Μπορεί η μεγάλη ιταλίδα ηθοποιός Monica Vitti (1931-2022) να
έγραψε ιστορία με την περίφημη «τριλογία της αλλοτρίωσης», δηλαδή τις ταινίες
του Michelangelo Antonioni “L'avventura” (H Περιπέτεια) (1960), “La Notte” (Η
Νύχτα) (1961) και “L'eclisse” (Η Έκλειψη) (1962), όμως είχε πρωταγωνιστήσει και
σε άλλα φιλμ, πιο «ελαφρά», έως και κωμωδίες.
Μάλιστα η ίδια σε συνέντευξή της είχε προσδιορίσει όψεις του χαρακτήρα της και από ’κει και πέρα το τι της άρεσε αληθινά να παίζει στον κινηματογράφο. Μιλώντας, λοιπόν, με αφορμή τις ταινίες του Antonioni, είχε πει [«Επίκαιρα», τεύχος #225, 24-30 Νοεμβρίου 1972]:
«Με δυσαρεστεί το γεγονός ότι πρέπει να ερμηνεύω πάντα τραγικούς ρόλους. Θα ήθελα τόσο να κάνω τους ανθρώπους να γελούν! Θα πρέπει να καταλάβουν ότι είμαι φτιαγμένη ακριβώς γι’ αυτό».
Η Monica Vitti έπαιζε και σε «διασκεδαστικές» ταινίες λοιπόν –για να μην πούμε κυρίως σε τέτοιες– ήδη από τα μέσα του ’60 και μία από αυτές ήταν και η κατασκοπική περιπέτεια “Modesty Blaise” (1966), ένα παράξενο φιλμ του σημαντικού αμερικανού σκηνοθέτη Joseph Losey.
Είναι σίγουρο πως ο Losey δεν θα σκηνοθετούσε κάτι προφανές και επίπεδο και πως θα περνούσε τα δικά του χαρακτηριστικά, ακόμη και σε μια κωμωδία της εποχής του Swinging London – παρότι η Monica Vitti μοιάζει κάπως έξω από τα νερά της… ίσως γιατί «μιλάει» αγγλικά ή ίσως πάλι γιατί την είχε από πολύ κοντά ο Michelangelo Antonioni και την καθοδηγούσε κρυφά από τον Joseph Losey! Εν ολίγοις...
Μια κατάσκοπος, η Modesty Blaise, που δουλεύει για την βρετανική κυβέρνηση, καλείται να προστατεύσει μια αποστολή με διαμάντια, που προορίζονται για ένα σεΐχη, αλλά μια συμμορία με αρχηγό τον Gabriel (υποδύεται ο Dirk Bogarde) έχει βάλει στο μάτι την αποστολή και... κάπου η μπάλα χάνεται.
Πιο πολύ η ταινία αξίζει για τα χρώματά της, τα ντεκόρ της, ίσως για την lounge μουσική της από τον καλό βρετανό τζάζμαν John Dankworth και φυσικά για την χάρμα ιδέσθαι Monica Vitti, που χειρίζεται τα διάφορα πρακτορικά γκάτζετ σαν τους άντρες συναδέλφους της, παίζοντας με την αυτοπεποίθηση της γυναίκας που ξέρει να ορίζει τον εαυτό της, παίρνοντας εκείνο που θέλει με τη θέληση και την εξυπνάδα της.
Μπορεί να την έχουμε συνηθίσει σε άλλους ρόλους την Monica Vitti και να μας φαίνεται «κάπως», σ’ αυτήν την κόμικ-καρικατούρα, αλλά ok…
Να πούμε, επίσης, πως η Monica Vitti ήταν πολύ δημοφιλής στην Ελλάδα στα χρόνια του ’60 και αξίζει εδώ να μεταφέρουμε ένα ωραίο περιστατικό, που είχε διηγηθεί ο Διονύσης Σαββόπουλος στο περιοδικό LiFO (τον Δεκέμβριο του 2009), ενθυμούμενος τον πρώτο καιρό του στην Αθήνα, στις αρχές του ’63, όταν οι φοιτητικές αναταραχές ήταν, τότε, στην ημερησία διάταξη:
«(...) Μάλιστα, την ημέρα της μεγάλης διαδήλωσης του Χημείου την άνοιξη του ’63, που είχε απαγορευτεί από την Αστυνομία, κατά σύμπτωση είχε βγει η καινούργια “Πανσπουδαστική”, η οποία είχε αφιέρωμα στον Αντονιόνι, η “Περιπέτεια” ήταν τότε νομίζω. Στο εξώφυλλο ήταν η Μόνικα Βίτι. Οπότε έβλεπες εκατοντάδες διαδηλωτές να επιτίθενται στην Αστυνομία ανεμίζοντας τη Μόνικα Βίτι. Σουρεαλιστικό».
Και όντως, με το τεύχος της Πανσπουδαστικής (το υπ’ αριθμόν #42) να κυκλοφορεί από τον Δεκέμβριο του 1962.
Η ταινία “Modesty Blaise” είχε παιχθεί στην Ελλάδα, εκείνη την εποχή;
Φυσικά. Συνέβη το καλοκαίρι του 1966, κάνοντας μάλιστα εντύπωση – κυρίως λόγω της ακαταμάχητης εικόνας της Modesty Blaise. Και κάπως έτσι «τσιμπάει» και η Επιθεώρηση της εποχής, με τους συγγραφείς Βασιλειάδη-Κατσάμπη-Μιχαηλίδη-Στολίγκα να ενσωματώνουν ανάλογο σκετς στο έργο «Η Πεπονόφλουδα». Ελληνίδα Modesty Blaise; Η Μάρθα Καραγιάννη!
Μια μελαχρινή; Φυσικά, καθότι και η ορίτζιναλ Modesty Blaise, στο πρωτότυπο κόμικ των Peter O'Donnell και Jim Holdaway (που ήταν η αρχή των πάντων), ήταν επίσης μελαχρινή.
Μάλιστα η ίδια σε συνέντευξή της είχε προσδιορίσει όψεις του χαρακτήρα της και από ’κει και πέρα το τι της άρεσε αληθινά να παίζει στον κινηματογράφο. Μιλώντας, λοιπόν, με αφορμή τις ταινίες του Antonioni, είχε πει [«Επίκαιρα», τεύχος #225, 24-30 Νοεμβρίου 1972]:
«Με δυσαρεστεί το γεγονός ότι πρέπει να ερμηνεύω πάντα τραγικούς ρόλους. Θα ήθελα τόσο να κάνω τους ανθρώπους να γελούν! Θα πρέπει να καταλάβουν ότι είμαι φτιαγμένη ακριβώς γι’ αυτό».
Η Monica Vitti έπαιζε και σε «διασκεδαστικές» ταινίες λοιπόν –για να μην πούμε κυρίως σε τέτοιες– ήδη από τα μέσα του ’60 και μία από αυτές ήταν και η κατασκοπική περιπέτεια “Modesty Blaise” (1966), ένα παράξενο φιλμ του σημαντικού αμερικανού σκηνοθέτη Joseph Losey.
Είναι σίγουρο πως ο Losey δεν θα σκηνοθετούσε κάτι προφανές και επίπεδο και πως θα περνούσε τα δικά του χαρακτηριστικά, ακόμη και σε μια κωμωδία της εποχής του Swinging London – παρότι η Monica Vitti μοιάζει κάπως έξω από τα νερά της… ίσως γιατί «μιλάει» αγγλικά ή ίσως πάλι γιατί την είχε από πολύ κοντά ο Michelangelo Antonioni και την καθοδηγούσε κρυφά από τον Joseph Losey! Εν ολίγοις...
Μια κατάσκοπος, η Modesty Blaise, που δουλεύει για την βρετανική κυβέρνηση, καλείται να προστατεύσει μια αποστολή με διαμάντια, που προορίζονται για ένα σεΐχη, αλλά μια συμμορία με αρχηγό τον Gabriel (υποδύεται ο Dirk Bogarde) έχει βάλει στο μάτι την αποστολή και... κάπου η μπάλα χάνεται.
Πιο πολύ η ταινία αξίζει για τα χρώματά της, τα ντεκόρ της, ίσως για την lounge μουσική της από τον καλό βρετανό τζάζμαν John Dankworth και φυσικά για την χάρμα ιδέσθαι Monica Vitti, που χειρίζεται τα διάφορα πρακτορικά γκάτζετ σαν τους άντρες συναδέλφους της, παίζοντας με την αυτοπεποίθηση της γυναίκας που ξέρει να ορίζει τον εαυτό της, παίρνοντας εκείνο που θέλει με τη θέληση και την εξυπνάδα της.
Μπορεί να την έχουμε συνηθίσει σε άλλους ρόλους την Monica Vitti και να μας φαίνεται «κάπως», σ’ αυτήν την κόμικ-καρικατούρα, αλλά ok…
Να πούμε, επίσης, πως η Monica Vitti ήταν πολύ δημοφιλής στην Ελλάδα στα χρόνια του ’60 και αξίζει εδώ να μεταφέρουμε ένα ωραίο περιστατικό, που είχε διηγηθεί ο Διονύσης Σαββόπουλος στο περιοδικό LiFO (τον Δεκέμβριο του 2009), ενθυμούμενος τον πρώτο καιρό του στην Αθήνα, στις αρχές του ’63, όταν οι φοιτητικές αναταραχές ήταν, τότε, στην ημερησία διάταξη:
«(...) Μάλιστα, την ημέρα της μεγάλης διαδήλωσης του Χημείου την άνοιξη του ’63, που είχε απαγορευτεί από την Αστυνομία, κατά σύμπτωση είχε βγει η καινούργια “Πανσπουδαστική”, η οποία είχε αφιέρωμα στον Αντονιόνι, η “Περιπέτεια” ήταν τότε νομίζω. Στο εξώφυλλο ήταν η Μόνικα Βίτι. Οπότε έβλεπες εκατοντάδες διαδηλωτές να επιτίθενται στην Αστυνομία ανεμίζοντας τη Μόνικα Βίτι. Σουρεαλιστικό».
Και όντως, με το τεύχος της Πανσπουδαστικής (το υπ’ αριθμόν #42) να κυκλοφορεί από τον Δεκέμβριο του 1962.
Η ταινία “Modesty Blaise” είχε παιχθεί στην Ελλάδα, εκείνη την εποχή;
Φυσικά. Συνέβη το καλοκαίρι του 1966, κάνοντας μάλιστα εντύπωση – κυρίως λόγω της ακαταμάχητης εικόνας της Modesty Blaise. Και κάπως έτσι «τσιμπάει» και η Επιθεώρηση της εποχής, με τους συγγραφείς Βασιλειάδη-Κατσάμπη-Μιχαηλίδη-Στολίγκα να ενσωματώνουν ανάλογο σκετς στο έργο «Η Πεπονόφλουδα». Ελληνίδα Modesty Blaise; Η Μάρθα Καραγιάννη!
Μια μελαχρινή; Φυσικά, καθότι και η ορίτζιναλ Modesty Blaise, στο πρωτότυπο κόμικ των Peter O'Donnell και Jim Holdaway (που ήταν η αρχή των πάντων), ήταν επίσης μελαχρινή.
Ας
προσθέσουμε, επίσης, πως το κόμικ του Peter O'Donnell κάποια στιγμή θα περάσει και στα βιβλία, μ’
ένα απ’ αυτά, το «Σαλαμάντρα 4», να τυπώνεται το 1971 και στην Ελλάδα, με το
κόμικ αυτό καθ’ αυτό να δημοσιεύεται στις «Εικόνες», το 1966,
στη συνέχεια, στα χρόνια του ’80, στην εφημερίδα «Απογευματινή» και πιο μετά
στο κοριτσίστικο περιοδικό «Κατερίνα».
Από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήHammerpeace Hamerpis
.... Η Μόντεστυ είχε πρωτοεμφανιστεί σε κόμικ στρίπ από το 1963 στην εγγλέζικη Evening Standard με σχεδιαστή τον Τζίμ Χολντεϊγουέϊ κι αρχότερα τον Ισπανό Ενρίκε Ρομέρο και σεναρίστα τον Πατρίκ Ο Ντόνελ τα δικαιώματα αγόρασαν πολλές εφημερίδες μεταξύ των οποίων και η " Μεσημβρινή " της Ελένης Βλάχου με διευθυντή τον Τάκη Λαμπρία και παρουσίαζε τις 3-4 εικόνες της ιστορίας καθημερινά μαζί με τον Ντένις τον τρομερό τον Ντίκ Τρέϊσυ και εποχιακά τον Ποπάϋ, στην παραπροτελευταία σελίδα. Το επίθετο Blaise το δανείστηκε από τον βοηθό ιερέα του Μάγου Μέρλιν του Αρθουριανού μύθου. Γεννήθηκε σε στρατόπεδο προσφύγων στο ελληνικό νησί "Κάλυρος " απ΄όπου ξέφυγε κι άρχισε μια μεγάλη συναρπαστική περιπλάνηση έστησε το δικό της Δίκτυο που αναλάμβανε επικίνδυνες υπεργολαβίες ..δέν ήταν ακριβώς κατάσκοπος ..ούτε ποτέ ξανθιά σαν την divina Μόνικα οι ηλίθιοι αμερικάνοι εκδότες συχνά την λογόκριναν επειδή δεν δίσταζε να επιδείξει την κορμάρα της,,
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Πέρα από τα εγκυκλοπαιδικά, η μόνη είδηση που μας λες εδώ είναι ότι δημοσιευόταν στην Μεσημβρινή, που ανήκε στην Βλάχου, όπως και οι Εικόνες βέβαια. Σκανάρισέ μας τίποτα από Μεσημβρινή, όπως σκάναρα εγώ από Εικόνες... (το ότι δεν ήταν ξανθιά π.χ. το λέω κι εγώ).
Vassilis Serafimakis
η Μεσημβρινή είχε επίσης κάθε μέρα strips τού Dick Tracy και τού τρομερού Phantom. Σχολείο σε όλα εκείνη η εφημερίδα. Θα σκανάριζα κάτι γιά τον οικοδεσπότη μας αλλά όταν έγινε κείνη η μετακόμιση ήμουνα 12 χωρίς δικαίωμα ψήφου.
Hammerpeace Hamerpis
Αγαπητέ Φώντα χαίρομαι κατ' αρχάς που κατάγεσαι απ' τα Σφακερά αν και νόμιζα ότι Τρουσαίοι υπάρχουν μόνο στην Κληματιά έχω κι εγώ πολιτογραφηθεί Κορφιάτης εδώ κι κάποιες δεκαετίες...Πιτσιρικάς τότε του δημοτικού που να 'χω το μυαλό να κρατήσω αρχείο από την Μεσημβρινή ή οποιαδήποτε άλλη εφημερίδα ..έχω κάποιες Εικόνες αλλά χωρίς την Μόντεστι δανεισμένες από το αρχείο του δημοσιογράφου Κώστα Δαφνή των " Κερκυραικών Χρονικών " αλλά με την φιλότεχνον βασιλόμήτορα Φρίκη να ζωγραφίζει στον κόλπο της Γαρίτσας..Δέν παρέθεσα τα εγκυκλοπαιδικά για να " σου πουλήσω νιοραντσαρία " -που λέμε εδώ -αλλά για να αναφέρω πώς η Μόντεστι ήταν η πρώτη μη λευκή γυναίκα πρωταγωνίστρια στις δυτικές BD . έχω στην Γαλλία ένα από τα τρία άλμπουμ που κυκλοφόρησαν εκεί από το 1975 έως το 1983 από τις Hachette- Glenat όταν πάω εκεί θα στο σκανάρω και θα στο στείλω ολάκερο ..Τέλος ήταν υπέροχο κείνο το παλιό σου δημοσίευμα για τον Λάκη Τζιλιανο που έτυχε να του σχεδιάσω την 2η και 3η "Εκάτη "....με εχτίμηση..Δημήτρης Λεβέντης