Ο σαξοφωνίστας, μπασο-κλαρινίστας και φλαουτίστας Brian Landrus μάς
απασχολεί συχνά στο blog.
Πρακτικώς από το 2009 και μετά γράφουμε συχνότατα για τους δίσκους του, οι
οποίοι, κατά γενική ομολογία, συγκαταλέγονται, κάθε φορά, μεταξύ των καλυτέρων
της χρονιάς. Να θυμίσουμε τίτλους;
“Forward” [Cadence Jazz, 2009], “Traverse” [BlueLand, 2011] με Brian Landrus Quartet, “Capsule” [BlueLand, 2011] με Brian Landrus Kaleidoscope, “Mirage” [BlueLand, 2013] με Brian Landrus Kaleidoscope, “The Deep Below” [BlueLand, 2015] με Brian Landrus Trio, “Generations” [BlueLand, 2017] με Brian Landrus Orchestra και “For Now” [BlueLand, 2020] με Fred Hersch, Drew Gress και Billy Hart.
Ψάχνοντας αυτούς τους τίτλους στο blog, διαβάζοντας τις κριτικές και
ακούγοντας ταυτοχρόνως tracks
από τα άλμπουμ, θα διαπιστώσετε κι εσείς –είμαι σίγουρος γι’ αυτό– την αξία
τούτου του μουσικού, που δεν παύει, χρόνια μετά, να προσθέτει, στο ήδη θαυμάσιο
υλικό του, νέα δισκογραφικά κοσμήματα.
Ένα τέτοιο κόσμημα είναι και το “Red List” [Palmetto Records / BlueLand Records, 2022], για το οποίο θα γράψουμε τώρα.
Σ’ αυτό το πολύ περιποιημένο, τετραπλά διπλωμένο, digipak, o Brian Landrus καταθέτει την άποψή του για το πώς μπορεί να ηχεί σήμερα η jazz, που θέλει ταυτοχρόνως να δημιουργεί και πλαίσια κοινωνικοπολιτικής δράσης.
Αφιερώνει, λοιπόν, έναν δίσκο του ο αμερικανός μουσικός, στις προσπάθειες που γίνονται για να παραμείνουν εν ζωή μερικά είδη, που κινδυνεύουν, τώρα, με εξαφάνιση. Από τέτοια ζώα αποτελείται η «Κόκκινη Λίστα» του. Όπως λέει και ο ίδιος, στις σημειώσεις του εξωφύλλου:
«Προσφάτως άρχισα να ερευνώ γύρω από τα πολλά και διάφορα απειλούμενα είδη στον πλανήτη μας. Αληθινά προβληματίστηκα, όταν έμαθα πως μόνον 8 βακίτες (πυγμαία φώκαινα), 67 ρινόκεροι της Ιάβας και λιγότεροι από 850 γορίλες των βουνών ζούνε αυτή τη στιγμή, ενώ απειλούνται ταυτόχρονα με καθολική εξαφάνιση. Η διάδοση της ευαισθητοποίησης, γι’ αυτή την τραγική παγκόσμια κατάσταση, αποτελεί μέρος της προώθησης αυτού του άλμπουμ».
Λέει κι άλλα, για το
ζήτημα, ο Brian Landrus,
εμφανίζοντας στο cover
κι έναν πλήρη κατάλογο με τα είδη υπό άμεση εξαφάνιση, ενώ, και όπως διαβάζουμε
στο δίκτυο, ο ίδιος έχει εμπλακεί σε διαφόρων ειδών εκστρατείες, για την
προστασία όλων αυτών των επαπειλούμενων ζωών.
Ένα αυτό – και πολύ
βασικό. Ένα δεύτερο, όμως, έχει να κάνει και με την μουσική, που καταγράφεται
στο “Red List”
και η οποία είναι καταπληκτική!
Βοηθούν, φυσικά, οι
συνθέσεις του B.
Landrus (και οι δεκαπέντε είναι δικές του, με διάρκειες από λίγα
δευτερόλεπτα, έως 15 λεπτά), οπωσδήποτε οι (δικές του) ενορχηστρώσεις και
φυσικά τα παιξίματα, από μιαν ομάδα κορυφαίων μουσικών, που υλοποιεί το όραμα
του συνθέτη, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Τα ονόματά τους:
Brian Landrus βαρύτονο σαξόφωνο,
μπάσο κλαρίνο, φλάουτο, άλτο φλάουτο, μπάσο φλάουτο, Ryan Keberle τρομπόνι, Nir Felder κιθάρες, Geoffrey Keezer rhodes,
όργανο, πιάνο, σύνθια, Lonnie Plaxico
ηλεκτρικό & ακουστικό μπάσο και Rudy Royston ντραμς.
Δίπλα, δε, σ’ αυτή τη
βασική ομάδα στέκονται τέσσερις ακόμη guests
σε άλτο σαξόφωνο (Jaleel Shaw),
τενόρο σαξόφωνο (Ron
Blake), τρομπέτα, φλούγκελχορν (Steve Roach)
και φωνή (Corey King),
προσφέροντας κι άλλες διαστάσεις (φωνητικές ας πούμε) σε τούτο το σύνθετο
ακρόαμα.
Σύνθετο, γιατί ο Brian Landrus
γράφει για μικρή ορχήστρα – και όχι για κάποιο τζαζ γκρουπ. Φαίνεται αυτό από
τον τρόπο ανάπτυξης των κομματιών, από το πώς «μπαίνουν» και «βγαίνουν» τα σόλι
και τα breaks και βεβαίως από τον τρόπο, που κατανέμονται οι επιρροές του, από
track σε
track. Επιρροές, τελείως «αντιφατικές», που λειτουργούν κάπως σαν
παλίμψηστο – καθώς κάτω από κάθε μικρό ή μεγαλύτερο θέμα ανακαλύπτεις jazz ποικίλων υφών, rock
ποικίλων υφών, ακόμη και reggae, με το progressive, το groovy,
το fusion, το funky,
το bluesy και
το σουϊνγκάτο στοιχείο, να συνυπάρχουν με λυρικές και smooth καταστάσεις,
στην σειρά, μαζί με πνευματικές και δυναμικές.
Υπάρχει μεγάλη ποικιλία
στις συνθέσεις του Brian Landrus,
αλλά πουθενά, κατά την ακρόαση του “Red List”,
δεν θα νοιώσεις πως καταβάλλεται κάποια προσπάθεια για να φανεί το ένα ή το
άλλο. Όλα κυλούν απολύτως φυσικά, με τρομερή ενότητα και απαράμιλλη συνθετική
και παικτική γοητεία. Ένα σπουδαίο άλμπουμ!
Επαφή: www.brianlandrus.com
“Forward” [Cadence Jazz, 2009], “Traverse” [BlueLand, 2011] με Brian Landrus Quartet, “Capsule” [BlueLand, 2011] με Brian Landrus Kaleidoscope, “Mirage” [BlueLand, 2013] με Brian Landrus Kaleidoscope, “The Deep Below” [BlueLand, 2015] με Brian Landrus Trio, “Generations” [BlueLand, 2017] με Brian Landrus Orchestra και “For Now” [BlueLand, 2020] με Fred Hersch, Drew Gress και Billy Hart.
Ένα τέτοιο κόσμημα είναι και το “Red List” [Palmetto Records / BlueLand Records, 2022], για το οποίο θα γράψουμε τώρα.
Σ’ αυτό το πολύ περιποιημένο, τετραπλά διπλωμένο, digipak, o Brian Landrus καταθέτει την άποψή του για το πώς μπορεί να ηχεί σήμερα η jazz, που θέλει ταυτοχρόνως να δημιουργεί και πλαίσια κοινωνικοπολιτικής δράσης.
Αφιερώνει, λοιπόν, έναν δίσκο του ο αμερικανός μουσικός, στις προσπάθειες που γίνονται για να παραμείνουν εν ζωή μερικά είδη, που κινδυνεύουν, τώρα, με εξαφάνιση. Από τέτοια ζώα αποτελείται η «Κόκκινη Λίστα» του. Όπως λέει και ο ίδιος, στις σημειώσεις του εξωφύλλου:
«Προσφάτως άρχισα να ερευνώ γύρω από τα πολλά και διάφορα απειλούμενα είδη στον πλανήτη μας. Αληθινά προβληματίστηκα, όταν έμαθα πως μόνον 8 βακίτες (πυγμαία φώκαινα), 67 ρινόκεροι της Ιάβας και λιγότεροι από 850 γορίλες των βουνών ζούνε αυτή τη στιγμή, ενώ απειλούνται ταυτόχρονα με καθολική εξαφάνιση. Η διάδοση της ευαισθητοποίησης, γι’ αυτή την τραγική παγκόσμια κατάσταση, αποτελεί μέρος της προώθησης αυτού του άλμπουμ».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου