας πάνω σε επιμέρους μελωδικά patterns, χρησιμοποιώντας το πιάνο του «μέσα-έξω», μαζί με ελαφρό ηλεκτρονικό μανιπουλάρισμα, παίζοντας με τελείως απρόσμενο τρόπο, παράγοντας σύντομες φράσεις, μικροτόνους, ακόμη και φάλτσες (ξεκούρδιστες) νότες, δημιουργώντας αλλόκοτες, γενικώς, καταστάσεις.
Οπωσδήποτε ένα «βαρύ», «ειδικό» και πολύ ερμητικό άκουσμα, που διατηρεί όμως τη δική του παράξενη γοητεία.
Επαφή: www.corysmythe.com, www.pyroclasticrecords.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου