Δευτέρα 17 Απριλίου 2023

DAS KONDENSAT ένα τζαζ κουαρτέτο, στο οποίο και τα τέσσερα μέλη χειρίζονται (και) πλήκτρα-ηλεκτρονικά

Das Kondensat είναι οι Gebhard Ullmann σοπράνο & τενόρο σαξόφωνο, looper, ηλεκτρονικά, Liz Kosack πλήκτρα, Oliver Potratz ηλεκτρικό μπάσο, ηλεκτρονικά και Eric Schaffer ντραμς, modular synthesizer.
Κάποιοι θα ρωτήσουν... τι είδους σχήμα είναι αυτό; Όμως η απάντηση είναι μάλλον εύκολη, καθώς ένας εκ των πρωταγωνιστών, τού εν λόγω γκρουπ, είναι ο γερμανός μουσικός της jazz και του ελεύθερου αυτοσχεδιασμού Gebhard Ullmann, για τον οποίον γράψαμε, μάλιστα, προσφάτως (17 Δεκ. 2022), με αφορμή τα 65α γενέθλιά του.
Ήταν δύο CD, στα οποία συμμετείχε ο Ullmann, το “For New Zealand” [Not Two, 2022] των Chicago Plan και το “Transformations and Further Passages” [Leo Records, 2022] των Clarinet Trio, και θα είναι τώρα ένα τρίτο άλμπουμ στην σειρά, το “Andere Planeten” [WhyPlayJazz, 2023], στο οποίο συμμετέχει ο γερμανός πνευστός και που είναι, βεβαίως, κάτι το διαφορετικό.
Η διαφορετικότητα, εδώ, έγκειται στα πολλά πλήκτρα και ηλεκτρονικά της εγγραφής – καθώς τέτοια όργανα χειρίζονται και οι τέσσερις μουσικοί του κουαρτέτου.
Έχουμε λοιπόν μία
jazz πολύ... ηλεκτρονική εδώ, με τις επιρροές από κάποια άλμπουμ του Paul Bley, βεβαίως του Sun Ra, μα και άλλων ακόμη... μακρινών προγόνων, να είναι προφανείς εδώ, αλλά, ταυτοχρόνως, είναι προφανής και η ικανότητα των τεσσάρων μουσικών, να ελέγχουν, να δαμάζουν και να προβάλλουν ένα ρεπερτόριο (πρωτότυπο φυσικά), το οποίον αναπτύσσεται με όρους ελευθερίας, πάντα κοντά στα improv πρότυπα.
Έτσι... δεκατρείς συνθέσεις συμπεριλαμβάνονται στο “Andere Planeten”, μικρής και μέσης διάρκειας, που άλλοτε ακούγονται περισσότερο abstract και άλλοτε κάπως περισσότερο συγκροτημένες – αν και, σε κάθε περίπτωση, έτοιμες να ανταποκριθούν στα πιο δύσκολα τεστ εσωτερικής συνάφειας και πρωτοτυπίας.
Εννοούμε πως το άλμπουμ έχει ροή και ύφος, με την πειραματική-δημιουργική διάθεση των μουσικών να προκαλεί, συνεχώς, νέα δεδομένα. Και ηχητικά σε σχέση με την παραγόμενη μουσική και συναισθηματικά σε σχέση με το πώς προσλαμβάνεται αυτή από τον μονίμως σε εγρήγορση ακροατή.
Επαφή: www.gebhard-ullmann.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου