Πέμπτη 29 Δεκεμβρίου 2022

SVANEBORG KARDYB, SUNDA ARC δύο σχήματα της ευρύτερης σύγχρονης jazz, που γράφουν για την Gondwana Records

SVANEBORG KARDYB: Over Tage [Gondwana Records, 2022]
Svaneborg και Kardyb είναι τα επώνυμα των δύο βασικών στελεχών των… Svaneborg Kardyb. Λέμε για ένα δανικό σχήμα, σε κάθε περίπτωση, μέλη των οποίων είναι οι Jonas Kardyb ντραμς, κρουστά και Nikolaj Svaneborg wurlitzer, synth, πιάνο. Δίπλα σ’ αυτούς, σε ορισμένα tracks του πρόσφατου άλμπουμ τους “Over Tage”, παρατάσσονται και οι Sune Pors κιθάρες, Jakob Sørensen τρομπέτα, Jonas Scheffler επίσης τρομπέτα και, κάπως έτσι, όλοι αυτοί μαζί είναι υπεύθυνοι για τη μουσική, που ακούμε εδώ – μια μουσική, που χοντρικώς θα την χαρακτηρίζαμε... ambient electric jazz.
Δανοί από το Aarhus λοιπόν, οι Svaneborg Kardyb, που εμφανίζουν πολλές επιρροές από την jazz των Esbjörn Svensson Trio και γενικά από το σκανδιναυικό, από το nordic κλίμα, παλαιότερο και πιο σύγχρονο (ναι, και πάλι θα γράψουμε για το ακρογωνιαίο Jazz På Svenska” του Jan Johansson, από το 1964).
Σαφείς, οπωσδήποτε, οι Δανοί, είναι σίγουρο πως διαθέτουν γόνιμες συνθετικές ιδέες, τις οποίες μπορούν και υλοποιούν με πολύ λίγα μέσα. Γιατί η λιτότητα είναι, επίσης, μια βασική παράμετρος του nordic sound, επειδή δια της ενορχηστρωτικής απλότητας μπορεί και επιτυγχάνεται αυτό το... αιθέριο, το... ποιητικό κλίμα.
Εντάξει, μπορεί να είναι λίγο ασαφή αυτά, όταν τα γράφεις (τα... αιθέρια και τα ποιητικά), αλλά δεν είναι καθόλου ασαφή, όταν τ’ ακούς, καθώς, επί του προκειμένου, ένα λιτότατο drum-set κι ένα wurlitzer μπορούν και κάνουν «θαύματα». Έχουν τον τρόπο, δηλαδή, να δημιουργούν ολοκληρωμένες ηχητικές προτάσεις, που να μην υπολείπονται εκείνων των κουαρτέτων ή των κουιντέτων.
Φυσικά και η ηλεκτρική κιθάρα στα υπ’ αριθμόν 2, 3 και 10 tracks, όπως και οι τρομπέτες στα υπ’ αριθμόν 2, 3, 5 και 8 βοηθούν στην συγκρότηση ενός ελαφρώς... ευρύτερου ήχου, όμως βασικά, στο “Over Tage”, εκείνα που πρωταγωνιστούν είναι το wurlitzer και τα ντραμς. Το πρώτο με τα δικά του εφφέ (το delay και το reverb) και το δεύτερο, με την πλήρη εκμετάλλευση του «σώματος» των τυμπάνων (και με ποικιλία μπαγκετών), έχουν τον τρόπο να πολλαπλασιάζουν τα ηχοχρώματα, προσφέροντας στις έτσι κι αλλιώς ρέουσες συνθέσεις και μιαν εξωγενή ποικιλία.
Ωραίο και ευχάριστο άκουσμα, που μπορεί να σε «μεταφέρει» στις δικές του σφαίρες.
SUNDA ARC: Night Lands [Gondwana Records, 2022]
Δεύτερο άλμπουμ για τους Sunda Arc, από το Norwich, το “Night Lands” (μετά από το “Tides” του 2020, για το οποίον έχουμε γράψει στο blog), φέρνει και πάλι τους Jordan Smart (άλτο, σοπράνο, μπάσο κλαρίνο, φλάουτο, νέι, σύνθια) και Nick Smart (ντραμς, προγραμματισμός, κιθάρες, πιάνο, σύνθια) στην δισκογραφική επικαιρότητα.
Μέλη και των Mammal Hands, τα αδέλφια Smart συνεργάζονται εδώ με τον Milo Fitzapatrick (πριν στους Portico Quartet και τώρα στους Vega Trails), που χειρίζεται τσέλο και κοντραμπάσο, προτείνοντας ένα παράξενο άλμπουμ, με πολλά στοιχεία ethnic και φυσικά με πάμπολλα ηλεκτρονικά (ή καλύτερα με συνεχή και συνεπή ηλεκτρονική διαχείριση).
Έτσι, αν οι «μουσικές του κόσμου» και οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες είναι εκείνες που χαρακτηρίζουν εν πολλοίς το “Night Lands”, στην πράξη, στο άλμπουμ αυτό, συμβαίνουν πολλά περισσότερα. Εννοούμε πως εδώ θ’ ακούσεις και jazz και electronic music (με την παλιά έννοια) και electro / dance και ambient ή ακόμη και «σύγχρονη κλασική». Και όλα αυτά όχι εντελώς οριοθετημένα, μα συνήθως αναμεμιγμένα και διαχεόμενα το ένα προς το άλλο.
Το κράμα των Sunda Arc λειτουργεί. Αν και ορισμένες φορές μπορεί να ακούγεται κάπως... εργαστηριακό, χωρίς πολλή «ψυχή» δηλαδή, συχνά επίσης έχει τον τρόπο να σε διαψεύδει, με τις αληθινά εμπνευσμένες παρασπονδίες των Βρετανών (“Endless fields”, “Neon forest”), που μπορεί να ακούγονται ταυτοχρόνως μετα-αποκαλυπτικές, μα και αρχέγονες / αρχετυπικές.
Σίγουρα δεν είναι τυχαίοι συνθέτες-οργανοπαίκτες, τα αδέλφια Smart, ο Jordan και ο Nick. Σίγουρα έχουν ακούσει πολλή μουσική, και επίσης κατορθώνουν, με το λεπτό γούστο τους, να μην απομυθοποιούν ηχητικές καταστάσεις, οι οποίες θα είναι πάντα κάπως... υπεράνω κριτικής. Τοποθετούν με σύνεση το μαγικό νέι στα δικά τους passages, κι έχουν τον τρόπο να το παραλληλίζουν με τα layers των ηλεκτρονικών και τα αγχώδη beats.
Γενικώς, δηλαδή, κάνουν πολύ καλή δουλειά, συνετή και προσεκτική, διατηρώντας ένα ύφος. Σημαντικό αυτό (το τελευταίο), γιατί με τόσο διαφορετικές αναφορές δεν είναι δύσκολο να προκύψει μια «κουρελού» με ασύνδετα μεταξύ τους μέρη – που μπορεί καθένα μόνο του να «λέει», αλλά όλα μαζί να μην επικοινωνούν όπως πρέπει. Εδώ δεν συμβαίνει.

Η Gondwana Records εισάγεται από την AN Music

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου