Κοιτάζοντας τα κείμενα που έχω
γράψει εδώ στο LiFO.gr για τον Διονύση Σαββόπουλο βλέπω κάμποσα για
το «Φορτηγό» (1966), τον «Μπάλλο» (1971) και «Το Βρώμικο Ψωμί» (1972), αλλά
κανένα για «Το Περιβόλι του Τρελλού» (1969). Αυτό δεν συνέβη τυχαία, μα ούτε
και από διάθεση υποτίμησης του συγκεκριμένου άλμπουμ.
Βασικά, έψαχνα να βρω κάποια
στοιχεία που μ’ ενδιέφεραν (και νομίζω ενδιαφέρουν ευρύτερα) σε σχέση με τον
δίσκο και τα συμπαρομαρτούντα της εποχής, και κάπως έτσι, από τη στιγμή που
μπόρεσα να εντοπίσω ορισμένα απ’ αυτά τα στοιχεία, που τα θεωρούσα εξ αρχής
σημαντικά, θα ήμουν έτοιμος πλέον για να πιάσω... μολύβι και χαρτί. Και όντως.
Να πω ίσως το πιο σημαντικό όλων, ώστε να αντιληφθείτε από την αρχή τι εννοώ. Κανείς ποτέ, μέχρι σήμερα, δεν έχει αναφερθεί στους μουσικούς, που συνόδευαν τον Διονύση Σαββόπουλο στο «Περιβόλι του Τρελλού». Κάτι που το θεωρώ, γενικά, ανεπίτρεπτο. Να μην γνωρίζουμε, δηλαδή, τα ονόματα των οργανοπαικτών ενός τόσο ιστορικού LP.
Έπαιζαν όντως τα Μπουρμπούλια
στον δίσκο; Και αν έπαιζαν, τότε σε ποια τραγούδια έπαιζαν και σε ποια όχι; Και
ποιοι μουσικοί έπαιζαν στα τραγούδια, στα οποία δεν συμμετείχαν τα Μπουρμπούλια;
Το λέω αυτό, γιατί όλοι θα έχουν προσέξει πως στον δίσκο ακούγονται βιολιά,
φλάουτα, φαγκότα κι ένα σωρό άλλα όργανα, που δεν θα ήταν ποτέ δυνατόν να τα
έπαιζαν τα μέλη ενός ροκ συγκροτήματος.
Τέλος πάντων θα δώσουμε εδώ τις απαντήσεις, μαζί με κάποιες άλλες πληροφορίες και σκέψεις μας για τον δίσκο και την εποχή.
Κατ’ αρχάς να πούμε πως «Το Περιβόλι του Τρελλού» είναι το πρώτο... κάπως ροκ άλμπουμ του Διονύση Σαββόπουλου. Και υπό αυτή την έννοια συναπαρτίζει τη ροκ τριλογία του, που θα εκτοξευόταν με τον «Μπάλλο» δύο χρόνια αργότερα (Απρίλιος ’71) και που θα ολοκληρωνόταν με «Το Βρώμικο Ψωμί», στο τέλος του ’72.
Αυτοί οι τρεις δίσκοι αποτελούν ένα «σώμα», ένα κόρπους μέσα στο σύνολο της ελληνικής δισκογραφίας γενικότερα, μα και του ελληνικού ροκ ειδικότερα – και υπό αυτή την έννοια αξίζει να μελετώνται και να εξετάζονται μαζί.
Τουλάχιστον, όταν γράφεις για έναν απ’ αυτούς θα πρέπει να έχεις κατά νου και τους άλλους δύο. Το λέμε αυτό, επειδή το ίδιο το υλικό του Σαββόπουλου επιτάσσει κάτι τέτοιο. Για παράδειγμα, το τραγούδι «Η Δημοσθένους λέξις» ανήκει χρονικά στην εποχή του «περιβολιού», ασχέτως αν εμφανίστηκε τελικά στο «Βρώμικο Ψωμί».
Λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία του «Φορτηγού» (Νοέμβριος ’66) γίνεται το πραξικόπημα των συνταγματαρχών. Ο δίσκος δεν έχει προλάβει να κινηθεί ακόμη, δέχεται χλιαρές κριτικές-παρουσιάσεις και δεν θα ήταν λάθος αν λέγαμε πως περνά σχετικά απαρατήρητος, αφού πουλάει λίγο.
Εννοείται πως μετά την 21η Απριλίου 1967 ο δίσκος θα πουλούσε ακόμη πιο λίγο, αφού ο Σαββόπουλος ως αριστερός, και κοντά, μέσα ή γύρω από την ΕΔΑ, όχι μόνον δεν θα μπορούσε να τον υποστηρίξει, αλλά θα συλλαμβανόταν και θα κρατιόταν κιόλας στην Μπουμπουλίνας. Όπως είχε πει κι ο ίδιος (Περιοδικό Vmen της εφημερίδας «Το Βήμα», Αύγουστος 2008):
«Σαν τώρα, Αύγουστο του ’67, ήμουν στα κρατητήρια της Μπουμπουλίνας. Δεν περνούσαν οι μέρες, δεν περνούσαν οι ώρες, άκουγα και τα ουρλιαχτά. Δεν ξέρω πως έφτιαξα το “κι αν βγω απ' αυτή τη φυλακή”. Εννοείται χωρίς χαρτί, χωρίς μολύβι. Κάθισα και το τραγούδησα μόνος μου. Ε, άμα μπορείς να φτιάχνεις τραγούδια μέσα στο ζόφο θα πει πως αυτή είναι η καλύτερη δουλειά για σένα. Είχα κυκλοφορήσει ήδη το “Φορτηγό”, αλλά δεν ήξερα αν και πώς θα συνεχίσω. Σκεφτόμουν να γίνω ναυτικός, να ταξιδέψω, να το ψάξω. Αλλά εκεί, στην πηγάδα της Μπουμπουλίνας το βρήκα και βεβαιώθηκα».
Την Δευτέρα 4 Σεπτεμβρίου 1967 ο Σαββόπουλος φαίνεται πως έχει βγει από την Μπουμπουλίνας, αν πάρουμε τοις μετρητοίς την αναγραφή του ονόματός του, σε μια καταχώρηση εκδήλωσης του Νίκου Μαστοράκη, υπό την επωνυμία «Καλοκαίρι ’67 / Το σώου της καινούργιας τσίχλας Darling-Melo» στο Θέατρο Μπουρνέλλη.
Ο Σαββόπουλος είχε συνεργαστεί με τον Μαστοράκη και πριν την δικτατορία (Φεβρουάριος ’67), στο πλαίσιο της τηλεοπτικής εκπομπής «Στην Διασταύρωση Ρυθμού και Μελωδίας», που μεταδιδόταν από το κανάλι του Στρατού (το γνωστό πρωτόλειο κλιπ με το τραγούδι «Τα κορίτσια που πηγαίνουν δύο-δύο» από ’κει είναι), οπότε η εμφάνισή του σ’ εκείνο το «ελαφρύ» ποπ-σόου, από τον Σεπτέμβριο του ’67, δεν είναι κάτι που παραξενεύει σώνει και καλά.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, η εποχή εξακολουθεί να είναι δύσκολη έως και ασφυκτική για τον Σαββόπουλο, οι ευκαιρίες για δουλειά είναι λίγες, οπότε μετά τον γάμο του, στο τέλος Οκτωβρίου του ’67, αποφασίζει να εγκαταλείψει τη χώρα, με προορισμό τη Γαλλία (Παρίσι) και αργότερα την Ιταλία (Μιλάνο), για να επιστρέψει στην Ελλάδα μετά από ένα χρόνο περίπου, την εποχή της κηδείας του Γεωργίου Παπανδρέου (ο «Γέρος» θα πέθαινε την 1η Νοεμβρίου 1968, με την κηδεία του, που θα μετατρεπόταν σε αντιδικτατορική διαδήλωση, να γίνεται δύο μέρες αργότερα).
Εκεί, στο εξωτερικό, ο Διονύσης Σαββόπουλος θα έγραφε αρκετά τραγούδια από ’κείνα που θα απάρτιζαν τον επερχόμενο δίσκο του, όπως τα «Οι πίσω μου σελίδες», «Το περιβόλι», «Τα παιδιά που χάθηκαν (στα παραμύθια)», «Ωδή στον Γεώργιο Καραϊσκάκη», τη νέα εκδοχή της «Συννεφούλας» κ.λπ. Κι έτσι μαζί με τα τραγούδια που είχε ήδη γράψει στην Μπουμπουλίνας και στο διάστημα μέχρι να φύγει για το εξωτερικό, όπως τα «Η θεία Μάρω (Μάνου)», «Θαλασσογραφία» και «Είδα την Άννα κάποτε», είχε συγκεντρωθεί, επί της ουσίας, το υλικό του δίσκου.
