Σάββατο 29 Μαΐου 2021

ΜΙΚΡΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ FACEBOOK 374

28/5/2021
Αυτό το είχα αγοράσει με το που βγήκε, το 1983. Δεν θυμάμαι, αυτή τη στιγμή, να είχα ακούσει άλλο ελληνικό ραπ νωρίτερα...
https://www.youtube.com/watch?v=JyZwT2pZY4g

28/5/2021
Βγαίνει ο άλλος και σου λέει... δεν γουστάρεις το ραπ.
Για κάτσε ρε μεγάλε, πόθεν το συμπέρασμα; Όταν εγώ άκουγα τα αριστουργήματα του ραπ, στα μέσα του ’80, εσύ ήσουν ακόμη αγέννητος... Για κάνε μας τη χάρη...
https://www.youtube.com/watch?v=vp3XE9gL5ck

28/5/2021
Για την ενσωμάτωσή μας στην Ευρώπη:
«Δεν θα μπορέσουμε ποτέ να απαλλαγούμε, ούτε να ελευθερωθούμε, διότι θα είναι μία επιλογή μας, ενώ επί τουρκοκρατίας έγινε μία υποταγή μας, αυτή είναι η διαφορά».
Ακούστε τον να τα λέει κιόλας, ο ίδιος, στα σχόλια...

28/5/2021
Ακούγοντας το κομμάτι του Μιθριδάτη, επιβεβαιώνω, για μένα, κάποια προφανή πράγματα.
Στο χιπχόπ ενδιαφέρον έχουν μόνο τα λόγια, που είναι αυτό που αποκαλούμε street poetry. Η μουσική είναι ασήμαντη και ο μόνος ρόλος της είναι απλώς να συντροφεύει τα λόγια, δεν έχει καμία αξία από μόνη της. Αν της βγάλεις τα λόγια είναι μηδέν – στην πλειονότητα των περιπτώσεων δεν στέκεται. Δεν είναι όπως στο ροκ, όπου η μουσική ενός τραγουδιού από μόνη της έχει αξία (όταν έχει) και γι’ αυτό ένα τραγούδι θα μπορούσε να διασκευαστεί άπειρες φορές ως instrumental.
Προσωπικά θα προτιμούσα την street poetry να την διάβαζα και όχι να την άκουγα, αλλά, ok, αναγνωρίζω πως ο προφορικός λόγος έχει τη δύναμη να επιβάλλεται του γραπτού, ως πιο άμεσος. Με το beat και το flow δε, την προσωδία, αποκτά και την «επιθετικότητα», με την καλή έννοια που οφείλει να έχει ο λόγος – να μην είναι κοιμήσικος δηλαδή, τεχνικά ανερμάτιστος και υποτονικός. Η υποτυπώδης μουσική σπρώχνει το λόγο και υπό αυτή την έννοια είναι απαραίτητη, έστω και σ’ αυτή την τελείως πρωτόλεια μορφή της. Η μάλλον, μόνον ως πρωτόλεια και στοιχειώδης έχει νόημα.
Αυτά που είπε ο Μιθριδάτης στο «Για να μην τα χρωστάω» δεν είναι τίποτα σοφίες. Είπε πράγματα που τα ζούμε όλοι μας, καθημερινά, δύο χρόνια τώρα. Απλά τα είπε με το όνομά τους, ενώ προσδιόρισε και ποιος είναι ο «εχθρός».
Και το λέμε τούτο, γιατί από το πολύ το «λέγε-λέγε» τελικά κάπου χάνεται η μπάλα. Μπερδεύεσαι, και στο τέλος δεν ξέρεις αν τελικά εχθρός είναι ο... πατέρας σου κι η μάνα σου ή το περιβάλλον μέσα στο οποίο μεγάλωσαν ο πατέρας σου κι η μάνα σου. Ο Μιθριδάτης τα έχωσε στο περιβάλλον, στον χουντο-φιλελερισμό, σ’ ένα συνδυασμό δημοκρατίας με το σταγονόμετρο, που έχει το ψέμα στην κορυφή και την βία στη βάση, πασπαλισμένο με πουριτανική ηθική, γελοίο μεγαλοϊδεατισμό, χατζηαβατισμό έναντι των δυνατών και μίσος έναντι των αδυνάτων.
Κι αυτά τα δύο κομματάκια...
«Το κεφάλαιο έχει ενισχύσει την αντεπαναστατική οργάνωση της κοινωνίας προς όλες τις κατευθύνσεις. Οι δυνάμεις του νόμου και της τάξης έχουν γίνει μια δύναμη πάνω από το νόμο. Ο κανονικός εξοπλισμός της αστυνομίας σε πολλές πόλεις μοιάζει με τον εξοπλισμό των SS – η κτηνωδία των πράξεών της είναι γνωστή».
Herbert Marcuse «Αντεπανάσταση και Εξέγερση» [Εκδόσεις Παπαζήση, 1974]
«Για κάθε σου απορία έχουν μια διμοιρία / ένας λαός σε μία δυστοπία κι ομηρία / ομάδες της καταστολής για να ’σαι ασφαλής / στα περιπολικά το κράτος είναι μερακλής / και μπλε στολές μεσ’ στις σχολές να βγάζουν θυμικό / πάνω στους φοιτητές ξυλοδαρμό και χημικό»
Μιθριδάτης «Για να μην τα χρωστάω»

28/5/2021
>>Με την εξαίρεση της αδέξια κεφάτης και ακόμη πιο αλλόκοτα ενδεδυμένης (ιδίως από τη μέση και κάτω) σε σχέση με την περίσταση ποπ τραγουδίστριας Μόνικας, στην οποίαν ανατέθηκε το μουσικό διάλειμμα της βραδιάς, η υπόλοιπη εκδήλωση χαρακτηρίστηκε από την αναμενόμενη, επετειακή και τυπική, σοβαρότητα.<<
Ορίστε. Δεν τους κάνει τώρα ούτε η Μόνικα. Την θεωρούν αδέξια κεφάτη, μη... ευπρεπώς ενδεδυμένη και ασόβαρη, καθώς υπήρξε... επιρρεπής στον λαϊκισμό, μην αναγνωρίζοντας το πρωτόκολλο και τη σοβαρότητα της στιγμής.
Σαν σε χουντο-ρεπορτάζ από τον Ελεύθερο Κόσμο, όταν σκανδαλίζονταν από το μίνι και το σορτς οι πουριτανοί, οι πεινασμένοι κι οι λιγούρηδες.

27/5/2021
Έστω και με λίγη καθυστέρηση ο Μιθριδάτης πήρε την απάντηση που του άξιζε...

26/5/2021
Bootlegs δεν μάζευα ποτέ, καλώς ή κακώς τα θεωρούσα πεταμένα λεφτά. Εκτός από Bob Dylan, που έχω μερικά...

26/5/2021
Από τις ωραιότερες διασκευές, αν όχι η ωραιότερη, σ' αυτό το κλασικό τραγούδι του Bob Dylan. Από τον Hamilton Camp, τον άνθρωπο που είχε γράψει εκείνο το φοβερό Pride of Man (που είχαν αποθεώσει οι Quicksilver Messenger Service).
1967 με τίποτα, μπορεί 1968, αλλά μάλλον 1969...
https://www.youtube.com/watch?v=LQ747f55YX0

26/5/2021
Κείμενα και κειμενάκια για τον Μπομπ Ντύλαν γράφονταν στην Ελλάδα από τα μέσα της δεκαετίας του ’60.
Αρκετά καλό για την εποχή του ήταν το άρθρο «μια νέα σελίδα στην Ιστορία της Αμερικής / Τη γράφουν φοιτητές και λαϊκοί τραγουδιστές / ΤΡΑΓΟΥΔΙ ένα καινούριο όπλο / μα ποιος είσθε MISTER BOB DYLAN?» του 19χρονου τότε και γνωστού σήμερα εκλογολόγου-καθηγητή Ηλία Νικολακόπουλου στο αριστερό φοιτητικό περιοδικό «Πανσπουδαστική» (τεύχος 50, Φεβρουάριος 1966), αλλά καλύτερο ήταν ένα μεταφρασμένο κείμενο του Gene Bluestein (καθηγητής στο Fresno στην Καλιφόρνια), υπό τον τίτλο «Η λαϊκή παράδοση και η ποίηση της ροκ», που είχε δημοσιευθεί στο τεύχος 6 τού περιοδικού (της αμερικάνικης πρεσβείας) Διάλογος, το Φθινόπωρο του 1971 και στο οποίο υπήρχε ξεχωριστή παράγραφος για τον Ντύλαν (με λογοτεχνικές αναφορές, αναφορά στο A Hard Rain's A-Gonna Fall κ.λπ.).
Κείμενα για τον Ντύλαν στα τέλη του ’60 και τις αρχές του ’70 γράφονταν σε όλα τα περιοδικά της εποχής, από τα Επίκαιρα και το Φαντάζιο, μέχρι τα δευτεροκλασάτα μουσικά – αλλά σχεδόν πάντα ήταν από μέτρια και κάτω.
[όπου «λαϊκή ροκ» εννοείται το “folk rock” προφανώς]

12 σχόλια:

  1. Σχόλια από το fb στο ποστ "Κείμενα και κειμενάκια για τον Μπομπ Ντύλαν γράφονταν στην Ελλάδα από τα μέσα της δεκαετίας του ’60"...

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Όχι απλώς καλό. Αν δεν τα είδε αυτά σε κάποιο ξένο έντυπο, δείχνει φοβερή διειδυτική ικανότητα. Πόσο να ήταν τότε ο νικολακόπουλος? * 19, το είδα τώρα.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Αυτό δεν είναι του Νικολακόπουλου είναι του Αμερικάνου.

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Α, ΟΚ. Την πάτησα

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Και του Νικολακόπουλου είναι καλό. Δες εδώ, έχω απόσπασμα... https://diskoryxeion.blogspot.com/2019/12/bob-dylan.html
    BOB DYLAN ένα κείμενο που έρχεται και επανέρχεται σε σχέση με το πώς ο κορυφαίος αμερικανός τραγουδοποιός «πέρασε» στην ελληνική πραγματικό

    Conta Dina
    είπα να ψάξω το κείμενο που είχα αναρτήσει πριν από μερικά χρόνια για την έκδοση τού Τάσσου Φαληρέα «Bob Dylan: approximately complete works». Τότε που νεαροί επιχειρούσαμε να μεταφράσουμε τα λόγια. Βρήκα, όμως, το σχετικό δημοσίευμα στο «Δισκορυχείον»
    https://diskoryxeion.blogspot.com/2012/11/bob-dylan.html
    BOB DYLAN ένα ξεχασμένο ελληνικό βιβλίο

    Vasilis Andrikopoulos
    Το φαινομενο ΒOB DYLAN ειναι ανεξερευνητο σε ολα τα επιπεδα, κατι εχει αυτος ο καλλιτεχνης που κανεις δεν μπορει να το προσδιορισει, συγχαρητηρια Φωντα για την προσπαθεια.

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    (φωτό κειμένου του Τάσου Φαληρέα για τον Dylan)

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Από το '74 είναι αυτό

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Ναι. Αγορασμενο λίγο μετα

    Nikos Filippaios
    πολύ ιδιαίτερο και γλαφυρό κείμενο! Δεν έχω ξαναπετυχει τέτοιο λόγο σε ελληνική μουσικοκριτική.

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Είχε κάποιες ιδιαίτερες απόψεις για το ροκ -ως μουσική & ως φαινόμενο- για τη μουσική βιομηχανία κλπ. Βάζω και το υπόλοιπο κείμενο

    Θανάσης Ζελιαναίος
    Αυτό είναι απ'το approximately complete works?

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Ναι. Είναι το εισαγωγικό κείμενο του φαληρέα

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Πρέπει να υπάρχει και στο βιβλίο με τα κείμενά του.

    Μιχάλης Βαβούλας
    Εντοπίζει τόσο πρώιμα αυτό που έκανε πάντα ο Ντύλαν στιχουργικά - το ίδιο περίπου και στη μουσική. Ό,τι έφτιαχνε ήτανε άμεσα συνδυασμένο με κάτι προηγούμενο. Είχε βέβαια τη δική του σφραγίδα αλλά όχι τόσο όσο νόμισαν πολλοί που επηρεάστηκαν απ' αυτόν. Γι' αυτό και ο Ντύλαν έλεγε ότι πολλές διασκευές των τραγουδιών του ήταν πολύ έξω από τις προθέσεις του.

    Ferris Costas
    Φυσικά, Hard Rain δε σημαίνει Κατακλυσμός, αλλά Ραδιενεργός Βροχή.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    >>No, it's not atomic rain, it's just a hard rain. It isn't the fallout rain. I mean some sort of end that's just gotta happen ... In the last verse, when I say, "the pellets of poison are flooding the waters," that means all the lies that people get told on their radios and in their newspapers.<<

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Υπάρχει στα αγγλικά η έκφραση "it's raining hard". Βέβαια χωρίς αμφιβολία στο τραγούδι πρόκειται για μεταφορά.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Γενικά πάντως οι μεταφράσεις ήταν άστα να πάνε. Έχουμε διαβάσει τέρατα. Μέχρι και το κλασικό The Age of Aquarius το έχω δει μεταφρασμένο Η ηλικία του Υδροχόου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σχόλια από το fb στο ποστ "Από τις ωραιότερες διασκευές, αν όχι η ωραιότερη, σ' αυτό το κλασικό τραγούδι του Bob Dylan."...

    Antonis Kosmas
    Η ωραιότερη είναι των the Band, μακράν...

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Για διασκευή είπαμε...

    Antonis Kosmas
    Σωστός!

    Vassilis Musicinaroom
    Ωραία εκδοχή είναι και της Nina Simone..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σχόλια από το fb στο ποστ ">>Με την εξαίρεση της αδέξια κεφάτης και ακόμη πιο αλλόκοτα ενδεδυμένης (ιδίως από τη μέση και κάτω) σε σχέση με την περίσταση ποπ τραγουδίστριας Μόνικας"...

    Anastasios Babatzias
    Το κραξιμο της Μονικας εχει γινει μοδα

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Το να την κράζουνε οι φίλοι της δεν είναι μόδα.

    Sakis Bwanas
    Από πού είναι το απόσπασμα;

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    ΠΘ

    Sakis Bwanas
    !!! Ντροπαλέψανε κι αυτοί;

    Dimos Karam
    Μονικα δεν θέτε, Μυθριδατη δεν θέτε.. Τι θετε επιτέλους???

    Vassilis Serafimakis
    Αχου και δεν με νοιάζει.
    Αυτό είναι πού ξύνισε;

    Kwstas Agas
    εμένα μου αρέσει πολύ αυτή η εμφάνιση της !! Και μου φαίνεται ότι είναι πιο όμορφη και γοητευτική από κάθε άλλη φορά .... (Τώρα, για το γεγονός ότι όσον αφορά την τραγουδοποιία της , από τότε που στράφηκε στον ελληνικό στίχο δείχνει να "έχει χάσει την μπάλα", αυτό το έχουμε και παλιότερα επισημάνει)!!

    Spyros Diastimikos
    ...τη μπάλλα την είχε χάσει πολύ πιο νωρίς, όταν μίλαγε ακόμα αγγλικά.

    Vassilis Serafimakis
    δεν την εχω ακουσει, like για τα ενδυματολογικά. Ποιά ήταν η αιτία, είπανε, που ο διάολος έδερνε τα παιδιά του;

    Lampros Papalexis
    Ρε συ μιλάμε για ιδεολογικά παρενδυτικούς φασίστες

    Kwstas Agas
    Είναι κεφααατη , γυρίζει από το Ζάππειοοοο.....

    Θεόδωρος Πιστόλας
    Μόνικα το απόλυτο τίποτα, επιεικώς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σχόλια από το fb στο ποστ "Ακούγοντας το κομμάτι του Μιθριδάτη, επιβεβαιώνω, για μένα, κάποια προφανή πράγματα."...

    Kostas Mouk
    το γεγονός ότι είναι ο μόνος που μιλάει ανοιχτά πλέον, τα λέει όλα.. απίστευτη σιγή από όλα τα "καλλιτεχνικά χαρτιά"

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Και άλλοι, και άλλες, λένε πράγματα, αλλά αυτός κέντραρε σωστά. Δεν έγραψε για το μερικό, πήγε κατ' ευθείαν στο γενικό.

    Lampros Papalexis
    Ετοιμάζονται τραγούδια καιρό τώρα, δεν ειναι ο,τι δεν μιλλάει κανείς, ενα τραγούδι σαν του Μιθριδάτη γίνεται και σε home studio με samples πολύ γρήγορα ένα τραγούδι κανονικό θέλει οργανα, studio, ορχήστρα, μουσικούς κυρίως χρήματα και ελευθερία κινήσεων που δεν υπήρχε λόγω καραντίνας και lockdown
    Πρέπει να ομολογήσω όμως πως τα λέει αυτονόητα μεν αλλά έξω απο τα δόντια προς τίμη του και μπράβο του περιγράφοντας όλη αυτή τη σκοτεινή πραγματικότητα της χώρας

    Kostas Mouk
    τους αλλάζει τον αδόξαστο κανονικά

    Lampros Papalexis
    Καιρος ήταν, θα υπάρξει συνέχεια... και γω ετοιμαζω κάτι εκτός προγράμματος κανενα μηνα τωρα εκτάκτως για το τέλος καλοκαιριού

    Sakis Bwanas
    Στον ορισμό του χιπ-χοπ συμπεριλαμβάνεται το ραπ, το σκρατσινγκ, το γκράφιτι, το breakin. Ινστρουμενταλ χιπ-χοπ προφανώς κάνουν όλοι οι ασχολούμενοι με turntablism, οι αποκαλούμενοι και πικαπίστες εδώ. Οι δε Brownout εχουν κάνει ολόκληρο instrumental δίσκο με διασκευές από Public Enemy. Τώρα για τον Μιθριδάτη τι να πω, τόσα χρόνια έχει στο κουρμπετι, όσοι τον αντιμετωπίζουν με αφ' υψηλού στάση, ας φτιάξουνε κάτι καλύτερο δικό τους (βαριέμαι δηλαδή με τη μιζέρια τους).

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    τα γκράφιτι και τα breakin δεν έχουν σχέση με το άκουσμα. Οι Public δεν ήταν άσχετοι μουσικά. Και πολλοί από την παλιά γενιά δεν ήταν άσχετοι μουσικά.

    Sakis Bwanas
    στο ξεκίνημά του το χιπ-χοπ ήταν το άθροισμα όλων αυτών, κάτι σαν γενική ομπρέλα των επιμέρους στοιχείων. Με τα χρόνια επικράτησε η μουσική του πλευρά στην ορολογία

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Το ραπάρισμα είναι βασική συνιστώσα του χιπχόπ, υπό αυτή την έννοια λέω πως χωρίς ραπάρσιμα, χωρίς λόγο, ένα track, το όποιο track, δεν έχει νόημα (για μένα). Αντιθέτως ένα κομμάτι με μουσική (αυτή την υποτυπώδη μουσική) και με λόγο έχει νόημα και χωρίς χορό, γκράφιτι κ.λπ.

    Dimitris Trox
    Kendrick Lamar κορυφαία ποιότητα

    Antonis Kleidouchakis
    μιας και τα Αγγλικά μου δεν με βοηθάνε να καταλαβαίνω όλα αυτά που λένε σε τόσες προφορές, προφανώς την μουσική ακολουθώ σε ένα hip-hop δίσκο. Από τις πιο ορθόδοξες προσεγγίσεις που είναι πιο κοντά σε αυτά που ανάφερες ιστορικά μέχρι τις πιο μοντέρνες παραγωγές το hip-hop πάει σχεδόν παράλληλα με την ηλεκτρονική μουσική αξιοποιόντας νέα εργαλεία και δημιουργόντας νέες ιδέες. Στο instrumental hip-hop δε καθώς και στο πειραματικό γίνονται τέρατα. Τίνει να ενοποιηθεί με την γενικότερη ηλεκτρονική μουσική, με τα υπάρχουσα παρακλάδια της, με τις δυνατότητες της και με τις εν δυνάμει προεκτάσεις της.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Για μένα η ηλεκτρονική μουσική από το 1990 και μετά είναι άνευ αισθητικού νοήματος. Και αυτό μπορώ να το εξηγήσω πολύ καλά, αλλά δεν έχω χρόνο ούτε όρεξη. Τι να μας πούνε τώρα οι ηλεκτρο-χιπχοπάδες, όταν υπάρχει αυτή η ηχητική γλυπτική από το 1930.
    https://youtu.be/KVZVpAVfZ6M
    Walter Ruttman – Weekend

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Κατά τα λοιπά θεωρώ ξεστράτισμα αυτή τη στιγμή να συζητάω για τέτοια θέματα, και όχι για το επίδικο. Το κομμάτι του Μιθριδάτη και μόνο.

    Antonis Kleidouchakis
    καταγράφουμε ότι η άποψη σου είναι ότι η ηλεκτρονική μουσική μετά το 1990 είναι άνευ αισθητικού νοήματος και θα το συζητήσουμε προφανώς με επιχειρήματα, εαν θες, μια άλλη φορά. Περί επικαιρότητας, εντοπιότητας και άλλων κοινονικοπολιτικών φαινομένων καλή συνέχεια.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Τα έχω ξαναγράψει αυτά, κι έχουμε κάνει κι εδώ τέτοιες κουβέντες και με σένα και με άλλους, με αφορμές από διάφορα ποστ. Θα πω όμως, και επιμένω σ' αυτό, πως αυτές οι κουβέντες έχουν νόημα μόνο στα καφενεία, face to face, όχι εδώ, γιατί γίνεται της κακομοίρας.

    Antonis Kleidouchakis
    ναι, ναι. Τι να μας πει και το facebook.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Κοίταξε, επειδή εγώ γράφω πολύ και επαγγελματικά βαριέμαι να γράφω και στο facebook. Προτιμώ να φτιάχνω κείμενα και να πληρώνομαι γι' αυτά. Κουβέντες στα καφενεία. Είναι πρακτικό το θέμα. Δεν υποτιμώ το fb.

      Antonis Kleidouchakis
      είναι καλό μερικά πράγματα να μένουν. Δεν το είπα υποτιμιτικά. Εφήμερη επικοινωνία είναι. Σαν τα καφενεία. Εμένα μου αρέσουν πιο ουσιαστικές και δημιουργικές καταγραφές με οποιοδήποτε τρόπο. Δημισιογραφία σίγουρα είναι ένα από αυτά.

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Θα φθάσουμε να αντικαταστήσουμε τον προφορικό λόγο με τον γραπτό, και αυτό θα είναι ολέθριο. Γράφουμε περισσότερο παρά μιλάμε. Λόγω κόβιντ έχει επιδεινωθεί η κατάσταση...

      Antonis Kleidouchakis
      δεν υπάρχουν πια στέκια. Σωστό. Στα υπόψην.

      Kostas Taf στον Dimitris Trox
      καλά η μαγκιά του Lamar ήταν ότι βγήκε μόνος του χωρίς crew απο πισω σε sites με ακαπελας. Τον ήξερα πριν γίνει όνομα (απο το διαδίκτυο, οχι προσωπικά). Αλλα τι να πει κανεις με κάποια ανιστόρητα σχόλια, λες και δεν υπήρξε Jay dilla, η ακόμα και ο πολυ πιο επίκαιρος Flying Lotus, ανιψιός του Coltrane. Αυτές ειναι ζηζητησεις που έχουν γίνει εδώ και δεκαετίες. Ειναι κρίμα να γράφει και να λέει ο κόσμος τέτοια πράγματα, μου θυμίζουν τα επιχειρήματα γραφικών μεταλλαδων ενάντια στην ηλεκτρονική μουσική. Δεν μπορούν να κριθούν αυτά τα μουσικά κινήματα με Στάνταρντ βιρτουοζων. Απο τους δρόμους ήρθανε αυτοί οι ήχοι.

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Ενώ το ροκ, το πανκ, η σόουλ, το φανκ, το φολκ, η τζαζ κ.λπ. βγήκανε από τις επαύλεις ή τα πανεπιστήμια...

      Kostas Taf
      αλλιώς ηχούσαν οι ίδιοι δρόμοι το 30, το 50, κλπ. Άλλες οι ανάγκες έκφρασης κι ενώ οι αλλοι κοιτάγανε τους κιθαρίστες με τις μπουκλες και τους σολίστες, έσκασε το hip hop πατώντας σε μπάσο ρυθμό και ρίμα. Καθετί κουβαλάει τη δικιά του αλήθεια. Το θέμα ειναι να μπορουμε να την εκτιμήσουμε πέρα απο προσωπικά γούστα.

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Εκτιμώ ό,τι μου κάνει (και από το χιπχόπ) και ό,τι δεν εκτιμώ το παραβλέπω.

      Dimitris Trox στον Kostas Taf
      Πρωτίστως μετράει η ποιότητα της σύνθεσης.Αντικειμενικο μηχάνημα για αυτό δεν βγάλανε.Αμα η σύνθεση είναι ποιοτική ας είναι και σκυλαδικο.Λαμαρ έχει πολλές συνθέσεις που για μένα είναι υπερ ποιοτικές.Δεν εξετάζω άλλη παράμετρο.

      Kostas Taf
      συμφωνώ ειναι πολυ ταλαντούχος, ξεχωρίζει απο όλες τις απόψεις. Φαντάσου, εμένα με κέρδισε ακόμα και χωρίς μουσική υπόκρουση, μονο με τους στίχους και την αμεσότητα της φωνής του

      Στέλιος Κραββαρίτης
      Και το "sampling" θέλει την τέχνη του, κατ' εμέ. Από κει και πέρα, σχετικά με αυτό και μόνο, ό,τι αγαπά ο καθείς και είμαστε όλοι ευχαριστημένοι.

      Sakis Bwanas
      οι Public Enemy παντως το έχουν δηλώσει ότι αν ξεκινούσαν σήμερα (με τις νομικές καλύψεις) δεν θα μπορούσαν να κάνουν τίποτε

      Thanos Fotiadis
      Συμφωνώ απλά να προσθέσω ότι η μουσική "υπόκρουση" σε ραπ κομμάτια είναι αυτό το στοιχείο που μπορεί να τα απογειώσει. Παράδειγμα ο ΛΕΞ που χωρίς τη στοιχειωμένη (θυμίζει Burial) μουσική υπόκρουση δεν θα τραβούσε πολύ μόνο με τον λόγο του.

      Διαγραφή
    2. Christos Sideris
      Ο Μιθριδάτης με το όλο στήσιμο στο συγκεκριμένο κομμάτι ( Σκηνοθεσία, φώτα, 12 λεπτα κομμάτι χωρισμένο, ακόμα και το sample που ακούγεται παράταιρο και κόντρα στο beat και στο ύφος σαν πρώτη εντύπωση) απέδειξε ότι είναι καλλιτέχνης... Μας αρέσει η όχι το συγκεκριμένο είδος δεν μπορείς να το παραβλέψεις αυτό που έφτιαξε...Προσωπικά πάντα τον παρακολουθω και μου άρεσε σαν καλλιτέχνης, από την εποχή που κατάλαβα ότι τα ημισκούμπρια με τον αρχικά εύπεπτο και χιουμοριστικό στίχο σε στήνουν στο τοίχο και σε δικάζουν.
      Υ.Γ. θεωρώ άδικη την τοποθέτηση για το hip hop και την μουσική του. Στην μουσική υπάρχουν δύο εκφράσεις για να χαρακτηριστούν οι πολύ καλοί μουσικοί.
      Η πρώτη λέει ότι ο καλός μουσικός φαίνεται από αυτά που δεν παίζει. Και η άλλη ότι ο καλός μουσικός ξέρει ότι και οι παύσεις ειναια μουσική...

      Alex Goulielmos
      "δεν μπορείς να το παραβλέψεις" αυτό τα λέει όλα.

      Aris Kazakopoulos
      «Στο χιπχόπ ενδιαφέρον έχουν μόνο τα λόγια»
      Η πιο αστοχη, μουσικολογικου περιεχομενου τοποθετηση που εχω διαβασει εδω και καιρο. Και οχι εξαιτιας του τονου στο ομικρον.

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Μια χαρά είναι ο τόνος στο όμικρον. Προτιμώ τον ένα τόνο σε μια λέξη, παρά κανέναν. Προτιμώ να γράφω χιπχόπ (με ελληνικά γράμματα) παρά χιπ-χοπ. Και η παρατήρηση δεν ήταν μουσικολογικού περιεχόμενου -σιγά μην κάτσει η μουσικολογία να ασχοληθεί με τα σκρατς, τα σαμπλ και τα beats, έχει σοβαρότερα πράγματα να κάνει- είναι καθαρά μια προσωπική άποψη.
      Επίσης προτείνω να διαβαστεί προσεκτικά και λέξη-λέξη όλο το ποστ, γιατί κάθε λέξη και πρόταση έχει το νόημά της, και όχι να κόβονται προτάσεις, για να γίνουν επιμέρους κριτικές.

      Aris Kazakopoulos
      Κανεις δεν αμφισβητει το γεγονος οτι προκειται για στιχοκεντρικο ειδος, αλλα και το μουσικο/ηχητικο σκελος στο hip hop (εγω προτιμω αυτη τη γραφη) εχει μεγαλη σημασια και αποτελει υπολογισιμο τμημα της αξιας του.

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Σημασία για το ίδιο το χιπχόπ έχει, το έγραψα και στο ποστ. Αξία ευρύτερη δεν έχει για μένα.

      Stathis Nikokavouras
      ποια μουσικη ρε φωντα? ενα μηχανημα η κομπιουτερ ειναι διπλα που βγαζει ηχους..απο το 1986 ειχα φερει μασινι απο το λονδινο απο την τοτεναμ κουρτ ροουντ και εβγαζα ηχους της πλακας γιατι πλακα ειναι και οχι μουσικη..λουπς και παλι λουπς..μουσικη ειναι αυτη.........αυτη ακριβως...το χιπχοπ μονο μουσικη δεν εχει..καποια κλεμενα απο την φανκ των δεκα δευτερων για να χρωματιζει ..το νοημα των στιχων ειναι η ουσια...μουσικη ειναι αυτη................
      https://www.youtube.com/watch?v=L1v7hXEQhsQ
      David Gilmour - Rattle That Lock (Official Music Video)

      Dimitris Trox
      Κυριλέ αλλά ποιότητα
      https://youtu.be/1ujccvlvrdU
      Ghetts - Fine Wine [Official Audio]

      Akis Perdikis
      "Rap isn't music" - Jerry Garcia
      https://youtu.be/Q1RaBdSCjAY
      Jerry Garcia on Rap

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Μια χαρά τα λέει. Έχουν ειπωθεί πολύ χειρότερα...
      "Απ’ όλα ακούω. Έχω δίσκο με γιαπωνέζικα, έχω ρεμπέτικα, έχω Φρανκ Σινάτρα, γαλλικά, δημοτικά, μπλουζ, ροκ, απ’ όλα. Μόνο τη ραπ δεν αντέχω. Δεν είναι μουσική αυτή. Είναι σαν μουντζούρες στους τοίχους. Σαν να πασαλείβουν περιττώματα στους τοίχους, όπως οι τρελοί στα τρελοκομεία".
      Πάνος Κουτρουμπούσης

      Akis Perdikis
      Και πως ταίριαξε στους Έλληνες αυτή η ακατάσχετη φλυαρία!

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Είμεθα ραψωδοί...

      Διαγραφή
    3. Aris Kontoangelos
      https://www.goodreads.com/book/show/25091318
      GOODREADS.COM
      Όψεις της ιστορίας της ελληνικής γλώσσας από τον Όμηρο έως σήμερα

      Daniil Gkorgkolis
      ραπ δε γουστάρεις, αλλά θα σου αρέσει ο Tom Rapp, σωστά ;
      Πέρα απτό λογοπαιγνιο - για το γκρουπ, ου δε μου ρχεται τώρα -
      Ο μόνος που μου άρεσε πριν τα 90ςηταν ο ηγέτης των Nazz, ήταν αυτό που θα λέγαμε on top of his game - Απλά πειραματιζοταν χωρίς να έχει κάποιο κόμπλεξ, και έδειχνε 'αληθινός' ακόμα κ έξω απτά χωράφια του.. Λέω για (τον) a wizard a true star

      Χρήστος Πριτσαπίδουλας
      εύστοχος ο Κουτρουμπούσης

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας στον Daniil Gkorgkolis
      Ποιος σου είπε ότι δεν γουστάρω ραπ? Να μην καταλαβαίνεις ό,τι να'ναι.. Κάποια μου αρέσουνε. Και μερικά μου αρέσουνε πολύ.

      Daniil Gkorgkolis
      Έτσι πρόχειρα 1,2 παραδείγματα;
      Εγώ πχ,έβλεπα κάπως σκεπτικός τις προσπάθειες τις def anerican τότε (χοντρικά τους Aerosmith/run dmc & anthrax-(δε θυμάμαι καν με ποιους) στο attack of the killer bees. αα μου ήρθε και τ'ονομα(δεν είχα μπαταρία τότε,για να το γράψω με την ησυχία μου)
      Todd rundgren

      Karma Screen
      https://youtu.be/eyRw2zqesSk
      Αυτός είναι μπιτ μέικερ
      Madlib - Sound Ancestors (Full Album)

      Tiga Nekra
      η μουσική του χιπχοπ παντως έχει επηρεάσει παρά πολλούς μουσικούς, παραγωγούς, ηχολήπτες κλπ απο τα τέλη των 80ς και συνεχίζει ακόμα

      Vasilis Kordatos
      Πολύ σωστά τα λές Φώντα άλλωστε κι ο ίδιος ο Μιθριδάτης που βγήκε χτές το βράδυ στη Γιάμαλη και μίλησε είπε ότι το συγκεκριμένο καλλιτεχνικό έργο δεν είναι τραγούδι.

      Γιωργος Βουδουρης
      ..ο "Μιθριδάτης" κάνει μια ρυθμική ανάλυση του μιθριδατισμού που κατέχει την κοινωνία η οποία απέκτησε ανοσία στο δηλητήριο του .."φιλελερισμού" και η αβελτηρία την οδηγεί να βγάζει τα μάτια της μόνη της, βέβαιη για τις προκείμενες, απίστευτες δυνατότητες του ..."5G" ...

      Alfa Bhta
      >> over the simple beat of a drum <<
      It is fairly widely accepted that the birth of rap music can be traced back centuries ago, to the griots of West Africa. Griots were historians who told rhythmic stories of the past to their villages over the simple beat of a drum. Caribbean folk artists also told stories in rhymes, laying the foundation for the birth of rap music as we know it today.
      Όπως τα είχε πει ο Garcia πρέπει να είναι τα πράγματα.. Το ίδιο σκεφτόμουνα κι εγώ τα τελευταία 30 χρόνια.. Δηλαδή είναι ένα άλλο πράγμα. Όπως ο εικαστικός που φτιάχνει μοντέρνους πίνακες με ετερόκλητα υλικά δεν είναι ζωγράφος. Και φυσικά αν ανοίξουμε κουβέντα θα πάμε πολύ πίσω, αρχίζοντας από το 50 στη Jamaica με το toasting και μάλλον θα φτάσουμε στον Όμηρο!

      Θεοδουλος Παρασκευαιδης
      ΤΑΥΤΙΖΟΜΑΙ ΤΟΣΟ ΣΤΗΝ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΧΙΠ ΧΟΠ,ΟΣΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΚΟΜΜΑΤΙΟΥ ΤΟΥ ΜΙΘΡΙΔΑΤΗ ΜΕΣΑ ΣΕ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΓΟΥΜΕ,ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΜΕ ΤΑ ΕΔΑΦΙΑ ΠΟΥ ΠΑΡΑΘΕΤΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΑRCUSE...!!!!....ΓΙΑ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ Ο ΠΑΡΕΜΒΑΤΙΚΟΣ ΣΟΥ ΡΟΛΟΣ ΕΠΙΑΣΕ ΤΟΠΟΟΟΟΟ!!!!.

      Διαγραφή
    4. Παναγιωτης Πανταζιδης
      Ένα ροκ τραγούδι διασκευαζεται ως instrumental...
      https://youtu.be/hRpsA-UvJDg
      Rainbow - still i'm sad
      ...ή ένα τραγούδι του Μίκη διασκευζεται ως ροκ.
      https://youtu.be/RSKmW5rjcHk
      Sky - To yelasto pedi

      Nikos Papas
      Mηπως ειστε λιγο αυστηρος με το αρθρο;Δεν ειμαι φαν του Μυθριδατη αλλα παρουσιασε κατι αξιολογο κ υψηλης αισθητικης.Αντι να το εκθειαζουμε εστω κ αν εχει καποιες μικροπαρασπονδιες το επικρινουμε;Μηπως να επικρινατε τους τοσους βολεμενους καλλιτεχνες τους γνωστους με τις μεγαλες τσεπες και τα χοντρα πορτοφολια που εχουν καταπιει ενα τονο καραμελες μουγκαμαρας και πουλανε φυκια για μεταξωτες κορδελες;

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Σε μένα απευθύνεται το σχόλιο;
      Αν απευθύνεται σε μένα είναι τελείως άστοχο, εντελώς άστοχο, από πολλές πλευρές. Δεν υπάρχει λόγος για άλλη συζήτηση. Δεν έχω χρόνο.

      Nikos Papas
      Σε εσας κ σε οσους προσπαθουν να εντοπισουν ψηγματα αστοχιας σε ενα δημιουργημα που οχι απλα κεντραρε σωστα οπως ειπατε αλλα δεν θα επρεπε καν να αναζητουμε κατι το αρνητικο σε αυτο ακομη κ αν ειναι αληθεια.Ο ανθρωπος τους πηρε τα σωβρακα,τι να λεμε τωρα.Βγηκε κ αποτυπωσε μια πραγματικοτητα με δυναμικη που προσωπικα τοσο καλα εχω να δω πολυ καιρο απο καποιον καλλιτεχνη.Ακομη και αν αυτα που εγραψε θεωρουνται αυτονητα κ τετριμμενα τα παρουσιασε ως κατι το καινουριο.Για μενα αυτο ειναι σπουδαιο.

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Δεν έχεις καταλάβει τίποτα από το ποστ που έκανα, δεν πειράζει.

      Nikos Papas
      Ειπατε για σοφιες,πολυ λεγε,λεγε κ καπου μπερδευει το τραγουδι.και οτι απλα ειπε τα πραγματα με το ονομα τους.Διαφωνω με τις ευκολες παρατηρησεις σας.Στα υπολοιπα που γραψατε συμφωνω αλλα ηταν περιττα.Τιποτα δεν ειναι απλο και οι " σοφιες" οπως το εννοειτε εδω που φτασαμε ειναι απαραιτητες.Μαλλον εσεις δεν με καταλαβατε αλλα δε πειραζει.Απο μενα για το συγκεκριμενο κομματι θα ελεγα μονο μια λεξη.Σιωπη.

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Ρε φίλε ξεκόλλα, έχεις καταλάβει άλλα αντί άλλων. Και γράφεις άλλα αντί άλλων. Και είσαι ο μόνος εδώ μέσα. Μη με κουράζεις άλλο.
      >>Και το λέμε τούτο, γιατί από το πολύ το «λέγε-λέγε» τελικά κάπου χάνεται η μπάλα.<<
      αυτά δεν αφορούν τον Μιθριδάτη. Προσπάθησε να καταλάβεις τι γράφω

      Dimitrios Kambakos
      κ ο jagger με τον ghrol μια χαρά τα είπανε,αλλά ο μυθριδά τα πε όλα.

      Kostas Plastiras
      Παραθετω αυτο εδω για οποιον/α ενδιαφερομενο/η. Πολυ ωραια και διεξοδικη δουλεια
      https://www.netflix.com/gr-en/title/80141782
      Hip-Hop Evolution | Netflix Official Site

      Luke Vran
      Αυτο ισως ειναι εξαιρεση...ή μηπως το χιπ χοπ δεν ειναι αυτο που νομιζουν οι περισσότεροι?
      Θυμαμαι κ ο Max Roach νσ παίζει ντραμς πανω απο mcs στα 80ς παντως
      Enjoy
      MF DOOM Vs. Tyler the Creator | Flowervillain I (Reprise) + Flowervillain II (Full Album)

      Spiros Dfold Grammenos
      πολλά αξίζουν στο ευρύτερο φάσμα της hip hop κουλτούρας και της beatmaking σκηνής, ο καθένας βέβαια λέει απλά τη γνώμη του

      Luke Vran
      Ισχύει

      Διαγραφή
    5. Vasra Dikon
      Αστόχησες εδώ αγαπητέ κι ας έβαλες τον τόνο και στο ό...

      Dimitris Trox
      https://youtu.be/8-d65oe8s1E
      Ain't It Funny

      Lefteris Stamatelopoulos
      Στο συγκεκριμένο ο ρυθμός μου άρεσε.

      Διαγραφή
  5. Σχόλια από το fb στο ποστ "Για την ενσωμάτωσή μας στην Ευρώπη:"...

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    https://www.youtube.com/watch?v=7ZrjwsUyavw
    ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ- ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ

    Γιωργος Βουδουρης
    ..ένα χρόνο μετά, ..το ΄95 η Τανσού Τσιλερ δήλωνε με υπερηφάνεια .."η Τουρκία εξάγει τον πολιτικό της πολιτισμό"..! ..μεγάλε Μάνο! ετούτοι ΄δω "κοπιάρουνε" τον ερντογκαν ..σαν τρελοί.!

    Vassilis Serafimakis
    Βαριά και σοφά λόγια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σχόλια από το fb στο ποστ "Βγαίνει ο άλλος και σου λέει... δεν γουστάρεις το ραπ."...

    Kwstas Agas
    Ω, εγώ ο καααπως μικρότερος θυμάμαι ως πρώτο ραπ - χιπ χοπ όνομα που υπέπεσε στην αντίληψη μου τον Africa Baambata!! Οπωσδήποτε ρίζες του εν λόγω μουσικού ιδιώματος υπάρχουν πριν από αυτόν, ίσως ακόμη και από τα 60ς. Όμως ... Αυτά τα γνωρίζουν καλύτερα όσοι έχουν μελετήσει το είδος. Διότι , όσο κι αν σέβομαι το συγκεκριμένο είδος, το ιστορικό υπόβαθρο του, το αντεργκράουντ ξεκίνημα του κλπ ... Τα δικά μου αυτακια πάντα διψούσαν να ακούνε μελωδίες κι όχι ρίμες κι απαγγελίες στίχων.
    https://youtu.be/B5S-q1gRxvw
    Time Zone (Afrika Bambaataa feat.John Lydon) - World Destruction

    Pitsoulis Achilleas
    Κοιτάζω το δέντρο και χάνω το δάσος.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Μην το κάνεις αυτό, δεν πρέπει...

    Pitsoulis Achilleas
    Αναφέρομαι στο προηγούμενο ποστ.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    το κατάλαβα...

    Andreas Frogoudakis
    ντισκοτέκ μπιτσουλας Γλυφάδα 1979,ντιτζει ο μαροκος, πρώτη ακρόαση rapper's delight, sugar Hill gang...

    Nikos Kouteris
    Ο Grandmaster Flash, ο AB και ο DJ Kool Herc θέλαν από όλους αυτούς που ραπάρουν τώρα 10 για πρωινό...

    Michalis Matthaiou
    https://www.youtube.com/watch?v=68b27NTcvSs...
    Pigmeat Markham - Here Comes The Judge (1968)

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Κλασικό

    Kostas Kontomanolis
    https://youtu.be/Dpxb4GWSYi8
    Introduction The Revolution Will Not Be Televised [Small Talk At 125th and Lenox] - Gil Scott-Heron

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σχόλια από το fb στο ποστ "Αυτό το είχα αγοράσει με το που βγήκε, το 1983."...

    Zak Famellos
    Είναι αλήθεια είναι το πρώτο ελληνικό ραπ στα χρονικά.(Στέφανος Κορκολής)

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Υπάρχουν και κάτι τέτοια, αλλά είναι μάλλον άτοπο να τα πούμε πρωτοράπ...
    https://www.youtube.com/watch?v=-ZLXoAg2C50
    Δημήτρης Πουλικάκος - Μωρό μου

    Zak Famellos
    Απτό opera για την ιστορία έχει πάρει και το sample ο τάκι Τσαν στο κομμάτι ρήμα για χρήμα.Θρυλικο κομματι

    Gus Kay
    Υπήρχε και ο George Vanakos
    https://youtu.be/PHu9_Bkq5g8
    George Vanakos || I Hate Disco...Not The Dance

    Zak Famellos
    miss you ρε!

    Gus Kay
    Επίσης στον vanako θα δώσω ένα point παραπάνω που δεν τόλμησε να κλέψει το wot του captain sensible
    https://youtu.be/9Q6YJ-r5SQs
    Captain Sensible - Wot (1983)
    Και η "Φάκα" φυσικά από το '82
    https://youtu.be/bueiU-E6f48
    Λήτης + Τρυκ – Φάκα

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Δεν τα είχα ακούσει αυτά ποτέ για ραπ, αλλά ok, η φάκα έχει στοιχεία - πιο πολλά μουσικά θα έλεγα.

    Gus Kay
    Σίγουρα ούτε ο Vanakos ούτε ο Λητής ήταν rap, hip-hop καλλιτέχνες. Είχαν γρήγορα αντανακλαστικά και ορθά το εκμεταλλεύτηκαν όπως αποδείχθηκε από την ιστορία.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Του Σαββόπουλου είναι πιο τυπικό στα κουπλέ...
    https://www.youtube.com/watch?v=NbnO1Ze8u6A
    Διονύσης Σαββόπουλος - Μας βαράνε ντέφια - Official Audio Release

    Gus Kay
    Αγνοούσα ότι ήταν του '83 αυτό το κομμάτι... Επίσης εχει όμορφα ηλεκτρονικά snares στο ρεφρέν του.

    Αφροδίτη Αποστολάκη
    ο Σαββόπουλος και πιο νωρίς:
    https://www.youtube.com/watch?v=AwDXWePjEeo
    Διονύσης Σαββόπουλος - Το θηρίο - Official Audio Release

    Dimitris Koutsikouris
    Sample στο «Ρίμα για Χρήμα» 1999 από Παιδί Θαύμα (Taki Tsan). ίσως ο σπουδαιότερος solo rap Ελληνικός δίσκος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή