Το Φθινόπωρο 1968 (τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο)
διοργανώνεται στο Ρίο Ντε Τζανέιρο το III Festival Internacional Da Canção Popular
– ένα από τα σημαντικότερα, παγκόσμια, φεστιβάλ τραγουδιού της εποχής. Αν όχι
το πιο σημαντικό. Την Ελλάδα εκπροσωπεί ο Γεράσιμος Λαβράνος με το «Αν θες να
ρθης» (στίχοι Ελπίδα Περικλάκη), το οποίο θα ερμήνευε η Μαρινέλλα. Το τραγούδι
άρεσε, αφού έλαβε βραβείο «Καλύτερης Καλλιτεχνικής Παρουσίας». Όπως είχε πει ο
ίδιος ο συνθέτης στο Πάνθεον (#363, 6/11/1968):
«Στο Ρίο Ιανέιρο έζησα τις πιο συγκινητικές στιγμές της καλλιτεχνικής μου καριέρας. Η παρουσία μας εκεί, ανάμεσα σε μια πολύχρωμη Βαβέλ, ήταν απίστευτα έντονη. Στις πρόβες μάλιστα συνέβη και το εξής ανεπανάληπτο γεγονός.
Όταν τελείωσε το τραγούδι μου, όταν έσβησαν και οι τελευταίες νότες του “Αν θες να ρθης” και τα 60 μέλη της ορχήστρας του φεστιβάλ άφησαν τα όργανά τους, σηκώθηκαν όρθιοι και χειροκρότησαν παρατεταμένα… Αυτό προκάλεσε μεγάλην αίσθησι σε όσους παρακολουθούσαν τις πρόβες και την άλλη μέρα οι εφημερίδες σχολίαζαν το γεγονός σαν κάτι πρωτάκουστο.
Όμως κάποιος κακοήθης συντάκτης, που προφανώς δεν είδε με καλό μάτι την εύνοια της ορχήστρας στο τραγούδι μου, έγραψε στην εφημερίδα του ότι κατηγόρησα την ορχήστρα του φεστιβάλ… Το αποτέλεσμα ήταν να υπάρξουν παρεξηγήσεις και ψυχρότητα εκ μέρους των μουσικών. Ευτυχώς όλα πήγαν καλά και η παρεξήγησις διευθετήθηκε.
Από την πρώτη μέρα το ελληνικό τραγούδι μπήκε ανάμεσα στα 20 από τα 33. Η ιδιορρυθμία του ξάφνιασε, όπως… διάβασα στον Τύπο και όλοι ήσαν σίγουροι πως δεν θα έφευγα χωρίς βραβείο. Άλλοι, μάλιστα, μιλούσαν για δύο βραβεία. Ερμηνείας και ενορχηστρώσεως.
Αλλά, ας μην ξεχνάμε ότι κάθε φεστιβάλ τραγουδιού είναι και φεστιβάλ εταιριών δίσκων και εκδοτικών οίκων. Οι παράγοντες αυτοί επηρεάζουν αφάνταστα το αποτέλεσμα κάθε παρόμοιας εκδηλώσεως.
Εξάλλου κάθε συνθέτης και τραγουδιστής έχει φθάσει στο Ρίο συνοδευόμενος από μάνατζερ, φωτογράφους και δημοσιογράφους, που προωθούσαν κατά κάποιο τρόπο τους δίσκους του…».
«Στο Ρίο Ιανέιρο έζησα τις πιο συγκινητικές στιγμές της καλλιτεχνικής μου καριέρας. Η παρουσία μας εκεί, ανάμεσα σε μια πολύχρωμη Βαβέλ, ήταν απίστευτα έντονη. Στις πρόβες μάλιστα συνέβη και το εξής ανεπανάληπτο γεγονός.
Όταν τελείωσε το τραγούδι μου, όταν έσβησαν και οι τελευταίες νότες του “Αν θες να ρθης” και τα 60 μέλη της ορχήστρας του φεστιβάλ άφησαν τα όργανά τους, σηκώθηκαν όρθιοι και χειροκρότησαν παρατεταμένα… Αυτό προκάλεσε μεγάλην αίσθησι σε όσους παρακολουθούσαν τις πρόβες και την άλλη μέρα οι εφημερίδες σχολίαζαν το γεγονός σαν κάτι πρωτάκουστο.
Όμως κάποιος κακοήθης συντάκτης, που προφανώς δεν είδε με καλό μάτι την εύνοια της ορχήστρας στο τραγούδι μου, έγραψε στην εφημερίδα του ότι κατηγόρησα την ορχήστρα του φεστιβάλ… Το αποτέλεσμα ήταν να υπάρξουν παρεξηγήσεις και ψυχρότητα εκ μέρους των μουσικών. Ευτυχώς όλα πήγαν καλά και η παρεξήγησις διευθετήθηκε.
Από την πρώτη μέρα το ελληνικό τραγούδι μπήκε ανάμεσα στα 20 από τα 33. Η ιδιορρυθμία του ξάφνιασε, όπως… διάβασα στον Τύπο και όλοι ήσαν σίγουροι πως δεν θα έφευγα χωρίς βραβείο. Άλλοι, μάλιστα, μιλούσαν για δύο βραβεία. Ερμηνείας και ενορχηστρώσεως.
Αλλά, ας μην ξεχνάμε ότι κάθε φεστιβάλ τραγουδιού είναι και φεστιβάλ εταιριών δίσκων και εκδοτικών οίκων. Οι παράγοντες αυτοί επηρεάζουν αφάνταστα το αποτέλεσμα κάθε παρόμοιας εκδηλώσεως.
Εξάλλου κάθε συνθέτης και τραγουδιστής έχει φθάσει στο Ρίο συνοδευόμενος από μάνατζερ, φωτογράφους και δημοσιογράφους, που προωθούσαν κατά κάποιο τρόπο τους δίσκους του…».
Paul Mauriat - Γεράσιμος Λαβράνος, περιοδικό Πάνθεον #363, 6/11/1968 |
Όταν συνάντησα τον Γεράσιμο Λαβράνο, το 2007, δεν είχε
εκφράσει ουδεμία πικρία για ’κείνο το αποτέλεσμα (είχαν περάσει και τόσα χρόνια
εξάλλου), καθώς η τελευταία κουβέντα του (για τη συγκεκριμένη ιστορία) ήταν
μάλλον αποστομωτική:
«Τελικά, κανείς δεν θα
μπορούσε να αισθανθεί αδικημένος, όταν η κορυφαία διάκριση του φεστιβάλ είχε
πάει στον Τομ Τζομπίμ (Antonio Carlos Jobim) και το “Sabia”».
Στο βίντεο που
ακολουθεί στην αρχή εμφανίζεται, για λίγο ο Γεράσιμος Λαβράνος, και στη
συνέχεια η Μαρινέλλα ερμηνεύει το «Αν θες να ρθης», πάντα από το III
Festival Internacional Da Canção Popular του Ρίο. Η απόδοση μπορεί να μην είναι
η καλύτερη δυνατή, αλλά πρόκειται για ντοκουμέντο…
Δεν ξέρω αν τα έχετε υπόψη σας, πάντως δράττομαι της ευκαιρίας από τη Μαρινέλλα για να σας προωθήσω δύο ακόμη σπάνια βίντεο από τη δεκαετία του '60:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=6iFYkMdR63M
https://www.youtube.com/watch?v=uY8MVCp0oz0
Και ένα από τη δεκαετία του '70 (πηγαίνετε στο 29:20 του βίντεο):
https://www.youtube.com/watch?v=u2YuBSfwlp4
Τα είδα. Δεν τα είχα ξαναδεί. Ευχαριστώ.
ΔιαγραφήΦοβερή η Άντζελα Ζήλεια!
Μεγάλος μαέστρος...Δεν έμενε καλύτερα στο Ρίο;Με τους εκπληκτικούς καλλιτέχνες που κυκλοφορούσαν εκείνη την εποχή εκεί,θα είχε μεγαλουργήσει σε παγκόσμιο επίπεδο.Valeu Kerkira!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήBabis Srlmt
Υπήρξε κάποια αριθμητική κατάταξη πέρα απο τιμητικές διακρίσεις κι αν ναί το ελληνικό τραγούδι σε ποιά θέση βρέθηκε τότε?
Conrad Ayers
A very close friend and a sad day when we lost him.. may he rest in peace.....we jammed a lot together and especially at the club Parafono.....I remember him telling me about Rio....and I remember telling him.... you should of left Greece back in the day ....you have a great talent and Greece is not the place for it...and still isn't!!!!!!!!!!!...............miss him!!!!!!
GERASIMOS LAVRANOS ORCHESTRA - HULLY GULLY IN ATHENS-INSTRUMENTAL- GREECE 60s...............
https://youtu.be/0fJVQ-z1ggs?si=TWqbxBGHC7eOmYz3
GERASIMOS LAVRANOS ORCHESTRA - HULLY GULLY IN ATHENS-INSTRUMENTAL- GREECE 60s
Alexis Tambouras
Από τους αγαπημένους φίλους ο Γεράσιμος και μας λείπει φρικτά !