ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΟΝΔΡΟΣ και
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΤΣΙΑΝΗ: Θα μπορούσε να είναι πιο / Ένα ποίημα [Εκδόσεις οίκοι,
Θεσσαλονίκη 2022]
Το δημιουργικό ντούο από την Θεσσαλονίκη, ο Θανάσης Χονδρός και η Αλεξάνδρα Κατσιάνη, που μας έχει απασχολήσει κι άλλες φορές στο blog, με δίσκους και εκδόσεις του, έχει έτοιμο το πιο καινούριο πόνημά του, που αποκαλείται «Θα μπορούσε να είναι πιο / Ένα ποίημα» και που τυπώνεται σε καλαίσθητο, μακρόστενο σχήμα.
Το βιβλίο αποτελείται από δύο μέρη. Τις αριστερές σελίδες, που σχετίζονται με τεκμήρια από την δεκαετία του ’70 (προκηρύξεις πολιτικών συγκεντρώσεων και ανακοινώσεων, φοιτητικά-κινηματογραφικά «δελτία Τύπου», ψηφοδέλτια βουλευτικών και φοιτητικών εκλογών, προγράμματα τηλεοράσεως, ανακοινώσεις τζαζ συναυλιών, φωτογραφίες κ.λπ.) και τις δεξιές σελίδες, στις οποίες αναπτύσσεται το αφήγημα των Θ. Χονδρού και Α. Κατσιάνη, που μπορείς να το αποκαλέσεις πρώτα πεζό και μετά ποιητικό ή «ποιητικό» με μιαν ευρύτερη και κάπως ανατρεπτική έννοια, και που σχετίζεται με μιαν ιστορία περί την «φιλανθρωπία», που αγγίζει ιερωμένους και... φοιτητικό κίνημα. Ενδιαφέρον!
Επαφή: oikoi2310@gmail.com
ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΝΤΕΡΤΣΑΣ: CaNTUS FiRMUS / 44 μελωδικά διηγήματα [Μετρονόμος, Σεπτ. 2021]
Όπως διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο του βιβλίου:
«Το Cantus Firmus είναι ένας μουσικός όρος που αναφέρεται στην προϋπάρχουσα μελωδία γύρω από την οποία περιστρέφεται η σύνθεση. Εδώ σύνθεση είναι η κάθε ιστορία που έχει ως κεντρικό της άξονα ένα τραγούδι, γνωστό ή λιγότερο γνωστό, ή μια μουσική σύνθεση, που δίνουν κάθε φορά τον τίτλο τους στο εκάστοτε διήγημα.
Σαράντα τέσσερις ιστορίες που συναντιούνται με σαράντα τέσσερα τραγούδια / μουσικές που είτε αποτελούν την καρδιά της ιστορίας είτε δίνουν σε αυτές καινούργιες διαστάσεις αναδιαμορφώνοντας το σύμπαν τους.
Σαράντα τέσσερις ιστορίες για τον έρωτα, την αγάπη, τον θάνατο, τη φιλία, τα όνειρα, τα πάθη, την παιδική ηλικία, το μυστήριο, τη ζωή σε όλες της τις εκφάνσεις, την ποίησή της και τη φρίκη της, δοσμένες με ποικίλους τρόπους και ενταγμένες στη βιοποικιλότητα ενός αγαπημένου και απαιτητικού λογοτεχνικού είδους: του διηγήματος, παλιού και σύγχρονου.
Μέσα από το οποίο αποθεώνεται και επιβεβαιώνεται η καθημερινή μας σχέση με την μουσική και τα τραγούδια, είτε ως έμπνευση, είτε ως πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούμαστε, συνειδητά ή ασυνείδητα, είτε ως ξαφνική ανακάλυψη που αλλάζει την οπτική μας στα πράγματα προσφέροντας νέες διαστάσεις στην καθημερινότητα, στο παρόν μας, στο παρελθόν αλλά και στο μέλλον μας. Μουσική και λογοτεχνία σε ένα βαλς άλλοτε κωμικό, άλλοτε τραγικό, γήινο και μεταφυσικό ταυτόχρονα, με βήματα πότε σταθερά και πότε αβέβαια πάνω στην πίστα του Αγνώστου».
Πρόκειται για το δεύτερο βιβλίο του συγγραφέα στις εκδόσεις
Μετρονόμος, μετά το ποιητικό «Μικρός Αλχημιστής» του 2019.
Επαφή: www.metronomos.gr
ΜΑΡΙΟ ΤΡΟΝΤΙ: O νάνος της Θεολογίας και η κούκλα της Ιστορίας / η θεολογία ως γλώσσα της πολιτικής [Σκαρίφημα, Δεκέμβριος, 2021, μτφ. Αχιλλέας Καλαμάρας]
Σ’ αυτό το βιβλίο του ο ιταλός φιλόσοφος και πολιτικός Μάριο
Τρόντι (γενν. 1931)... «ξετυλίγει τον
μίτο που συνδέει τον Καρλ Σμιτ, τον Βάλτερ Μπένγιαμιν και τον Γιάκομπ Τάουμπες,
τρεις διανοητές που άφησαν το δικό τους ιδιαίτερο αποτύπωμα στον 20ό αιώνα,
μέσα από τον διαφορετικό –και συμπληρωματικό τρόπο– που προσέγγισαν την
πολιτική θεολογία, για να αναστοχαστεί πάνω στο παρόν και στην ανάγκη μιας νέας
ουτοπικής σκέψης στη “σημερινή εποχή των δυστοπιών”».
Και πάντα από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:
«Η πολιτική θεολογία είναι απαραίτητο ερμηνευτικό εργαλείο για την κατανόηση του 20ού αιώνα. Δεν τη γέννησε ο αιώνας, αλλά την έκανε να ζήσει ή να αναβιώσει, συνέβαλε στο να καταστεί βιωμένη σκέψη, σκέψη ενσαρκωμένη στην Ιστορία, η οποία διαμέσου αυτής ανυψώθηκε σε μεγάλη Ιστορία. [...]
Σήμερα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το θεολογικό-πολιτικό για να αποκωδικοποιήσουμε την περίοδο κρίσης της πολιτικής, που διανύουμε. Η αναδρομή στην ιστορία του προβλήματος είναι πολύ χρήσιμη, ώστε να το κατανοήσουμε. Ασφαλώς δεν χρησιμεύει για να υπερβούμε το παρόν, επομένως για να βγούμε από την κρίση. Ωστόσο, το να ερμηνεύσουμε την πραγματικότητα σημαίνει ήδη, ως έναν βαθμό, ότι τη μετασχηματίζουμε. Για να παραφράσω έναν συγγραφέα που αποτελεί σημείο αναφοράς μου, πρέπει να κάνουμε ένα βήμα πίσω για να μπορέσουμε να κάνουμε δύο βήματα εμπρός».
Επαφή: www.skarifima.com
ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΥΔΗΣ: Από Χώμα και Κόκαλα [Σκαρίφημα, Ιούλιος 2021]
Από το «αυτί» του βιβλίου:
«Ο Γιάννης Νικολούδης γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης το 1987. Σπούδασε Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο του Πειραιά. Ιστορίες του έχουν διακριθεί και δημοσιευθεί σε ανθολογίες».
Το «Από Χώμα και Κόκαλα» είναι μυθιστόρημα και διαβάζουμε γι’ αυτό από το οπισθόφυλλο:
«Ο Γιάννης Νικολούδης συνθέτει με αριστοτεχνικό, σχεδόν κινηματογραφικό τρόπο, μια ιστορία ηρώων και αντιηρώων της σύγχρονης Ελλάδας. Άνθρωποι καθημερινοί, της διπλανής πόρτας, γνώριμοι, μπερδεμένοι, συμβιβασμένοι με την εικόνα τους, εξουσιαστικοί, καταπιεστές και καταπιεσμένοι, με πάθη, άνθρωποι που έχουν μάθει να αγαπούν μόνο με τον δικό τους τρόπο. Ο καθένας μάχεται με τον εαυτό του, με τα αδιέξοδά του, με το ανεστραμμένο είδωλο του εαυτού του, με το Κακό που φωλιάζει μέσα του».
Επαφή: www.skarifima.com
ΓΚΑΜΠΡΙΕΛΕ ΡΟΜΑΝΙΟΛΙ: Η Κακή Συνήθεια του Έρωτα [Σκαρίφημα, Μάιος 2021, μτφ. Αρχοντία Κυπριώτου]
«Ο Γκαμπριέλε Ρομανιόλι, συγγραφέας και δημοσιογράφος, γεννήθηκε στην Μπολόνια το 1960 και σπούδασε νομική στο πανεπιστήμιο της γενέτειράς του.(...) Έχει γράψει συνολικά 13 βιβλία(...)».
Και από το οπισθόφυλλο:
«Ο Γκαμπριέλε Ρομανιόλι έγραψε αυτή τη συλλογή διηγημάτων το 2007, όσο η Βηρυτός, ο ίδιος και οι τριάντα ηρωίδες του έχαναν τη γαλήνη τους, γιατί στην πραγματικότητα ποτέ δεν την είχαν βρει, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο συγγραφέας στην εισαγωγή του για την ελληνική έκδοση. “Η κακή συνήθεια του έρωτα” είναι το πρώτο βιβλίο του Γκαμπριέλε Ρομανιόλι που κυκλοφορεί σε ελληνική μετάφραση».
Τι περιέχει το βιβλίο;
«Τριάντα ιστορίες με καλά κρυμμένα μυστικά, με κρυφές ανομολόγητες επιθυμίες που βρίσκουν τελικά χώρο και τρόπο να αποκαλυφθούν, με γεγονότα και συμπτώσεις που γεννούν ερωτηματικά, με χαμένες προσδοκίες και έντονες συναισθηματικές συγκρούσεις. Τριάντα εκ βαθέων εξομολογήσεις γυναικών, που άλλοτε ανακαλύπτουν και άλλοτε αποκαλύπτουν τα πολλά πρόσωπα που κάθε άνθρωπος κρύβει μέσα του, ανεξαρτήτως φύλου(...)».
Επαφή: www.skarifima.com
Το δημιουργικό ντούο από την Θεσσαλονίκη, ο Θανάσης Χονδρός και η Αλεξάνδρα Κατσιάνη, που μας έχει απασχολήσει κι άλλες φορές στο blog, με δίσκους και εκδόσεις του, έχει έτοιμο το πιο καινούριο πόνημά του, που αποκαλείται «Θα μπορούσε να είναι πιο / Ένα ποίημα» και που τυπώνεται σε καλαίσθητο, μακρόστενο σχήμα.
Το βιβλίο αποτελείται από δύο μέρη. Τις αριστερές σελίδες, που σχετίζονται με τεκμήρια από την δεκαετία του ’70 (προκηρύξεις πολιτικών συγκεντρώσεων και ανακοινώσεων, φοιτητικά-κινηματογραφικά «δελτία Τύπου», ψηφοδέλτια βουλευτικών και φοιτητικών εκλογών, προγράμματα τηλεοράσεως, ανακοινώσεις τζαζ συναυλιών, φωτογραφίες κ.λπ.) και τις δεξιές σελίδες, στις οποίες αναπτύσσεται το αφήγημα των Θ. Χονδρού και Α. Κατσιάνη, που μπορείς να το αποκαλέσεις πρώτα πεζό και μετά ποιητικό ή «ποιητικό» με μιαν ευρύτερη και κάπως ανατρεπτική έννοια, και που σχετίζεται με μιαν ιστορία περί την «φιλανθρωπία», που αγγίζει ιερωμένους και... φοιτητικό κίνημα. Ενδιαφέρον!
Επαφή: oikoi2310@gmail.com
ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΝΤΕΡΤΣΑΣ: CaNTUS FiRMUS / 44 μελωδικά διηγήματα [Μετρονόμος, Σεπτ. 2021]
«Το Cantus Firmus είναι ένας μουσικός όρος που αναφέρεται στην προϋπάρχουσα μελωδία γύρω από την οποία περιστρέφεται η σύνθεση. Εδώ σύνθεση είναι η κάθε ιστορία που έχει ως κεντρικό της άξονα ένα τραγούδι, γνωστό ή λιγότερο γνωστό, ή μια μουσική σύνθεση, που δίνουν κάθε φορά τον τίτλο τους στο εκάστοτε διήγημα.
Σαράντα τέσσερις ιστορίες που συναντιούνται με σαράντα τέσσερα τραγούδια / μουσικές που είτε αποτελούν την καρδιά της ιστορίας είτε δίνουν σε αυτές καινούργιες διαστάσεις αναδιαμορφώνοντας το σύμπαν τους.
Σαράντα τέσσερις ιστορίες για τον έρωτα, την αγάπη, τον θάνατο, τη φιλία, τα όνειρα, τα πάθη, την παιδική ηλικία, το μυστήριο, τη ζωή σε όλες της τις εκφάνσεις, την ποίησή της και τη φρίκη της, δοσμένες με ποικίλους τρόπους και ενταγμένες στη βιοποικιλότητα ενός αγαπημένου και απαιτητικού λογοτεχνικού είδους: του διηγήματος, παλιού και σύγχρονου.
Μέσα από το οποίο αποθεώνεται και επιβεβαιώνεται η καθημερινή μας σχέση με την μουσική και τα τραγούδια, είτε ως έμπνευση, είτε ως πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούμαστε, συνειδητά ή ασυνείδητα, είτε ως ξαφνική ανακάλυψη που αλλάζει την οπτική μας στα πράγματα προσφέροντας νέες διαστάσεις στην καθημερινότητα, στο παρόν μας, στο παρελθόν αλλά και στο μέλλον μας. Μουσική και λογοτεχνία σε ένα βαλς άλλοτε κωμικό, άλλοτε τραγικό, γήινο και μεταφυσικό ταυτόχρονα, με βήματα πότε σταθερά και πότε αβέβαια πάνω στην πίστα του Αγνώστου».
Επαφή: www.metronomos.gr
ΜΑΡΙΟ ΤΡΟΝΤΙ: O νάνος της Θεολογίας και η κούκλα της Ιστορίας / η θεολογία ως γλώσσα της πολιτικής [Σκαρίφημα, Δεκέμβριος, 2021, μτφ. Αχιλλέας Καλαμάρας]
Και πάντα από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:
«Η πολιτική θεολογία είναι απαραίτητο ερμηνευτικό εργαλείο για την κατανόηση του 20ού αιώνα. Δεν τη γέννησε ο αιώνας, αλλά την έκανε να ζήσει ή να αναβιώσει, συνέβαλε στο να καταστεί βιωμένη σκέψη, σκέψη ενσαρκωμένη στην Ιστορία, η οποία διαμέσου αυτής ανυψώθηκε σε μεγάλη Ιστορία. [...]
Σήμερα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το θεολογικό-πολιτικό για να αποκωδικοποιήσουμε την περίοδο κρίσης της πολιτικής, που διανύουμε. Η αναδρομή στην ιστορία του προβλήματος είναι πολύ χρήσιμη, ώστε να το κατανοήσουμε. Ασφαλώς δεν χρησιμεύει για να υπερβούμε το παρόν, επομένως για να βγούμε από την κρίση. Ωστόσο, το να ερμηνεύσουμε την πραγματικότητα σημαίνει ήδη, ως έναν βαθμό, ότι τη μετασχηματίζουμε. Για να παραφράσω έναν συγγραφέα που αποτελεί σημείο αναφοράς μου, πρέπει να κάνουμε ένα βήμα πίσω για να μπορέσουμε να κάνουμε δύο βήματα εμπρός».
Επαφή: www.skarifima.com
ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΥΔΗΣ: Από Χώμα και Κόκαλα [Σκαρίφημα, Ιούλιος 2021]
Από το «αυτί» του βιβλίου:
«Ο Γιάννης Νικολούδης γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης το 1987. Σπούδασε Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο του Πειραιά. Ιστορίες του έχουν διακριθεί και δημοσιευθεί σε ανθολογίες».
Το «Από Χώμα και Κόκαλα» είναι μυθιστόρημα και διαβάζουμε γι’ αυτό από το οπισθόφυλλο:
«Ο Γιάννης Νικολούδης συνθέτει με αριστοτεχνικό, σχεδόν κινηματογραφικό τρόπο, μια ιστορία ηρώων και αντιηρώων της σύγχρονης Ελλάδας. Άνθρωποι καθημερινοί, της διπλανής πόρτας, γνώριμοι, μπερδεμένοι, συμβιβασμένοι με την εικόνα τους, εξουσιαστικοί, καταπιεστές και καταπιεσμένοι, με πάθη, άνθρωποι που έχουν μάθει να αγαπούν μόνο με τον δικό τους τρόπο. Ο καθένας μάχεται με τον εαυτό του, με τα αδιέξοδά του, με το ανεστραμμένο είδωλο του εαυτού του, με το Κακό που φωλιάζει μέσα του».
Επαφή: www.skarifima.com
ΓΚΑΜΠΡΙΕΛΕ ΡΟΜΑΝΙΟΛΙ: Η Κακή Συνήθεια του Έρωτα [Σκαρίφημα, Μάιος 2021, μτφ. Αρχοντία Κυπριώτου]
«Ο Γκαμπριέλε Ρομανιόλι, συγγραφέας και δημοσιογράφος, γεννήθηκε στην Μπολόνια το 1960 και σπούδασε νομική στο πανεπιστήμιο της γενέτειράς του.(...) Έχει γράψει συνολικά 13 βιβλία(...)».
Και από το οπισθόφυλλο:
«Ο Γκαμπριέλε Ρομανιόλι έγραψε αυτή τη συλλογή διηγημάτων το 2007, όσο η Βηρυτός, ο ίδιος και οι τριάντα ηρωίδες του έχαναν τη γαλήνη τους, γιατί στην πραγματικότητα ποτέ δεν την είχαν βρει, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο συγγραφέας στην εισαγωγή του για την ελληνική έκδοση. “Η κακή συνήθεια του έρωτα” είναι το πρώτο βιβλίο του Γκαμπριέλε Ρομανιόλι που κυκλοφορεί σε ελληνική μετάφραση».
Τι περιέχει το βιβλίο;
«Τριάντα ιστορίες με καλά κρυμμένα μυστικά, με κρυφές ανομολόγητες επιθυμίες που βρίσκουν τελικά χώρο και τρόπο να αποκαλυφθούν, με γεγονότα και συμπτώσεις που γεννούν ερωτηματικά, με χαμένες προσδοκίες και έντονες συναισθηματικές συγκρούσεις. Τριάντα εκ βαθέων εξομολογήσεις γυναικών, που άλλοτε ανακαλύπτουν και άλλοτε αποκαλύπτουν τα πολλά πρόσωπα που κάθε άνθρωπος κρύβει μέσα του, ανεξαρτήτως φύλου(...)».
Επαφή: www.skarifima.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου