28/1/2019
Έφυγε χθες από τη ζωή ο Γιώργος
Καρυπίδης, ένας από τους ελάχιστους έλληνες σκηνοθέτες της γενιάς του (για να
μην πω ο μοναδικός) που μπορούσαν να συλλογιστούν πάνω στο δίπολο
πραγματικό-φανταστικό με αναμφισβήτητα καλλιτεχνικά αποτελέσματα. Έχω δει τρεις
ταινίες τού Καρυπίδη στις αίθουσες, τις Επικίνδυνο Παιχνίδι (1982), Στη Σκιά
του Φόβου (1988) και Μαγεμένοι (1995) και μπορώ να πω πως οι δύο πρώτες παραμένουν
μεταξύ των κορυφαίων ελληνικών υπαρξιακών-καφκικών θρίλερ (πέραν από στυλ και εποχές). Ειδικά το Στη Σκιά του
Φόβου βάζει γυαλιά στο πρόσφατο… weird greek cinema.
Ο Γιώργος Κώνστας (φωτογραφία), ένας εξαιρετικός ηθοποιός, που
χάθηκε σχετικά νέος, είναι ένας μουσικός, που συλλαμβάνεται
και ανακρίνεται με την κατηγορία της παραχάραξης. Κάποια στιγμή αφήνεται
«ελεύθερος» και τότε αρχίζει το προσωπικό ταξίδι του στον κόσμο των ενοχών
(αληθινών ή κατασκευασμένων από τον ίδιο κανείς δεν ξέρει) και των
ψευδαισθήσεων, ενώ εκείνοι που τον διώκουν (στην πράξη ή στη φαντασία του;)
εξακολουθούν να παρακολουθούν κάθε βήμα του. Ο φόβος τον κατακυριεύει και τον
εκμηδενίζει – έναν φόβο, τον οποίον οι αρχές ελέγχουν μακρόθεν,
ανεβάζοντας και πραΰνοντας την έντασή του κατά το δοκούν, βαθαίνοντας πάντα την
τάφρο ανάμεσα στον εξουσιαστή και τον εξουσιαζόμενο. Η ταινία είχε αποθεωθεί
στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1988, λαμβάνοντας 7 βραβεία (καλύτερης ταινίας,
σκηνοθεσίας, α’ ανδρικού ρόλου, φωτογραφίας, μουσικής, σκηνογραφίας και ΠΕΚΚ
καλύτερης ταινίας), περνώντας όμως απαρατήρητη στις αίθουσες. Κρίμα, πολύ
κρίμα, να αγνοείται ακόμη και σήμερα.
Έξοχη ταινία ήταν και το Επικίνδυνο Παιχνίδι (1982) με τον Άρη Ρέτσο και τη Ζωή Λάσκαρη στους πρώτους ρόλους (ο κορυφαίος ρόλος της Λάσκαρη στο σινεμά – και δεν το λέω επειδή την αντιπαθώ ως Στεφανία κ.λπ. στα σίξτις). Η ταινία δομείται πάνω στην επικοινωνία του «είναι» με το «μη είναι». Ό,τι βλέπουμε συνέβη στην πραγματικότητα ή δεν συνέβη; Υπάρχει φόνος ή ατύχημα; Βλέπουμε ένα όνειρο ή ένα όνειρο μέσα σ’ ένα άλλο όνειρο, άρα ένα όνειρο που εξελίσσεται μέσα σε κάτι αληθινό; Μ’ ένα εκπληκτικό σκηνοθετικό εύρημα στην αρχή και στο τέλος του φιλμ (εκεί όπου εμφανίζεται η θεία του κεντρικού ήρωα, η Μαρίκα Νέζερ, που πάσχει υποτίθεται από γεροντική άνοια) ο Καρυπίδης δίνει καίρια και μαγικά την απάντηση. Τον ήρωα δεν τον θυμάται ούτε η θεία του! Άρα υπάρχει ή δεν υπάρχει; Ο ίδιος ο κινηματογράφος, εξάλλου, είναι το πιο μεγάλο ψέμα!
Έξοχη ταινία ήταν και το Επικίνδυνο Παιχνίδι (1982) με τον Άρη Ρέτσο και τη Ζωή Λάσκαρη στους πρώτους ρόλους (ο κορυφαίος ρόλος της Λάσκαρη στο σινεμά – και δεν το λέω επειδή την αντιπαθώ ως Στεφανία κ.λπ. στα σίξτις). Η ταινία δομείται πάνω στην επικοινωνία του «είναι» με το «μη είναι». Ό,τι βλέπουμε συνέβη στην πραγματικότητα ή δεν συνέβη; Υπάρχει φόνος ή ατύχημα; Βλέπουμε ένα όνειρο ή ένα όνειρο μέσα σ’ ένα άλλο όνειρο, άρα ένα όνειρο που εξελίσσεται μέσα σε κάτι αληθινό; Μ’ ένα εκπληκτικό σκηνοθετικό εύρημα στην αρχή και στο τέλος του φιλμ (εκεί όπου εμφανίζεται η θεία του κεντρικού ήρωα, η Μαρίκα Νέζερ, που πάσχει υποτίθεται από γεροντική άνοια) ο Καρυπίδης δίνει καίρια και μαγικά την απάντηση. Τον ήρωα δεν τον θυμάται ούτε η θεία του! Άρα υπάρχει ή δεν υπάρχει; Ο ίδιος ο κινηματογράφος, εξάλλου, είναι το πιο μεγάλο ψέμα!
27/1/2019
Δεν θυμάμαι τους τελευταίους
πολλούς μήνες να έχει μπει κάποιος ελληνικός δίσκος στη λίστα με τα 30
ακριβότερα, που πουλιούνται κάθε μήνα στο discogs. Οι έλληνες πωλητές μπορεί να
ζητάνε τη… μάνα τους και τον πατέρα τους για τα λεγόμενα «σπάνια» ελληνικά LP και
singles, αλλά ελάχιστα απ’ αυτά πουλιούνται, τελικά, σε υψηλές τιμές. Η
πλειονότητα μένει απούλητη. Ας πρόσεχαν…
Το πρώτο 45άρι του Νταλάρα όμως, από το 1967 (που το υπογράφει ως… Νταράλας),
στη μικρή εταιρεία Αυλός, πουλήθηκε προσφάτως 1363 δολάρια (περίπου 1200 ευρώ)
και έπιασε τη θέση 20 στη λίστα των «ακριβότερων» του περασμένου Νοεμβρίου.
26/1/2019
Πέθανε ο γάλλος συνθέτης Michel
Legrand στα 87 του. To “You Must Believe in Spring” [Polydor, 1974] είναι ο
ωραιότερος τζαζ δίσκος με τραγούδια του. Βασικά, δεν είναι δίσκος του Michel
Legrand, αλλά της κορυφαίας νορβηγίδας τραγουδίστριας Karin Krog. Λεπτομέρειες…
μεγάλης όμως σημασίας.
Εδώ ακούμε πάντως μιαν εκπληκτική διασκευή σ’ ένα θρυλικό τραγούδι του…
Εδώ ακούμε πάντως μιαν εκπληκτική διασκευή σ’ ένα θρυλικό τραγούδι του…
25/1/2019
Ευάγγελος Αβέρωφ-Τοσίτσας,
θρυλικός έλλην… γλωσσολόγος και διακεκριμένος γιέσμαν-ατλαντιστής, ο οποίος εν
έτει 1959 (όπως ελάλησεν απόψε και ο Τσίπρας) απεφάνθη τα γνωστά περί
«μακεδονικής γλώσσας», «γραμματικής» και «συντακτικού» (ομνύοντας υπέρ
Γιάνκηδων, οίτινες έγλειφαν για ίδια συμφέροντα τον αποστάτη Τίτο),
προβλέποντας περαιτέρω τη διάλυση του κομμουνιστικού μπλοκ ου μην αλλά και της
ίδιας της Γιουγκοσλαβίας, δημιουργώντας και… επιστημονικά τετελεσμένα.
Ναι, ο Ευάγγελος Αβέρωφ-Τοσίτσας είχε προβλέψει και τον θάνατο του Τίτο…
Ένα δικό μου σχόλιο στην ανάρτηση περί... γλωσσολόγου Αβέρωφ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΦώντας Δισκορυχείον Τρούσας
https://www.imerodromos.gr/ekthesi-steit-dipartment.../...
Έκθεση Στέιτ Ντιπάρτμεντ για την Ελλάδα: Σοκ «αριστερής» καταισχύνης και αμερικανοφροσύνης! | Ημεροδρόμος
Σχόλια από το fb για το ακριβό 45άρι του... Νταράλα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΦώντας Δισκορυχείον Τρούσας
https://www.youtube.com/watch?v=cGjAqG1R8_g
O Γιώργος Νταλάρας παρουσιάζει το πρώτο του τραγούδι (Προσμονή)
Ferris Costas
Μάλλον ο ίδιος το αγόρασε, γιά να εξαφανίσει τα ίχνη του πατέρα του... Είμαι κακός, έτσι;
Σχόλια στην ανάρτηση για τον Γιώργο Καρυπίδη...
ΑπάντησηΔιαγραφήDimitris Kalamitsis
Φώντα ειλικρινά θα ήθελα να μάθω τη γνώμη σου για τον λανθιμο...
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Τις βλέπω τις ταινίες του, αλλά δεν τρελαίνομαι. Είναι επιδεικτικά αλλόκοτες και αυτό μ’ ενοχλεί. Όπως επιδεικτικά (δηλαδή ακτινοβόλα, αλλά... ξιπασμένα) είναι πολλά πράγματα που κεντρίζουν σήμερα το μαζικό «εναλλακτικό» ενδιαφέρον.
Dimitris Kalamitsis
πιστευεις ειναι ταλαντουχος η προωθειται απο καποια κεντρα?
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Και τα δύο.
Dimitris Kalamitsis
οκ,ευχαριστω.απλα μου κανει εντυπωση γιατι τοσοι αλλοι ταλαντουχοι ελληνες δεν αναδειχτηκαν το ιδιο
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Ανά καιρούς κάποιοι αναδεικνύονται, ταλαντούχοι ή λιγότερο. Είναι και θέμα συγκυριών. Η "κρίση" έστρεψε τα βλέμματα του κόσμου (από το εξωτερικό) στην Ελλάδα. Αν δεν υπήρχε η "κρίση" τα πράγματα, νομίζω, θα ήταν πιο δύσκολα ακόμη και για το Λάνθιμο.
Sakis Bwanas
Επίσης, επειδή προσωπικά δεν τα έχω καλά με αυτή τη μαλακία <>, να πω ότι τον είχα χαρεί πολύ όταν μαζί με τον Ραφαηλίδη είχανε βάλει στη θέση τους τον Δοξιάδη και τον Σαββόπουλο που κανιβάλλιζαν την Φρίντα Λιάππα στην αξέχαστη εκείνη εκπομπή (αξίζει να την δείτε ολόκληρη)
https://youtu.be/9yij2pLgIXQ
Σαββόπουλος, Δοξιάδης, Ραφαηλίδης / (Λιάππα) -1 / enascholiseis
Jacques Vache
Ειδικά το «Στη Σκιά του Φόβου» βάζει γυαλιά στο πρόσφατο… weird greek cinema. Πές τα...όσον αφορά στη σκιά του φόβου σκεφτόμουν μήπως και τα φαντάζεται όλα αυτά( το ότι τον καταδιώκουν δηλαδή) ο πρωταγωνιστής..Φοβερή ταινία πάντως..ο Ραφαηλίδης είχε γράψει επίσης μια πολύ καλή κριτική γι'αυτήν
Macubert Thanasis Sabaziotis
πάω να νοικιάσω καμιά κόπια...
Η εκπομπή εκείνη της Ερτ των αρχών της δεκαετίας του '90 -τότε την είχα δει με δέος ως φανατικός σαββοπουλικός ο βλάκας- σήμανε το τέλος μιας εποχής και την αρχή μιας άλλης.Την παρελθούσα εποχή αντιπροσώπευσαν ηρωικά και πένθιμα ο Ραφαηλίδης και ο Καρυπίδης ενώ ως "πρωτοπόροι" καμαρωτοί της νέας(τα λαμπρά επιτεύγματα της οποίας τα ζούμε πια και στον κινηματογράφο και στην κοινωνία μας), προέλαυνε το ντουέτο Σαββόπουλος - Δοξιάδης, βουτηγμένοι μες στον κομφορμισμό και την ιδιοτέλειά τους. Η νίκη των δεύτερων έμοιαζε σαν προαποφασισμένη, με τα γνωστά αποτελέσματα και στον κινηματογράφο και στη δημόσια ζώη εν γένει. Ο ελληνικός κινηματογράφος από κει και πέρα έγινε βορά στην ιδιωτική πρωτοβουλία, που εν πολλοίς τον κατάντησε σαν πεμπτοκλασάτο μείγμα των ταινιών του Φίνου του' 60 και της βιντεοταινίας του '80), η δε ελληνική κοινωνία βαδίζοντας με ταχεία βήματα προς μία σαρωτική συντηρητικοποίηση,σύρθηκε πίσω από καρατζαφέρηδες, χριστόδουλους, σαββόπουλους, ράμφους, αδώνηδες και άλλους τέτοιους για να φτάσουμε στις μέρες μας να καμαρώνουμε ναζήδες στο αστικό κοινοβούλιο. Όμως τίποτα δεν τέλειωσε ακόμη. Για να φτάσει ο ύστερος Αρκάς να κάνει αντικομμουνιστικό κόμικ, πάει να πει ότι ακόμα μας φοβούνται.
ΑπάντησηΔιαγραφήΙστορική εκπομπή, για πολλούς λόγους.
ΔιαγραφήΠολύ συγκροτημένος ο λόγος του Καρυπίδη, εν αντιθέσει με τον... αμάζευτο (αλλά σωστό) Ραφαηλίδη.
Τους άλλους δύο δεν τους σχολιάζω...
Ενας λογος που δεν βρισκονται συχνα στα τριαντα ακριβοτερα ελληνικα ειναι και οτι εμεις οι Ελληνες τα βρισκουμαι συχνα κατω απο το τραπεζι αφηνοντας στην απεξω το discogs και γλιτωνοντας τα γαμησιατικα του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλα ο Αβερωφ ειχε δηλωσει οτι υπαρχουν και τα UFO!! Μεταφορικα μιλωντας και σε αυτο μεσα επεσε
ΑπάντησηΔιαγραφή