Γεννημένος και μεγαλωμένος στο Bloomington της Indiana, ο τρομπονίστας και συνθέτης
της jazz και latin-jazz Miró Henry Sobrer είναι ένας νέος, σχετικώς, μουσικός, που τώρα έχει ένα πρώτο δικό του
άλμπουμ σε κυκλοφορία. Ένα πολύ περιποιημένο από εικαστικής πλευράς ντεμπούτο,
που αποκαλείται “Two of Swords” (2022) και που κυκλοφορεί από την γνωστή
μας Patois Records, του τρομπονίστα Wayne Wallace (ο οποίος είναι και o συμπαραγωγός του CD).
Λέμε «γνωστή μας», γιατί για άλμπουμ της Patois γράφουμε στο blog από το 2010 – άλμπουμ, πολύ ιδιαίτερα, δηλαδή εξαιρετικά, που επιχειρούν να αναζωογονήσουν το ενδιαφέρον του σύγχρονου τζαζόφιλου κοινού για την latin-jazz (και όχι μόνον στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, εκεί όπου εξακολουθεί να παραμένει πολύ ζωντανή, μα και ευρύτερα).
Κατ’ αρχάς να πούμε
πως ο Miró Henry Sobrer είναι καταλανικής καταγωγής και γιος του Josep Miquel “Pep” Sobrer (1944-2015),
καθηγητή στο Indiana University Bloomington και από τους ανθρώπους που προώθησαν την «καταλανικότητα» και περαιτέρω
την «ισπανικότητα» στις ΗΠΑ, με μεταφράσεις έργων καταλανών ποιητών, λογοτεχνών
κ.λπ. Επίσης ο Sobrer
(πατέρας) είχε ασχοληθεί πολύ με το ταρώ, ενώ υπάρχουν και βιβλία του (ποιητικά
και λογοτεχνικά) εμπνευσμένα από τις κάρτες ταρώ.
Πρέπει να πούμε
λοιπόν πως το CD “Two of Swords” του Miró Henry Sobrer είναι αφιερωμένο στον πατέρα του Josep Miquel “Pep” Sobrer, με το βιβλίο
του τελευταίου “The Book of Oracles or A Poet’s Tarot” [The Spitting Frog Press, 1994] να είναι εκείνο, που καθορίζει, εν
πολλοίς, ό,τι εδώ ακούγεται.
Τι συνέβαινε σ’
εκείνο το βιβλίο; Όπως διαβάζουμε στο δίκτυο ο Sobrer (πατέρας) χρησιμοποιούσε το ταρώ, για να
εξερευνήσει ανεξιχνίαστες πτυχές της ζωής, βασικά από φιλοσοφικής άποψης,
προσφέροντας έτσι μια νέα προοπτική σε διαχρονικές αλήθειες, σχετίζοντάς τες με
την δυαδικότητα (δηλαδή με τις δύο όψεις
της αλήθειας) και από ’κει και πέρα με την ποθούμενη ισορροπία.
Πάνω σ’ αυτά τα μοτίβα
επιχειρεί να συνθέσει, τώρα, ο Miró Henry Sobrer, έχοντας και αυτός, βεβαίως, τις δικές του
επιδράσεις να ομολογήσει και από ’κει και πέρα να ενσωματώσει στα κομμάτια του
– που, χονδρικώς, θα λέγαμε πως είναι επηρεασμένα από την latin-jazz, το έργο του καταλανού συνθέτη Federico Mompou (1893-1987) και ακόμη από την ινδική
μουσική (όσο γενικόλογο και ν’ ακούγεται αυτό).
Έτσι, το “Two of Swords” ανοίγει με το πρώτο μέρος του φερώνυμου
κομματιού, που ξεκινά με την ανάγνωση ενός κειμένου από το βιβλίο τού Josep Miquel “Pep” Sobrer “The Book of Oracles or A Poet’s Tarot”, για να
συνεχιστεί με την πενταμερή σουίτα “Dream Combat”, που είναι επηρεασμένη από τον κύκλο τραγουδιών του Federico Mompou “Combat del Somni”. Κάθε μέρος ξεκινά με την απαγγελία ενός
καταλανικού ποιήματος, ενός σονέτου του Josep Janés i Olivé
(1913-1959), μεταφρασμένου στα αγγλικά, για να ακολουθήσει η ανάπτυξη των
μουσικών μερών, στο ύφος της latin-jazz, με επιρροές από swing, afro-cuban και Brazilian ηχοχρώματα, όχι για φωνή και
πιάνο, όπως στο έργο του Mompou,
αλλά για εννεαμελή ορχήστρα (πιάνο, μπάσο, ντραμς, κρουστά, τρομπόνι, τρομπέτα,
τενόρο σαξόφωνο, βαρύτονο σαξόφωνο, φωνή).
Το άκουσμα είναι άψογο. Οι συνθέσεις μεστές, ο λόγος ενσωματώνεται με τέχνη στο γενικότερο ακουστικό δρώμενο, με τα οργανικά ντεμαράζ να προσφέρουν τον δυναμισμό και την ένταση, όπου αυτά κρίνονται ως απαραίτητα και με τα λυρικά-μπαλαντικά στοιχεία να συντελούν προς τις προσδοκόμενες ισορροπίες. Εκπληκτικό το τέταρτο μέρος “I had a vision of you being like the sea”!
Η δεύτερη μεγάλη σύνθεση του δίσκου, αν μπορούμε να το πούμε
έτσι, αφορά στο τριμερές “Trinity dance”.
Εδώ έχουμε θέματα που παραπέμπουν σε ινδική κλασική μουσική, με παράλληλη
ψαλμωδία “Hare Krishna”,
με το τρομπόνι σε μπροστινό και πίσω πλάνο, να μελωδεί, μια και να παίζει κάτι
σαν drone (υποκαθιστώντας
την tanpura). Στα τρία
μέρη του “Trinity dance”
δεν πρωταγωνιστούν μόνον οι ινδικές αναφορές, καθώς υπάρχουν και καταλανικά
φολκλορικά στοιχεία, και φυσικά πλείστα όσα latin-jazz
(ιδίως στο τρίτο μέρος, με το κρουστό güirο
να δίνει το πρόσταγμα).
Ένα αλλιώτικο, ένα
παράξενο και εν τέλει ένα απολαυστικό άλμπουμ είναι το “Two of Swords”, που ολοκληρώνεται από τον Miró Henry Sobrer και την παρέα του, και που οπωσδήποτε
αποτελεί και έκπληξη και πρόταση, μέσα στον ευρύτερο latin μουσικό χώρο.
Επαφή: www.mirohenrymusic.com
Λέμε «γνωστή μας», γιατί για άλμπουμ της Patois γράφουμε στο blog από το 2010 – άλμπουμ, πολύ ιδιαίτερα, δηλαδή εξαιρετικά, που επιχειρούν να αναζωογονήσουν το ενδιαφέρον του σύγχρονου τζαζόφιλου κοινού για την latin-jazz (και όχι μόνον στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, εκεί όπου εξακολουθεί να παραμένει πολύ ζωντανή, μα και ευρύτερα).
Το άκουσμα είναι άψογο. Οι συνθέσεις μεστές, ο λόγος ενσωματώνεται με τέχνη στο γενικότερο ακουστικό δρώμενο, με τα οργανικά ντεμαράζ να προσφέρουν τον δυναμισμό και την ένταση, όπου αυτά κρίνονται ως απαραίτητα και με τα λυρικά-μπαλαντικά στοιχεία να συντελούν προς τις προσδοκόμενες ισορροπίες. Εκπληκτικό το τέταρτο μέρος “I had a vision of you being like the sea”!
Επαφή: www.mirohenrymusic.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου