Τρίτη 27 Δεκεμβρίου 2022

SATOKO FUJII το 100ο προσωπικό άλμπουμ μιας σημαντικής προσωπικότητας της σύγχρονης improv-jazz

Το άλμπουμ αυτό της σημαντικότατης ιαπωνίδας συνθέτριας, πιανίστριας και αυτοσχεδιάστριας Satoko Fujii έχει μιαν ιδιαιτερότητα – την οποίαν μαρτυρά, κατά μίαν έννοια, και ο τίτλος του.
Το Hyaku / One Hundred Dreams[Libra Records, 2022] είναι το 100ο άλμπουμ της Satoko Fujii ως leader ή co-leader, από το 1996, όταν εμφανίζεται για πρώτη φορά το όνομά της σε εξώφυλλο CD –όχι όμως και η πρώτη φορά που συμμετείχε σε δίσκο, καθώς αυτό συνέβη το 1991–, στο ιστορικό πλέον άλμπουμ “Something About Water”, που υπέγραψε τότε (το ’96) με τον μέντορά της πιανίστα Paul Bley.
Από τότε μεσολάβησαν άλλα 98 άλμπουμ, πριν φθάσουμε στο παρόν εκατοστό, που οπωσδήποτε αποτελεί μία εορταστική κυκλοφορία, γι’ αυτήν την πολύ σημαντική προσωπικότητα τής προχωρημένης jazz τής εποχής μας.
Και γράφουμε περί εορταστικού CD, επειδή το “Hyaku / One Hundred Dreams” είναι πολύ περιποιημένο και σαν έκδοση, με την πάντα σταθερή ιαπωνική αισθητική σε cover κ.λπ. (σκληρό gatefold χαρτόνι, obi, εξωτερική διάφανη πλαστική θήκη), συν το άκρως ενδιαφέρον 24σέλιδο, δίγλωσσο (ιαπωνικά, αγγλικά) booklet, στο οποίον η ίδια η Satoko Fujii γράφει για τη ζωή της σε σχέση με τη μουσική (πώς ξεκινάει με κλασικές σπουδές, πώς ανακαλύπτει την jazz και πώς αποφασίζει να αλλάξει τελείως κατεύθυνση, στην μουσική, όταν ακούει στο ραδιόφωνο το “A Love Supreme” του John Coltrane, πώς αποφασίζει να σπουδάσει jazz πρώτα στο Berklee College of Music και μετά στο New England Conservatory και άλλα τινά). Ένα booklet, που ολοκληρώνεται μ’ ένα ακόμη πολύ ενδιαφέρον κείμενο του τζαζ-δημοσιογράφου Ed Hazell, μαζί με το section με τις μικρές φωτογραφίες των 99 «προσωπικών» CD της, με τις αντίστοιχες line-ups! Η Satoko Fujii προσέχει το παραμικρό, έχει τέλεια σχέση με τους αριθμούς και τις καταγραφές, συστηματοποιώντας την δουλειά της σε κάθε επίπεδο – με τάξη και με πρόγραμμα. Έτσι... τακτική είναι και η μουσική της εξάλλου, μέσα στην... ακαταστασία της!
Στο 100ο άλμπουμ της, που είναι ηχογραφημένο στο DiMenna Center for Classical Music, της Νέας Υόρκης, στις 20 Σεπτεμβρίου 2022 (πολύ πρόσφατα δηλαδή), η Satoko Fujii παρουσιάζει πέντε δικές της συνθέσεις, ως μέρος της σουίτας “One Hundred Dreams”, με διάρκειες μεγάλες (15:42, 10:02, 10:46, 11:23, 10:11).
Δίπλα στην πιανίστρια και συνθέτρια ένα σημαντικό γκρουπ, από πάσης πλευράς. Προφανώς η Fujii είχε προετοιμάσει τα πάντα, γι’ αυτήν την 100 η κυκλοφορία της, και κάπως έτσι εκείνο το βράδυ θα βρίσκονταν μαζί της οι Ingrid Laubrock τενόρο, Sara Schoenbeck φαγκότο, Wadada Leo Smith τρομπέτα, Natsuki Tamura τρομπέτα, Ikue Mori ηλεκτρονικά, Brandon Lopez μπάσο, Tom Rainey ντραμς και Chris Corsano ντραμς, προκειμένου να την τιμήσουν σ’ αυτήν την μοναδική γιορτή.
Τιμή, όμως, θα ήταν για τους μουσικούς και βεβαίως για όλους εκείνους που θα παρευρίσκονταν στο live, αυτές καθαυτές οι συνθέσεις της Fujii και βασικά ο ήχος του γκρουπ, που ήταν «τέλειος» (προφανώς και τα τεχνικά θέματα θα ήταν μελετημένα μέχρι κεραίας) και για τον οποίον (ήχο) δεν αντιλαμβάνεσαι με τίποτα πως πρόκειται για «ζωντανός».
Μέσα λοιπόν σ’ αυτήν την εξαιρετική αίθουσα –γιατί μόνο τέτοια θα μπορούσε να ήταν, αν κρίνουμε από το τελικό ηχογραφικό αποτέλεσμα– αναπτύσσεται η σουίτα της Satoko Fujii, τα πέντε μέρη της δηλαδή, που είναι στην μορφή τους εντελώς πληθωρικά, καθώς οφείλουν, κατά μίαν έννοια, να εμπεριέχουν όλες τις συν-θετικές παραμέτρους της ιαπωνίδας μουσικού, δίνοντας μία «περίληψη» τρόπον τινά των πλατύτερων ενδιαφερόντων της.
Το άλμπουμ, περιττό να το πούμε, είναι εντυπωσιακό, με τα κομμάτια να περιφέρονται σε κάθε χώρο της σύγχρονης μουσικής (με το φαγκότο π.χ. να συμβολίζει τα modern / avant / classical ηχοχρώματα και με τα ηλεκτρονικά να παραπέμπουν στις σταθερές παρουσίες και αξίες των live electronics στην avant jazz), βρίσκοντας τρόπους να ισορροπήσει το λυρικό και συναισθηματικό στοιχείο, με το abstract, την παραδοξότητα και τον θόρυβο (ο Tamura είναι για άλλη μια φορά εντυπωσιακός), προσφέροντας στιγμές αληθινά μεγάλης μουσικής, που δεν εξαρτιέται από ταμπέλες, στεγανά και περιχαρακώσεις, παρά μόνο από την τόλμη και τη διάθεση των εννέα μουσικών να συνυπάρξουν κάτω από ένα καθεστώς πρόκλησης (στην αισθητική) και ισοτιμίας (σε σχέση με τις εσώτερες ανάγκες έκφρασης και επικοινωνίας καθενός και καθεμιάς ξεχωριστά).
Απλώς, ένας σημαντικός δίσκος!
Επαφή: www.satokofujii.com, www.librarecords.com

1 σχόλιο:

  1. Από το fb...

    Eleni Founti
    Πραγματικά ο,τι βγάζει αξίζει να ακουστεί. Μεγάλη μορφή της jazz της εποχής μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή