Πολλοί αλλοδαποί καλλιτέχνες (για την pop μούζικα ο λόγος) έκαναν καριέρα στην Ελλάδα των sixties. Δεν αναφέρομαι σε κάποιους, που ήρθαν κι έπαιξαν για ένα-δυο φεγγάρια… ή για ένα-δυο μήνες (Bob Azzam, Eric Clapton, Rocky Roberts…), αλλά για κάποιους που έμειναν κάποιον καιρό εδώ, ηχογραφώντας όμως και τα σχετικά 45άρια· ου μην και κάποια LP. Μερικά ονόματα; Gino, Guidone, Renatino, Sergio Endrigo, Peppino Di Capri, Tony Pinelli, The Zoo, Patrick Samson, David & Mary Ann, The Prophets… Ένας από τους πρώτους που πάτησαν πόδι στην Ελλάδα, μένοντας στην Αθήνα για αρκετά χρόνια ήταν ο αιγύπτιος(;) συνθέτης, πιανίστας και τραγουδιστής Ricardo Credi. Βάζω ερωτηματικό στο «Αιγύπτιος», διότι άλλοι τον έχουν για Λιβανέζο (πάντως, έβγαιναν δίσκοι του στο Λίβανο, στην εταιρία SLD), άλλοι για Γάλλο (τραγουδούσε ωραία στη γαλλική), άλλοι για Μαροκινό (πηγαινο-ερχόταν στο Ραμπάτ) κ.ο.κ. Στο τεύχος 56 (1/6/1966) των Μοντέρνων Ρυθμών, όπου αναφέρεται ως Αιγύπτιος, μαθαίνουμε πως είχε συμβόλαιο με την αλυσίδα των ξενοδοχείων Hilton, ότι βρισκόταν στην Ελλάδα από το ’64 με τη γυναίκα και τα τρία του παιδιά, και ότι είχε ηχογραφήσει μέχρι τότε 8 τραγούδια, μοιρασμένα σε τρία singles. Αν το πρώτο ήταν το “Une larme/ Petrouchka” [Philips 6048, 1965] σε συνεργασία με τον Νάκη Πετρίδη (κουφό; – μπορεί, αλλά όταν βλέπεις “Naki Petri” στο label τι να υποθέσεις;), τότε, το δεύτερο ή το τρίτο θα πρέπει να ήταν το 7ιντσο EP “At the Athens Hilton”, με τα τραγούδια “Galaxy cha-cha-cha, Paradis d’ amour/ Pardonne-moi, Quand reviendra l’ automne” [Philips 1118 BE, 1966], που γράφτηκε με τη συμβολή της ορχήστρας του Μανώλη Μικέλη(!) – βάζω θαυμαστικό, γιατί δεν είναι πολλές οι εγγραφές του σημαντικότατου έλληνα πιανίστα στη δεκαετία του ’60 – και το οποίο 7ιντσο κυκλοφόρησε στην Ελλάδα και την Τουρκία(!!). Εδώ, τα θαυμαστικά είναι δύο… (Το εξώφυλλο που βλέπετε από κάτω είναι της τουρκικής έκδοσης και προέρχεται από το eBay).Το “Galaxy cha-cha-cha” είναι ό,τι μαρτυρά ο τίτλος. Ένα κλασικό cha-cha-cha, με τις τιμπάλες σε πρώτο πλάνο, μάλλον πίσω από την ακμαία και κομματάκι «βαθειά» φωνή τού Credi. Ωραίο το σόλο πιάνο, ωραίο το φλάουτο, αλλά και το όργανο – ανεπαίσθητο λιγάκι – σ’ έναν «πίσω» ρόλο. Το “Paradis d’ amour” είναι ένα jazzy shake, με σύντομο σόλο στην ηλεκτρική κιθάρα και με τη φωνή του τραγουδιστή, στιβαρή και ορμητική, να το καθορίζει. To “Pardonne-moi”, που ξεκινά τη δεύτερη πλευρά, παίζει το ρόλο ενός… blues, όπως έλεγαν, τότε, τα μοντέρνα «βαλσάκια», με τον Credi, σε στυλ crooner, να ίπταται πάνω από light-jazz ηχοχρώματα. Στο τέλος, το “Quand reviendra l’ automne”, ένα mid-tempo τραγούδι, θα μπορούσε να διατηρήσει στην πίστα (του Hilton) τα κοσμικά ζευγάρια της εποχής, άνευ κόπου… Η καριέρα όμως του Ricardo Credi είχε και συνέχεια· ας πω, με την αφορμή, δυο λόγια. Το 1967 συνεργάζεται με την ορχήστρα του Βαγγέλη Παπαθανασίου, γράφοντας το 45άρι “Siga siga/ Non et non” [Philips 6143]. To “Siga siga” είναι το… «Σιγά-σιγά», που τραγούδησαν λίγο καιρό αργότερα οι Olympians (με ελληνικούς στίχους τού… amore, τότε, του Βαγγέλη Παπαθανασίου, της Βίλμας Λαδοπούλου) – μιλάμε για το 45άρι "Σιγά-σιγά/ Ελπίδες" [Philips 6176, 1967] –, ενώ το “Non et non” είναι, απλώς, ένα από τα κορυφαία greek garage των sixties. Η φωνή του Credi (δικό του το τραγούδι) μπορεί να κατακρατεί τα crooner-ίστικα στοιχεία, όμως ο ρυθμός είναι ασύλληπτος, με το hammond του Βαγγέλη να γδέρνει.... τον ακουστικό μας πόρο. Φοβερό τραγούδι.
Τελευταία(;) εγγραφή του Ricardo Credi στην Ελλάδα το 45άρι «Σε ζητώ/ Μην ξεχνάς» [Philips 6270] από το 1968. Και στα δύο tracks οι συνθέσεις ήταν του Credi, στο πρώτο είχε γράψει στίχους ο Πυθαγόρας και στο δεύτερο κάποιος Γρηγοριάδης, με τη διεύθυνση της ελαφράς ορχήστρας να ανήκει στον Νάκη Πετρίδη.
Η ερώτηση είναι προφανής, νομίζω. Που να βρίσκεται, σήμερα, ο Ricardo Credi;(το εξώφυλλο της τουρκικής έκδοσης προέρχεται από το eBay)
ΥΓ. Τουλάχιστον ένα ακόμη 45άρι του Ricardo Credi πρέπει να έχει ηχογραφηθεί στην Ελλάδα. Όποιος μπορεί να δώσει τα στοιχεία του (τραγούδια, εταιρία, κωδικός), ας το κάνει. Εδώ το "Non et non"...
θεϊκό! είσαι μια ανεξάντλητη πηγή γνώσεων. τα σέβη μου
ΑπάντησηΔιαγραφήΝΚΦωτάκης
Γεια σου Νίκο. Χαίρομαι που σ' άρεσε... Θα τα πούμε υποθέτω το Σάββατο στο Γκάζι...
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα τα πούμε σίγουρα το Σάββατο - και θέλω να σε ρωτήσω κάτι για τις ελληνικές περιπέτειες της Sarita
ΑπάντησηΔιαγραφήaxaxaxx wraia istoria mate
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεια σου mr.z, γουστάρεις κι εσύ ελληνικά βέβαια... Σιγά-σιγά θα τα βγάλουμε όλα στη φόρα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΦώντα το ήξερες αυτό ?
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.popsike.com/Ricardo-Credi-Aphrodites-Child-Vangelis-Demis-Roussos/4706623197.html
Το είχα δει Φ.Ν. όταν έγραφα το κείμενο. Ο Ricardo Credi ήταν γνωστός στην Ανατολή (από την Τουρκία και το Λίβανο μέχρι το Maghreb).
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο λιβανέζικο 45άρι, όπως βλέπουμε από το popsike, περιέχει το “Siga siga” από το ελληνικό 45άρι “Siga siga/ Non et non” [Philips 6143, 1967] και το “Une larme” από το ελληνικό 45άρι “Une larme/ Petrouchka” [Philips 6048, 1965].
philips 1264
ΑπάντησηΔιαγραφήa) t ' en ai assez
b) fishez-moi-la paix
ricardo credi
orchestra cond. by m. mikelis
Δεν υπάρχει Τούρκινη έκδοση για το ΕΡ στο Χίλτον. Είναι Ελληνικό το εξώφυλλο. Απλά το έβαλε στο ebay κάποιος Τούρκος και έγραψε λανθασμένα ότι είναι Τούρκικη έκδοση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Ελληνική έκδοση έχει αυτό το εξώφυλλο που αναφέρεις ως Τουρκικο.
Και γιατί γράφει άλλα νούμερα στο εξώφυλλο από εκείνα της ελληνικής έκδοσης;
ΔιαγραφήΔεν ξερω γιατι γράφει άλλα νούμερα. Δεν δούλευα στη philips για να ξέρω τι έγινε. Αυτό που ξέρω είναι οτι στο οπισθόφυλλο γραφει ΕΚΤΥΠΩΣΙΣ ΘΕΟΚΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι το ξερω επειδή το έχω στα χέρια μου. Δεν το είδα σε φωτογραφία.
>>Δεν ξερω γιατι γράφει άλλα νούμερα. Δεν δούλευα στη philips για να ξέρω τι έγινε.<<
ΔιαγραφήΠολλά δεν ξέρεις... άρα, άκου, για να μαθαίνεις:
Γιατί αποκλείεις να υπάρχει τούρκικο με τα νούμερα του εξωφύλλου;
Τη φωτογραφία που βλέπεις την έχω πάρει από το eBay αρχές 2000, τόσο παλιά, κι αυτός που το πουλούσε ήταν Τούρκος και έλεγε πως είναι τούρκικη κόπια. Γιατί να μην το πιστέψω;
Επίσης Τούρκος το έχει πουλήσει στο eBay (όπως δείχνει και το popsike) μόλις 40 ευρώ (σωστές τιμές δηλαδή) το 2013.
ΔιαγραφήΣαν πολλοί Τούρκοι δεν μαζεύτηκαν, δε νομίζεις;
Στο λέω γιατί αυτό που είδα εγώ είναι πριν το 2003 σίγουρα, γι' αυτό και η καταχώρηση δεν υπάρχει στο popsike.
Όποιος διαβάζει αυτή τη στιγμή, καταλαβαίνει ότι αυτά που γράφεις είναι εικασίες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν βρεις οτιδηποτε (label ή εξώφυλλο) που να γραφει made in turkey ή κάποιο άλλο αποδεικτικό, να μας το πεις. Με υποθέσεις μπορούμε να λέμε οτιδήποτε.
Εγώ μίλησα με επιχειρήματα και με μία απόδειξη.
Έχεις κάποια απόδειξη ή θα μιλάμε στο αέρα;
Όσο για το ποια είναι σωστή τιμή, οι απόψεις είναι υποκειμενικές.
Μη με ζαλίζεις ρε μεγάλε - είσαι και ανώνυμος. Ξεκόλλα.
ΔιαγραφήΣου είπα κάτι. Το οποίο είναι δημοσιευμένο. Και δεν έχω κανένα λόγο να το αρνηθώ. Κι αυτό το έχω κατά νου εδώ και 15 χρόνια.
Εσύ υποστηρίζεις ότι δεν υπάρχει τούρκικη έκδοση, αλλά δε λες γιατί το ελληνικό εξώφυλλο έχει άλλα νούμερα από το label. Αυτό το κάνεις μαστίχα. Ε, αυτό το εξηγώ εγώ.
Τις υποκειμενικές απόψεις για τις τιμές τις χέζω. Αξία έχουν μόνον εκείνες οι τιμές στις οποίες αληθινά πουλιούνται οι δίσκοι. Και όχι ό,τι νομίζει ο καθένας.
Δώσε κι αυτή την πληροφορία, αν γουστάρεις. Στο back cover υπάρχουν ελληνικά λόγια; Κείμενο στα ελληνικά ή οτιδήποτε άλλο στα ελληνικά;
ΔιαγραφήΤι έγινε, γιατί σφίχτηκες έτσι;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚουβέντα κάνουμε. Θα μας πεις κανένα επιχείρημα που να στέκει ή επειδή ζορίστηκες το γύρισες στην επίθεση;
Όσο για το οπισθόφυλλο, αν το πίάσεις ποτέ στα χέρια σου, θα καταλάβεις αν είναι ελληνικό ή τούρκικο. Κατά τ' άλλα όποιος διαβάζει, καταλαβαίνει πόσο εγωιστής είσαι. Δεν θα πάθεις τίποτα να παραδεχτείς ότι έγραψες κάτι λάθος.
Αλήθεια, το έχεις κάνει ποτέ;
Μεγάλε, μας έχεις ζαλίσει με το εξώφυλλό σου. Κι επειδή προβαίνεις σε προσωπικούς χαρακτηρισμούς σου λέω ότι είσαι μαλάκας. Και στο λέω γιατί δεν καταλαβαίνεις πως δεν υποχρεούμαι να πιστέψω έναν ανώνυμο, που μπορεί να ισχυρίζεται ό,τι να'ναι. Απόδειξε πρώτα λοιπόν ότι δεν είσαι τρολ και μετά έλα να μας τα πεις.
ΔιαγραφήΓια να μάθεις λοιπόν εγώ έχω το back cover (σε φωτό) και σε ρώτησα κάτι για να δούμε τι μπορεί να συμβαίνει. Και στο back cover που έχω δεν υπάρχει τίποτα ελληνικό. Υπάρχει ένα κείμενο στ' αγγλικά δεξιά από τους τίτλους (που λέει για τον Credi που έπαιζε στο Galaxy του Hilton κ.λπ.) και άλλα διάφορα.
Λοιπόν απάντησε στην ερώτησή μου αλλιώς μη μας σκοτίζεις άλλο τ' αρχίδια.
Και πρόσεξε τι θ' απαντήσεις και πώς θ' απαντήσεις (αν απαντήσεις) γιατί πολύ ασχολήθηκα μαζί σου. Και όποιος δεν ξέρει τι σημαίνει να έχεις άλλα νούμερα στο εξώφυλλο και άλλα στο label να μην έρχεται να κουβεντιάζει για τέτοια θέματα στο δισκορυχείον. Άιντε, δίνε του τώρα...
ΔιαγραφήΤι έγινε βρε παιδιά ?Τσακωός για ένα εξωφυλλάκι ? Quys αγαπάτε αλλήλους και υποχωρείστε λιγάκι.Σημασία έχει η μουσική.Εγώ πάντως δηλώνω άσχετος οπότε χώστε τα σε μένα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ μουσική του Ricardo Credi είναι μια χαρά. Και να μην ανακατεύεσαι σε καβγάδες άλλων. Σαν συμβουλή πάρε το... από μεγαλύτερο.
Διαγραφή