Άκουσα και ξανάκουσα το τελευταίο άλμπουμ
της Nalyssa Green,
αλλά δεν μπόρεσα να βρω σ’ αυτό ένα κέντρο – κάτι, που να χαρακτηρίζει τον
δίσκο από την αρχή έως το τέλος του. Και δεν το λέω, επειδή ο τίτλος, σαν
τίτλος, με... παραπλάνησε. Το σημειώνω γιατί, λόγω του... «Πολύ καλή στα πάρτυ»
[Inner Ear, 2024], ανέμενα ν’ ακούσω κι ένα πιο χορευτικό
και μπιτάτο σετ, ενώ εκείνο που ακούω τελικά είναι ένα ακαθορίστου ταυτότητας
υβρίδιο, ένα «σώμα» τραγουδιών τα «μέλη» του οποίου δεν επικοινωνούν μεταξύ
τους. Τέλος πάντων έπρεπε να περιμένω μέχρι τα τελευταία κομμάτια το “Nail
salon”
(που ακούγεται σαν το 45άρι “Another one bites the dust”,
αν το ακούς στις 33 στροφές) και το «Όλα τα πάρτυ του κόσμου», για να φθάσει
στ’ αυτιά μου εκείνο, που έβαλα κατά νου, αλλά, το ξαναλέω, δεν είναι αυτό το
καίριο εδώ.
Κατ’ αρχάς διαβάζοντας τους στίχους της Nalyssa Green στο ένθετο τού «Πολύ Καλή στα Πάρτυ» δεν αποκόμισα κάτι ιδιαίτερο, για να μην πω τίποτα ιδιαίτερο. Κάτι που, οπωσδήποτε, δημιουργεί ένα δεδομένο (όχι θετικό). Και δεν αναφέρομαι στις διάφορες διατυπώσεις, που τις θεωρώ ατυχείς εκφραστικά και τραβηγμένες, αλλά για την απουσία ενός νοήματος, που να σε κινητοποιεί σαν αναγνώστη. Μια μόνο στροφή θα σημειώσω, που την θεωρώ σαφή και ουσιαστική και η οποία προέρχεται από το τραγούδι «Άτομα που δε μιλούν» και είναι τούτη: «άτομα που δε μιλούν / που τα πάντα αγνοούν / και φοβούνται τη σκιά τους / δεν αντέχουν να τη δουν».
Εντάξει, και είναι γνωστό αυτό που θα πω,
τα λόγια στο σύγχρονο ελληνικό ποπ τραγούδι δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα
στον κόσμο – χοντρικά δεν «στέκονται» από μόνα τους, όταν τα διαβάζεις, και
γενικά θα πρότεινα στους τραγουδοποιούς να απευθύνονται σε επαγγελματίες
στιχουργούς για τις συνθέσεις τους και να μην εμπιστεύονται τον... ποιητή εαυτό
τους. Βολεύει, λοιπόν, τα λόγια να εξετάζονται μέσα στο σύνολο του τραγουδιού,
ανακατεμένα με το μέλος, τη φωνή και τα τεχνικά θέματα, ώστε να «καλύπτονται»
τα μειονεκτήματά τους. Για να το πω ακόμη πιο απλά. Αν η Nalyssa
Green
είχε να μελοποιήσει στίχους της αείμνηστης Μαριανίνας Κριεζή, για παράδειγμα,
τα τραγούδια της θα ανέβαιναν αμέσως επίπεδα.
Ξεκινώντας λοιπόν από τα τεχνικά θέματα θα
έλεγα πως αυτά λειτουργούν όπως πρέπει (ο Βασίλης Ντοκάκης δεν είναι τυχαίος),
και εννοώ με τούτο πως ο ήχος, στο «Πολύ καλή στα Πάρτυ», είναι μάλλον το πιο
ενδιαφέρον κομμάτι του δίσκου.
Ερμηνευτικά η Nalyssa Green εμένα μου φαίνεται αδύναμη, καθώς η φωνή της ποτέ δεν ήταν το πιο μεγάλο ατού της –έτσι φρονώ–, ταιριάζοντας περισσότερο για backing vocals παρά για lead. Οπωσδήποτε, η τεχνολογία έχει τον τρόπο όλα αυτά να τα «διορθώνει» και να τα τοποθετεί στα επίπεδα που πρέπει, και τέλος πάντων «καλώς», καθότι εδώ κρίνεται κι ένα συγκεκριμένο δισκογραφικό προϊόν.
Συνθετικά η Nalyssa Green τα πάει, σίγουρα,
καλύτερα. Κάποιες μελωδίες της είναι ενδιαφέρουσες και κομμάτια σαν τα «Έλα πιο
κοντά», «Εκεί» (ίσως το ωραιότερο του δίσκου), «Αλάτι» και «Άτομα που δε
μιλούν» τα λες «καλά» ή και πιο πάνω από «καλά» (δίχως να εξετάζονται τα
επιμέρους).
Η δική μου γνώμη είναι, μετά από το
άκουσμα και του «Πολύ Καλή στα Πάρτυ», πως η Nalyssa Green θα πρέπει να κοιτάξει
κατάματα το θέμα του στίχου της, παίρνοντας τις σωστές αποφάσεις.
Επαφή: www.inner-ear.gr
Κατ’ αρχάς διαβάζοντας τους στίχους της Nalyssa Green στο ένθετο τού «Πολύ Καλή στα Πάρτυ» δεν αποκόμισα κάτι ιδιαίτερο, για να μην πω τίποτα ιδιαίτερο. Κάτι που, οπωσδήποτε, δημιουργεί ένα δεδομένο (όχι θετικό). Και δεν αναφέρομαι στις διάφορες διατυπώσεις, που τις θεωρώ ατυχείς εκφραστικά και τραβηγμένες, αλλά για την απουσία ενός νοήματος, που να σε κινητοποιεί σαν αναγνώστη. Μια μόνο στροφή θα σημειώσω, που την θεωρώ σαφή και ουσιαστική και η οποία προέρχεται από το τραγούδι «Άτομα που δε μιλούν» και είναι τούτη: «άτομα που δε μιλούν / που τα πάντα αγνοούν / και φοβούνται τη σκιά τους / δεν αντέχουν να τη δουν».
Ερμηνευτικά η Nalyssa Green εμένα μου φαίνεται αδύναμη, καθώς η φωνή της ποτέ δεν ήταν το πιο μεγάλο ατού της –έτσι φρονώ–, ταιριάζοντας περισσότερο για backing vocals παρά για lead. Οπωσδήποτε, η τεχνολογία έχει τον τρόπο όλα αυτά να τα «διορθώνει» και να τα τοποθετεί στα επίπεδα που πρέπει, και τέλος πάντων «καλώς», καθότι εδώ κρίνεται κι ένα συγκεκριμένο δισκογραφικό προϊόν.
Επαφή: www.inner-ear.gr
Σχόλια από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήΦώντας Τρούσας
https://www.youtube.com/watch?v=hnE_guACbD8
Nalyssa Green - Εκεί (Official Audio)
Kwstas Agas
καλό αυτό... Όμως το καλύτερο από όσα άκουσα - μέσω ΥΤ , ελπίζω να αποκτήσω τη δουλειά της και σε φυσική μορφή - είναι το "άνθρωποι που δεν μιλούν", που αναφέρεις και στο δικό σου κείμενο....
Vassilis Serafimakis
Η μουσικότητα τής Ελληνικής γλώσσας (τής γκαγκαρικής, πέρα από τοπικές προφορές) ίσως δύσκολα παντρεύεται τα μουσικά στυλ τής δυτικής ποπ;
Dimitris Trox
Και οι ατέλειες δίνουν γοητεία
Kwstas Agas
Σε ευχαριστούμε για μια ακόμη ουσιώδη κριτική δίσκου!!! Ο στιχουργικός κόσμος της Ναλύσσας έχει τις ατέλειες και τις αδυναμίες του, όμως εμένα μου αρέσει έτσι όπως είναι!! Νομίζω μάλιστα ότι οι στίχοι της - ως μέρος του συνόλου της καλλιτεχνικής προσωπικότητας της - είναι οι πλέον ιδανικοί για να εκφράσουν αυτό που θέλει να μας παρουσιάσει η εν λόγω πολυτάλαντη καλλιτέχνιδα. Ακόμη και αν απευθυνόταν σε επαγγελματίες στιχουργούς, που θα της έδιναν ακόμη καλύτερους στίχους, νομίζω ότι "δεν θα έδενε το γλυκό"!! Η Ναλύσσα είναι... "μια κατηγορία από μόνη της", μια πολύ ιδιαίτερη περίπτωση, που ο δικός της κόσμος μόνο με... δικά της λόγια μπορεί να περιγραφεί !!!
Nickos Ventouras
Έτσι είναι, όλο το ζουμί είναι στους στίχους (με ή χωρίς ατέλειες, δεν έχει σημασία) ― και τη διαπλοκή που κάνει με τη μουσική και την ερμηνεία της στην εκφρασή τους, όχι πρωτογενώς στη μουσική (οπότε ας τραγουδάει και ...Νικολακοπούλου π.χ.)
Αλέξανδρος-Φοίβος Καλαϊτζής
Δίκαιος και ακριβής, συγχαρητήρια.
Nickos Ventouras
> γενικά θα πρότεινα στους τραγουδοποιούς να απευθύνονται σε επαγγελματίες στιχουργούς για τις συνθέσεις τους και να μην εμπιστεύονται τον... ποιητή εαυτό τους.
Θα έχανε όλο το νόημα η ύπαρξη του δίσκου, που σε καλλιτέχνες τύπου The Boy, Nalyssa κλπ δεν είναι να δείξουν τη μουσική και τραγουδιστική τους δεξιότητα, αλλά να εκφράσουν αυτό που εκφράζουν στους στίχους τους.
Φώντας Τρούσας
Κααλά... Βαριέμαι τις καφενειακές συζητήσεις, κάνοντας λιανά εκείνα που λέω. Ό,τι καταλαβαίνει ο καθένας.
Πασχαλίνα Μπεκιαρούδη στον Nickos Ventouras
είναι κάκιστη όμως η συγκεκριμένη. Δεν διαφωνώ σε αυτό που λέτε, αλλά δεν έχει κ νόημα η ελληνική μουσική σκηνή τα τελευταία χρόνια. Βλέπουμε έλλειψη μουσικότητας ακόμα ή χειρότερα αντιγραφές ξένων τραγουδιών.
Nickos Ventouras
αυτό είναι άποψη, δεν είναι αντικειμενικό δεδομένο
Nickos Ventouras στον Φώντας Τρούσας
καλά αλλά δεν είναι η κριτική "ακαδημαϊκής ποιότητας" ενώ ο όποιος αντίλογος δεν αρέσει "καφενειακός".
Φώντας Τρούσας
Εγώ δεν γράφω ακαδημαϊκά. Μ' ενδιαφέρει μόνο το απλό και λαϊκό γράψιμο, αλλά εσύ θες να μας σπας τα @@ κάθε φορά, με διάφορα που πετάς και για τα οποία θα πρέπει να συζητάμε μέχρι τη δευτέρα παρουσία. Ε δεν την έχω αυτή την πολυτέλεια. Ξαναλέω... ό,τι καταλαβαίνει ο καθένας απ' αυτά που γράφω.
Και ούτε έχω πρόβλημα με τους αντίλογους. Πες ό,τι θες. Δεν μ' ενδιαφέρει... Πες ότι γράφω ό,τι να 'ναι και ότι ο δίσκος είναι αριστούργημα. Δεν έχω θέμα.
Nickos Ventouras
συγνώμη που σπάσαμε τα αρχίδια σε ένα τόσο ευγενικό συνομιλητή με τους αντίλογους μας. Μόνο θαυμαστές και γλείφτες από εδώ και πέρα όπως προτιμάει ο καθένας
Φώντας Τρούσας
Ρε μεγάλε βαριέμαι να συζητάω εδώ μέσα μαζί σου. Από κει και πέρα πες ό,τι θες. Υπάρχουν άνθρωποι που κάνουν εποικοδομητικό διάλογο και άλλοι που σου τραβάνε τα @@ και στα πατάνε. Και κάτι έχεις καταλάβει λάθος σε σχέση με τα περιθώρια διαλόγου στο fb.
Πασχαλίνα Μπεκιαρούδη στον Nickos Ventouras
Διαγραφήδεν διαφωνώ, αλλά όσον αφορά την αντιγραφή υπάρχουν αντικειμενικά κριτήρια να πεις ότι αντέγραψε κάποιος κάτι παλαιότερο.
Φώντας Τρούσας στον Nickos Ventouras
Τέλος πάντων ζητώ συγγνώμη για τα @@. Να έρχεσαι να λες τη γνώμη σου. Δεν έχω θέμα. Αλλά δεν μπορώ να συζητώ διεξοδικά εδώ μέσα. Δεν έχω χρόνο να κάνω λιανά τι θέλω να πω και τι εννοώ κάθε φορά. Όσοι με διαβάζουν από παλιά από τα χρόνια του Jazz & Τζαζ ξέρουν πώς γράφω και έχουν αντιληφθεί τον κώδικά μου. Είναι αυτοί που τους αποκαλείς απρεπώς "γλείφτες" και "θαυμαστές". Περιττό να πω πως δεν έχω ανάγκη να με γλείφουν και να με θαυμάζουν, αλλά αυτό δεν σημαίνει και ότι μπορώ να ξημεροβραδιάζομαι συζητώντας γράφοντας, σαν να μην υπάρχει αύριο. Γι' αυτό μιλάω για καφενεία (διόλου υποτιμητικά) επειδή εκεί οι άνθρωποι συζητούν κουβεντιαστά και όχι γράφοντας.
Dimitris Trox
Εμείς που ακούμε Ναλυσα ακούμε και Τρίχρωμη και Βελσεμες(φελιζολ)και The boy και ότι και να βγάλουν μας αρέσει προκαταβολικά και λίγος χρόνος μένει να ακούσουμε κάτι άλλο
Matina Dalloway
και Μελεντινη, και Μελεντινη
Dimitris Trox
and Mazoha
Nicola Di Rossi
Γράφεις ό,τι να 'ναι , ο δίσκος είναι αριστούργημα.
Manolis Stavroulakis
Λέγοντας ότι τραγουδιστικά είναι ανεπαρκής η Nalyssa και κάνει για backing vocals ενώ ταυτόχρονα την προτρέπεις να ψάξει επαγγελματία στιχουργό (χάνοντας ουσιαστικά την ιδιότητα της τραγουδοποιού που έχει) δεν είναι λίγο οξύμωρο;
Φώντας Τρούσας
Τραγουδοποιός είναι και ο Χατzιδάκις. Γιατί τραγούδια έφτιαχνε κι αυτός ο άνθρωπος. Δεν εκτιμούμε a priori λιγότερο τους τραγουδοποιούς που μελοποιούν στίχους ξένους, από τους άλλους που γράφουν και τα λόγια. Σημασία φίλε μου έχει το τραγούδι συνολικά. Η φωνή της, με τη αρωγή και της τεχνολογίας είναι ok, δεν τρέχει και τίποτα, στο στίχο εγώ εντοπίζω θέμα. Και διάφοροι σημαντικοί τραγουδοποιοί, πέρα από τους συνθέτες του έντεχνου, ζητούσαν στίχους και από άλλους. Και ο Λάκης με τα ψηλά Ρεβέρ και ο Μάλαμας κι ένα σωρό κι ακόμη - δεν καταλαβαίνω γιατί κάτι τέτοιο θα μειώσει το προφίλ της Ναλύσα.
Vassilis Serafimakis
(Άλλη μία καλλιτέχνις που μαθαίνω από εδώ.)
Πολύ ενδιαφέρουσα και διδακτική η αναφοράΤρούσα περί στίχων!
Έβαλα μπρος κι άκουσα όποιο μού'βγαλε πρώτο το YouTube, το Koκτέηλ, και μετά πήρα σερί Όλα τα Πάρτυ, Καλή στα Πάρτυ, Άτομα Που Δε Μιλούν,Nail Salon, κι άλλα πρόσφατα και παλαιότερα. Βρήκα το σύνολο εμπνευσμένο, με την απλότητα που ξεδιπλώνουν άτομα με πολυσύνθετο πνεύμα.
Οσο γιά τον στίχο, κινείται μεταξύ στίχου τραγουδιού (όσο απλωμένο θέλουμε να είναι αυτό) πχ "Έκανε θραύση μέσα στην πολυκοσμία / Συνήθως όταν δεν προσπάθησε γι αυτό / Μετά κατάλαβε πως η δημοφιλία / Ήταν κατάρα απ’ τον άλλον εαυτό / (Τον κακό)", και μουσικής ομιλίας.
Και γιά το αυτάκι μου ο "στίχος" της δεν έχει αδυναμίες στα τραγούδια της. Αντιθέτως μού άρεσε. Είναι λόγια τών συγκεκριμένων τραγουδιών της. Βρίσκω τη δουλειά της λίγο θαυματουργή γιά την εποχή μας. Μού αρέσει πολύ η χρήση εκ μέρους της τής μηχανής ρυθμού.
ΥΓ. Ευχαριστώ, κ. Τρούσα.
Nina Tsavou
‘Κοκτέιλ θα σε κάνω με παγάκια
Θα σε πιω με δυο καλαμάκια’…Τέτοιοι στίχοι μου φαίνονται βλακώδεις,ενώ γνωστοί μου εκστασιάζονται.,.