LANDGREN - WOLLNY - DANIELSSON - HAFFNER: 4
Wheel Drive Live [ACT Music + Vision, 2019]
Για την μπάντα έχουμε ξαναγράψει. Για τα δεδομένα όχι μόνον
της ACT μα και γενικότερα έχουμε να κάνουμε μ’ ένα σούπερ γκρουπ, το
οποίον αποτελείται από αναγνωρισμένους bandleaders – δηλαδή τους Nils Landgren τρομπόνι, φωνή, Michael Wollny πιάνο, Lars Danielsson μπάσο, τσέλο και Wolfgang Haffner ντραμς. Οι τέσσερις
μουσικοί, μεγάλα ονόματα με αποδεδειγμένη προσφορά, έδωσαν εσχάτως ένα πρώτο «κανονικό»
άλμπουμ, για το οποίο γράψαμε τον προηγούμενο Μάιο, ενώ τον τελευταίο καιρό ετοίμασαν,
ώστε άμεσα να τυπωθεί, κι ένα live
(ηχογραφημένο στην Theaterhaus Jazztage
της Στουτγκάρδης την 19η Απριλίου 2019). Το αποτέλεσμα στο “4 Wheel Drive Live” δεν διαφέρει από εκείνο
τού προηγούμενου CD...
που ήταν ποιο; Μα το πνεύμα της γιορτής. Η ανάγκη για μιαν all-around τζαζ εγγραφή, εντός της οποίας
(να) διαμορφώνονται σχέσεις... καλής γειτονίας.
Γιατί το ρεπερτόριο, και επί του προκειμένου, δεν
αποτελείται μόνον από συνθέσεις των μελών της μπάντας (σαν το εκπληκτικό “Polygon” φερ’ ειπείν του Michael Wollny), μα και από κομμάτια
των Genesis (το “That’s all” από την eighties εποχή τους), όπως και
των Police και του Sting
(“Shadows in the rain”
και “If you love somebody set them free”
αντιστοίχως).
Υπάρχει, λοιπόν, η επαφή με την pop, αλλά υπάρχει και μια κατεύθυνση
προς πιο jazz-funk καταστάσεις, με την
ισχυρή γκρούβα του Nils Landgren,
κατά τόπους, να κυριαρχεί – και με την τετράδα να είναι απίθανη στο τραγούδι
του Sting!
Και οι διασκευές μετράνε λοιπόν, και τα originals χτυπάνε
κορυφή, σ’ αυτό το απλό εξωτερικώς και φαινομενικώς, αλλά με βάθος γνώσης, CD.
JAZZRAUSCH BIGBAND: Still! Still! Still! [ACT Music + Vision, 2019]
Διαβάζω πως η γερμανική Jazzrausch Bigband ιδρύθηκε το 2014 και πως
αποτελείται από καμμιά σαρανταριά μέλη. Επίσης είδα και την δισκογραφία της στο
discogs, που δεν περιλαμβάνει μόνον άλμπουμ στην ACT (όπως το “Dancing Wittgenstein”, για το οποίο
θα γράψουμε παρακάτω), μα και άλλα (privates συνήθως).
Στο “Still!
Still! Still!” η Jazzrausch Bigband, που αποτελείται από
18 μέλη (σε σαξόφωνα, τρομπέτες, τρομπόνια, συν κιθάρα, πιάνο, μπάσο, ντραμς
και φωνή) παρουσιάζει κάτι ωραίο – για να μην πω διαφορετικό. Αποδίδει
παραδοσιακά (γερμανικά) κάλαντα, ενορχηστρωμένα από τον Leonhard Kuhn.
Δεν ξέρω... αλλά πριν ακούσω ήμουν ελαφρώς δύσπιστος. Υποπτευόμουν,
φυσικά, πως μια καλοβαλμένη και καλοκουρδισμένη ορχήστρα δεν θα μπορούσε παρά
να ήταν στο στοιχείο της με ένα τέτοιο (χριστουγεννιάτικο) ρεπερτόριο, αλλά από
την άλλη δεν θα μπορούσα και να φανταστώ το πολύ ωραίο swinging που θα εμφάνιζαν οι ενορχηστρώσεις
αυτών των παραδοσιακών σκοπών και τραγουδιών – ένα swinging που δεν
έχει τίποτα να ζηλέψει, τίποτα απολύτως από εκείνο ενός (μη-χριστουγεννιάτικου)
κλασικού ρεπερτορίου.
Δεν ξέρω πώς μπορεί να ηχεί το “Macht hoch die Tür, die Tor macht weit” «κανονικά», αλλά αυτό που άκουσα
εδώ... πολύ μου άρεσε.
Όπως και κάθε track
αυτού τού… μάλλον ανέλπιστου εορταστικού CD.
NGUYÊΝ LÊ: Overseas [ACT
Music + Vision, 2019]
Το “Overseas”
του βιετναμέζου κιθαρίστα και συνθέτη Nguyên Lê είναι ένα stage show (υπό τη σκηνοθετική επίβλεψη του Tuan Le), το οποίον πρωτοεμφανίστηκε στη Λυών, τον
Οκτώβριο του 2018. Στην πορεία αναπτύχθηκε και σε άλλες πόλεις (Παρίσι,
Στρασβούργο, Κοπενχάγη, Βερολίνο, Ανόι, Πόλη του Χο Τσι Μιν, Σιάτλ,
Μόντρεαλ...), ενώ κάποια στιγμή καταγράφηκε και σε στούντιο (Louxor, Παρίσι), προκειμένου να περάσει και στη
δισκογραφία. Και κάπως έτσι έχουμε τώρα τη δυνατότητα να ακούσουμε το “Overseas”, ένα ακόμη πολύ ενδιαφέρον άλμπουμ, ενός
πάντα ψαγμένου και με καλλιτεχνικό όραμα μουσικού.
Εντάξει, ο Nguyên Lê έχει ηχογραφήσει
φοβερές δουλειές στο παρελθόν, όμως και τούτη εδώ δεν υπολείπεται σε αξία.
Το “Overseas” είναι ένα CD, που τα έχει όλα – jazz, παραδοσιακούς ήχους, rock, fusion, hip hop hints, electro, techno, reggae (έξοχο το “In the warm rain”) και δεν ξέρω τι άλλο ακόμη. Το «ακόμη»
πάει και στα πεντατονικά «ηπειρώτικα» (τύπου “Square earth”) ας πούμε. Και όλα τούτα όχι ατάκτως
ερριμμένα, αλλά με τον πάντα προσεγμένο και άψογο αισθητικώς τρόπο του
βιετναμέζου μουσικού.
Nguyên Lê ηλεκτρικές κιθάρες, μπάσο,
ηλεκτρονικά, Ngô Hồng Quang φωνητικά,
fiddle, jaws harp, lute, Illya Amar βιμπράφωνο, Trung Bao beatbox, Alex Tran ντραμς,
κρουστά και ακόμη Lê Thi Van Mai zither, Nguyên Hoàng Anh φλάουτο, Minh Dàn Môi κρουστά, Cuong Vu τρομπέτα
και Chris Minh Doky ακουστικό μπάσο είναι το team (με πολλούς Βιετναμέζους εντός, όπως βλέπετε), που επιχειρεί
να παρουσιάσει και να προβάλλει τις μουσικές τού “Overseas”, οι οποίες κρίνονται ως
απολύτως ενδιαφέρουσες καθ’ όλη τη διάρκειά τού CD.
Τα τέσσερα tracks της αρχής, η επταμερής σουίτα “Overseas” στη μέση, και τα δύο “Mother Goddess” στο τέλος, είναι τα
δεκατρία μαγικά κομμάτια, της πιο πρόσφατης πρότασης τού Nguyên Lê – ενός από τους πιο σημαντικούς συνθέτες τού fourth world τα τελευταία 30 χρόνια.
ECHOES OF SWING: Winter Days at Schloss Elmau with
Rebecca Kilgore [ACT Music + Vision, 2019]
Όπως είχαμε γράψει και πέρυσι οι... Αντίλαλοι του Σουίνγκ κάνουν
το εξής, εδώ και μια δεκαπενταετία περίπου. Μεταφέρουν στο σήμερα την αίσθηση
του παλιού καλού swing,
μέσω μικρού σχήματος, είτε διασκευάζοντας, είτε συνθέτοντας πάνω στις κλασικές
φόρμες. Τέσσερις παίκτες, οι Bernd Lhotzky
πιάνο, διεύθυνση, Colin T. Dawson τρομπέτα,
φλούγκελχορν, Chris Hopkins
άλτο σαξόφωνο και Oliver Mewes
ντραμς και ακόμη, ως guests,
η τραγουδίστρια Rebecca Kilgore,
ο μπασίστας Henning Gailing
και ο κιθαρίστας Rolf Marx,
είναι η ομάδα εκείνη, που αποφασίζει να φέρει εις πέρας τούτο το υλικό, που
είναι και χειμωνιάτικο, και χριστουγεννιάτικο, και ό,τι άλλο θέλετε (εκτός από
καλοκαιρινό φυσικά).
“Winter moon”
(Hoagy
Carmichael), “Snowbound” (David Frishberg), “Winter wonderland” (Felix Bernard / Richard B. Smith), “Snow” (Irving Berlin), βεβαίως “The bell that couldn’t jingle” (Burt Bacharach & Larry Kusik) και οπωσδήποτε οι
πρωτότυπες συνθέσεις “Sonnet
97” (στηριγμένη σε σονέτο του Σαίξπηρ), “The night is darkening round me” (έξοχη μελοποίηση
ποιήματος της Emily Brontë) και “The three wise men” (Chris Hopkins / Rebecca Kilgore), αποτελούν τις ξεχωριστές στιγμές, αυτού
του επίσης εορταστικού άλμπουμ, που ηχογραφήθηκε στο κάστρο Elmau, στις βαυαρικές Άλπεις, τον περυσινό
Δεκέμβριο (σε χειμερινή ατμόσφαιρα δηλαδή).
JAZZRAUSCH BIGBAND: Dancing Wittgenstein [ACT
Music + Vision, 2019]
Το “Dancing Wittgenstein”
της Jazzrausch Bigband
κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2018 σε
ανεξάρτητη παραγωγή (προφανώς από το ίδιο το συγκρότημα). Εφέτος η ACT το συμπεριέλαβε στον
κατάλογό της, δημιουργώντας νέο εικαστικό, τονίζοντας την συνεχή παρουσία της
μπάντας στις τζαζ σκηνές όλου του κόσμου (Νέα Υόρκη, Σανγκάη, Ναϊρόμπι,
Αικατερινούπολη κ.ά.), κόβοντας το “Dancing Wittgenstein” και σε CD και σε
βινύλιο (κάτι ξέρει!). Και όχι μόνον αυτά, καθότι, όπως είδαμε και λίγο πιο
πάνω, έθεσε σε κυκλοφορία κι ένα ακόμη άλμπουμ τους, το “Still! Still! Still!”, με γερμανικά τζαζοποιημένα
κάλαντα.
Το “Dancing Wittgenstein”
είναι πάντως ένα διαφορετικό άλμπουμ, όχι μόνο σε σχέση με το “Still! Still! Still!”, αλλά και γενικότερα.
Το λέμε, επειδή μία jazz μπάντα, μία jazz big μπάντα δεν είναι εύκολο να την ακούσεις σ’ ένα τόσο έντονο
χορευτικό σετ, το οποίο να μην έχει να κάνει μόνο με το swinging, αλλά και με το beat. Ιδίως μ’ αυτό! Είναι, λοιπόν,
από τη μια μεριά όλα τα κλασικά όργανα και sections παραταγμένα, αλλά από την άλλη
υπάρχουν και τα ηλεκτρονικά τού Leonhard Kuhn,
που κάνουν όλη τη ζημιά, χύνοντας απερίσκεπτα χορευτικά beats στις
πίστες.
Με ρεπερτόριο κατά τα 5/7 πρωτότυπο (συνθέσεις του Kuhn) και κατά τα 2/7 versions (λέμε για το “Subzero” τού γερμανού DJ κ.λπ.
Ben Klock και για το “Native Riddim” του επίσης γερμανικού
house duo COEO), η Jazzrausch Bigband δεν
είναι μία ακόμη σύγχρονη big band,
αλλά μία εντελώς διαφορετική και δη καταπληκτική big band, έτοιμη και ικανή να
πυροδοτήσει πολύ αποδοτικές dance καταστάσεις (από τις οποίες δεν απουσιάζει φυσικά η jazz). Εξαιρετικό άλμπουμ!
Η ACT Music + Vision εισάγεται από την AN Music
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου