Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου 2020

PETROLOUKAS HALKIAS / VASILIS KOSTAS the soul of Epirus

Μέσα στο κλίμα μόχλευσης που επέφερε, γύρω από τα θέματα της παραδοσιακής μουσικής της Ηπείρου, ο Αμερικανός Christopher C. King με τις δισκογραφικές εκδόσεις του και το βιβλίο του Lament from Epirus: An Odyssey into Europes Oldest Surviving Folk Music [W. W. Norton & Company, 2018], που μεταφράστηκε και εκδόθηκε και στην Ελλάδα ως γνωστόν ως Ηπειρώτικο Μοιρολόι: Οδοιπορικό στην αρχαιότερη δημώδη ζωντανή μουσική της Ευρώπης [Δώμα, 2018], εντάσσεται και το παρόν CD, το οποίο υπογράφουν ο γνωστός μας οργανοπαίκτης του ηπειρώτικου κλαρίνου Πετρολούκας Χαλκιάς και ο όχι ιδιαιτέρως γνωστός, νεαρός λαουτιέρης Βασίλης Κώστας. Το άλμπουμ έχει τίτλο “The Soul of Epirus” [ArtwayTechnotropon, 2019], είναι ηχογραφημένο σε Αθήνα και Roslindale (Μασαχουσέτη), με επιπρόσθετες εγγραφές ξανά σε Αθήνα και Westwood (Μασαχουσέτη), και περιέχει εννέα tracks (οκτώ οργανικά και ένα τραγούδι στο τέλος), όλα παρμένα από το κλασικό ηπειρώτικο ρεπερτόριο, ήτοι: «Ζαγορίσιο», «Σκάρος», «Γκέκας», «Φυσούνι», «Μαριόλα» κ.λπ.
Οι αμερικανικές πόλεις... αιτιολογούνται από το γεγονός πως ο νεαρός λαουτιέρης Β. Κώστας είναι μόνιμος κάτοικος Βοστώνης, έχει μεταπτυχιακό από το Berklee College of Music, ενώ ανάμεσα στα πολλά (μουσικά) που κάνει καταγράφεται και η παρουσία του στους Global Messengers του διάσημου παναμέζου πιανίστα της jazz και της latin-jazz Danilo Pérez. Για τον Πετρολούκα Χαλκιά δεν χρειάζεται να πούμε κάτι ειδικό, καθώς είναι γνωστές σε γενικές γραμμές οι δραστηριότητές του, οι σχετικές με το ηπειρώτικο τραγούδι. Όπως γράφει ο ίδιος ο Χαλκιάς στο ένθετο:
«Γνώρισα τον Βασίλη (Κώστα) στην Βοστώνη, τον Νοέμβριο του 2015, στον ετήσιο χορό της Ηπειρώτικης Κοινότητας του Worcester. Δεν τον γνώριζα πιο πριν, αν και οι δύο καταγόμαστε από την περιοχή του Πωγωνίου στην Ήπειρο. Μόλις τον άκουσα να παίζει τον “Σκάρο”, ακριβώς με τις ίδιες φράσεις που τον έπαιζα κι εγώ, κατάλαβα ότι αυτό το παιδί μπορεί να κάνει μεγάλα πράγματα».
Οι λέξεις-κλειδί εδώ είναι οι «ίδιες φράσεις». Το λέμε, γιατί το “The Soul of Epirus” είναι μια «συνομιλία», βασικά, ανάμεσα στο κλαρίνο και το λαούτο, που δεν την συναντάς συχνά στη δισκογραφία – κι εδώ ακριβώς έγκειται η αξία τούτης τής εγγραφής. Στο γεγονός πως φέρνει τα δύο όργανα μπροστά, σε ισότιμες θέσεις και σε πρωταγωνιστικό ρόλο. Στην ηχογράφηση ακούγονται επίσης κρουστά (ντέφι, νταρμπούκα), τα οποία παίζει ο Ανδρέας Παππάς και ακόμη φωνή στο τελευταίο κομμάτι του άλμπουμ, την «Μαριόλα» (τραγουδά ο Κώστας Τζήμας), συν κλαρίνο σε δύο tracks από τον Πέτρο Χαλκιά (εγγονός του Πετρολούκα).
Το αποτέλεσμα δεν είναι απλώς ιδιαίτερο, είναι και πανέμορφο. Τα παιξίματα μοιάζουν τυπικά, αλλά είναι δεξιοτεχνικά, με το λαούτο να κερδίζει ενδεχομένως και τις εντυπώσεις, καθώς ο Β. Κώστας είναι και εντυπωσιακός και ουσιαστικός συνάμα, σε κομμάτια όπως ο «Γκέκας» και «Το παράπονο του λαούτου».
Γράφει και ο Christopher C. King κάποια (καλά) λόγια στο ένθετο, γίνονται και οι απαραίτητες αναφορές στον Κίτσο Χαρισιάδη... και κάπως έτσι ολοκληρώνεται αυτό το άλμπουμ, που αξίζει να το ακούσει και να το προσέξει κάθε φίλος της ηπειρώτικης μουσικής.
Επαφή: www.artway.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου