Δευτέρα 11 Οκτωβρίου 2021

PARKER QUARTET / KIM KASHKASHIAN, FRED THOMAS δύο νέες εκδόσεις των ECM New Series

PARKER QUARTET / KIM KASHKASHIAN: György Kurtág “Six moments musicaux / Officium breve”, Antonín Dvořák “String Quintet op. 97” [ECM New Series / AN Music, 2021]
Το Parker Quartet μπορεί να αποτελείται από ακόμη νέα στην ηλικία μέλη, όμως η ιστορία του πάει πίσω στο χρόνο, στο 2002, όταν το κουαρτέτο αυτό σχηματίστηκε από μαθητές του New England Conservatory, στην Βοστώνη. 
Στην δισκογραφία το σχήμα εμφανίζεται για πρώτη φορά το 2007, αποδίδοντας κουαρτέτα του Béla Bartók, ενώ τώρα, με ελαφρώς αλλαγμένη σύνθεση από τότε (Daniel Chong βιολί, Ken Hamao βιολί, Jessica Bodner βιόλα και Kee-Hyun Kim βιολοντσέλο), εμφανίζεται για πρώτη φορά στην ECM, συνεργαζόμενο με την γνωστή μας χειρίστρια της βιόλας Kim Kashkashian, σε έργα (δύο κουαρτέτα και ένα κουιντέτο) του Ούγγρου György Kurtág (γενν.1926) και του Τσέχου Antonín Dvořák (1841-1904).
Τα κουαρτέτα του Kurtág είναι σύγχρονα –καθώς το Six moments musicaux op. 44” προέρχεται από το 2005, ενώ το “Officium breve / In memoriam Andreae Szervánszky op. 28” προέρχεται από το 1988-89– και αποτελούνται από σύντομα έως και πολύ σύντομα μέρη. Το πρώτο απαρτίζεται από έξι μέρη με διάρκειες από 1:26 έως 3:35 (και με ποικίλες αφετηρίες, όπως θρησκευτικές, λογοτεχνικές, προσωπικές κ.λπ.), ενώ το δεύτερο χωρίζεται σε 15 μέρη, με διάρκειες από 0:21 έως 2:39 – ένα έργο που, επίσης, όπως φανερώνει και ο τίτλος του, έχει θρησκευτικές αναφορές.
Απεναντίας το String Quintet No. 3 in E-flat major op. 97” του Dvořák προέρχεται από το 1893 και είναι κουιντέτο (φυσικά). Προς τούτο το Parker Quartet συνεργάζεται με την Kim Kashkashian, αποδίδοντας όλοι μαζί τα τέσσερα μέρη του έργου (Allegro non tanto, Scherzo-Allegro vivace, Larghetto, Finale-Allegro giusto) με την βεβαιότητα των φτασμένων και ειδικευμένων, σε τέτοιο τύπου ρεπερτόριο, μουσικών.
FRED THOMAS: J.S. Bach / Three or One [ECM New Series / AN Music, 2021]
Στο παρόν CD ο πιανίστας Fred Thomas μεταγράφει ποικίλες συνθέσεις του Μπαχ, είκοσι τέσσερις στον αριθμό, για τρίο εγχόρδων (Fred Thomas πιάνο, Aisha Orazbayeva βιολί και Lucy Railton βιολοντσέλο) ή και για σόλο πιάνο, που χειρίζεται ο ίδιος εννοείται (συμβαίνει σε πέντε εξ αυτών).
Το άκουσμα είναι εξαιρετικό. Ο σεβασμός (κάτι απολύτως αναμενόμενο) ξεχειλίζει από τις διασκευές του Thomas, με τους τρεις οργανοπαίκτες να συμπλέουν ψυχικά, προσφέροντας ένα άκουσμα «ζεστό», με συνοχή, ταυτότητα και χάρη – δίχως να διασαλεύεται ποτέ και πουθενά η ουσία τούτων των οριακών στιγμών της παγκόσμιας μουσικής κληρονομιάς.
Φυσικά το εν λόγω, και απλώς τέλειο, ηχογραφικό-δισκογραφικό αποτέλεσμα δεν μπορεί να είναι άμοιρο της παρουσίας τού Manfred Eicher μπροστά από την κονσόλα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου