Ο κιθαρίστας Harry Perl
(1945-2005) υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους αυστριακούς
συνθέτες-αυτοσχεδιαστές από τα seventies
και μετά, και μέχρι τον πρόωρο θάνατό του. Ένας μουσικός με πολύ γερές σπουδές
(όπως και κάθε συμπατριώτης του), που ευτύχησε να συνεργαστεί στο πάλκο και τη
δισκογραφία με «γίγαντες» σαν τους Benny Goodman, Stan Getz,
Lee Konitz, Jack DeJohnette, Dave Holland, Dave Liebman, Dino Saluzzi, Michel Portal, John Surman και δεκάδες άλλους.
Περαιτέρω, ο Perl συνέθεσε για το Kronos Quartet, το Artis Quartet,
το Ensemble Kontrapunkte κ.λπ., ενώ υπήρξε και ο ίδιος δάσκαλος της τζαζ κιθάρας στο
Πανεπιστήμιο των Τεχνών του Graz.
Γενικώς, η πορεία του στα τζαζ πράγματα υπήρξε σημαντικότατη και αυτήν ακριβώς
την πορεία (και τον ίδιο φυσικά) έρχονται να τιμήσουν στο παρόν 2CD [Fullmax Recordings, 2015] οι φίλοι
και οι συνεργάτες του – ο άλτο σαξοφωνίστας Clemens Salesny, ο κιθαρίστας Martin Bayer, o ντράμερ Peter Primus Frosch και η βοκαλίστα Agnes Heginger. Το πρώτο από τα δύο
CD περιέχει εγγραφές
του Perl και των φίλων
του τη παρουσία του (ο αυστριακός συνθέτης χειρίζεται κιθάρα, μπάσο, ντραμς,
πιάνο, ενώ τραγουδά κιόλας), ενώ το δεύτερο περιλαμβάνει συνθέσεις του χωρίς
τον ίδιον παρόντα, ερμηνευμένες μόνον από τους συνεργάτες του (σε στούντιο της
Βιέννης το 2015).
Ακούγοντας-εξετάζοντας το πρώτο CD εκείνο που φαίνεται, αμέσως, είναι η
ποιότητα και η ποικιλία των συνθέσεων-αυτοσχεδιασμών του Perl. Είτε σε περισσότερο avant διαθέσεις-κατευθύνσεις,
είτε στα πιο «στρωτά» tracks,
ο Perl τόσο σαν
μουσικός, όσο και σαν δημιουργός είναι πάντα… μπροστά. Αν και τον χαρακτηρίζει
ένα δόσιμο προς τους συνεργάτες του (γράφει εννοώ και ειδικώς γι’ αυτούς), δεν
παραλείπει σε συγκεκριμένα tracks
να δείξει τις ικανότητές του σε πολλά και διαφορετικά πεδία, κάνοντας ακόμη και
scat (στο “Scat pat”) ή παίζοντας σόλο ντραμς
(αυτός, ένας κιθαρίστας βασικά) στο “Das lied”. Δυνατή, αυθόρμητη τζαζ από έναν μάστορα του είδους.
Στο δεύτερο CD,
εκείνο χωρίς την παρουσία του Perl,
τα πράγματα, αν και γενικώς δεν έχουν το drive των παλαιότερων εγγραφών, δεν υπολείπονται σε δύναμη και
πάθος. Εδώ, δεν είναι μόνον οι τέσσερις βασικοί μουσικοί (Salesny, Bayer, Frosch, Heginger) είναι και οι guests σε
φλούγκελχορν, bass guitar,
τρομπέτα και ηλεκτρονικά, που δίνουν ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στο τελικό
αποτέλεσμα. Οι συνθέσεις είναι του Perl βεβαίως, οπότε και σ’ αυτές διακρίνονται οι πολλές και
ποικίλες αναφορές του (από την όπερα και την κλασική, μέχρι τη μουσική του θεάτρου
του Μεσοπολέμου, την free
του ’60 και τη σύγχρονη avant)
και ακόμη οι ευφραδείς τεχνικές του, όσον αφορά στην αρμονική επεξεργασία και
τη διαχείριση των ρυθμικών μοτίβο.
Εξαιρετικό tribute CD,
για δυνατούς jazzheads
(όπως λέμε/λένε).
Επαφή: www.fullmax.at
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου