Παρασκευή 5 Μαΐου 2017

STRAY η μπάντα που επηρέασε όσο ελάχιστες άλλες τα γκρουπ του New Wave of British Heavy Metal – ελληνικές εκδόσεις

Οι Stray ήταν ένα από τα καλύτερα σκληρά βρετανικά συγκροτήματα των seventies. Και το γεγονός πως επηρέασαν με τον ήχο τους τα γκρουπ του NWoBHM δείχνει απλώς το πόσο σημαντικοί υπήρξαν. Υπενθυμίζω, μόνον, πως οι Iron Maiden είχαν διασκευάσει το “All in your mind” (από το πρώτο LP των Stray, το 1970) σ’ ένα 45άρι τους το 1990.
Stray άκουσα για πρώτη φορά στα 80s, στο ραδιόφωνο, στην εκπομπή του Πητ Κωνσταντέα «Στούντιο 13». Ήταν το φοβερό “Move on” από το πρώτο LP τους – το θυμάμαι ακόμη, γιατί ηχογραφούσα εκπομπές του Κωνσταντέα, όποτε μπορούσα, και τη συγκεκριμένη κασέτα την έχω σώα και τώρα. Στα 90s αγόρασα, τελικά, εκείνο το πρώτο άλμπουμ τους από αθηναίο φίλο (σε ετικέτα Transatlantic, με το gatefold die-cut cover, αλλά με το δεύτερο label, το πολύχρωμο, όχι το άσπρο-μωβ), αργότερα βρήκα κι άλλα, φτηνά, άλμπουμ τους, σε LP ή CD, ενώ κάποια στιγμή, στα 90s, εντόπισα και τις δύο μόνο(;) ελληνικές εκδόσεις με τραγούδια των Stray.
Η ελληνική έκδοση του τέταρτου LP των Stray "Mudanzas"
Αναφέρομαι σε δύο issues του Κώστα Γιαννίκου στην εταιρεία Seven Arts και ειδικότερα στο LP τους “Mudanzas” [Seven Arts 33/7A 104], που πρέπει να κυκλοφόρησε το 1974 (και όχι το 1973, όπως διαβάζουμε στο label) και βεβαίως στο 45άρι τους “Move it/ Crazy people” [Seven Arts 45/7A 202, 1974]. Το “Move it” που διαρκούσε 6:40(!) θα έμπαινε λίγο αργότερα και στο πέμπτο LP των Stray με τον ίδιο τίτλο [UK. Transatlantic, 1974], ενώ το “Crazy people” είχε γραφτεί μόνο για το 45άρι.
Κι ένα ελληνικό 45άρι των Stray από το 1974
Θυμάμαι, ακόμη, πως για τους Stray είχα γράψει πολύ καλά λόγια και στο Jazz & Τζαζ, για ένα μεταγενέστερο CD τους (καθότι το γκρουπ υπήρχε και στα 80s και στα 90s), που περιείχε live εγγραφές τους από το παρελθόν (δεν θυμάμαι τώρα λεπτομέρειες – θα πρέπει να ψάξω να βρω το τεύχος). Λεγόταν, πάντως, “Dangerous Games” ήταν διπλό κι είχε κυκλοφορήσει το 2001 στην εταιρεία Receiver Records Limited.
Ας δώσουμε, τέλος, και τη line-up του πρώτου άλμπουμ των Stray, έτσι όπως εκείνη αναγράφεται στο back cover. Steve Gadd φωνή, Derek Bromham κιθάρες, Gary Giles μπάσο και Richard Cole ντραμς. Για την ιστορία…

24 σχόλια:

  1. πολυ αξιολογο αρθρο απο τα ΨΑΓΜΕΝΑ σου Φωντα......κατι τετοια ανεβαζεις κι επισκεπτομαι το μπλογκ σου καθημερινα!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν το έκανα το κείμενο όπως ήθελα John, γιατί έχουν πέσει πολλά και δεν προλαβαίνω. Θα επανέλθω όμως στους Stray, γιατί είναι πολύ καλό και αγαπημένο γκρουπ.

      Διαγραφή
  2. η εποχή των Stray Φώντα ήταν η χρυσή φάση του χαρντ ροκ , με εκατοντάδες δισκάρες από όλες τις μεριές του κόσμου - ιδιαίτερα στη Βρεττανία που είχε και μια ταξική - εργατική συνείδηση .
    Τότε το χαρντ ροκ απευθύνονταν σε όλο το ροκ ακροατήριο και όχι στο εξειδηκευμένο κοινό του μετέπειτα μέταλ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οι stray επιροη για το nwobhm? Μπααααα... Και nektar και jethro tull και golden earring και beckett και montrose και οτι θες εχουν διασκευασει οι maiden, δεν σημαινει οτι αποτελουσαν ντε και καλα τα ακουσματα που εκαναν εκατονταδες αγγλικα συγκροτηματα να πιασουν κιθαρες. Μαλλον πρεπει να κοιταξεις προς budgie, priest, sabbath, ufo, motorhead, lizzy μερια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η δική μου γνώμη είναι πως οι Stray υπήρξαν βασική επιρροή για το είδος.
      Απλώς είναι υποτιμημένοι. Εν αντιθέσει με τους Budgie π.χ. που είναι υπερεκτιμημένοι.

      Διαγραφή
  4. κι οι Budgie γκρουπάρα ήταν, ειδικά ανάμεσα στο τρίτο πέμπτο άλμπουμ τους και σίγουρα μεγάλη επιρροή για το NWOBHM

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Unknown

    Τρουσα εισαι "Time Machine" αφιερωμενο..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ωραίο post.

    Επί τη ευκαιρία, ο όρος New Wave of British Heavy Metal δημιουργήθηκε τον Μαϊο του 1979 από το περιοδικό Sounds και ήταν εφεύρεση του συντάκτη Geoff Barton, ο οποίος μετά από ένα live των Samson (Headliners), Iron Maiden & Angelwitch έγραψε ένα άρθρο για την τότε, αναπτυσσόμενη σκηνή στην Αγγλία.
    Σκοπός ήταν να προβληθούν όλα τα νέα, τότε, συγκροτήματα κάτω από έναν συγκεκριμένο τίτλο, κάτι που θα εστίαζε καλύτερα την προσοχή του κοινού στις σκληρές μπάντες της εποχής. Κάτι σαν …κολπάκι του marketing.

    Η Ιστορία αυτή εκτός του ότι είναι γνωστή, αναγράφεται ακριβώς έτσι στο booklet ενός CD των SAMSON (επανέκδοση, δεν θυμάμαι τίτλο αλλά θα το ψάξω) οπότε δεν επιδέχεται ουδεμίας αμφισβήτησης.

    Αυτό ουσιαστικά σήμαινε ότι το NWOBHM δεν ήταν μουσικό είδος (και αυτό το κάνει πιο…περιπετειώδες), δεν είχε συγκεκριμένο ήχο, μιας και χαρακτηριστικές μπάντες του κινήματος Venom (πρώιμο black metal) Praying Mantis (μελωδικό hard rock και γκρουπάρα), Cloven Hoof (power metal), Maiden (κλασσικό Metal) κλπ, είχαν χαώδεις μουσικές διαφορές.

    Το ότι ένας αριθμός συγκροτημάτων είχε κάποιες μουσικές ομοιότητες ήταν αναμενόμενο, αλλά αντιπροσωπευτικός ήχος NWOBHM δεν υπήρξε ποτέ μιας και μέσα του βρίσκει κανείς όλες τις εκφράσεις του σκληρού ροκ.

    Είναι πάντως μεγάλος ο πλούτος του κινήματος αυτού με πολλές καλές μπάντες που κυκλοφόρησαν ένα σιγκλάκι, ή ένα δίσκο και μετά πέρασαν στην Ιστορία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Trapeze,Gun και wishbone ash( και οι τρεις για μενα μεσα στην καλυτερη δεκαδα ολων των εποχων για early hard rock),βασικοτατη επιρροη για τους ΜAIDEN.Πιστευω μελετησαν και ρουφηξαν καθε χιλιοστο τους κυριως στα πρωτα αλπουμ.Επισης αγαπημενοι του ταλαντουχου μπασιστα ΗARRIS.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καμμία σχέση. Το 1983 είχαν έρθει οι Dickinson, Andrian Smith και ο tour manager τους. Απλή επίσκεψη. Υπέγραψαν αυτόγραφα στο Happening (είχε κλείσει η Χαριλάου Τρικούπη από το οπαδικό προσκύνημα) και το βράδυ για ποτό επισκέφτηκαν το γνωστό μεταλο-χουλιγκανομάγαζο Victoria στο Περιβολάκι Νίκαιας. Νομίζω ότι τους είχε πάρει ο Κουτουβός γιατί σύχναζε τότε εκεί. Συναυλία δεν έδωσαν.

      Διαγραφή
    2. Ναι ετσι ειναι τελικα,ομως μια πειρατικη κασετα κυκλοφορησε με φωτο απο την εκδηλωση ,τι περιελαμβανε μεσα δεν ξερω,επρεπε να ρωτησω τον Κουτουβο που τον συναντησα πριν λιγα χρονια στου Ρεντη χε χε

      Διαγραφή
  9. Ο Steve Harris βεβαια το εκλεψε το ονομα απο τους πρωτους Iron Maiden που ηταν και γκρουπαρα και εχουν βγαλει ενα φοβερο διπλο αλμπουμ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν γνωρίζω αν "έκλεψαν" το όνομα από τους παλιούς Iron Maiden ή το δανείστηκαν από τη Θάτσερ. Αμφιβάλλω πάντως γιατί το παλιό συγκρότημα δεν το γνώριζε σχεδόν ΚΑΝΕΙΣ, αφού δεν κυκλοφόρησαν ΠΟΤΕ album. Ανέκδοτες ηχογραφήσεις τους από το 1968 έως το 1970 είδαν το φως σε CD το 1998 στην Audio Archives και κυκλοφόρησαν σε διπλό βινύλιο το 2012 από τη Rise Above του Lee Dorian (Cathedral, Napalm Death).

      Διαγραφή
    2. Είχαν βγάλει ένα 45άρι όμως το 1970.
      Λες να τους ήξεραν;
      Δεν το αποκλείω...

      Διαγραφή
    3. Gemini, δύσεύρετη εταιρία. Νομίζω εκείνη η μεταλλική σαρκοφάγος με τα καρφιά που ο Matthew Peacock ονόμασε Iron Maiden ήταν η πηγή του ονόματος.

      Διαγραφή
    4. Υπάρχει μια συνέντευξη του Harris, ότι καταχώρησε την επωνυμία της μπάντας από τα 70ς ακόμα, όταν ήταν μια "γκαραζ" μπάντα, γιατί λέει κάποια στιγμή "κάποιος του είπε" ότι υπήρχε άλλη μπάντα με αυτό το όνομα.

      Διαγραφή
    5. Οι πρωτοι Iron Maiden ηταν ολοι τους απο το Essex.Κοιτα τωρα μια παραξενη συμπτωση,απο το Essex ειναι και ο Steve Harris..

      Διαγραφή
    6. Απο το Basildon του Essex,αστικη περιοχη ηταν οι πρωτοι Iron Maiden(πρωην BUM).Αρκετα γνωστοι τοπικα ,εκαναν live στις γυρω περιοχες ,ειχαν ωραιο pop(rock) image και killer μπασιστα (συμπτωση;)Εκεινη την εποχη
      δηλαδη 69-70, το χωριατοπαιδο(με την καλη ενvοια)Steve Harris ηταν κοντα 14 ετων ,κλασσικη ηλικια που ψαχνεσαι μουσικα , η αποσταση απο τις δυο εδρες περι τα 20 μιλια αστεια αποσταση για Αγγλια.
      Ενα απο τα παρατσουκλια της θατσερ ηταν και σιδηρα κυρια Iron lady οχι iron maiden αν και θα της ταιριαζε περισσοτερο.Τη δεκαετια του 70 το garage ειχε πεθανει το βρισκω δυσκολο να επαιζαν οι Maiden αγγλικο
      beat

      Διαγραφή
    7. υπηρχε και αλλη μπαντα με αυτο το ονομα

      αντιγραφω απο το ''Τα Μυστικά της Σιδηράς Παρθένου'' [Γεώργιος Ηλ. Ματσαγγούρας]:
      ''Το ένα συγκρότημα ήταν οι Iron Maiden από το Bolton της Μ. Βρετανίας. Αυτοί ηχογράφησαν μόνο 4 στούντιο κομμάτια σε mono ήχο πριν ο κιθαρίστας τους, Ian Boulton – Smith, πεθάνει από καρκίνο το 1976. Οι ηχογραφήσεις αυτές, μαζί με κάποιες ζωντανές ηχογραφήσεις, κυκλοφόρησαν το 2006 σε ένα CD τιτλοφορούμενο “1970 – 1976, The Bolton Iron Maiden – Maiden Flight” («1970 – 1976, Οι Iron Maiden Από Το Bolton – Παρθενική Πτήση»), τα έσοδα των πωλήσεων του οποίου δωρίθηκαν στο ίδρυμα British Cancer Research. Η κυκλοφορία αυτή έγινε δυνατή μετά από άδεια των Harris και Smallwood. Σύμφωνα, μάλιστα, με τον Paul O’Neill7, μέλος αυτού του συγκροτήματος, αυτοί ήταν οι «άγνωστοι» που είχαν πάρει τηλέφωνο τον Harris προειδοποιώντας τον ότι ήδη χρησιμοποιούσαν το όνομα Iron Maiden για το δικό τους συγκρότημα, όπως ο ίδιος δηλώνει σε συνέντευξη που συμπεριλαμβάνεται στην δεύτερη επίσημη βιογραφία των Maiden, “Run To The Hills”. Κάτι τέτοιο συμφωνεί με την διευκρίνιση του Harris ότι το άτομο το οποίο του είχε τηλεφωνήσει είχε προφορά χαρακτηριστική κάποιου που προέρχεται από
      τη βόρεια Αγγλία.''

      https://youtu.be/gOUkfBVwu1k

      http://theboltonironmaiden.com/

      Διαγραφή
    8. Απλά να διευκρινήσω ότι όταν λέω "γκαραζ" μπαντα - και το έχω βάλει σε εισαγωγικά - δεν εννοώ τον ήχο, εννοώ το ότι οι Maiden κατά την ιστορούμενη περίοδο ήταν μια ημιεπαγγελματική - και βγάλε μπάντα.

      Διαγραφή
  10. Stray ρε φίλε...
    Ας είναι καλά όπου κι αν βρίσκεται αυτό το παλικάρι ο Στεργίου στο παλιό καλό Forgotten Jewels που μάθαμε κάποιοι ότι υπήρχαν και τέτοιες μπάντες: Stray, Groundhogs, Pink Fairies, Atomic Rooster! Μπάντες που είχαν δίσκους στο τοπ τεν , μπάντες με την μεγάλη διαδρομή στη Μεγάλη Βρεττανία, που έχουν αφήσει διαμάντια πίσω τους και επηρρέασαν ορισμένους από τους κορυφαίους που ακολούθησαν και όχι μόνο στο "heavy metal".
    Νομίζω ότι έχεις δίκο Φώντα. Σαφώς και οι μεγάλες και δημοφιλέστερες μπάντες της εποχής ήταν και οι επιδραστικότερες , οι trendsetters που λένε και στην Αγγλία, και ακόμα περισσότερο οι μουσικοί τους. Αλλά αυτό που έχει σημασία είναι ότι το χαρντ ροκ στα 70ς ήταν σκηνή ολόκληρη , γίνονταν διάφορα φεστιβαλ σε διάφορα μέρη ενώ κάθε βδομάδα χιλιάδες άνθρωποι έβλεπαν δεκάδες μπάντες σε δεκάδες συναυλίες σε κάθε σημείο αυτής της χώρας.
    Και με αυτή την έννοια ήταν πιθανό - όπως κι έγινε - να αλληλεπιδράσουν πολλοί με πολλούς: πχ ο David Coverdale διάβασα πρόσφατα ότι μετά τους Deep Purple (των εκατομμυρίων πωλήσεων στα μέσα των 70ς) ήθελε να κάνει μπάντα με τον "θρυλικό στη βορειοανατολική Αγγλία" Mick Moody των Juicy Lucy , και όντως έφτιαξε τους Whitesnake. Οι Iron Maiden π.χ. είχαν δοκιμάσει για ένα διάστημα τον τραγουδιστή Terry Wilson Slesser που είχε παίξει στη μπάντα του Kossoff και στους Beckett (που κατά τα άλλα είναι άγνωστοι αλλά υπάρχει βίντεο από εμφάνισή τους στο Old Grey and Whistle Test). Ο Ozzy μόλις έφυγε από τους Sabbath έκανε πρόβες με τους Dirty Tricks.

    Άρα, και μολονότι ισχύει ότι οι "μεγάλες" μπάντες ήταν οι επιδραστικότερες - πούλαγαν περισσότερους δίκους = τους άκουγε περισσότερος κόσμος διάολε!- όμως και ορισμένες "μικρότερες" με τοπικό μέγεθος έπαιξαν ρόλο.
    Και θα πάω τώρα να βάλω Stray

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να προσθέσω ότι οι Maiden έχουν διαδκευάσει το "Rainbows Gold" των Beckett, ενώ το κομμάτι τους "The Nomad" από το "Brave New World" έχει δανειστεί διάφορα θέματα από το "Life's Shadow" των τελευταίων.

      Διαγραφή