Μας έχει απασχολήσει ξανά ο ντράμερ και συνθέτης Devin Gray στο δισκορυχείον, όταν πριν τρία χρόνια περίπου έγραφα για το
προηγούμενο CD του “Dirigo Rataplan” [Skirl, 2012], σημειώνοντας πως οι
συνθέσεις του νεαρού μουσικού (τότε 28 ετών, σήμερα 31)… ανασκαλεύουν διαδρομές
όχι μόνο της σύγχρονης jazz,
αλλά και της σύγχρονης μουσικής γενικότερα. Στο πιο πρόσφατο άλμπουμ του, που
έχει τίτλο “RelativE ResonancE” και κυκλοφορεί κι αυτό από την Skirl, ο Gray κάνει πιο σαφείς τις «σύγχρονες»
αναφορές του, μιλώντας ο ίδιος πια όχι μόνο για τον Ornette Coleman, αλλά και για τους Alban Berg και
Iannis
Xenakis.
Έτσι, επί του προκειμένου, έχουμε ένα jazz άλμπουμ
(συμβάλλουν, πέραν του Gray,
οι Chris Speed
τενόρο, κλαρινέτο, Kris Davis
πιάνο και Chris Tordini
κοντραμπάσο), που μπορεί να εκκινεί από τους αρμολοδισμούς του Coleman, καταλήγει όμως να
ανταποκρίνεται περισσότερο στις «σύγχρονες» περιπλανήσεις. Μπορεί, δηλαδή, tracks όπως το εισαγωγικό “In the cut” ή το περίπου 7λεπτο “City nothing city” να τζαζολογούν μ’ έναν
έξοχο τρόπο (ιδίως στην περίπτωση του δεύτερου, όταν πάνω σ’ ένα ευμετάβλητο
ρυθμικό τμήμα, οι Speed και Davis
απλώνουν εμπνευσμένα soli),
όμως σε άλλα κομμάτια οι διαδρομές είναι περισσότερο «επιφυλακτικές», με την jazz να παρακολουθεί από…
κοντινή απόσταση, καθώς οι τέσσερις μουσικοί «χάνονται» μέσα σ’ έναν improv κυκεώνα, ενίοτε
μαθηματικώς μελετημένο (“Undo the Redo”).
Σε κάθε περίπτωση οι συνθέσεις του Gray δεν
διαθέτουν μόνο τη δεξιοτεχνία και το… υπεράνω κριτικής παίξιμο των
συμμετεχόντων, αλλά και όλα εκείνα τα ενδιάμεσα χαρακτηριστικά, που μπορεί να
τις καταστήσουν ενδιαφέρουσες για το μέσο «τζαζ αυτί». Οι μελωδίες είναι άψογα
διαμορφωμένες, με το αρμονικό επιστέγασμα να είναι επίσης σαφές και υπαρκτό,
παρέχοντας στα tracks
μια γλαφυρή όψη, καθώς η ρυθμική ενέργεια που εκλύεται από κομμάτια όπως το “Jungle design” π.χ. μπορεί να
παρασύρει σε καλώς ελεγχόμενες, αν και πολυμεταβλητές καταστάσεις.
Γενικώς, εκείνο που αντιλαμβάνομαι από την ακρόαση του
άλμπουμ τού Devin Gray είναι πως έχουμε να κάνουμε μ’ έναν πολύ μελετημένο σημερινό
μουσικό, που διαμοιράζει στις συνθέσεις του
ισορροπημένα στοιχεία jazz
και avant, δίνοντάς
τους μια δυναμική και επεξεργασμένη, όψη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου