Η Γερμανίδα Ingrid Laubrock, μία από
τις σημαντικότερες σαξοφωνίστριες (τενόρο και σοπράνο) της πιο νέας γενιάς, με πολλές
και καλές συνεργασίες (Sylvie Courvoisier, Mary
Halvorson, Sara
Serpa, Tom Rainey, Στέφανος Χυτήρης κ.ά.), συνευρίσκεται στο στούντιο, για τις ανάγκες τού “Blood
Moon” [Intakt, 2020], με την καναδή πιανίστρια Kris
Davis, επίσης γνωστή μουσικό της σύγχρονης σκηνής και συνεργάτιδα,
μεταξύ άλλων, των Ken Vandermark, Noah
Preminger, Craig
Taborn, Devin Gray, Michael Formanek, Eric
Revis και Tineke
Postma. Δύο μουσικοί λοιπόν, με μεγάλη εμπειρία στον
αυτοσχεδιασμό και την προχωρημένη jazz, ολοκληρώνουν
ένα άλμπουμ, ερμηνεύοντας αυστηρώς δικό τους υλικό
(ηχογραφημένο τον Ιούνιο του 2019, στο Mt
Vernon, της Νέας Υόρκης). Ένα άλμπουμ, που περιλαμβάνει εννέα tracks, περίπου μοιρασμένα ανάμεσα στις δύο συνθέτριες.
Laubrock και Davis συνεργάζονται, και στην δισκογραφία, περισσότερο
από μια δεκαετία τώρα, και αυτό σημαίνει πολλά για τους τρόπους επικοινωνίας,
που έχουν αναπτύξει, και βεβαίως για το πώς αντιμετωπίζουν την συνθετική και
αυτοσχεδιαστική διαδικασία. Βασικά, συζητάμε για δύο πολύ «διαβασμένες»
μουσικούς, που βρίσκουν πάντα τον τρόπο να εκπλήξουν τον ακροατή, δημιουργώντας
κάθε φορά και νέα περιβάλλοντα, νέες πλατφόρμες, πάνω στις οποίες αναπτύσσουν
τους αισθητικούς προβληματισμούς τους.
Για
παράδειγμα στο track με τον ίδιο
τίτλο, το “Blood moon”,
που διαρκεί περί τα έξι λεπτά, η Monk-ική παραλλαγή
της μελωδίας στο πιάνο, από την Davis, συνδυάζεται με
την μικροτονική (με τέταρτα τόνου) μελωδική επεξεργασία στο σαξόφωνο, από την Laubrock, δίνοντας στο κομμάτι μια παράξενη
αύρα.
Σε
άλλα tracks, όπως στο “Whistling”
για παράδειγμα, εξερευνώνται, άλλες, παράδοξες ρυθμικές υποδιαιρέσεις από το
σαξόφωνο, που είναι όμως «διακεκομμένες» και που δεν χαρακτηρίζουν συνολικά τη
σύνθεση. Τούτο σημαίνει πως η πιανίστρια μπορεί να δράσει ανεξάρτητα,
δημιουργώντας τα δικά της ρυθμικά υπόβαθρα.
Μέσα
από τέτοιες διερευνητικές προσεγγίσεις είναι ολοφάνερο πως το ντούο των Laubrock και Davis
είναι
εδώ για να προτείνει μία μουσική και απρόσμενη, και αυθόρμητη, που να μην
απευθύνεται μόνο στον «ψαγμένο» μουσικόφιλο, έχοντας εξ αρχής το προσόν να
«μιλάει» ευρύτερα.
Επαφή: www.intaktrec.ch/
[πρώτη δημοσίευση στο περιοδικό Yellow Box, τεύχος #07,
Απρίλιος-Μάιος 2021]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου