Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2020

MATS GUSTAFSSON μουσική επηρεασμένη από τα έργα του Edward Jarvis

Όπως διαβάζουμε στο δίκτυο: «Ο πολυχώρος Underflow φιλοξενεί την πρώτη ατομική έκθεση του Σουηδού καλλιτέχνη Edward Jarvis στην Ελλάδα. Γνωστός στον κόσμο των εικαστικών και της μουσικής, ο Jarvis έχει εκθέσει σε μουσεία και γκαλερί στην Σουηδία και εκτός, ενώ έχει συνεργαστεί με μεγάλα ονόματα της διεθνούς μουσικής σκηνής. Στην Αθήνα, μάς συστήνεται με τα ζωγραφικά του έργα σε ξύλο, παρουσιάζοντας έναν ιδιαίτερο κόσμο εμπνευσμένο από ποιητές, μύθους διαφόρων χωρών και την τέχνη διαφόρων εποχών. Το παράξενα πληθωρικό εικονογραφικό ιδίωμα του Jarvis έχει στοιχεία από σημαντικούς καλλιτέχνες και αφηγητές που έχουμε δει ή διαβάσει. Στους πίνακές του μας ταξιδεύει σε έναν πλούσιο κόσμο σε αλληγορίες, συμβολισμούς και αντιθέσεις, όπου συναρπαστικές σκηνές εκτυλίσσονται θέλγοντας το μάτι και το πνεύμα του θεατή. Πρωταγωνιστές είναι κυρίως άνθρωποι και ζώα σε έρημα τοπία, άδειους χώρους και απόξενα περιβάλλοντα. Εγκαίνια: Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2020».
Να συμπληρώσουμε στα προηγούμενα πως η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 26 Μαρτίου.
Τώρα, τι σχέση μπορεί να έχει ο γνωστός μας σουηδός πνευστός improviser Mats Gustafsson με τα έργα τού Jarvis δεν είναι δύσκολο να το αντιληφθούμε.
Ως Σουηδοί και οι δύο, λοιπόν, συνεργάζονται πολλά χρόνια, τουλάχιστον από το 1990, όταν ο Jarvis είχε φωτογραφήσει για το άλμπουμ των Gush / Sven-Åke Johansson “Tjo Och Tjim” (ο Mats Gustafsson ήταν μέλος των Gush). Έκτοτε ο Jarvis έχει επιμεληθεί εικαστικώς διάφορα άλμπουμ του Gustafsson, όπως ας πούμε το “Vi Är Alla Guds Slavar” (2013) των Mats Gustafsson / Thurston Moore ή το “A Duo(s)” (2015) των Mats Gustafsson, John Russell & Phil Minton, με τη συνεργασία τους να φθάνει μέχρι το έσχατο “Worn.Kissed / Music inspired by the paintings of Edward Jarvis” [Underflow Record Store & Art Gallery, 2020], ένα ελληνικό box, το οποίον περιλαμβάνει το φερώνυμο LP, ένα LP-sized βιβλίο 48 σελίδων με έργα του Jarvis, συν ένα κομμάτι από το πεντακοσίων κομματιών παζλ του Jarvis, με το έργο του The Hypnagogic Puzzle.
Σε τι αφορά το LP; Σε improv μουσικές του Mats Gustafsson, επηρεασμένες από τα έργα του Edward Jarvis. Το άλμπουμ ηχογραφήθηκε στο Suono Studio στην Αθήνα, από τον Αλέξη Μπόλπαση, με μίξη στο ίδιο στούντιο από τον Gustav Penka και με mastering & κοπή από τον Andreas [Lupo] Lubich, στο Loop-O του Βερολίνου. Άρα έχουμε μιαν ελληνική-διεθνή κυκλοφορία, ενός αυτοσχεδιαστή, του Mats Gustafsson, γνωστού και αγαπημένου στους παροικούντες και στην Ελλάδα – και μάλιστα όχι μόνο μέσα από τις μουσικές του, αλλά και από το digging και την μεγάλη συλλογή του με improv, jazz, avant κ.λπ. δίσκους βινυλίου (για την οποία, επίσης, είναι διάσημος).
Στην ηχογράφηση ο Gustafsson χειρίζεται fluteophone (ένα φλάουτο, που μοιάζει με παιδικό παιγνίδι, αλλά, εν πάση περιπτώσει, είναι φλάουτο), βαρύτονο σαξόφωνο, κανονικό φλάουτο και ηλεκτρονικά – αποτελείται δε αυτή (η ηχογράφηση) από τρία tracks, το 22λεπτο “The hypnagogic puzzle”, που καταλαμβάνει όλη την Side A, και τα “Guide to the underworld, nine icons” και “The final judgement” της Side B.
Το πρώτο κομμάτι, παρότι έχει διάρκεια 22 λεπτά, δεν εμφανίζει μιαν ενιαία αφήγηση – έχει «κενά» θέλω να πω, ευμεγέθη κενά (που μπορεί και να ξεπερνούν το μισό λεπτό) και που ως τέτοια (ως κενά) θα πρέπει και αυτά να λογαριάζονται ως μέρος της αφήγησης. Ο Gustafsson χρησιμοποιεί σκληρές, multiphonics τεχνικές προκειμένου να βγάλει από το βαρύτονο και τo φλάουτο ταχεία και βαθιά φωνήματα-παιξίματα, με τα εγκάρσια «βιομηχανικά» ηλεκτρονικά να υπερτονίζουν το avant-improv όλης της κατασκευής. Θέλει ψυχή. Όχι για να το ακούσεις. Για να παίξεις έτσι.
Στο Guide to the underworld, nine iconsη αφήγηση είναι ενιαία, συνεχής, χωρίς κενά και δίχως να είναι εικονοκλαστική στον απόλυτο βαθμό. Οπωσδήποτε ο Gustafsson έχει πλήρη αίσθηση τού τι βλέπει ή τι έχει δει (δεν ξέρω, δηλαδή, αν και στο στούντιο είχε μπροστά του τα έργα του Jarvis ή ανακαλούσε εντυπώσεις) και αυτό περνάει στη μουσική του. Απεναντίας, στο “The final judgement” η αφήγηση στην αρχή είναι περισσότερο abstract, με παιξίματα πάνω στις τάπες (κρουστά δηλαδή) και με φυσήματα ακαριαία, δίχως κάποιο background, με οργιώδη «κολασμένα» multiphonics και με συνεχή παραγωγή ποικίλων timbre. Μουσική αποφασιστική, αυθόρμητη και πηγαία, που εξελίσσεται ας πούμε γραμμικά από ένα σημείο και μετά.
Μια ιδιαίτερη πρόταση λοιπόν, από έναν πάντα απρόβλεπτο reedman.
Επαφή: www.underflow.gr

1 σχόλιο:

  1. Από το fb...

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    https://underflowrecords.bandcamp.com/album/worn-kissed
    Worn. Kissed., by Mats Gustafsson

    Yannis Livadas
    Ως σαξοφωνίστας είναι μάλλον μέτριος για το αισθητικό πλαίσιο της μουσικής που προσπαθεί να παίξει - είναι όμως αυτό που λέμε στην Ευρώπη, "αναπνευστήρας", ήτοι προκαλεί ένταση με όλους τους πιθανούς τρόπους πλην του αρμονικο-μελωδικού αυτοσχεδιασμού, καθώς οριακά καταφέρνει ή τον έναν ή τον άλλον, χωριστά, ποτέ και τους δύο μαζί.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Φοβάμαι ότι δεν τον έχεις παρακολουθήσει Γιάννη.

    Yannis Livadas
    Έχω όλη του δισκογραφία έως το 2011 και τον έχω παρακολουθήσει ζωντανά σε τέσσερις συναυλίες. Εάν μιλάω για τη τζαζ, όπως ξέρεις, μιλάω μόνο σοβαρά και ευχαρίστως αποδέχομαι λογικά τεκμηριωμένες προκλήσεις προς απάντηση και διερεύνηση. Στη διάθεσή σου.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Ε τότε θα ξέρεις πως έχει περάσει από διάφορα στάδια και συνεργασίες σαν παίκτης και πως σ' αυτή τη σόλο απόπειρα επιχειρεί, όπως διάφοροι αυτοσχεδιαστές που ηχογραφούν για σόλο πνευστά, να πειραματιστεί με ήχους, timbre, τεχνικές multiphonics κ.λπ.

    Yannis Livadas
    Αυτήν την πορεία ακολουθούν άπαντες που θεωρούν τον εαυτό τους ανοικτό, σε αυτόν τον τομέα. Ετούτο όμως δεν υποδηλώνει τεχνική ή αυτοσχεδιαστική επάρκεια. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Για μένα είναι αυτοσχεδιαστικά επαρκές το άλμπουμ. Το ακούω με άνεση. Όπως ακούω πολλά ανάλογα. Δεν βρίσκω κάτι που να με ενοχλεί. Άμα θέλω άλλες εγγραφές του Gustafsson πάω σε Fire!, σε σχήματα με τον Brotzmann κ.λπ.
    Κι όταν λες ότι έχεις όλη τη δισκογραφία του μέχρι το 2011 τι εννοείς, ότι έχεις καμιά 250ριά δίσκους του;

    Yannis Livadas
    Σχεδόν είκοσι, προσωπικούς εάν θυμάμαι καλά. Και κράτα επίπεδο σε παρακαλώ, όταν μου απαντάς, εάν θες να μιλάμε σοβαρά. Δεν συμπεριέλαβα τους δίσκους με τις συνεργασίες του. Ειδικεύομαι Φώντα στο είδος και έχω συλλέξει 6.500 δίσκους της τζαζ, ας μην χαριτολογούμε, σε παρακαλώ.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Δεν χαριτολογώ. Μην αρπάζεσαι. Η προσωπική δισκογραφία του είναι περίπου 150 δίσκοι.

    Yannis Livadas
    Λες να μιλώ δίχως να το γνωρίζω; Έλεος. Καληνύχτα.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Δεν ξέρω τι γνωρίζεις και τι δεν γνωρίζεις Γιάννη. Εγώ οφείλω να πω τι παίζει σε σχέση με τη δισκογραφία του Gustafsson. Καληνύχτα.

    Mike Beles
    Δεν εxei sto youtube ?????

    Stylianos Tziritas
    Παίχτης και άνθρωπος ολκής!

    ΑπάντησηΔιαγραφή