Πριν λίγο καιρό έλαβα ένα μικρό δέμα (από Ελλάδα) με δύο CD, χωρίς αποστολέα στο
φάκελο. Έκπληξη! Και τα δύο άλμπουμ αφορούσαν σε πολωνικές παραγωγές τής Sarton Records, από το 2017, και
είχαν ξεκάθαρο ελληνικό ενδιαφέρον. Στο πρώτο η πολωνή φλαουτίστρια Iwona Glinka, που ζει από το 1995
στην Ελλάδα, αποδίδει και έργα σύγχρονων ελλήνων συνθετών, ενώ στο δεύτερο
ανθολογούνται έργα τού πολύ γνωστού συνθέτη της «σύγχρονης μουσικής» Μιχαήλ Τραυλού,
για φλάουτο, άρπα και κιθάρα. Ας δούμε κάποιες λεπτομέρειες…
IWONA GLINKA: One Minute, Flute solo [Sarton Records
024-2, 2017]
Από το site an-art.com αντιγράφω, για αρχή, ορισμένα βιογραφικά στοιχεία: «Η Iwona Glinka γεννήθηκε στο Kwidzyn της Πολωνίας. Σε ηλικία 18 ετών πήρε
δίπλωμα φλάουτου από το Μουσικό Λύκειο του Gdansk με την υψηλότερη διάκριση και
παράλληλη ειδίκευση στη διδασκαλία. Συνέχισε στη Μουσική Ακαδημία του Gdansk
απ’ όπου και αποφοίτησε το 1994 με Master of Music in Performance.(…) Έχει
δώσει πολλά ρεσιτάλ με έργα κλασικού και σύγχρονου ρεπερτορίου (ανάμεσα σ’ αυτά
και πρώτες εκτελέσεις έργων Ελλήνων, Πολωνών, Καναδών, Άγγλων και
Αμερικανών συνθετών) και έχει συμπράξει ως σολίστ και πρώτο φλάουτο
σε ορχήστρες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Ρωσία, Ιταλία, Ελβετία, Γερμανία,
Πολωνία και Αμερική).(…) Από το 1995 ζει μόνιμα στην Ελλάδα. Διδάσκει φλάουτο
και μουσική δωματίου στο Δημοτικό Ωδείο Πατρών, καθώς και στο ωδείο
Νικόλαος Μάντζαρος στην Αθήνα. Ήταν το πρώτο φλάουτο στη Συμφωνική
Ορχήστρα του Δήμου Αθηνών και είναι μέλος του Ελληνικού Συγκροτήματος Σύγχρονης
Μουσικής.(…) Η Iwona Glinka έχει
ηχογραφήσει και εμφανίζεται σε δεκάδες δίσκους ευρωπαϊκών και αμερικανικών
εταιριών, όπως BMG, Ίριδα, Magni, Mercury, Phasma Music, PMG και άλλων.(…)».
Στο παρόν CD,
που διαρκεί 68 λεπτά και 45 δευτερόλεπτα η Glinka πράττει κάτι πρωτότυπο (φρονώ). Αποδίδει 60(!) διαφορετικά
έργα για φλάουτο, με διάρκειες, το κάθε ένα, λίγο πάνω ή λίγο κάτω από το ένα λεπτό! Μάλιστα,
αυτά τα έργα αφορούν σε 42 συνθέτες, που προέρχονται από 17 χώρες! Ακόμη ένα
στοιχείο. Από τα 60 έργα, 21 (τα περισσότερα δηλαδή) είναι αμερικανών συνθετών
και τα 15 Ελλήνων. Υπάρχουν επίσης έργα συνθετών από την Αργεντινή και την
Αυστραλία, μέχρι τη Νότια Κορέα και το Χονγκ Κονγκ.
Στο δίγλωσσο ένθετο (πολωνικά-αγγλικά) υπάρχουν εξ ίσου
σύντομες περιγραφές των ηχογραφημένων έργων (η συντριπτική πλειονότητα των
οποίων είναι για σόλο φλάουτο), όπως και των συνθετών, οι περισσότεροι εκ των
οποίων είναι σύγχρονοι και όχι ιδιαιτέρως γνωστοί σ’ ένα μη μυημένο κοινό. (Από
πλευράς Ελλήνων, στο “One Minute”,
ακούγονται έργα των Γεωργίου Ανδριώτη, Άρη Καραστάθη, Ράνιας Χρυσοστόμου,
Δημήτρη Καρνασόπουλου, Γιώργου Κοντογιώργου, Δημήτρη Κωστόπουλου, Γιώργου
Κουβαρά, Δημήτρη Μαντζιράκη, Φοίβου Παπαδόπουλου, Δημήτρη Παπαγεωργίου, Γιώργου
Παπαμήτρου, Ελένης Πάπαρη, Σταματίας Σταθερού, Μιχαήλ Τραυλού και Δημήτρη
Τσιμπάνου).
Παρόλη, τώρα, τη μικρή διάρκειά τους και κατά μίαν έννοια
την αποσπασματικότητά τους όλες οι ηχογραφήσεις ακούγονται σε μια σειρά, δίχως
ιδιαίτερα αισθητικά σκαμπανεβάσματα. Βεβαίως, ο ρόλος της Glinka προς αυτή την κατεύθυνση είναι
σίγουρα καθοριστικός, καθώς, με την άνεση και τη συγκρότηση που την
χαρακτηρίζουν ως ερμηνεύτρια, κατορθώνει να δημιουργεί μια συνέχεια στο
ακρόαμα, που άλλοτε εντυπωσιάζει με τις πιο «προχωρημένες» στιγμές του και τ’
ανάλογα «δύσκολα» παιξίματα και άλλοτε προβάλλοντας έτερες αρετές της σύγχρονης
μουσικής, λιγότερο «ιδιότροπες» και πιο κοντά σ’ εκείνο που θ’ αποκαλούσαμε
«μέσο αίσθημα».
MICHAIL TRAVLOS: Progressions [Sarton Records
025-2, 2017]
Γνωστός συνθέτης της «σύγχρονης μουσικής», ο Μιχαήλ Τραυλός έχει τώρα ένα CD στην
πολωνική Sarton. Το CD περιλαμβάνει έξι έργα του
Τραυλού, για τα οποία θα δώσουμε, τώρα, κάποιες λεπτομέρειες.
Το πρώτο αποκαλείται “Forest Birds Arias”, γράφτηκε το 2003 (σ’ εκείνη την αρχική εκδοχή του
περιλάμβανε ακόμη φυσικούς ήχους, ηλεκτρονικά και βίντεο), αναθεωρήθηκε το 2015
και τώρα αποδίδεται μόνο από σόλο φλάουτο (Iwona Glinka). Στο “Forest Birds Arias”,
που αναπτύσσεται σε πέντε μέρη, αναπαριστώνται τα κελαηδήματα και τα τιτιβίσματα…
πουλιών του δάσους. Έτσι «γυμνές», όπως ακούγονται εδώ οι «άριες των πουλιών» ίσως
είναι ακόμη πιο κοντά σ’ εκείνο που είχε αρχικώς στο νου του ο συνθέτης. Την
ανασύνθεση ενός φυσικού, ηχητικού τοπίου, δίχως τα ποικίλα παρελκόμενα. H Glinka είναι
εδώ απολύτως στο στοιχείο της.
Το “GBR”,
για φλάουτο (Iwona Glinka)
και άρπα (Anna Sikorzak-Olek), συνετέθη το 2016 και
αναπτύσσεται σε τρία μέρη. Ο συνδυασμός των συγκεκριμένων οργάνων είναι… μαγικός.
Το αποτέλεσμα είναι οι μελωδίες που αναπτύσσονται ν’ ακούγονται σαν σε…
παραμυθένιο σκηνικό ενός folk
ανεπιτήδευτου.
Το σχεδόν 5λεπτο “The Castle of Kwidzyn” για άλτο φλάουτο (Iwona Glinka) είναι γραμμένο το 2013. Το κάστρο κάπου στη
βόρεια-κεντρική Πολωνία (νότια του Γκντανσκ) και η ιστορία του κρατάει από τον
13ον αιώνα. Το έργο αποτελεί ουσιαστικώς, μια ηχητική ξενάγηση σ’ αυτήν ακριβώς
την ιστορία.
Στο 5μερές “Five Birds of the Wild Forest”
(2016), o Τραυλός επανέρχεται στο αγαπημένο θέμα του, εκείνο της
ηχητικής αναπαράστασης των πουλιών του δάσους, και με τη βοήθεια της Glinka (το έργο είναι
γραμμένο για σόλο φλάουτο) θριαμβεύει. Πέντε μινιατούρες (με διάρκεια περί το
λεπτό η καθεμία), ζωντανές και πάλλουσες, με δροσιά και χάρη.
Τα “Duetti”
για φλάουτο (Iwona Glinka)
και κιθάρα (Άγγελος Μπότσης) είναι έργο του 1996 και δεν είναι από τη φύση του
κάτι συνηθισμένο – κυρίως λόγω των τονικών των συγκεκριμένων οργάνων. Οι
ιδιαίτερες τεχνικές και τα εφφέ, που χρησιμοποιούν οι δύο σολίστες προσφέρουν
στο έργο ευρύτερα bonus.
Το άλμπουμ θα ολοκληρωθεί με το 10λεπτο φερώνυμο “Progressions”. Αρχικώς (1983)
το έργο ήταν γραμμένο για σόλο όμποε, ενώ αργότερα (2007) επανα-ενορχηστρώθηκε
για σόλο φλάουτο (Iwona Glinka).
Και εδώ εκείνα που συναρπάζουν είναι… έργο και ερμηνεύτρια. Η κάλυψη, δηλαδή,
από την Glinka όλων των τεχνικών και συναισθηματικών αλλαγών τού “Progressions”, που
σχετίζονται (και) με τη δική της ικανότητα να αντιμετωπίζει ρόλους και
καταστάσεις.
Ένα πολύ ενδιαφέρον CD.
Επαφή: www.sarton.pl
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου