Δευτέρα, 24 Μαΐου 2021

JORDSØ, HANS HJELM progressive από τον σκανδιναυικό βορρά

JORDSØ: Pastoralia [Karisma Records, 2021]
Η progressive rock σκηνή της Νορβηγίας είναι από τις σημαντικότερες, αυτή τη στιγμή, στην Ευρώπη. Δεκάδες σχήματα αναπτύσσονται εκεί (για κάποια έχουμε γράψει και στο blog, όπως για τα Meer, Needlepoint, Wobbler, Airbag, Arabs in Aspic κ.λπ.), τα οποία κυκλοφορούν από απλώς ενδιαφέροντες έως και καταπληκτικούς δίσκους. Ένα τέτοιο συγκρότημα θα μας απασχολήσει τώρα, λέγεται Jordsø, ηχογραφεί από το 2015 LP, CD και κασέτες, και μέλη του είναι οι Håkon Oftung και Kristian Frøland. Υπήρχαν και παλαιότερα progressive σχήματα των δύο, αλλά τώρα, στην εποχή μας, είναι ακόμη πιο σύνηθες, λόγω των ευκολιών που παρέχει το στούντιο, μα και η σκηνή.
Έτσι λοιπόν έχουμε τώρα και ακούμε ένα άλμπουμ των Jordsø, το τελευταίο τους, που αποκαλείται “Pastoralia” και από το οποίο... δεν απουσιάζει κάτι. Εννοούμε πως άνετα, πολύ άνετα, θα υπέθετες πως οι Jordsø είναι τετραμελείς ή και πενταμελείς ακόμη.
Τα πλήκτρα βεβαίως κυριαρχούν, αλλά υπάρχουν και κιθάρες φυσικά, φλάουτο επίσης, όπως και μπάσο-ντραμς εννοείται – και όλα σε εξαιρετικούς συνδυασμούς, που φέρνουν στη μνήμη μεγάλες στιγμές του prog rock και του prog folk από τα χρόνια του ’70. Τους Genesis και τους Fruupp π.χ., τους Ιταλούς Celeste ή και ακόμη και τους νεότερους Έλληνες Ciccada.
Οι μελωδικές περιπτύξεις είναι το μεγάλο ατού των Νορβηγών (που τραγουδούν στην γλώσσα τους, όποτε το πράττουν), κάτι το οποίον διαπιστώνεις στα μεγαλύτερα στο χρόνο κομμάτια τους, όπως είναι το 8λεπτο “Skumring I karesuando” και το 11λεπτο “Jord III”.
Όμως κάθε στιγμή σ’ αυτό το άλμπουμ έχει νόημα και αξία, ακόμη και τα τρία 2λεπτα κομμάτια που καταγράφονται στο “Pastoralia”, δείγματα και αυτά της άνεσης και της ικανότητας των Νορβηγών να συνδυάζουν rock και folk στοιχεία με τέχνη και με έμπνευση.
Επαφή: www.karismarecords.no
HANS HJELM: Factory Reset [Kungens Ljud & Bild, 2021]
Ο (Σουηδός) Hans Hjelm είναι ο κιθαρίστας των progster Automatism, για το εξαίρετο άλμπουμ των οποίων ονόματι “Immersion” είχαμε γράψει τον προηγούμενο Οκτώβριο. Ο Hjelm δεν παίζει μόνον με τους Automatism, μα και με τους Kungens Män, μια neo-psychedelic / space μπάντα από την Στοκχόλμη, με πολύ καλή παρουσία την τελευταία δεκαετία.
Τώρα (2021) ο Hjelm αποφασίζει να εκτεθεί και σαν μονάδα, ηχογραφώντας το “Factory Reset”, ένα πρώτο προσωπικό άλμπουμ του με synth-progressive και electro αναφορές. Είναι κάπως διαφορετικό, θέλουμε να πούμε, το “Factory Reset”, σε σχέση με τον ήχο των Automatism και Kungens Män, αλλά αυτό δεν το κάνει λιγότερο ενδιαφέρον. Πόσω μάλλον όταν το άλμπουμ, που είναι ορχηστρικό, έχει παροιμιώδη ενότητα, μέσα από την οποίαν οι συνθέσεις του Hjelm (πέντε δικές του και μία διασκευή στο “Nothing to fear” των Depeche Mode) φέγγουν ακόμη περισσότερο.
Πλήκτρα λοιπόν, πολλά πλήκτρα, μα και κιθάρες, συν μπάσο-ντραμς, είναι τα όργανα που δίνουν στο “Factory reset” μιαν άγρια ομορφιά (ντραμς παίζει ένας έξτρα μουσικός, ο Jesper Skarin, που εμφανιζόταν και στο “Immersion” των Automatism).
Είναι η ενότητα και η εξέλιξή του, εννοούμε, που κάνουν το άλμπουμ ξεχωριστό, και συνάμα πανεύκολο στο αυτί, άρα και ικανό να διεμβολίσει πολλά και ποικίλα γούστα – και με σέβεντις προσανατολισμό, και με έιτις, και σημερινά εννοείται.
Συνθέσεις λοιπόν μέσης διάρκειας πέντε έως έξι λεπτών, με έξοχες αναπτύξεις, πάντα με τα σύνθια-πλήκτρα μπροστά και με πολύ ταλέντο και καλή δουλειά, πίσω απ’ αυτές.
Το άλμπουμ κυκλοφορεί στις 28 Μαΐου, τόσο σε CD, όσο και σε βινύλιο (300 κόπιες).
Επαφή: www.hanshjelm.bandcamp.com/album/factory-reset

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου