Πέμπτη, 26 Απριλίου 2018

ΣΩΤΟΣ ΠΕΤΡΑΣ ελληνική οπερέττα και… τζαζ

Το προηγούμενο Σάββατο, τη Record Store Day, δεν αγόρασα δίσκο, αν και βρέθηκα στο τσακ, πήρα όμως 3-4 βιβλία (από δεύτερο χέρι), που με ικανοποίησαν το ίδιο ή και περισσότερο. Το ένα, μάλιστα, είχε σχέση και με τη μουσική. Λέω για το Βασιλικό Θέατρο / Ελληνική Οπερέττα του Σώτου Πετρά [Καλλιτεχνική Βιβλιοθήκη, Αθήνα 1960]. Αντιγράφω λοιπόν ένα απόσπασμα από το κεφάλαιο για τον σημαντικό Θεόφραστο Σακελλαρίδη:
«Σε όλες τις οπερέττες του, που τα περισσότερα λιμπρέττα τους τα έχει γράψει ή τα έχει διασκευάσει ο ίδιος, τους στίχους έγραψε πάντα αυτός. Πολλοί του στίχοι είναι σωστά ποιητικά αριστουργήματα και πολλά του κωμικά τραγούδια είναι σατυρικά διαμάντια.
Ο Σακελλαρίδης τα τελευταία χρόνια που η ΤΖΑΖ και τα μοντέρνα της δημιουργήματα ήρθαν να επισκιάσουν την πραγματική μελωδία, έπεσε σε μαρασμό και παραγκωνίσθηκε όπως και όλο το σοβαρό μουσικό θέατρο (σ.σ. είδες η τζαζ, που έδινε κι έπαιρνε στην Αθήνα του ’30 και του ’40!).
Πιεζόμενος από τις ανάγκες της ζωής και από τις οικογενειακές υποχρεώσεις, αναγκαζότανε πολλές φορές να παίζη, όπως στην Κατοχή, σε συνοικίες με μικροθιάσους, να πηγαίνη σε τουρνέ και με μικροσυγκροτήματα βαριετέ, ακόμη και να φτάση και σε χωριά διευθύνων την ορχήστρα με τρία όργανα, που οι μουσικοί της πολλές φορές κάθονταν σε κάσσες του πετρελαίου, γιατί καρέκλες δεν υπήρχαν!».

1 σχόλιο:

  1. Σχόλια από το facebook...

    Stelvis Kazaspintis
    Σπανια οπερεττα του Σακελλαριδη το "Σατανερι" του 32 η 34
    Στην οπερεττα αυτη προσπαθησε να δωσει στοιχεια καποιας τζαζ διαθεσης σν κρινω σπο το μοναδικο αποσπασμα που εχω ακουσει την "Ωδη στον Σατανα" που υποτιθεται οτι τραγουδανε πιστοι του για να τους σωσει απο την μαυρη ζωη του Μεσοπολεμου στην Ελλαδα. Σιγουρα αντιπαθουσε την "κολασμενη νεγρικη" τζαζ αλλα ενας μουσικος του μεγεθους του σιγουρα μπηκε στον κοπο να την μελετησει ως φαινμενο. Την εποχη που παιχτηκε μιλαμε για δεκαετια 30 οχι μονο δεν ανοιξε ρουθουνι αλλα ειχε και επιτυχια παρα το αντικειμενο της. 80 χρονια μετα στην ιδια χωρα ανεβαινει το Τζιζους Κραιστ και μονο φωτια δεν βαλανε στο θεατρο. Χεσε μεσα δηλαδη

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Είχε επαφή με την τζαζ ο Σακελλαρίδης. Το 1936 π.χ. είχε ανεβάσει τα Συζυγικά Γυμνάσια για δύο ορχήστρες. Μία τζαζ και μία συμφωνική. Αλλά μετά τον Μεταξά του επιβλήθηκαν συγκεκριμένα μοτίβα. Η Σατανερί είναι του 1930, ανέβηκε από το θίασο του Μακέδου και είχε μια κάποια επιτυχία στην αρχή, ενώ παίχτηκε μέχρι και το 1933.

    Stelvis Kazaspintis
    Γι αυτο θυμωμουν στο περιπου αυτες τις χρονολογιες :)

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    >>Μουσική και στίχοι Θεόφραστου Σακελλαρίδη, από την οπερέττα εις πράξεις τρείς "Κόρη της Καταιγίδος", που παίχτηκε γιά πρώτη φορά την 5 Ιουλίου 1923 εις το θέατρον Πανελλήνιον από τον θίασο του Ν. Μηλιάδη<<
    https://www.youtube.com/watch?v=CNRZD2Knbh4

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Από τον Βαφτιστικό, την πιο διάσημη οπερέττα μας (Θεόφραστος Σακελλαρίδης)...
    https://www.youtube.com/watch?v=ZzKT4DYgblE
    Η καρδιά μου πονεί για 'σάς (Τικ Τακ) - Μιχάλης Κατσούλης, Ιωάννα Φόρτη

    ΑπάντησηΔιαγραφή