“[herewith]”, το πρώτο
ολοκληρωμένο προσωπικό LP
της, «κομμένο» για την νεοσυσταθείσα Holotype Editions του Μιχάλη
Μοσχούτη.
Τμήματος
Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με αντικείμενο
τον πειραματισμό και τον αυτοσχεδιασμό και πως πριν λίγο καιρό κυκλοφόρησε το
Το “[herewith]”
είναι ένα βινύλιο για σόλο πιάνο. Για πειραματικό σόλο πιάνο, στην παράδοση ας
πούμε που έχει οικοδομήσει στην Ελλάδα, βασικά, ο Σάκης Παπαδημητρίου. Λέω «ας
πούμε», γιατί ανάμεσα σ’ έναν πιανίστα-αβαντγκαρντίστα, ανάμεσα σ’ έναν
πειραματιστή και ανάμεσα σ’ έναν τζαζ-αυτοσχεδιαστή δεν υπάρχουν αναγκαστικές
ταυτίσεις. Ο αβαντγκαρντίστας, που μπορεί να είναι ο πιο «απομακρυσμένος» από
τους τρεις, θα μπορούσε να συνθέτει για… σώμα-πιάνου, έχοντας κατά νου ένα
κάποιο concept. Απεναντίας
ο πειραματιστής, αλλά κατά βάση και ο τζαζ-αυτοσχεδιαστής, «συνθέτει» για την
ανάγκη της στιγμής. Επιχειρεί να ελέγξει δηλαδή το έργο του τη στιγμή, ακριβώς,
που το παράγει. Γίνεται με άλλα λόγια, ταυτοχρόνως, δημιουργός και ακροατής.
Αυτό είναι πολύ σημαντικό, καθώς αποτελεί βασικό στοιχείο διάκρισης ανάμεσα στον
πειραματιστή και τον, εν γένει, πρωτοποριακό συνθέτη.
Η Δανάη Στεφάνου είναι μια πειραματίστρια, για να έλθουμε
στα του άλμπουμ, που παράγει ήχους της στιγμής μόνον από το πιάνο της.
Αυτοσχεδιάζει, λοιπόν, εκμεταλλευόμενη όλο το σώμα του πιάνου
(εσωτερικό-εξωτερικό), παράγοντας ποικίλες στάθμες θορύβου. Υπάρχουν tracks δηλαδή εντυπωσιακής
έντασης (κυρίως εκείνα που αναπηδούν μέσα από τον «βασανισμό» των χορδών) και
άλλα που ακούγονται κάπως σαν ιντερμέτζο, με μηχανιστικές παρεμβολές ή και με μιαν
έγχορδη περιγραφικότητα. Διακρίνεται, με άλλα λόγια, τόσο το noisy περιβάλλον, όσο και ένα «κοσμικό»,
που μοιάζει σαν να είναι ηλεκτρονικώς επεξεργασμένο (“a folded post-it wedged”, “we are the pronouns that you leave”). Στην πραγματικότητα,
όμως τίποτα δεν έχει επισυμβεί επί των ηχογραφήσεων πέραν της μείξης και του mastering. Όλα είναι παράγωγα
της στιγμής, άκρως εντυπωσιακού αποτελέσματος (φέρω ως παραδείγματα τα “unspecified” και “by densities of foreground noise”, που αποτελούν μνημεία «ταξιδευτικού θορύβου»).
Ηχογραφημένο τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2014, στο Y2 Studio στην Αθήνα, σε παραγωγή του
Μιχάλη Μοσχούτη, το “
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου