Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2016

τι παίζει με τα πλαστικά εξωτερικά καλύμματα των δίσκων;

Πριν κανα χρόνο πρέπει να έφτασε και στα δικά μου αυτιά πως κάτι παίζει με τα πλαστικά καλύμματα των βινυλίων. Δεν έδωσα και πολύ σημασία, επειδή, από χρόνια, έχω ελάχιστους δίσκους «προστατευμένους» σε πλαστικά – αν και έριξα μια βιαστική ματιά σε κάτι «ύποπτα», χωρίς να διαπιστώσω κάτι.
Η δική μου συμβουλή, ας το πω έτσι, προς τους δισκορύχους είναι η εξής: πετάτε τα πλαστικά καλύμματα. Δεν προσφέρουν απολύτως τίποτα – εκτός ελαχιστοτάτων περιπτώσεων. Βοηθούν, ας πούμε, τα LP που έχουν παράξενα die-cut covers να μένουν ακέραια στο μπάσε-βγάλε από τις δισκοθήκες. Μου έχει τύχει, εννοώ, να χαλάσω (κόψω ή τσακίσω) ένα-δυο LP, με τέτοια περίεργα εξώφυλλα την κορεάτικη reissue των Dr.Z στη Si-Wan, την οποία κάποιος παλαβός την πουλάει 400 ευρώ(!) στο discogs, όπως και το πρώτο των Stray στην Transatlantic κι έτσι ορισμένα LP με τέτοια εξώφυλλα αποφάσισα να τα βάλω σε πλαστικά καλύμματα. Έχω κι άλλα, όχι πολλά πάντως, κι επειδή μου ξαναμπήκαν ψύλλοι στ’ αυτιά θα τα ψάξω καλύτερα τώρα… πετώντας όσα περισσότερα πλαστικά μπορώ.
Μεταφέρω στη συνέχεια την κουβέντα που απλώθηκε χθες και σήμερα στο chat-box προκειμένου να πουν όσοι ενδιαφέρονται περισσότερα…
ponte: Φώντα, έχει πάρει το αυτί σου μια ιστορία κατά την οποία το PVC που χρησιμοποιείται ως εξωτερικό κάλυμμα για τα LPs προκαλεί μια σκιά (κάτι σαν λεκέ υγρασίας) στο βινύλιο; 
Φ.Τ.: Ναι, και μάλιστα έλεγξα και μερικά ύποπτα δικά μου, αλλά ok. Γενικώς πετάτε τα πλαστικά, είναι άχρηστα... Εγώ δεν έχω ούτε το 10% των δίσκων σε πλαστικά. 
ponte: Καλά, το να είναι άχρηστα είναι το λιγότερο, ζημιά να μην κάνουν...Πιστεύεις ότι έχει βάση; 
Φ.Τ.: Εκείνο που έχω ακούσει είναι πως δεν επηρεάζεται το παίξιμο και πως το θέμα είναι μόνον οπτικό. Τα πλαστικά είναι άχρηστα, γιατί, επιπλέον, πιάνουν χώρο. Όταν αποφάσισα να τα πετάξω είχα κερδίσει ράφι.
ponte: Πάντως, εγώ τσέκαρα βινύλια 30 χρόνια μέσα σε pvc και δεν είχαν κάτι. Για το χώρο έχεις δίκιο, φυσικά. 
spacefreak: Τo PVC σε εξωτερικά καλύμματα (και σε βρακάκι picture disk) υπό ορισμένες συνθήκες υγρασίας/θερμότητας, καίει τους δίσκους. Και τα αποτελέσματα είναι και στην ακρόαση (σα να τηγανίζεις αυγό). 
spacefreak: Επίσης δεν έχει σημασία ο χρόνος αποθήκευσης. Προσωπικά το έπαθα σε δύο LPs μου, Rudeimentary Peni που το είχα 32 χρόνια και Baby Guru που το είχα μόλις 4. 
spacefreak: Η Ελλάδα είναι στις ύποπτες (λόγω κλιματολογικών συνθηκών) χώρες που μπορεί να συμβεί το φαινόμενο. Ιδιαίτερα προσοχή σε υπόγεια. Φίλου μου καταστράφηκε το 1/3 της δισκοθήκης του. 
spacefreak: Επίσης, γνωστός δισκάς της Αθήνας που λειτουργεί σε υπόγειο, έβγαλε καμμιά κατοσταριά κομμάτια άχρηστα μπροστά μου (ιδιαίτερα pictures), όταν τον ψύλλιασα και τσέκαρε το στοκ του. 
spacefreak: Κάντε ένα τσεκ εδώ: http://tinyurl.com/gtragdc
PVC: Λοιπόν η αλήθεια περί PVC είναι η ακόλουθη: 
PVC: Υπάρχουν 2 ή μάλλον 3 είδη προστατευτικού καλύμματος δίσκου. Α) λεπτό γυαλιστερό. Β) το χοντρό με την εξωτερική "ραφή" (το λεγόμενο & deluxe που χρησιμοποιείται και στα picture disks), το οποίο βγαίνει και με καπάκι (flap), και Γ) το λεπτό γαλακτερό, τα Α & Γ τα χρησιμοποιείτε ΑΦΟΒΑ ΕΦ’ ΟΡΟΥ. Αυτό που κάνει τη ζημιά στο βινύλιο είναι το Β (deluxe) διότι είναι πολυαιθυλένιο (PE) και όχι PVC. 
PVC: Τo πολυαιθυλένιο(PE) δεν έχει να κάνει με υγρασίες & κλίματα. Έχει διάρκεια ζωής 5-6 χρόνια και κατόπιν αλλοιώνεται & διασπάται η σύστασή του και λόγω αυτού καταστρέφει το βινύλιο προκαλώντας γαλακτερό χρώμα στην επιφάνεια του δίσκου αλλά ΚΑΙ θόρυβο συνάμα. Οπότε το PE χρειάζεται αλλαγή (για όποιον έχει το κουράγιο) κάθε 5 χρόνια. Προσωπικά δεν το χρησιμοποιώ καθόλου, προτιμώντας τα λεπτά γυαλιστερά. Τώρα κάποιος που πήρε καινούριο δίσκο σε deluxe (PE) θήκη και καταστράφηκε σε 1-2-3-4 χρόνια αυτό σημαίνει ότι η θήκη δεν ήταν "φρέσκια". Ελπίζω να έλυσα την απορία σας. 
spacefreak: Θα συμφωνήσω ότι αυτά με τις ραφές (deluxe) είναι τα ύποπτα. Όμως όπου έχω διαβάσει αναφέρονται παντού ως PVC, ενώ αντιθέτως τα λεπτά (πολυαιθυλενίου) ως ακίνδυνα. 
spacefreak: Επίσης και τα PVC βρακάκια είναι ύποπτα (βλέπε Judas Priest box "Nostradamus". 
spacefreak: Τώρα περί κλίματος, πολύ συχνά έχω διαβάσει το ακόλουθο: "Heat, moisture and UV exposure speed up the process dramatically". 
spacefreak: Πράγμα που λογικά εξηγεί γιατί εγώ είχα μόνο 2 κατεστραμμένα albums (σε 500+ τέτοια πλαστικά με ραφές) και ο φίλος μου στο υπόγειο περίπου 800 (αυτός ο έρμος είχε περίπου 2500 σε τέτοια). 
spacefreak: PVC sleeves are the heavy, thick plastic outer sleeves most frequently used to display picture discs. They often have a distinct plastic odor. 
PVC: spacefreak γενικά όλα τα καλύμματα τα ονομάζουν PVC... αν θέλουμε να είμαστε ακριβείς τα λεπτά λέγονται PP (πολυπροπυλενίου) & τα χοντρά PE. Τώρα για το κλίμα όπως είπα δεν έχει να κάνει, εκτός αν ζεις στο Abu Dhabi ή στην Καραϊβική. Τώρα στην Ελλάδα δεν παίζει... απλά ο φίλος σου τα είχε στο υπόγειο 200-300 χρόνια και αλλοιώθηκαν.
PVC: -χωρίς παρεξήγηση- 
PVC: με λίγα λόγια ΛΕΠΤΑ=ΝΑΙ / ΧΟΝΤΡΑ=ΟΧΙ 
PVC: Αυτά που έχουν να κάνουν με τη ζέστη είναι τα inner με την εσωτερική ζελατίνα, όπου αν ξεπεράσουν κάποια θερμοκρασία αφήνουν κύματα-στάμπα στο δίσκο. 
spacefreak: Ανεξαρτήτως ορολογιών συμφωνούμε λοιπόν. Λεπτά ΝΑΙ, Χοντρά με ραφή/flap ΟΧΙ, πλαστικά εσώφυλλα (πλην ίσως πολυαιθυλενίου) ΟΧΙ 
Φ.Τ.: Της πουτάνας γίνεται! 
Φ.Τ.: Σας είπα, πετάτε τα όλα να τελειώνετε. 
spacefreak: Νομίζω όμως ότι ο συνδυασμός υγρασίας/ζέστης ίσως και να επηρεάζει τη ταχύτητα του πολυμερισμού. Πώς εξηγείται ότι σε μένα που έχω αφυγραντήρα και δεν είναι σφιχτά στα ράφια είχα μόνο δύο προβληματικά; 
Φ.Τ.: Εγώ έχω λίγα πλαστικά, κυρίως σε LP που έχουν περίεργα covers και που μπορεί να σκιστούν, από άλλα διπλανά τους, με το μπάσε-βγάλε. Κάποτε έτσι χάλασα το πρώτο Stray που έχει cut τα γράμματα στο cover. 
spacefreak: σε συλλογή, που πολλά ήταν άνω των 30 ετών σε χοντρό, ενώ του φίλου μου σε σχετικά νεότερη συλλογή (μετά το 1995) και σε "υγρότερο" και λιγότερο αεριζόμενο περιβάλλον βρέθηκε σχεδόν το 1/3. 
spacefreak: Σημειωτέον ότι έβαζε ΟΛΑ του τα LPs (ανεξαρτήτως original packaging) σε χοντρά πλαστικά με ραφές που αγόραζε στη Βλαχάβας. 
Alex: Εμένα καταστράφηκαν τα βινύλια της Granny Records που ήταν χύμα το βινύλιο με ένα χοντρό insert μέσα σε χοντρό πλαστικό μέσα 3-4 χρόνια. 
Φ.Τ.: Παιδιά, όταν ολοκληρωθεί η κουβέντα θα την ανεβάσω σε ξεχωριστή ανάρτηση, γιατί από το chat μετά από λίγο θα σβηστεί. 
spacefreak: Φώντα καλύτερα κάνε την ξεχωριστή ανάρτηση, ώστε να μπορέσουμε να σχολιάσουμε με περισσότερες λεπτομέρειες. Το έχω ψιλοψάξει και με ξένους το θέμα και είναι ενδιαφέρον. Θα παρατεθούν και links. 
Φ.Τ.: Θα το κάνω Σπύρο. 
ponte: Ένα τελευταίο σχόλιο περί PVC: όλο αυτό μου κάνει λίγο "ο ξάδερφος του κουμπάρου του κολλητού μου άκουσε από κάποιον...". Νόημα θα είχε να βγει κάποιος ειδικός και να εξηγήσει πώς γίνεται χημική αντίδραση του PVC με το βινύλιο χωρίς άμεση επαφή, παρακάμπτοντας εξώφυλλο και εσώφυλλο... 
spacefreak: Αν κάνει thread ο Φώντας θα σου απαντήσω ό,τι γνωρίζω περί χημικής αντίδρασης που είναι υπαρκτή. Σημειωτέον ότι όλη αυτή η γνώση ξεκίνησε να συστηματοποιείται όταν καταστράφηκε ένα μεγάλο κομμάτι τής αρχειακής βιβλιοθήκης του BBC που "προστατεύονταν" σε τέτοιου τύπου βρακάκια (πολύ κοινά στην Αγγλία στα 70s/80s).

34 σχόλια:

  1. Ερωτηση: έχω τα 45αρια μου σε paper inner sleeves (κλασικό χάρτινο προστατευτικό) και μετά τα βάζω μέσα σε PVC (outer sleeves) . Να αφαιρέσω τα PCV και να αφήσω τα 45αρια μόνο με το χάρτινο προστατευτικό? Το pvc μπορεί να μου αλλοιώσει τα label μιας και μόνο με αυτά έρχεται σε επαφή?
    George

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φίλε George,
      Αν το PVC είναι χοντρό (το λεγόμενο deluxe, αυτό που μπαίνει και στα Picture Disc)βγάλτα επιτόπου. Αν είναι το ψιλό κανένα πρόβλημα. H ετικέτα είναι άσχετη με όλα αυτά.
      PVC (από το c-box)

      Διαγραφή
  2. @ponte: "Νόημα θα είχε να βγει κάποιος ειδικός και να εξηγήσει πώς γίνεται χημική αντίδραση του PVC με το βινύλιο χωρίς άμεση επαφή, παρακάμπτοντας εξώφυλλο και εσώφυλλο"
    --------------------------------------------
    Παιδιά δε χρειάζεται τόση φιλοσοφία & έρευνα πιά...είναι απλά τα πράγματα. H χοντρή ζελατίνα με τη ραφή (deluxe) μετά από 5-6 χρόνια πολυμερίζεται -ας το πούμε απλά κατι σαν να "εξατμίζεται"- και εφόσον τα μόρια του πολυμερισμού έρθουν σε επαφή με το βινύλιο, τον καραστρέφουν (παίρνει γαλακτερό χρώμα που προκαλεί θόρυβο στο παίξιμο).
    ---------------------------------------------
    Τώρα για να απαντήσω στον spacefreak που είπε ότι από τα 500+ καταστράφηκαν 2, αυτό συμβαίνει διότι α)αν οι δίσκοι έχουν inner με ζελατίνα ή χαρτί με χημική εσωτερική επίστρωση (βλ.γερμανικά PolyGram) τότε σώζονται, γιατί τους προστατεύουν από το να εισχωρήσουν τα μόρια του πολυμερισμού.
    β)αν είναι στη δισκοθήκη αρκετά στριμωγμένοι τότε πάλι οι 99 στους 100 θα σωθούν.
    ------------------------------------------------
    Τώρα με το κλίμα ξαναλέω δεν έχει να κάνει εκτός αν μιλάμε για εξτρίμ καταστάσεις...π.χ. ν'ανοίξεις τη σόμπα και να το βάλεις πάνω...εντάξει χαίρω πολύ...έτσι επηρεάζονται όχι μόνο ζελατίνες αλλά τα πάντα.

    PVC (από c-box)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. To Rudimentary Peni ήταν αφορασμένο από Αγγλία σε αγγλικό clear PVC sleeve 32+ χρόνια, το οποίο και κιτρίνισε προφανώς λόγω πολυμερισμού και είχε και μια χαρακτηριστική μυρωδιά. Ο δίσκος δεν έχει κανονικό εξώφυλλο, αλλά χάρτινη αφίσα πολλαπλού διπλώματος και απέκτησε ένα εκτεταμένο υπόλευκο mist, με σαφέστατο surface noise, παρ΄όλο που πρόκειται για συνεχόμενα heavy punk LP. Το Baby Gury, ήταν μόλις 4 χρόνια σε καινούριο PVC (αυτό με τις ραφές που πουλιόνταν στη Βλαχάβας) και με αλλαγμένο το χάρτινο βρακάκι σε PE inner την ημέρα ακριβ΄ψς της αγοράς. Παρόλα αυτά, χημική αντίδραση έγινε και το αέριο πέρασε όχι μόνο το εξώφυλλο αλλά και το polylined βρακάκι πολυεθυλενίου (PE) και πέρασε στο δίσκο. Η πίσω πλευρά που είχε inner, έμεινε εν μέρει ανέγγιχτη, σχηματίζοντας το σχήμα του inner πάνω στο βινύλιο, ενώ οι πιο εκτεθειμένες άκρες πειράχτηκαν από το φαινόμενο. Πιο ελαφρά όμως από το Rudimentary Peni, γιατί ο θόρυβος επιφανείας ήταν στα όρια του αμελητέου.

      Μου έχουν πει ότι το 10ιντσο Manticore's Breath πάσχει μαζικά από το πρόβλημα, αλλά δεν το είχα ποτέ για να γνωρίζω, οι κάτοχοί του πάντως τσεκάρετε καλού κακού...

      Διαγραφή
    2. Το 10ιντσο των Manticore’s Breath δεν έχει πρόβλημα, καθώς είναι όλο χάρτινο (μέσα-έξω).
      https://www.discogs.com/Manticores-Breath-Manticores-Breath/release/2429194

      Το βελούδινο 7ιντσο των Will-O-The Wisp έχει κάτι – το είδα τώρα.
      https://www.discogs.com/Will-O-The-Wisp-God-BlessThe-Child-Water-Lily-Land/release/1868632

      Παρότι το είχα μέσα σε extra χάρτινο cover (με επένδυση) –και απ’ έξω το δικό του πλαστικό– φαίνεται πως έπαθε ζημιά.
      Όπως το κοιτάς μοιάζει σαν να έχει στραβώσει. Σαν λέω. Σου δίνει αυτή την ψευδαίσθηση. Στην πραγματικότητα έχει αλλάξει το χρώμα του κατά τόπους (μια ασπρίλα), φυσικά δεν έχει στραβώσει, ενώ παίζει και μια χαρά. Δεν παρατήρησα κάποια αλλοίωση στον ήχο.

      Διαγραφή
    3. Ναι, μπερδεύτηκα Φώντα. Ενα από αυτά τα δύο μου είχαν πει ότι έχει πρόβλημα και συ μάλλον το πέτυχες νωρίς.

      Διαγραφή
  3. Απλά πετάξτε τα, τίποτα άλλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Από προσωπικής εμπειρίας, πραγμάτων που έχω διαβάσει, δισκοθήκες φίλων που έχω δει με "πειραγμένα" βινύλια και συζητήσεις με ξένους συλλέκτες που είχαν το πρόβλημα, θα συνοψίσω συγκεντρωτικά τί νομίζω ότι συμβαίνει (χωρίς να είμαι χημικός ή να έχω μιλήσει με κάποιον για να με διαφωτίσει επιστημονικοφανώς):

    1# Ο δίσκος πρέπει να είναι σε PVC (Polyvinyl Chloride) εξώφυλλο ή να εφάπτεται στο ράφι σε δίσκο ο οποίος έχει PVC προστατευτικό κάλυμμα (στην περίπτωση αυτή θα πειραχτεί μόνο η πλευρά που κείται προς το εφαπτόμενο PVC).

    2# Η χημική αντίδραση που προκαλείται συνδυαστικά από το PVC κάλυμμα και το ίδιο συστατικό που υπάρχει στο βινύλιο, διαπερνά τα χαρτονένια εξώφυλλα, τα inserts, τα χάρτινα inners, αλλά επίσης και τα inners πολυεθυλενίου.

    3# Η εκπομπή PVC αερίων επιταχύνεται όταν το κάλυμμα από PVC είναι τουλάχιστον 15 ετών παλιό.

    4# Πρέπει να παίζει κάποιο ρόλο αν ο δίσκος είναι αποθηκευμένος για αρκετά χρόνια σε σχετικά ζεστό ή/και υγρό περιβάλλον (πχ. υπόγειο -περίπτωση δισκοπώλη φίλου μου).

    5# Συχνά δείγμα ότι συμβαίνει κάποιου τύπου πολυμερισμός είναι όταν το PVC κάλυμμα δημιουργεί πτυχές ή σκληραίνει και ψιλοκόβεται. Επίσης αν μυρίζει κάπως πιο έντονα από το συνηθισμένο.

    6# Ο δίσκος πρέπει να έχει παραμείνει αποθηκευμένος -χωρίς να παιχτεί ή αεριστεί- για μακρύ χρονικό διάστημα ώστε τα αέρια της χημικής αντίδρασης να τον καταστρέψουν ηχητικά.

    7# Τα laminated εξώφυλλα (70s γερμανικά βινύλια πχ.) προστατεύουν περισσότερο, επιβραδύνοντας ή και σταματώντας τη διαδικασία περάσματος του αερίου που εκπέμπει το PVC κάλυμμα στο εσωτερικό. Τα λεπτότερα χαρτονένια εξώφυλλα είναι και τα πλέον ευκολοδιαπέραστα.

    8# Μερικοί υποστηρίζουν ότι αν οι δίσκοι είναι σφιχτά αποθηκευμένοι στα ράφια, τότε είναι πιο επικίνδυνο να συμβεί -λόγω εγγύτητας, άλλοι ότι είναι πιο δύσκολο να προσβληθούν γιατί δεν επιτρέπεται η εύκολη κυκλοφορία των αερίων. Τείνω προς τη δεύτερη άποψη, γιατί τα δικά μου "πειραγμένα" βρέθηκαν σε "χαλαρά" ράφια, ενώ όλα τα υπόλοιπα που είχα "σφιχτά" στα ράφια δεν έπαθαν τίποτα.

    9# Δίσκοι που είχαν πλαστικό κάλυμμα από πολυπροπυλένιο (PP) ή πολυαιθυλένιο (PE), δεν έπαθαν τίποτα.

    10# Υπάρχουν και λεπτότερα PVC inners, αν και σπάνια. Αυτά συνήθως είναι σκληρότερα, έχουν ένα ροζουλί χρώμα και συναντώνται σε βινύλια μετά το 2005. Προσοχή στις εταιρίες Time-Lag και VHF, τα χρησιμοποιούν συχνά. Αντικαταστήστε τα αμέσως με άλλου τύπου βρακάκι.

    Πετάχτε πάραυτα τα PVC καλύμματά σας -τα σκληρά/δύσκαμπτα με τις ραφές στις ενώσεις από LPs και σινγκλάκια. Επίσης αυτά με τα flaps (που κατά κόρον χρησιμοποιεί η Αναζήτησις και ο Simply Vinyl).

    Αυτά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ...και μερικά links

    http://forums.stevehoffman.tv/threads/cloudy-colored-vinyl-pics.233769

    https://www.discogs.com/group/thread/480668

    http://recordcollectormag.com/letters/ruined-vinyl-the-sequels

    http://www.chachacharming.com/music/vinyl-mourning

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Thanks Σπύρο.
      Ανεξαρτήτως από το πόσο αφορά το θέμα στον καθένα μας αξίζει να το μελετήσουμε μετά από τόσο πληροφοριακό υλικό.

      Διαγραφή
  6. εγώ έχω πλαστικά καλύματα σχεδόν σε όλους τους δίσκους μου και σας βεβαιώνω ότι τα εξώφυλλα είναι σαν καινούργια όσο για τα βινύλια που υπάρχουν μέσα στις θήκες τους βέβαια δεν επηρεάζονται από καμία διάσπαση αυτα είναι ανυπόστατα και μάλλον κάτι ξέρω χημικός μηχανικός είμαι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλόν είναι όποιος είναι χημικός μηχανικός (και επιθυμεί να βοηθήσει στην κουβέντα) να μας το βεβαιώνει με κάποιο τρόπο, και όχι να το πετάει έτσι στο βρόντο.

      Κι εγώ είμαι μηχανικός (αν και όχι χημικός-μηχανικός) και πολύ καλός στο χημεία (κάποτε), κι επειδή ως μηχανικός θέλω ό,τι λέω να το τεκμηριώνω δεν έχω εκφράσει γνώμη για το ζήτημα. Πρέπει να το ψάξω δηλαδή, κι αν βρω χρόνο θα το κάνω (γιατί όλα είναι θέμα χρόνου).

      Διαγραφή
    2. Παρακαλώ πολύ, δείτε τα links και τις φωτογραφίες που υπάρχουν σε αυτά. Προσέξτε ιδιαίτερα το Nightmares on Wax στο forum του Steve Hoffmann, που ο δίσκος προστατεύτηκε στο σημείο του αυτοκόλλητου -πιθανόν λόγω κόλλας. Μιλάμε για ένα συγκεκριμένο είδος καλύμματος και όχι για ΟΛΑ τα καλύμματα. Επίσης, η "μόλυνση" είναι σταδιακή, αν ο δίσκος "αεριστεί νωρίς" ή αλλαχτεί το πλαστικό η μεγάλη ζημιά που επιρρεάζει ηχητικά το αποτέλεσμα, αποφεύγεται. Επαναλαμβάνω, είμαι παθών (με ευτυχώς ελάχιστες απώλειες και δυστυχώς δεν μππορώ να σας φωτογραφίσω τα βινύλιά μου γιατί δεν μπορούν να επισυναπτούν photos εδώ) και έχω δει άνω των 5 δισκοθηκών με σημαντικές καταστροφές. Και ένα δισκάδικο με 100 δισκους (στη πλειονότητά τους picture disks) με τη μία στα σκουπίδια.

      Διαγραφή
    3. Φωτογραφίες...

      http://tinyurl.com/hsawvx5

      http://tinyurl.com/jaqylvf

      http://tinyurl.com/j3qrd4v

      http://tinyurl.com/jhlguh3

      http://tinyurl.com/ha3ywza

      http://tinyurl.com/z9aoarp

      Διαγραφή
  7. Δεν ξέρω τι λέει ο χημικός μηχανικός αλλά κι εγώ έχω χάσει βινύλια, τα περισσότερα picture και έχω πετάξει τα καλλύματα εδώ και 2-3 χρόνια και συνεχίζουν να είναι σαν καινούρια και εγώ πιο ήρεμος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πραγματι το προβλημα ειναι υπαρκτο, και το ειχα παρατηρησει εδω και αρκετο καιρο στα picture discs, απλα δεν ειχα ιδεα οτι μπορει να υπαρχει ακομα κι αν δεν εχουμε αμεση επαφη του βινυλιου με το πλαστικο καλυμα... εβγαλα καποια λιγα που ειχα σε σκληρα πλαστικα με ηλικια πανω απο 15 χρονια και το προβλημα ηταν εκει, ευτυχως σχεδον σε ολες τις περιπτωσεις μονο οπτικα (τους εβαλα να παιξουν και μπορω να πω οτι διεκρινα μονον εναν ανεπαισθητο θορυβο στο background που μπορεις να πεις οτι ειναι και απο τα χρονια, οχι κατι σοβαρο).... Τωρα το προβλημα μου ειναι τι γινεται με τους δισκους που το σκληρο πλαστικο ειναιμερος του artwork και του packaging. Εχω μια συλλογη της MUSIC MANIAC (τη GIMMICK) και εναι δισκο των LIQUID VISIONS στη NASONI που ειναι μεσα στα υποπτα σκληρα πλαστικα και πανω στο πλαστικο εχει τυπωμενες οριζοντιες μαυρες γραμμες που σε συνδιασμο με το artwork του εξωφυλλου δημιουργουν ενα εφε "κινησης" οταν βαζεις και βγαζεις το δισκο απο το πλαστικο (στην περιπτωση δε του LIQUID VISIONS οι μαυρες γραμμες στο πλαστικο συμπληρωνουν το artwork, οποτε εαν πεταξεις το πλαστικο μενει ο δισκος με ενα "αχαρο" εξωφυλλο). Και εχω και ενα MAGIC MUSHROOM BAND που ολα τα γραμματα του εξωφυλλου (ονομα μπαντας, τιτλος δισκου, τιτλοι τραγουδιων) ειναι τυπωμενα στο σκληρο πλαστικο.... οποτε εδω τι κανουμε? το κραταμε και κανουμε το σταυρο μας? ....
    ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και εγώ έχω 2 βινύλια του Ilios και ένα του Anika που τα καλύμματα είναι μέρος του artwork. Τα έχω βγάλει και τα έχω παραπέρα για σίγουρα. Προέχει η υγεία του βινυλίου ;)

      Διαγραφή
    2. Χριστόφορε, tυχαίνει να έχω και εγώ τα ίδια versions των "Liquid Visions" & "Process Of Illumination", καθώς και πάμπολλα electronic/industrial LPs στα οποία το PVC κάλυμμα αποτελέί μέρος/συμπλήρωμα του εξωφύλλου (συνήθης πρακτική στη 10ετία 1985-1995). Επέλεξα να τα διαχωρίσω και να τα κρατάω μέσα σε δυο ξεχωριστά μαλακά εξώφυλλα, από αυτά τα γιαπωνέζικα που σφραγίζουν με αυροκόλλητο flap, το οποίο είναι και σχετικά φαρδύ. Το βινύλιο δε, το σφίγγω ανάμεσα σε δυο χαρτόνια (από αυτά που χρησιμοποιούνται για σταθεροποιητές κατά τη ταχυδρομική συσκευασία) και πάντα σε inner με επένδυση. Και έχω και μια CDR κόπια μέσα, just in case...

      Διαγραφή
  9. Αν ισχύουν όλα αυτα,είναι ενα μικρο σκάνδαλο! δηλαδή αντί να προστατευουμε καταστρεφουμε;Είχα πολύ περισσότερα απο όσα νόμιζα ,όλα απο τα 80'ς ,όπως τα περιγράφει ο spacefreak έχοντας κανει
    πτυχές κιτρινισμενα και
    αλλοιωμένα,δηλαδή φανερά
    πολυμερισμενα!Ευτυχώς μετα τα 80' s δεν έβαζαν απο δαυτα,τώρα με τον ήχο ακούω θόρυβο,αλλά στα 80'ς καθότι πιτσιρικας δεν τα προσεχα τα δισκάκια μου,όμως ακουγα θόρυβο και σε κάτι νεοτερα σχεδόν απαιχτα που ήταν γειτονικα,οπότε είμαι και εγώ παθών,τα αντικαταστησα ολα.Το να μην βάλεις καθόλου ζελατινες θέλει ευλαβική αρχειοθέτηση,εγώ σε όσα δεν έχω βάλει ειδικά τα σκουρόχρωμα cover είναι όλα με ring και όχι μονο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Το ringwear είναι… γοητεία. Εμένα δεν μ’ ενοχλεί καθόλου.

    Να σταματήσουμε να βλέπουμε τους δίσκους σαν συλλεκτικά αντικείμενα – σαν κάτι που το μαζεύουμε για να το πουλήσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εδώ τίθέται θέμα προσωπικής αισθητικής και περί ορέξεως... Εμένα μ'ενοχλεί το πολύ ring-wear (όχι λίγο πάνω, λίγο κάτω, αλλά ο κύκλος). Δε με νοιάζει καθόλου για την μεταπωλητική αξία του δίσκου (και στους φθηνούς μ'ενοχλεί), αλλά μειώνει πιστεύω το αισθητικό αποτέλεσμα (δε μιλάμε απλά για φθορά στις γωνίες) και το εξώφυλλο είναι το ήμισυ ενός δίσκου (κατά τη γνώμη μου).

      Όσον αφορά τα εξωτερικά καλύμματα, τα καλύτερα με διαφορά είναι τα πολυαιθυλενίου (polyethylene ή PE), τα μαλακά δηλαδή, όπως προείπαν κάποιοι. Στους "μεγάλους" βέβαια με δυσκολέυουν καμια φορά, καθώς τείνουν να γλυστρούν κυριολεκτικά, όπου κι αν τοποθετηθούν. Επίσης, αν κάποιος ξέρει να πουλάνε τέτοια καλύμματα για 7ιντσα στην Ελλάδα, παρακαλώ ας το αναφέρει.

      Διαγραφή
    2. Στη Βλαχάβα (απέναντι και λίγο πιο πάνω απ' το Boiler, στη στοά) πουλάνε τέτοια καλύμματα που ταιριάζουν σε 7άρια, αλλά πρέπει να τα κόβεις γιατί είναι πιο μεγάλα στο μάκρος.

      Διαγραφή
    3. Συμφωνώ με τον Greakbeat. Για μένα το ποσοστό ανεβαίνει και παραπάνω. Στη σημερινή εποχή, που υπάρχουν παρά πολλοί τρόποι ν´ακουσει κάποιος μουσική, η αγορά ενός δισκου- αντικειμένου, για μένα, εμπεριέχει και την έννοια του "συλλέγειν". Από προσωπική εμπειρία, επειδή για 10 χρόνια έπεσα "θύμα" του MP3 και των napster, lime wire κλπ, η αίσθηση να κρατώ ξανά το δίσκο (σφραγισμένο ή μεταχειρισμένο) στα χέρια μου είναι ασύγκριτη. Δε θα πω για ποιότητες ήχου κλπ. Είναι μια διαφορετικη εμπειρία η αγορά, ακρόαση και αρχειοθετηςη ενός δίσκου.

      Διαγραφή
    4. Ωχ κατάλαβα.. Πρεπει να είσαι Τρούσσα ο Άρχοντας των δαχτυλιδιών! Εντάξει γούστα είναι αυτά,εμένα δεν με ενοχλεί η φθορά στα αμερικανικά covers που είναι κάπως πιο ομοιόμορφη. Σημασία έχει οτι μας ανοιξες τα ματια(για αλλη μια φορά)οποτε thanks,καθώς και στον freak.Ανακάλυψα και δυο άλμπουμ μου Hawkwind και Fall με clouding που σίγουρα δεν είχαν.

      Διαγραφή
    5. Κοίταξε… Επειδή αγοράζω φτηνά –δηλαδή αγόραζα, γιατί τώρα δεν βρίσκεις φτηνό και καλό υλικό, επειδή με το discogs «ξύπνησαν» και οι αγράμματοι– δεν μ’ ενδιέφεραν ποτέ τα ringwears κι όλα αυτά τα πράγματα.
      Όταν αγόραζα δηλαδή το “África Brasil” του Jorge Ben από το Μοναστηράκι με 3 ευρώ θα καθόμουν και θα κοιτούσα το ringwear (που δεν είχε κιόλας);
      Εδώ αγοράζαμε δίσκους χωρίς εξώφυλλα...

      Διαγραφή
    6. Ευχαριστώ spacefreak, θα τα δοκιμάσω σίγουρα με την πρώτη ευκαιρία, καθώς τα "εισαγώμενα" είναι σχετικά ασύμφορα (0.15/τεμάχιο κατά μέσο όρο).

      Διαγραφή
  11. Καλησπερα στην ομορφη παρεα.Η δικη μου εμπειρια ειναι οτι 3 πραγματα εχουν φερει το δυσαρεστο γεγονος.1.τα πλαστικα εξωφυλλα 2.οι στριμωγμενοι δισκοι.3.η ζεστη[μενω στον 5ο οροφο ,απο πανω ταρατσα και πραγματικα μιλαμε για πολυ υψηλες θερμοκρασιες. Δεν εχω παρατηρησει να φταει μονο το ενα απο τα 3 για τα χαλασμενα δισκακια .
    Εχω πεταξει πολλα ,μερικα ηταν μεχρι λιωμενα στις ακρες[ edge warp ]Θα δω αν λειτουργει μονο το ενα απο τα τρια μονο του και θα επανερθω.
    Ευχαριστω ...Γιαννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Πάλι καλά που δεν ακούστηκε τίποτα, ακόμη, για τα χρωματιστά βινύλια που είναι και της μόδας. Το αστείο θα είναι ν'αποδειχθούν τα cd ανθεκτικότερα στο χρόνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα χρωματιστά πασχουν ακριβως οπως και τα μαυρα. Δεν είδες τις φωτος του σπέησφρηκ; Επειδη η αυξηση των εκτυπωσεων σε χρωμα ειναι πιο προσφατο στανταρ, πιθανον να συναντησεις λιγοτερα.

      Διαγραφή
    2. Εννοούσα μελλοντική διάβρωση λόγω του χρώματος (χημικά) ασχέτως καλλυμάτων.

      Διαγραφή
  13. Σκίαση σε βινύλιο έχω βρει και σε 2 ενώ δεν είχα καθόλου νάυλον προστατευτικό. Και τα 2 είχαν είχαν στα εξώφυλλα το αυτοκόλλητο προστατευτικό νάυλον σαν αυτά που ντύνουν οι μαθητές τα βιβλία τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Παιδιά γεια χαρά!
    Τσεκαρα τα βινυλια μου και τα βρωμοχοντρα εξώφυλλα μου έχουν καταστρέψει μερικούς ακριβούς σπάνιους δίσκους!!! Είμαι έξω φρενών !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. το ιδιο παρατηρησα και εγω σε καποιους δισκους. ολα τα PVC εξωφυλλα πεταχτηκαν και αγορασα καινουρια PP και PE. ωστοσο και τα βινυλια δεν κατασκευαζονται απο PVC. μηπως τελικα ειναι καλυτερο να μη χρσησιμοποιουνται καθολου πλαστικα στους δισκους? αντεξαν δισκοθηκες προηγουμενων δεκαετιων στο περασμα των χρονων χωρις καλυματα αφου δεν ειχαν ακομα ανακαλυφθει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. οι δισκοι καταστρεφονται με αυτες τις θηκες, το επαθα ο ιδιος....το κακο ειναι οτι οταν ενα εξωφυλλο ειναι σκετο χαρτονι με ψηλο εσωφυλλο και να εχεις αφαιρεση το πι βι σι εχει ποτιση και θα σκισει το βυνιλιο και μετα την αφαιρεση του......νομιζω η λυση ειναι εσωφυλλα με επενδυση ναιλον

    ΑπάντησηΔιαγραφή