Το διάστημα αυτό, ένας χρόνος πάλι, από τον Νοέμβρη του ’68, μέχρι τον Οκτώβρη-Νοέμβρη του ’69, όταν θα κυκλοφορούσε «Το Περιβόλι του Τρελλού», είναι κάπως σκοτεινό για τον Διονύση Σαββόπουλο. Και εννοούμε με αυτό πως δεν είναι πολλά πράγματα γνωστά και κυρίως καλά ντοκουμενταρισμένα,
Η συνέχεια εδώ...
Να πω ίσως το πιο σημαντικό όλων, ώστε να αντιληφθείτε από την αρχή τι εννοώ. Κανείς ποτέ, μέχρι σήμερα, δεν έχει αναφερθεί στους μουσικούς, που συνόδευαν τον Διονύση Σαββόπουλο στο «Περιβόλι του Τρελλού». Κάτι που το θεωρώ, γενικά, ανεπίτρεπτο. Να μην γνωρίζουμε, δηλαδή, τα ονόματα των οργανοπαικτών ενός τόσο ιστορικού LP.
Τέλος πάντων θα δώσουμε εδώ τις απαντήσεις, μαζί με κάποιες άλλες πληροφορίες και σκέψεις μας για τον δίσκο και την εποχή.
Κατ’ αρχάς να πούμε πως «Το Περιβόλι του Τρελλού» είναι το πρώτο... κάπως ροκ άλμπουμ του Διονύση Σαββόπουλου. Και υπό αυτή την έννοια συναπαρτίζει τη ροκ τριλογία του, που θα εκτοξευόταν με τον «Μπάλλο» δύο χρόνια αργότερα (Απρίλιος ’71) και που θα ολοκληρωνόταν με «Το Βρώμικο Ψωμί», στο τέλος του ’72.
Αυτοί οι τρεις δίσκοι αποτελούν ένα «σώμα», ένα κόρπους μέσα στο σύνολο της ελληνικής δισκογραφίας γενικότερα, μα και του ελληνικού ροκ ειδικότερα – και υπό αυτή την έννοια αξίζει να μελετώνται και να εξετάζονται μαζί.
Τουλάχιστον, όταν γράφεις για έναν απ’ αυτούς θα πρέπει να έχεις κατά νου και τους άλλους δύο. Το λέμε αυτό, επειδή το ίδιο το υλικό του Σαββόπουλου επιτάσσει κάτι τέτοιο. Για παράδειγμα, το τραγούδι «Η Δημοσθένους λέξις» ανήκει χρονικά στην εποχή του «περιβολιού», ασχέτως αν εμφανίστηκε τελικά στο «Βρώμικο Ψωμί».
Λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία του «Φορτηγού» (Νοέμβριος ’66) γίνεται το πραξικόπημα των συνταγματαρχών. Ο δίσκος δεν έχει προλάβει να κινηθεί ακόμη, δέχεται χλιαρές κριτικές-παρουσιάσεις και δεν θα ήταν λάθος αν λέγαμε πως περνά σχετικά απαρατήρητος, αφού πουλάει λίγο.
Εννοείται πως μετά την 21η Απριλίου 1967 ο δίσκος θα πουλούσε ακόμη πιο λίγο, αφού ο Σαββόπουλος ως αριστερός, και κοντά, μέσα ή γύρω από την ΕΔΑ, όχι μόνον δεν θα μπορούσε να τον υποστηρίξει, αλλά θα συλλαμβανόταν και θα κρατιόταν κιόλας στην Μπουμπουλίνας. Όπως είχε πει κι ο ίδιος (Περιοδικό Vmen της εφημερίδας «Το Βήμα», Αύγουστος 2008):
«Σαν τώρα, Αύγουστο του ’67, ήμουν στα κρατητήρια της Μπουμπουλίνας. Δεν περνούσαν οι μέρες, δεν περνούσαν οι ώρες, άκουγα και τα ουρλιαχτά. Δεν ξέρω πως έφτιαξα το “κι αν βγω απ' αυτή τη φυλακή”. Εννοείται χωρίς χαρτί, χωρίς μολύβι. Κάθισα και το τραγούδησα μόνος μου. Ε, άμα μπορείς να φτιάχνεις τραγούδια μέσα στο ζόφο θα πει πως αυτή είναι η καλύτερη δουλειά για σένα. Είχα κυκλοφορήσει ήδη το “Φορτηγό”, αλλά δεν ήξερα αν και πώς θα συνεχίσω. Σκεφτόμουν να γίνω ναυτικός, να ταξιδέψω, να το ψάξω. Αλλά εκεί, στην πηγάδα της Μπουμπουλίνας το βρήκα και βεβαιώθηκα».
Την Δευτέρα 4 Σεπτεμβρίου 1967 ο Σαββόπουλος φαίνεται πως έχει βγει από την Μπουμπουλίνας, αν πάρουμε τοις μετρητοίς την αναγραφή του ονόματός του, σε μια καταχώρηση εκδήλωσης του Νίκου Μαστοράκη, υπό την επωνυμία «Καλοκαίρι ’67 / Το σώου της καινούργιας τσίχλας Darling-Melo» στο Θέατρο Μπουρνέλλη.
Ο Σαββόπουλος είχε συνεργαστεί με τον Μαστοράκη και πριν την δικτατορία (Φεβρουάριος ’67), στο πλαίσιο της τηλεοπτικής εκπομπής «Στην Διασταύρωση Ρυθμού και Μελωδίας», που μεταδιδόταν από το κανάλι του Στρατού (το γνωστό πρωτόλειο κλιπ με το τραγούδι «Τα κορίτσια που πηγαίνουν δύο-δύο» από ’κει είναι), οπότε η εμφάνισή του σ’ εκείνο το «ελαφρύ» ποπ-σόου, από τον Σεπτέμβριο του ’67, δεν είναι κάτι που παραξενεύει σώνει και καλά.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, η εποχή εξακολουθεί να είναι δύσκολη έως και ασφυκτική για τον Σαββόπουλο, οι ευκαιρίες για δουλειά είναι λίγες, οπότε μετά τον γάμο του, στο τέλος Οκτωβρίου του ’67, αποφασίζει να εγκαταλείψει τη χώρα, με προορισμό τη Γαλλία (Παρίσι) και αργότερα την Ιταλία (Μιλάνο), για να επιστρέψει στην Ελλάδα μετά από ένα χρόνο περίπου, την εποχή της κηδείας του Γεωργίου Παπανδρέου (ο «Γέρος» θα πέθαινε την 1η Νοεμβρίου 1968, με την κηδεία του, που θα μετατρεπόταν σε αντιδικτατορική διαδήλωση, να γίνεται δύο μέρες αργότερα).
Εκεί, στο εξωτερικό, ο Διονύσης Σαββόπουλος θα έγραφε αρκετά τραγούδια από ’κείνα που θα απάρτιζαν τον επερχόμενο δίσκο του, όπως τα «Οι πίσω μου σελίδες», «Το περιβόλι», «Τα παιδιά που χάθηκαν (στα παραμύθια)», «Ωδή στον Γεώργιο Καραϊσκάκη», τη νέα εκδοχή της «Συννεφούλας» κ.λπ. Κι έτσι μαζί με τα τραγούδια που είχε ήδη γράψει στην Μπουμπουλίνας και στο διάστημα μέχρι να φύγει για το εξωτερικό, όπως τα «Η θεία Μάρω (Μάνου)», «Θαλασσογραφία» και «Είδα την Άννα κάποτε», είχε συγκεντρωθεί, επί της ουσίας, το υλικό του δίσκου.
Το διάστημα αυτό, ένας χρόνος πάλι, από τον Νοέμβρη του ’68, μέχρι τον Οκτώβρη-Νοέμβρη του ’69, όταν θα κυκλοφορούσε «Το Περιβόλι του Τρελλού», είναι κάπως σκοτεινό για τον Διονύση Σαββόπουλο. Και εννοούμε με αυτό πως δεν είναι πολλά πράγματα γνωστά και κυρίως καλά ντοκουμενταρισμένα,
Η συνέχεια εδώ...
Σχόλια από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήτο Κουτοί μη Τόποι
Εὖγε
Mparpa Mimis
Για αυτά τα κείμενα "ακολουθούμε".
Κίνας είναι όσο παλιός θέλει ο δίσκος..
Καλημέρα και καλή χρονιά.
Φώντας Τρούσας
Επίσης καλή χρονιά.
Βασίλης Αθανασόπουλος
Χθες ξαναδιάβαζα το κείμενο για "Το Βρώμικο Ψωμί" και αναρωτήθηκα πότε θα γράψεις άραγε κάποιο καινούργιο για τον Σαββό. Αδιανόητο δώρο. Καλή χρονιά!
Φώντας Τρούσας
Επίσης καλή χρονιά.
Makis Kontizas
68 με 69 που ειμουν σχεδόν 12 λόγω πατέρα μου που δούλεψε στην Αμερικανική Βαση μεχρι την δολοφονία του Μαρτιν Λούθερ Κινγκ και με πέντε χρόνια μεγαλητερη αδελφή είχαμε καλή δισκοθήκη για την εποχή.Απο πάνω μας στο νεοκλασικό έμενε κάποιος Τζώρτζης γιος του εφοπλιστή Καλίτση που ήδη πρέπει να σπούδαζε δευετερο χρόνο στην Αγγλία με επίσης αξιόλογη δισκοθήκη.Το μπομπινοφωνο μας Grundig που μοσχοβόλαγε όταν έπαιζε ανεβοκατεβαινε τους οροφους για να γραφουμε ο ένας του αλλου.Τακτικοι επισκέπτες του ήταν οι Ντάλας Τσιλογιαννης και Τασουλης.Πρωτα μάθαμε τα Μπουρμπουλια και μετά τον Σαββοπουλο.Ναι ήταν αυθυπαρκτο σχήμα και όχι μουσικοί στούντιο η που τους μάζεψε ο Σαβό.Στον ίδιο δρόμο παρακάτω μετά από 10 περίπου χρόνια ο Άρης Τασούλης έκανε τον Ακριτα μαζί με τον Σταυρο Λογαριδη.Τον Λαμπίζι στην Πλάκα και στο Σύνταγμα και τον Τάκη Ανδρουτσο με τους Πελόμα.Τον Γερμανο στο Κύτταρο με Κωχ αλλά νομίζω ότι τον πρόλαβα μόνο του μετά το ντουέτο.Αυτον καθεαυτον τον Σαβο από το ποπ11 από τα χεράκια του Ελληνιαδη.Ειξερα τα τραγούδια αλλά μετά κατάλαβα τι λέγανε. Εν Αρχή είναι τα Γκρουπς Κυριακή πρωί στους Κινηματογράφου.Ουτε ποτα ούτε τσιγάρα ούτε γαρα.Μονο feeling και χορό. Σκέτο feeling του moderate tempo.Ουτε Αγγλικα δεν ήξερα τότε αγκαραγκαρα. Το μόνο άτομο που δεν ήτανε ναρκισευομενη σουρμπέτα και εμπιστεύομαι ήταν η μία και μοναδική Δόμνα Σαμίου.
Ferris Costas
Με τον Άρη ήταν και η Μαρία Ξενουδάκη.
Kostas Voults
Σε ευχαριστούμε Φώντα ! Καλή χρονιά με υγεία να έχεις !
Φώντας Τρούσας
Επίσης Κώστα και σε σένα ό,τι καλύτερο!
Nickos Ventouras
ΔιαγραφήΜπορεί ο ενορχηστρωτής να έκανε και νεοκυμματικά άλμπουμ, αλλά εδώ δεν βγάζει νεοκυμματίλα στον ήχο όπως οι συμβατικοί δίσκοι της περιόδου, όχι μόνο λόγω της μελωδίας/αρμονίας του Σαββόπουλου, αλλά και με κάμποσες πρωτότυπες ιδέες σε επίπεδο ήχου/παραγωγής.
Ροκ-ξεροκ, οι ενορχηστρώσεις στο Περιβόλι δεν είναι ιδιαίτερα πιο soft ή εκτός απέναντι σε άλμπουμ "ροκάδων" που δεν κόλωναν να βάλουν βιολιά, τσέλα, φλάουτα και λοιπά, από τους Stones του Lady Jane και των λοιπών έως και τον Donovan και τον ήχο του "Laurel Canyon" κλπ. (Επίσης πόσες και πόσες ροκ δισκάρες δεν έχουν γίνει με σεσιονάδες, αντί για "γκρούπ", και μάλιστα συχνά άσχετους με το ροκ γενικότερα, απλά καλούς μουσικούς της εκάστοτε πόλης, κάντρυ στο Nashville, τζαζίστες και soul σεσσιονάδες στη Νέα Υόρκη, κλπ).
Άλλο αν ο Ντάλλας ήθελε κάτι σε Cream, οπότε δεν του φαίνουνταν αρκούντως "rock" το αποτέλεσμα.
(Φυσικά ο Ντάλλας είναι ο κορυφαίος μουσικός ηχητικά στα επόμενα 2 άλμπουμ)
Φώντας Τρούσας
Ρε Βεντούρα ή Βεντουρά οι Stones και ο Mayall κ.λπ. τα είχαν βγάλει τα πιο άτεγκτα ροκ άλμπουμ τους και πειραματίζονταν στην πορεία. Τι συγκρίνεις τώρα? Εδώ λέμε για Ελλάδα, που το ροκ το... φοβόντουσαν το '68-'69 όταν έξω γινόταν χαμός. Ενώ οι Forminx και οι Juniors ήταν μια χαρά για 1964-65 σαν ροκ, το "Περιβόλι" δεν είναι μια χαρά για τέλος 1969, σαν ροκ.
Και βαριέμαι να τα συζητάω αυτά τα θέματα on line, γιατί διαφωνώ σε όλα όσα λες. Και υπάρχουν νεοκυματικά άλμπουμ, που εγώ τα θεωρώ πιο "ροκ", από το "Περιβόλι".
Νασια Κουτρα
εξαιρετικό! το ότι η φωτογραφία είναι στο σπίτι του Λορεντζατου το είχε πει ο ίδιος ο Σαββόπουλος σε συνέντευξη στο περιοδικό Ταχυδρομος προ ετων
Φώντας Τρούσας
Δεν την ξέρω αυτή την συνέντευξη μάλλον. Αλλά το έχω ακούσει αυτό να λέγεται από διαφόρους.
Nickos Ventouras
Μπορεί να μην ακούγονταν σαν τους άτεγκτους ροκάδες της εποχής, αλλά δεν ήταν πολύ έξω από ήχους που έπαιζαν τότε στο ροκ (έστω από ροκάδες που είχαν βγάλει τις ...άτεγκτες ροκ υποχρεώσεις τους, ενώ αυτός όχι ακόμη).
Εδώ κοτζάμ Beatles είχανε ολόκληρα κομμάτια με ορχήστρες και σιτάρ και "έρχεται βροχή, έρχεται μπόρα" ενορχηστρώσεις τύπου music hall.
Αλλά αυτό που θέλω να πω είναι ότι ενορχηστρώσεις στυλ κομματιών του Περιβολιού (ή και πολύ πιο ...φλώρικα πράγματα) υπήρχαν άπειρες σε θεωρούμενα κλασσικά ροκ άλμπουμ του εξωτερικού.
Φώντας Τρούσας
Πάλι τα ίδια... Το αληθινά πρώτο άλμπουμ του ελληνικού ροκ είναι το Δυο Μικρά Γαλάζια Άλογα του Ρωμανού (παρότι κι εκεί είχε βάλει το χέρι του σε ένα όμως κομμάτι ο Κοντογιώργος). https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02zqZemDR9v3awQxqE2YAqQfvJPSeKtN26534icXjvcW8Pu6u2YRCoSABsLYTGKPrjl&id=100014406333349&locale=el_GR
Evagoras Karageorgis
Πριν καν το διαβάσω, πιστεύω πως έχουν να γραφτούν ακόμα πολλά.
Φώντας Τρούσας
Πάντα εκείνη η ροκ εποχή του Σαββό θα αποτελεί αντικείμενο μελέτης (πέραν της απόλαυσης).
Evagoras Karageorgis
πολύ καλό το άρθρο σου με πολλές νέες πληροφορίες (για μένα τουλαχιστον) για τον δίσκο αλλά και για την ατμόσφαιρα της εποχής. Από τις σημαντικότερες καταθέσεις της Ελληνικής δισκογραφίας του 20 αιώνα και είναι σημαντικό να μελετούνται και να αναλύονται για μας αλλά και για τους νεότερους που ψάχνουν σημαντικούς σταθμούς της Ελληνικής ροκ/μουσικής. Τα κείμενα σου σίγουρα θα βοηθήσουν πολύ σε αυτό.
Νίκος Σούρσος
Πολύ καλό κείμενο. Καλή χρονιά.
Ferris Costas
ΔιαγραφήΚάποια λίγα συμπληρωματικά: (1) Πριν το πραξικόπημα του 67, είχε ήδη κυκλοφορήσει το 45άρι με το Βιετνάμ γιεγιε και τη Συνεφούλα, κι ο Διονύσης είχε ήδη κερδίσει το πρώτο του κοινό -και τους φίλους του. (2) την "θανάσσιμη μοναξιά του Αλέξη Ασλάν(ογλου) την είχε γράψει πριν το πραξικόπημα, όπως και άλλα τραγούδια, κυρίως αυτά που έβγαλε στη Ρεζέρβα. (3) Την Θαλασσογρφαία την εμπνεύστηκε στον ύπνο του, στο σπίτι μου, τον Απρίλη του 67, και έχω διηγηθεί το περιστατικό με το ξύπνημα μες στη νύχτα. (4) Η Άννα ήταν η συγκρατούμενή του, και μετέπειτα γυναίκα του Άγγελου Ελεφάντη, και είναι αυτή που ξεκίνησε τα γιουχαϊσματα όταν πέρασε η άποψη πως... πρόδωσε τους φίλους του. (5) Τον Ρωμανό τον γνώρισε στο Παρίσι. (6) Η Βάσω Μεσηνέζη, όταν ο Σαββόπουλος τραγουδούσε στη Στοά του Γιώργου Κούνδουρου με τον Λοϊζο και την 17χρονη Φαραντούρη, η Βάσω τραγουδούσε με τον Χατζή. (7) Στο Παρίσι, έγινε η πρώτη μεταστροφή του, κυρίως όταν του πήγαινα τους δίσκους (John Wesley Harding με το I'll be your baby tonight, που μαζί με το "When I'm" 64" τον εμπνέουν για το δικό του ρετρό. ( Του βάζω ν' ακούσει το Little cloud των Incredible String Band, κι αποφασίζει να κάνει μια νέα εκδοχή της Συννεφούλας. Το Ιταλικό μοτίβο της ταινίας, είναι μεταγενέστερο, και είναι άδικο να λέγεται πως... το έκλεψε τ Σαββόπουλος. (9) Στο Παρίσι έμεινε ως τον Μάη του 68, κι από κεί πήγε για λίγες μέρες μόνο στην Ιταλία, από κεί στο Φεστιβάλ Νεολαίας του Ισραήλ, κι από κει επέστρεψε στην Ελλάδα. (10) Η ΔΙΕΘΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΝΤΙΡΛΑΝΤΑ. Στο Παρίσι πηγαίναμε τ' απογεύματα στο Drugstore, δίπλα στο Σαιν Κλωντ (το Καφέ Εμιγκρέκ του Βασιλικού), που είχε μεγάφωνα στο δρόμο κι έπαιζε απαλές μουσικές. Ο Διονύσης, είχε πιάσει φιλίες με τα κορίτσια του τμήματος των εφημερίδων, που τον έβρισκαν πολύ χαριτωμένο, και τον άφηναν με την ησυχία του να διαβάζει τις Ελληνικές εφημερίδες. Όταν έφτασε στα χέρια μας το 45άρι με το σκίτσο του Σαββόπουλου με το μουστάκι, πήγαμε στο Ντράγκστορ και το χαρίσαμε στα κορίτσι, που ενθουσιάστηκαν που ο φίλος του έγινε... διάσημος. Γι αυτό και βάζαν τον δίσκο ν' ακούγεται δυνατά στα μεγάφωνα, στο δρόμο, από το πρωϊ ίσαμε το βράδυ. Έτσι έφτασε ως την Νταλιντά που... εντυπωσιάστηκε από το Ντιρλανταντά! (11) Στη Νέα Υόρκη, τραγούδησε στο Μανχάταν στον Θίασο (η φωτογραφία του προγράμματος ήταν... από το Ρεμπέτικο) όπου τραγουδούσε ο Γρηγόρης Μανινάκης και η παρέα του, που είχαν εγκαταλείψει τον Μικρόκοσμο στην Αστόρια. (12) Στο Παρίσι, η Άσπα με την Σούλα και τη Ζακελίνα, έκαναν κατά καιρούς εξόρμηση στα σούπερ μάρκετ, για την τροφοδοσία της Παρέας. (13) Στο Παρίσι επίσης σφυριλατήθηκε η φιλία μας με τον Στέλιο Ράμφο, που αργότερα -στην Αθήνα- μεταστράφηκε ιδεολογικά και δήλωσε "συντηρητικός". Αυτό ίσως σημαίνει πολλά. Πάντως, πρέπει να πω, πως είναι άδικο να υποτιμούμε ένα πραγματικά ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΕΡΓΟ, λόγω ιδεολογικών διαφωνιών, είτε αμφισβητούμενης συνέπειας της ιδιωτικής ζωής. Το έργο του Διονύση Σαββόπουλου ΕΓΡΑΨΕ ΓΙΑ
Φώντας Τρούσας
>>Πριν το πραξικόπημα του 67, είχε ήδη κυκλοφορήσει το 45άρι με το Βιετνάμ γιεγιε και τη Συνεφούλα<<
πριν το πραξικόπημα είχε κυκλοφορήσει πολλά και διάφορα, τα γράφω εδώ αναλυτικά στο τέλος...
https://www.lifo.gr/.../dionysis-sabbopoylos-50-hronia...
Διονύσης Σαββόπουλος: 50 χρόνια από το «Φορτηγό»
Για τη Θανάσιμη μοναξιά έχω κάνει ξεχωριστό άρθρο, παρουσιάζοντας και ανέκδοτη εκδοχή της...
https://www.lifo.gr/.../ntokoymento-o-sabbopoylos-se-mia...
Ντοκουμέντο: O Σαββόπουλος σε μια ανέκδοτη εκδοχή της «Θανάσιμης μοναξιάς του Αλέξη Ασλάνη» | LiFO
>>Τον Ρωμανό τον γνώρισε στο Παρίσι<<
Πρώτη φορά το ακούω αυτό. Ο Ρωμανός τότε ήταν στην Ελλάδα, γενικώς, και ηχογραφούσε για τον Πατσιφά, συνεργαζόταν με τον Κουν κ.λπ. Στο Παρίσι πήγε το 71-72 και έμεινε εκεί δέκα χρόνια...
>>Έτσι έφτασε ως την Νταλιντά που... εντυπωσιάστηκε από το Ντιρλανταντά!<<
Πριν από την Dalida το είχαν πει στη Γαλλία οι Les Dirlada (Απρίλιος 1970). Απ' αυτούς το άκουσε η Dalida και το κυκλοφόρησε τον Ιούλιο του '70.
Eυχαριστώ, οπωσδήποτε, για το μεγάλο και πλούσιο σχόλιο!
Nina Tsavou στον Ferris Costas
ΔιαγραφήΣτο 4),η Άννα, η σύζυγος του Αγγέλου Ελεφάντη ήταν και η Συννεφούλα, έτσι γράφτηκε, η Μαριάννα Δητσα που πέθανε πριν λίγες μέρες…
Ferris Costas
Ο Αντύπας, ήταν τότε ο διευθυντής της Philips και σ' αυτόν δούλευε ο Πατσιφάς.
Φώντας Τρούσας
Το 1964 έφτιαξε την Lyra ο Πατσιφάς (που πριν είχε την Fidelity, την οποία στα μέσα του '60 την πούλησε στην Ελλαδίσκ). Το 1970 το Ντιρλαντά βγήκε στη Γαλλία από την Polydor. O Αντίππας ήταν διευθυντής τότε της Ελλαδίσκ, που είχε τα label Philips, Polydor κ.λπ.
Σταύρος Καρτσωνάκης
Καλή χρονιά σε όλους! Πάντα χαίρομαι και διαβάζω με τρομερό ενδιαφέρον τα κείμενά σου για τον Σαββόπουλο. Υπάρχουν ακόμα για μένα πολλά σκοτεινά σημεία. Δεν ξέρω που οφείλεται αλλά π.χ. έχω στο αρχείο μου τον ίδιο τον Σαββόπουλο να αφηγείται στη θερινή στολή του από το 1987 μια εντελώς άλλη εκδοχή για το πως έγραψε το κι αν βγω απ'αυτή τη φυλακή...
Andreas Knps
Mε το καλό και στη Ρεζέρβα.εκεί κι αν έχετε υλικό να γράψετε...Εξαιρετικό αθρο,παρακολουθώ με αγωνία καθε τι σαββοπουλικό στο προφίλ σας.Εν τω μεταξύ να υποθέσουμε οτι στην εισαγωγή της Ωδής ακούμε διαδοχικά Καλλίρη - Βράσκο - Πρωτόπαππα - Χαλκιά ,ολοκληρώνει κατα πολύ την ακρόαση