Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου 2022

Όταν κάποιοι συζητάνε για σένα, γι’ αυτά που γράφεις, χωρίς εσένα. (Με αφορμή μια συζήτηση στο rembetiko.gr, για το κείμενό μας «Είναι «Η κλωστηρού» το ωραιότερο ρεμπέτικο του Μάρκου Βαμβακάρη;»).

Με αφορμή τα 50 χρόνια, χθες, από τον θάνατο του Μάρκου Βαμβακάρη (8 Φεβρουαρίου 1972) έψαξα να βρω, για να το ανεβάσω στο facebook, ένα σχετικό κείμενο που είχα γράψει παλαιότερα, και που είχε τίτλο «Είναι “Η κλωστηρού” το ωραιότερο ρεμπέτικο του Μάρκου Βαμβακάρη;». Το κείμενο αυτό είχε δημοσιευθεί για πρώτη φορά στο LiFO.gr στις 7 Ιουλ. 2015, για να αναδημοσιευθεί στις 25 Αυγ. 2019. Πρόκειται γι’ αυτό: https://www.lifo.gr/culture/music/einai-i-klostiroy-oraiotero-rempetiko-toy-markoy-bambakari-0.
Ψάχνοντας, λοιπόν, στο δίκτυο «έπεσα» σε μια συζήτηση, στο φόρουμ rembetiko.gr, στην οποία (συζήτηση) γινόταν λόγος για μένα και για το κείμενό μου (η συζήτηση διεξαγόταν στο τέλος Αυγούστου του ’19, προφανώς λίγο μετά την αναδημοσίευση του κειμένου).
Ας μεταφέρω εδώ όλη την συζήτηση και θα την σχολιάσω στο τέλος...
 

Νίκος Πολίτης
(συντονιστής)
>>Είναι «Η κλωστηρού» το ωραιότερο ρεμπέτικο του Μάρκου Βαμβακάρη;<<
Πάρα πολύ ωραίο, ναι, εγώ θα απέφευγα πάντως βαρύγδουπες εκφράσεις του τύπου «το ωραιότερο». Δεν μου ξέφυγε όμως αυτό που λέει ο συντάκτης, ότι το κομμάτι «είναι νιχαβέντ, που συμπίπτει με έναν ειδικό τύπο πλαγίου του τετάρτου», γνωρίζοντας μάλιστα ότι το νιχαβέντ είναι μινοροειδές. Ας μη σχολιάσω παραπάνω, π.χ. για οξυμένες τέταρτες κτλ.
 
Νίκος Σαρηγιάννης (liga_rosa)
Ε καλά τώρα, τι να περιμένει κανείς από τα λαϊφστάιλ περιοδικά…
 
Νίκος Πολίτης
Α, λαϊφστάηλ είναι; Δεν το ήξερα…
 
pepe (συντονιστής)
Υπερβάλλετε, Νίκο & Νίκο. Ένα λάθος (ή και περισσότερα), πόσο μάλλον ένα σημείο διαφωνίας (ή και περισσότερα) μπορούν να βρεθούν σε πολλά κείμενα. Και φυσικά υπολογίζονται, τίποτε δε χαρίζεται σε όποιον μιλάει δημόσια. Αλλά, εν προκειμένω, δε βρίσκω να δικαιολογείται τέτοια αντιμετώπιση:
– Ε καλά τώρα, τί να περιμένει κανείς από τα λαιφστάιλ περιοδικά…
– Α, λαϊφστάηλ είναι; Δεν το ήξερα…

Κατά τη γνώμη μου το άρθρο υπερβαίνει κατά πολύ ό,τι θα περιμέναμε από λαϊφστάιλ περιοδικά. Εγώ τουλάχιστον, από λαϊφστάιλ περιοδικό, δεν περιμένω τέτοια τεκμηρίωση:
α. Κουτί 5 βινυλίων «Μάρκος Βαμβακάρης - Αυθεντικές Εκτελέσεις», που είχε κυκλοφορήσει το 1987 από την EMI / His Master’s Voice
β. “Rembetika / Baglamas, Bouzoukis and Bravado/ Greek Music from the Underground” (2006, έκδοση τεσσάρων CD) και “Markos Vamvakaris/ Master of Rembetika/ Complete Recordings 1932-1937 plus Selected Recordings 1938” (2010, έκδοση τεσσάρων CD).
γ. Το τραγούδι κυκλοφορεί στη δεύτερη πλευρά ενός δίσκου 78 στροφών σε ετικέτα Columbia (D.G. 2062), με main side το ζεϊμπέκικο «Τα μαγεμένα μάτια σου», ενώ ξανατυπώνεται λίγο αργότερα στην πρώτη πλευρά ενός άλλου δίσκου τής Columbia (D.G. 2115) με flip-side το «Στα σίδερα με βάλανε».
δ. Ο ίδιος ο Μάρκος στα τέλη του ’60 στην «Αυτοβιογραφία» του [Ανεξάρτητη Έκδοση, 1973] με εισαγωγή και παρουσίαση της Αγγέλας Κάιλ
ε. Η Γκαίηλ Χολστ στο γνωστό βιβλίο της «Δρόμος για το Ρεμπέτικο» [Denise Harvey, 1977]
στ. Ο Μάνος Ελευθερίου στο δική του μελέτη «Μαύρα Μάτια / Ο Μάρκος Βαμβακάρης και η συριανή κοινωνία στα χρόνια 1905-1920» [Μεταίχμιο, 2013]
ζ. Ο Νέαρχος Γεωργιάδης στην προσέγγισή του «Ο Μάρκος όπως τον γνώρισα / Ο Βαμβακάρης από το Α ως το Ω» [Σύγχρονη Εποχή, 2007]
Μπορεί σ’ εσάς τους δύο, ή και σε άλλους φορουμίτες, κάτι τέτοιο να μην κάνει ιδιαίτερη εντύπωση: εντάξει, Αυτοβιογραφία Μάρκου, Γκέιλ Χολστ, Γεωργιάδης, από πιο πρόσφατα δισκάκια Χάουαρντ… τα στοιχειώδη, αλλά επισημαίνω ότι το άρθρο δεν εμφανίστηκε σ’ ένα ρεμπέτικο φόρουμ ή ξερω ’γω συνέδριο, αλλά στη LiFO.
Ο τύπος ξέρει για τι πράγμα μιλάει, το έχει ψάξει. Μπορεί να μην ξέρει «τα πάντα», αλλά απέχει πολύ από το «άκουσα χτες ένα κομμάτι του 1934 και τα σπάει», που θα ήταν μάλλον πιο αναμενόμενο, από όποιον διαβάσει πρώτα τα σχόλια και μετά το άρθρο.
Προσωπικά δεν έχω ζήσει κάποιον τόσο θυελλώδη έρωτα με το συγκεκριμένο κομμάτι. Μέχρι στιγμής, μάλλον, το βαριόμουν. Κάποιος όμως με λίγο διαφορετικά γούστα έρχεται να μου επισημάνει «είδες τι τρελό κάνει στο τάδε και τάδε δευτερόλεπτο;».
Και έχει δίκιο, η ηχογράφηση έχει σπουδαίες λεπτομέρειες, που δεν είχα προσέξει ενώ θα μπορούσα. Αυτός, που τις πρόσεξε επειδή του αρέσει όλο μαζί το κομμάτι, τις προσφέρει και σ’ εμένα που τις εκτιμώ εξίσου, όσο κι αν εξακολουθώ να μην τρελαίνομαι με το κομμάτι.
Βέβαια, εδώ που τα λέμε, νομίζω ότι στο 2:08 που, κατά τον συντάκτη, η καθοριστική παρουσία του Σκαρβέλη στην κιθάρα γίνεται πιο αισθητή και υψώνει το τραγούδι στα ουράνια, στην πραγματικότητα το μπουζούκι είναι που ανεβάζει γκάζια.
Όσο για την αμέσως ακόλουθη φράση, προς το τέλος, μετά το 2:44 και έως το 3:20 –σ’ αυτά τα απίστευτα 36 δευτερόλεπτα– τα δύο όργανα (μπουζούκι και κιθάρα) συνυπάρχουν δις…δεν καταλαβαίνω τι εννοεί «συνυπάρχουν δις» (μήπως ότι παίζουν οργανικά και τα δύο θέματα του κομματιού;)…
Κάτι άλλο:
>>εγώ θα απέφευγα πάντως βαρύγδουπες εκφράσεις του τύπου “το ωραιότερο”<<
Φυσικά, Νίκο. Το αυτονόητο λες. Λάβε όμως υπόψη σου ότι η βαρύγδουπη έκφραση υπάρχει μόνο στον τίτλο, που σημαίνει δύο πράγματα:
α) Γενικά στους τίτλους άρθρων ισχύουν κάποιες συμβάσεις, στις οποίες περιλαμβάνεται και το να είναι πιασάρικοι. Όσο δίκαιη κι αν είναι η ένστασή σου, η συνήθεια αυτή έχει περάσει ακόμη και στους τίτλους αμιγώς επιστημονικών άρθρων, πόσο μάλλον εδώ.
β) Υπάρχει πιθανότητα ο τίτλος να μην είναι του συντάκτη αλλά του υπεύθυνου ύλης (επίσης καθιερωμένη σύμβαση στον Τύπο).
Να πούμε ότι το όνομα του συντάκτη, Φώντας Τρούσας, χάθηκε από την αναδημοσίευση.
 
Νίκος Σαρηγιάννης (liga_rosa)
Να σου πω κι εγώ είχα την περιέργεια να δω τον συντάκτη (που κακώς έλειπε από την αναδημοσίευση), αλλά ούτε κλικ δεν με ενδιέφερε να κάνω στο άρθρο. Από το δισκορυχείο δεν είναι αυτός;
Όντως έχει καλή τεκμηρίωση στο άρθρο, αλλά δεν αποφεύγει αυτές τις δημοσιογραφίστικες κατατάξεις και τις μουσικολογικές αναλύσεις που προφανώς δεν κατέχει.
Ξέρω, ακούγομαι πολύ ξινός. Ίσως να μην είμαι τόσο ξινός στην πραγματικότητα, απλά να έχω αλλεργία στα περιοδικά / σελίδες τέτοιου τύπου.
 
babisicetelli
«Πώς ήθελα να σ’ έβρισκα (σε) μέρος που να ’χει ζούλα»
Θα γελάσετε, αλλά εγώ επειδή δεν καταλάβαινα τι έλεγε τόσα χρόνια, άκουγα και τραγούδαγα, όταν μου ζητούσαν να το πω... «με ροζ γουνάκι, ζούλα».
Από τον Τρούσα έμαθα μπόλικα στα 15 μου, από το «Jazz & Τζαζ».
 
Νίκος Σαρηγιάννης (liga_rosa)
Μα φυσικά, αν ήτανε λευκό θα ήτανε αρεοπαγίτης…
Σοβαρά τώρα, κι εγώ έχω διαβάσει πολύ ενδιαφέροντα άρθρα στο Δισκορυχείο.
 
Ανεστακος (anestakos)
Δικαιολογείται όμως το άρθρο, από τον έξυπνο τίτλο, που είναι ερώτηση. Ρωτάει και παραθέτει τα επιχειρήματά του. Τα πιο πολλά που λέει για να ενισχύσει την θέση του, είναι υποκειμενικά. Δε βρίσκω, όμως, πολλές από τις πληροφορίες που δίνει ως χρήσιμες για την απόδειξη του ερωτήματος.
Επίσης ρε παιδιά, νιώθει κάποιος ότι υμνεί τη βιομηχανική εργάτρια ο Μάρκος;
«Πότε μες τα κίτρινα ντυμένη σε κοιτάζω / Το λυγερό σου το κορμί κάθομαι και θαυμάζω / Που μέρα νύχτα δε βγαίνεις απ’ το νου μου / Αχ, μαυρομάτα μου, τσαχπίνα κλωστηρού μου. Κόκκινα σαν βάλεις αδελφούλα / Πως ήθελα να σ’ έβρισκα μέρος που να ‘χει ζούλα / Μπλε όταν φορέσεις πως μ’ αρέσεις / Και τη καρδιά μου, κλωστηρού μου, έχεις δέσει. Πότε μες τα κίτρινα ντυμένη σε κοιτάζω / Το λυγερό σου το κορμί κάθομαι και θαυμάζω / Που μέρα νύχτα δε βγαίνεις απ’ το νου μου / Αχ, μαυρομάτα μου, τσαχπίνα κλωστηρού μου».
Ξινός-ξεξινός, όπως ο φίλος ο Νίκος, συνήθως τέτοια άρθρα δεν μπαίνω στον κόπο να τα ανοίξω, παρά μόνο επειδή τα ανεβάζουν εδώ. Έχω την αίσθηση ότι τα ανεβάζουν λόγω που ο κόσμος έχει ρομάντζο με τους ρεμπέτες. Βέβαια καλό κάνουν!
 
Pepe (συντονιστής)
>>από τον Τρούσα έμαθα μπόλικα στα 15 μου, από το “ΤΖΑΖ & JAZZ”<<
Ε λοιπόν εγώ δεν τον ήξερα, αλλά το ότι έχει θητεύσει και σε άλλες μουσικές, πιο προς την κατεύθυνση της δυτικής «δημοφιλούς» λεγόμενης μουσικής, το υπέθεσα από το στιλ γραφής του: αυτά τα απίστευτα 36 δευτερόλεπτα
Αυτό, μόλις το διάβασα, είπα μέσα μου «ο τύπος είναι ροκάς». Ντάξει, μπορεί να μην είναι ροκάς, να είναι τζαζίστας (ή μπορεί ΚΑΙ ροκάς), πάντως ένας αμιγής λαϊκός ή ρεμπέτης ή παραδοσιακός κάπως αλλιώς θα το έλεγε.
 
Νίκος Πολίτης (nikos_politis)
Ο «φίλος» σας πάντως για τζαζ και ροκ κάνει, απ’ ό,τι φαντάζομαι, για πλάγιο του τετάρτου όμως ή για αλλοιώσεις βάσεων / κορυφών τετραχόρδων, όχι. Και επειδή δεν φοβάμαι μπας και κατηγορηθώ για κακός (αφού ήδη είμαι), κάτι μου λέει ότι ο τρόπος γραφής του θέλει να περάσει μήνυμα του τύπου: «Βλέπετε; Όλα τα ξέρω!» και όχι του τύπου «Βρε μήπως η Κλωστηρού είναι το καλύτερο του Μάρκου;».
 
pepe (συντονιστής)
Εντάξει. Συνελήφθη να κάνει λάθη μιλώντας για δρόμους. Συμφωνήσαμε όλοι ότι αυτό το λάθος το χρεώνεται, χωρίς ελαφρύνσεις. Έκανε επίσης αυτό το φάουλ με τον υπερθετικό, για το οποίο προσωπικά θα ήμουν πολύ λιγότερο αυστηρός, όπως εξήγησα. Από κει και πέρα:
α) Μιλάει για ρεμπέτικα. Ο καθένας έχει δικαίωμα να μιλήσει για ρεμπέτικα, δεν πρόκειται για ειδικό προνόμιο για το οποίο πρέπει να περάσεις εξετάσεις.
β) Αν έπρεπε να περάσεις εξετάσεις και αυτό το άρθρο ήταν το γραπτό του, είναι ένα κείμενο άνω του αξιοπρεπούς, παρ’ ότι έχει κάποια λάθη. Απλώς, αν δεν είχε τα λάθη θα ήταν ακόμη καλύτερο!
γ) Είτε μιλάς για ρεμπέτικα είτε για οτιδήποτε άλλο είναι αυτονόητο ότι κρίνεσαι. Και μπορεί να τύχει να πέσεις σε κριτή που από μόνος του αυτοχαρακτηρίζεται «κακός» ή «ξινός». Και οι κακοί και οι ξινοί έχουν κάθε δικαίωμα να κρίνουν, όχι μόνο οι τέλειοι ή ο Πάπας. (Αλλά και η κρίση τους κρίνεται, αντίθετα από του Πάπα).
Αυτό που δεν επιτρέπεται είναι η μεροληψία. Κανείς δεν μπορεί να λάβει υπόψη του μόνο το Α λάθος και όχι το Β πλεονέκτημα του κειμένου.
δ) Στο ότι εγώ, συνολικά, το κρίνω θετικά δεν έχει παίξει κανένα ρόλο (ούτε υπέρ ούτε κατά) το πόσο καλά γράφει για άλλες μουσικές. Ιδίως που δεν έχω ιδέα για τον άνθρωπο και για τα άλλα γραφτά του.

 

Κατ’ αρχάς να πω ότι η κουβέντα στο rembetiko.gr με τιμά.
Θέλω τα κείμενα που γράφω να απασχολούν τον κόσμο, κάποιο κόσμο, και μου αρέσει που κάποιοι τα κρίνουν αυστηρά ή και άδικα ακόμη.
Δεν με ενοχλεί, δε, ούτε η άδικη κριτική (την προτιμώ από την σκόπιμη αποσιώπηση), το μόνο που με ενοχλεί είναι να θέλει κάποιος να με διαβάλλει σε μια συζήτηση – και στην εν λόγω συζήτηση, στο rembetiko.gr, δεν υπάρχει τέτοιο θέμα.
 
Να πω κάτι πολύ βασικό (για μένα). Δεν θεωρώ τον εαυτό μου ειδικό σε κάτι και φαν με την στενή έννοια. Απεχθάνομαι μάλλον τον τρόπο των «ειδικών» και των φανατικών, που ασχολούνται μ’ ένα μόνο θέμα σε όλη τους τη ζωή, και εκφράζουν απόψεις μόνο γι’ αυτό. Αν και δεν γίνεται να μην παραδεχθώ πως και οι μονομανίες είναι χρήσιμες, και πως πολλά έχουμε μάθει από τους μονομανείς. Ο μονομανής, βασικά, κάνει κακό στον εαυτό του, δεν κάνει στους άλλους. Αρκεί να είναι ταπεινός βέβαια, και να καταλαβαίνει από διάλογο.
 
Έχω αποδείξει, με χιλιάδες κείμενα, πως γράφω με την ίδια παρρησία για όλα τα μουσικά στυλ της ποπ και του ροκ και για όλο το σώμα του ελληνικού τραγουδιού και της μουσικής. Δεν κωλώνω δηλαδή να γράψω και για τον Μάρκο Βαμβακάρη και για τον Γιάννη Χρήστου και για τον Μίκη Θεοδωράκη και για την Eurovision. Και φυσικά γράφω για πολλά και διαφορετικά θέματα. Για κινηματογράφο, για θέατρο, για βιβλία, για περιοδικά, για το ποδόσφαιρο, για εικαστικά, σχολιάζω πολιτικοκοινωνικά ζητήματα κ.λπ.
Εντάξει δεν γράφω για κυνήγι, ορειβασία, μαγειρική, ζαχαροπλαστική, καταδύσεις, ταξίδια κι ένα σωρό κι ακόμη (δεν υποτιμώ τίποτα από αυτά). Ξέρουν οι άνθρωποι που με διαβάζουν, κάποιες δεκαετίες τώρα, ποια είναι τα «κεφάλαια» που με ενδιαφέρουν... θέλω, όμως, να πω και τούτο.
 
Κάθε φορά που γράφω θέλω να γράφω σαν «ειδικός». Δεν θέλω, φυσικά, να με αποκαλούν «ρεμπετολόγο», ούτε κάτι ανάλογο και τους μόνους τίτλους που αποδέχομαι 100%, για μένα, είναι... δημοσιογράφος (κι ας είναι, όχι άδικα, κατασυκοφαντημένη η λέξη) ή γραφιάς.
Ούτε κριτικός, ούτε ερευνητής, ούτε τίποτα απ’ αυτά. Φυσικά και ερευνώ, αλλά δεν μου αρέσει ο τίτλος του ερευνητή (μου θυμίζει ιδιωτικό ντετέκτιβ – έτσι έχω συνδέσει τη λέξη από παλιά). Όπως δεν μου αρέσει, και βασικά τον σιχαίνομαι, ο τίτλος «συλλέκτης». Έχω διάφορα πράγματα, που χρειάζονται για την δουλειά, και αν δεν έκανα αυτή τη δουλειά θα είχα το 1/10 απ’ όσα έχω. Δεν μ’ ενδιαφέρει να συλλέγω απολύτως τίποτα, από την εποχή που ήμουνα παιδί και μάζευα γραμματόσημα (όπως σχεδόν όλα τα παιδιά της ηλικίας μας).
 
Λοιπόν «ρεμπετολόγος» δεν είμαι, αλλά όταν θα γράψω για ένα ρεμπέτικο θέμα (και έχω γράψει για διάφορα) θα το ψάξω όσο μπορώ καλύτερα, όπως «το ψάχνω» με κάθε τι που γράφω.
 
Εδώ λοιπόν «κατηγορούμαι» από τον φαν Νίκο Πολίτη (που τυγχάνει και συντονιστής του φόρουμ) πως δεν δίνω τις σωστές πληροφορίες, για τον ήχο του τραγουδιού, σημειώνοντας (ο Πολίτης):
«Δεν μου ξέφυγε όμως αυτό που λέει ο συντάκτης, ότι το κομμάτι είναι νιχαβέντ, που συμπίπτει με έναν ειδικό τύπο πλαγίου του τετάρτου, γνωρίζοντας μάλιστα ότι το νιχαβέντ είναι μινοροειδές. Ας μη σχολιάσω παραπάνω, π.χ. για οξυμένες τέταρτες κτλ.», και λίγο πιο κάτω:
«Ο “φίλος” σας πάντως για τζαζ και ροκ κάνει, απ’ ό,τι φαντάζομαι, για πλάγιο του τετάρτου όμως ή για αλλοιώσεις βάσεων / κορυφών τετραχόρδων, όχι».
 
Κατ’ αρχάς να πω πως εγώ δεν είμαι μουσικολόγος, ούτε μουσικός, αν κι έχω κάνει μερικά τέρμινα σε Ωδείο και ξέρω που πέφτει το... «ντο» στο πεντάγραμμο, όπως και άλλα διάφορα.
Από ’κει και πέρα, όμως, δεν θα κωλώσω να δώσω μία μουσικολογική πληροφορία, καρατσεκαρισμένη, επειδή, από διάφορους αναγνώστες, ζητούνται ακριβώς τέτοιες πληροφορίες. Αυτό το διαπιστώνω συνέχεια, π.χ., σε σχόλια στο YouTube, κάτω από αναρτήσεις μουσικών, μπουζουξήδων για παράδειγμα, όταν κάποιοι ρωτάνε να μάθουν περί κλιμάκων, δρόμων κ.λπ. – που δεν είναι καθόλου λεπτομέρειες, φυσικά, για τους μουσικούς. Όταν λοιπόν εγώ έγραψα πως:
«Η κλωστηρού» ήταν χασάπικο σε δρόμο νιαβέντ (ή νιχαβέντ), που συμπίπτει μ’ έναν ειδικό τύπο τού βυζαντινό ήχου “πλάγιος του τετάρτου”, ή με την μινόρε δυτική κλίμακα, που έχει όμως οξυμένη την τέταρτη βαθμίδα», ήξερα και καταλάβαινα τι έγραφα.
 
Κατ’ αρχάς ότι το νιαβέντ είναι μινόρε κλίμακα το γράφω ξεκάθαρα, αλλά το λέει επίσης ξεκάθαρα και ο ίδιος ο Μάρκος φυσικά, στο παράθεμα από την αυτοβιογραφία του, που αναφέρω και στο βασικό κείμενο. Λέει ο Μάρκος:
«Τα περισσότερα χασάπικά μου ήταν νιαβέντι. Είναι ο δρόμος που εταίριαζε με το λαιμό μου, και το ’βγαζα δηλαδή εγώ όταν ετραγούδαγα. Οι άλλοι, μπορεί τώρα αυτό το κομμάτι να το ’δινα εδώ και να το ’λεγε από άλλο δρόμο. Αντί από νιαβέντι να το ’λεγε από ρε μινόρε, να το ’λεγε από φα μινόρε, από ντο μινόρε. Η φωνή η δικιά μου είναι από ρε να τραγουδήσω. Όταν πρωτοβγήκα όλα μου τα κομμάτια τα τραγούδαγα από ρε μινόρε τα χασάπικα, ρε ματζόρε τα ζεμπέκικα».
 
Τι άλλο συμπληρώνω εγώ, σε σχέση με τον δρόμο νιαβέντ; Πως συμπίπτει «μ’ έναν ειδικό τύπο τού βυζαντινό ήχου “πλάγιος του τετάρτου”». 
Αυτό το γράφω για να δείξω πως ο Μάρκος τους δρόμους τους είχε ξεσηκώσει και από την ορθόδοξη υμνωδία, κι ας ήταν καθολικός (αυτό είναι πολύ σημαντικό για το κείμενο, και όποιος το κατάλαβε... το κατάλαβε). Γιατί, όντως το νιαβέντ είναι ο ήχος πλάγιος του δ’ του σκληρού διατόνου με ύφεση στο ΒΟΥ (σι) και στο ΖΩ (φα), όπως μαθαίνω από το βιβλίο των Χρίστου Τσιαμούλη-Παύλου Ερευνίδη «Ρωμηοί συνθέτες της Πόλης (17ος -20ος αι.)» [Δόμος, 1998].
 
Στο κείμενο στο LiFO.gr δεν αναφέρθηκα στις βυζαντινές «λεπτομέρειες», που θα ήταν too much, γράφοντας απλώς πως επρόκειτο για έναν «ειδικό τύπο τού βυζαντινού ήχου “πλάγιος του τετάρτου”», συμπληρώνοντας πως ουσιαστικά έχουμε να κάνουμε με την «μινόρε δυτική κλίμακα, που έχει όμως οξυμένη την τέταρτη βαθμίδα», δηλαδή ότι ο λα-νιαβέντ είναι το λα-μινόρε, που έχει όμως στην τέταρτη βαθμίδα ρε-δίεση (ρε#).
 
Ξέρω ότι με αυτά τα θέματα κατατρώγονται πολύ κυρίως ερασιτέχνες μουσικολόγοι, επειδή δεν μπορείς να αντιστοιχίσεις επακριβώς ένα δρόμο, με μια δυτική κλίμακα. Αλλά εδώ, στο βασικό κείμενό μας, το επίδικο είναι άλλο. Αν «Η κλωστηρού» είναι όντως νιαβέντ, που είναι προφανώς και λέγεται καθαρά, και αν το νιαβέντ είναι μινόρε κλίμακα, με τα χαρακτηριστικά που είπαμε (κάτι που, επίσης, λέγεται). 
 
Δεν πιστεύω, θέλω να πω, πως έδωσα κάτι λάθος (σε επίπεδο πληροφορίας) και πως η επίπληξη που «τρώω» από τον συντονιστή του φόρουμ, είναι μάλλον άδικη. Έτσι νομίζω.
 
Κάποιοι ενοχλούνται, όταν μπαίνεις στα χωράφια τους, πόσο μάλλον όταν γράφεις, για τα θέματά τους, σε «λαϊφστάιλ περιοδικά», όπως αποκαλούν άστοχα και άδικα το LiFO.gr. 
Καλό είναι, όμως, αυτοί, όσοι είναι, να διαβάζουν με καθαρό μυαλό, δίχως κόμπλεξ και να μην βιάζονται να απαξιώσουν κάτι, αν δεν το ελέγξουν, και αν δεν το δουν διεξοδικά και συνολικά.
 
Ευχαριστώ λοιπόν, σε κάθε περίπτωση, τους ανθρώπους που έγραψαν καλά λόγια για το κείμενο (και για μένα), αλλά και όσους είχαν τις αντιρρήσεις τους (σε σχέση με τα μουσικολογικά).

7 σχόλια:

  1. Σχόλια από το fb...

    Nektarios Papadimitriou
    9 στους 10 Ελληνες που ακουνε ρεμπετικα βαφτιζονται και ρεμπετολογοι. αν και η καταληξη -ογοι , μου θυμηζει μαλον μπουρδολογοι. Αμαν πια μ αυτους . Αυτοι θαψανε με τις τριχες τους και το ρεμπετικο και το Σμυρνεικο. Και δεν μιλαω γι αυτους που γραφουν σ αυτο το φορουμ, μιλαω πολυ γενικοτερα. Οποτε κατ εμε γραφε και γι αυτα αφου μπορεις.

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Πιάστηκε απ΄ το ότι λες "μινόρε δυτική κλίμακα, που έχει όμως οξυμένη την τέταρτη βαθμίδα", ενώ είναι η "ελάσσων (μινόρε) αρμονική, με οξυμένη την τέταρτη βαθμίδα" (όπως βλέπω τώρα, γιατί δεν ξέρω από δρόμους)

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Είναι προφανές πως πρόκειται για το ίδιο πράγμα. Με τον πλάγιο του τετάρτου μάλλον είχε πρόβλημα.

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Μινόρε υπάρχει η φυσική, η αρμονική, η μελωδική. Το νιαβέντ όπως είδα τώρα, είναι η αρμονική μινόρε, με οξυμένη την 4η.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Δεν κόλλησε σε αυτό, αν προσέξεις τι γράφει στην αρχή.

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    π.χ. μι μινόρε φυσική E-F♯-G-A-B-C-D, αρμονική E-F♯-G-A-B-C-D♯, Νιαβεντ E-F♯-G-A#-B-C-D♯. Καλά, είναι κακοπροαίρετος γενικά, και φαίνεται ότι οι άλλοι τον ξέρουν και προσπαθούν να τον περιορίσουν.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Και τις δύο φορές, που γράφει για το θέμα, σε δύο διαφορετικά σχόλια, γράφει πάντως για τον πλάγιο του τετάρτου. Κάτι του "χτύπησε" εκεί άσχημα. Και ταυτίσεις ανάμεσα στις μινόρε και στο νιαβέντ δεν υπάρχουν, είναι στο περίπου.
    Όσον αφορά στο ότι μιλάμε για την αρμονική μινόρε είναι προφανές, αφού λέμε για όξυνση.

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Και η αρμονική δυτική είναι άλλωστε. Και ισχύει και η δίεση στην 4η νότα.

    Nikos Sarantakos
    Εγώ τους ξέρω σχεδόν όλους αυτούς που συζητάνε. Να καμαρώνεις. Πιο καλά τα λέει, νομίζω, ο Πεπε, που σχολιάζει και στο δικό μου.

    Χάρις Κουμαριώτη
    Εγω μουσικολογικα κ ηχητικα θα προσεθετα οτι στο "κουπλε" υπαρχει ενα ενδιαφερον grouping των ρυθμικων αξιων-συλλαβων σε συνδυασμο με το beat της κιθαρας.. το αρθρο σας ειναι τεκμηριωμενο κ οσα γραφετε "στεκουν" μουσικα..

    Giorgos Kyriazis
    Προσπαθώ να καταλάβω μια λεπτομέρεια, και νιώθω ότι κάτι μου διαφεύγει. Αν θα μπορούσες να με διαφωτίσεις, Φώντα, πολύ θα το εκτιμούσα, μια που δεν έχω και το βιβλίο «Ρωμηοί συνθέτες της Πόλης», στο οποίο παραπέμπεις. Δεν μπορώ να καταλάβω την ταύτιση (που την έχω δει και αλλού, αλλά χωρίς επεξήγηση) ανάμεσα σε έναν μινόρε δρόμο (το μινόρε αφορά στη μικρή τρίτη, και με αυτή τη λογική χρησιμοποιούν τον όρο οι λαϊκοί, απ' όσο ξέρω) και σε έναν βυζαντινό τρόπο που σχεδόν ταυτίζεται με το ματζόρε της δύσης -- γιατί τέτοιος είναι ο σκληρός διατονικός πλάγιος του δ΄. Ρωτάω χωρίς καμιά διάθεση αντιπαράθεσης, εννοείται. Να καταλάβω προσπαθώ.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Δύσκολη η ερώτηση για μένα, αλλά πιθανώς να σχετίζεται με την ύφεση στο ΒΟΥ (σι) και στο ΖΩ (φα).

    Giorgos Kyriazis
    Το είδα αυτό στο κείμενο, αλλά δεν μου έβγαζε νόημα. Θα προσπαθήσω να βρω το βιβλίο. Σε ευχαριστώ.

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Από ένα πρόχειρο ψάξιμο βρίσκω ότι πλάγιος δ = υπομιξολύδιος= ΤΗΤΤΤΗΤ (Τ=τόνος, Η=ημιτόνιο)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Giorgos Kyriazis
      Αυτό με μπερδεύει ακόμη περισσότερο, καθώς ο πίνακας τον ταυτίζει με τον Δώριο, κάτι που δεν μπορεί να είναι σωστό, και δεν μοιάζει να έχει καμία σχέση ούτε με το νιαβέντ ούτε με τον γνωστό πλάγιο του δ´.

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Αυτοί όλοι είναι ήχοι πλάγιοι του δ. Το νιαβέντ είναι το 7. Γιατί ο πλάγιος του δ' του σκληρού διατονικού με ύφεση στον Βου(σι) και στο Ζω(φα) ακούγεται μινόρε θα μπορούσε να μας το εξηγήσει κάποιος που ξέρει και βυζαντινή μουσική και ευρωπαϊκή. Διαισθητικά νομίζω πως η εξήγηση βρίσκεται στις υφέσεις.
      1)Rast,ήχος Πλ. του δ'
      2)Rehavi,ήχος Πλ. του δ' επιφωνών με στάση στο κάτω Δι(ρε)
      3)Sâz-Kâr,ήχος πλάγιος του δ' διφωνών,με συχνή φθορά Β' ήχου στο Δι(ρε)
      4)Mâhûr,ήχος πλάγιος του δ' επτάφωνος,με συχνή φθορά Γ' ήχου στο πάνω Νη(σολ)
      5)Gerdâniye,ήχος πλάγιος του δ' επτάφωνος,με ατελή ή τελική κατάληξη στον Πα(λα)
      6)Sûz-Nâk,ήχος πλάγιος του δ',με χρώμα στην τετραφωνία από όπου και αρχίζει
      7)Nihâvend,ήχος πλάγιος του δ' του σκληρού διατονικού με ύφεση στον Βου(σι) και στο Ζω(φα)
      8)Pencgâh,ήχος πλάγιος του δ' με χρόα κλιτού στην τετραφωνία.
      9)Kürdîlihicâzkâr,ήχος πλ.δ' επτάφωνος με ύφεση στο Πα(λα),Βου(σι) και στο Κε(μι)
      10)Hicâzkâr,ήχος πλάγιος του δ' επτάφωνος όλος Χρωματικός.....

      Giorgos Kyriazis
      Θα προσπαθήσω να το ψαξω αύριο. Με ιντριγκάρει όλο αυτό γιατι έχω δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής και νιώθω ότι κάτι δεν έχω καταλάβει εδώ.

      Γιώργος Γιαννόπουλος
      Δεν ξέρω ποιος είναι ο γνωστός πλάγιος του δ. Βλέπω ότι τον ταυτίζουν με τον υπομιξολύδιο. Με το νιαβέντ κανείς δεν είπε ότι ταυτίζεται, αφού έχει δυο αλλοιώσεις ο τελευταίος (πάλι απ' ότι είδα)

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Εμένα με ενδιαφέρουν βασικά τα μαθηματικά τους. Κάποτε είχα προσπαθήσει να αντιληφθώ την διαίρεση της κλίμακας...

      Γιώργος Γιαννόπουλος
      Dorian: π.χ.Re Mi Fa Sol La Si Do Re (T-H-T-T-T- H-T),
      Frygian : Mi Fa Sol La Si Do Re Mi (H-T-T-T-H-T-T)
      Lydian: Fa Sol La Si Do Re Mi Fa (T-T-T-H-T-T-H)
      Mixolydian: Sol La Si Do Re Mi Fa Sol (T-T-H-T-T-H-T)
      Οι αρχικοί εκκλησιαστικοί τρόποι ήταν 8.
      4 «αυθεντικοί» (ως άνω) και
      4 «πλάγιοι» , κατά 1 τετάρτη χαμηλότεροι αντίστοιχα :
      Hypodorian π.χ. La Si Do Re Mi Fa Sol La (T-H-T-T-H-T-T)
      Hypofrygian Si Do Re Mi Fa Sol La Si (H-T-T-H-T-T-T)
      Hypolydian Do Re Mi Fa Sol La Si Do (T-H-H-T-T-T-H)
      Hypomixolidian Re Mi Fa Sol La Si Do Re (T-H-T-T-T-H-T) https://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News...
      Μουσικοί «Tρόποι»
      Νιαβέντ Re Mi Fa Sol# La Sib Do# Re (Τ-Η-ΤΡ-Η-Η-ΤΡ-Η) , όπου ΤΡ=τριμητόνιο.

      Panagiotis Agapitou
      Ακριβως !! Στη δυτικη ορολογία ονομάζεται hungarian minor (απλα πολλες φορες νιαβεντ ονομάζεται και το διατονικο μινορε ή ακομα και το αρμονικο μινορε .. και έτσι γίνεται μπέρδεμα)
      Στο 'Εκει που σμιγει η δυση και η ανατολή' του Καλδάρα το κουπλέ ειναι Νιαβεντ και το ρεφρεν αρμονικο μινορε

      Γιώργος Γιαννόπουλος
      Και στο συγκεκριμένο παράδειγμα, και ο δώριος, και ο υπομιξολύδιος, και ο νιαβέντ, παίζονται σε ρε μινόρε. Σωστά?

      Διαγραφή
    2. Panagiotis Agapitou
      Οι δρόμοι δεν έχουν στατικη τονικοτητα όπως τα μακαμια .. ο πινακας που ποσταρες δειχνει απλα πως προκειπτει ευκολα ο ενας δρομος μεσα απο τον αλλο ... ξεκινωντας απο τον πρώτο .. τον C ματζόρε (ή C ιώνιο)
      Αν παιξεις στο πιανο μονο τα ασπρα ξεκινοντας απο το ντο εχει τον Ντο Ιονιο ... αν ξεκινησεις απο το Ρε και παιξεις μονο τα ασπρα φτιαχνεις τον Ρε Δωριο .. Αν ξεκινησεις απο το Μι και παιξεις μονο τα ασπρα φτιαχνεις τον Μι Φρύγιο (ή Ουσακ) απο το Φα φτιαχνεις τον Φα Λύδιο .. απο το Σολ τον Σολ Μυξολυδιο και απο το Λα τον Λα Αιολικο (το διατονικο μινορε) και απο το Σι τον Λοκριο

      Γιώργος Γιαννόπουλος
      Ναι, οκ. Ρωτάω π.χ. αν θέλω να κάνω ένα σόλο σε υπομιξολύδιο Re Mi Fa Sol La Si Do Re στην κιθάρα, η βασική τονικότητα θα είναι ρε μινόρε. (Re Fa La). Επειδή γράφτηκε πιο πάνω ότι ο δ πλάγιος είναι ταυτισμένος με το ματζόρε της δύσης.

      Panagiotis Agapitou
      Μπορεις να το παιξεις σε οποια τονικοτητα θες .. απλα αν το παιξεις απο ρε θα ειναι όλες οι νότες καθαρες και συνεπως πιο εύκολο

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Τελικά, το Nihâvend, δηλ. ο ήχος πλάγιος του δ' του σκληρού διατονικού με ύφεση στον Βου(σι) και στο Ζω(φα), τι μινόρε είναι; Και γιατί είναι μινόρε τελικά; Αυτό θέλω να μάθω. Πού οφείλεται;
      To ρωτάω, γιατί ο άλλος στο ποστ του δισκορυχείου, μάλλον εννοούσε πως ο ήχος πλάγιος του δ είναι ματζόρε και γι' αυτό μου την έπεσε.

      Panagiotis Agapitou
      Δεν ξερω απο βυζαντινή .. αλλα πολλες φορες τα μακαμια είναι διαφορετικα απο τον αντιστοιχο λαικο δρομο με την ιδια ονομασια .. εκει γίνεται το μπερδεμα (δες Μυστακιδη περι χουζαμ και σεγκιαχ)

      Panagiotis Agapitou
      Οι περισσοτεροι στο φορουμ του ρεμπετικου ειναι κολλημενοι με τις ονομασιες των μακαμ και πολεμανε οποιον χρησιμοποιει τις ονομασιες των λαικων δρομων ... κατι σαν τους παλαιοημερολογιτες

      Γιώργος Γιαννόπουλος
      Ύφεση στο φα είναι μι. Η διατύπωση που βλέπω στο lifo είναι αυτή: "συμπίπτει μ’ έναν ειδικό τύπο τού βυζαντινό ήχου «πλάγιος του τετάρτου», ή με την μινόρε δυτική κλίμακα, που έχει όμως οξυμένη την τέταρτη βαθμίδα." Λέει οξυμένη την 4η. Μου φαίνεται σωστή, αν θεωρήσουμε ότι η δυτική μινόρε είναι η αρμονική. Επίσης ο βαμβακάρης λέει: "Οι άλλοι, μπορεί τώρα αυτό το κομμάτι να το ’δινα εδώ και να το ’λεγε από άλλο δρόμο. Αντί από νιαβέντι να το ’λεγε από ρε μινόρε, να το ’λεγε από φα μινόρε, από ντο μινόρε. Η φωνή η δικιά μου είναι από ρε να τραγουδήσω. ". Όντως μπορείς να παίξεις υπομιξολύδιο από ρε πάνω σε ρε μινόρε. Το σημείωσα πιο πάνω επειδή γράφτηκε ότι ο δ πλάγιος/υπομιξολύδιος ταυτίζεται με ματζόρε. Δεν ισχύει αυτό.

      Panagiotis Agapitou
      το ματζορε της δύσεως .. ως ΤΡΟΠΟΣ λέγεται ionian .. και αντιστοιχει στο μακιαμ "Τσαγιαρ" και στον λαικο δρόμο 'ματζορε' (όπως τον περιγράφει ο Χρήστος Νικολόπουλος στο βιβλίο του)

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Όταν έγραψα "συμπίπτει μ’ έναν ειδικό τύπο τού βυζαντινό ήχου «πλάγιος του τετάρτου»" εννοούσα τον ήχο πλάγιο του δ' του σκληρού διατονικού με ύφεση στον Βου(σι) και στο Ζω(φα)", αλλά δεν το έγραψα έτσι (σημειώνοντας το περί "ειδικού τύπου") για να μην το βαρύνω (στο lifo). Τελικά, εξ όσων έχω καταλάβει μάλλον σωστά τα έγραψα.

      Γιώργος Γιαννόπουλος
      Ο δώριος (και ο υπομιξολύδιος) είναι βασικά μινόρε. Αν τους κάνεις νιαβεντ, προφανώς δεν έχεις σταθερή τονικότητα.

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Μπορεί να υπάρχει και νιαβέντ σε ματζόρε;

      Panagiotis Agapitou
      Οχι
      Οι ματζορε δρομοι στους δυτικους ειναι : ionian - lydian - myxolydian - και οι μινορε : dorian - frygian aeolian
      Για τον υπομυξολυδιο δεν ξερω τι παιζει .. θελει ψαξιμο .. πιθανον ομως η πληροφορια που βρηκες να μην ειναι σωστη ... ματζορε=ionian

      Γιώργος Γιαννόπουλος
      Βρήκα εδώ κάτι. Αν κατάλαβα καλά "σκληρός" και "διατονικός", είναι όροι περιγραφικοί. Δηλαδή ο πλάγιος δ έχει συγκεκριμένα διαστήματα, και κατατάσσεται στους σκληρούς και διατονικούς (υπάρχει και χρωματικό και εναρμόνιο "γένος") Σελ 20-26
      http://ikee.lib.auth.gr/record/308885/files/Byzantine.pdf
      ikee.lib.auth.gr

      Διαγραφή
    3. Giorgos Kyriazis
      Ανοίξαμε πολλά και ενδιαφέροντα θέματα, οπότε ζητώ συγγνώμη εκ των προτέρων για το σεντόνι που ακολουθεί.
      Σε ό,τι αφορά τον πίνακα που παρέθεσε αρχικά ο Γιώργος Γιαννόπουλος (το επόμενο λινκ που έβαλε ήταν αρκετά πιο λεπτομερές), επιτέλους κατάλαβα τι γίνεται: Αυτοί είναι οι βασικοί οκτώ μεσαιωνικοί τρόποι της δυτικής εκκλησιαστικής μουσικής (οι οποίοι αργότερα έγιναν δώδεκα), και εδώ ο υπομιξολύδιος (που δεν έχει καμία σχέση με τον ομώνυμο αρχαιοελληνικό τρόπο) φαίνεται να μοιράζεται την κλίμακα του δώριου (φυσική ρε, άρα μινόρε, με σημερινούς όρους), αλλά στην πραγματικότητα χρησιμοποιεί την κλίμακα, και την καταληκτική νότα / βάση του μιξολύδιου (το σολ), μόνο που εδώ η μελωδία κινείται σε χαμηλότερη περιοχή. Επειδή λοιπόν στην πραγματικότητα η βάση του είναι το σολ, και όχι το ρε, το άκουσμα είναι περισσότερο ματζόρε, οπότε διαφέρει αρκετά από τον δώριο. Παρ' όλα αυτά, η κλίμακα αυτή δεν συμπίπτει με τις δύο κλίμακες που χρησιμοποιεί ο βυζαντινός εκκλησιαστικός πλάγιος του δ΄.
      Ο πλάγιος του δ΄ στην βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική (το "εκκλησιαστική" έχει σημασία, γιατί αυτήν διδασκόμαστε στα ωδεία) έχει δύο παραλλαγές: μια στο μαλακό διατονικό γένος, και μία στο σκληρό διατονικό γένος -- το οποίο αποκαλείται εσφαλμένα "εναρμόνιο", ενώ δεν έχει απολύτως καμία σχέση με το εναρμόνιο γένος της αρχαιοελληνικής μουσικής. Και στις δύο παραλλαγές του, όμως, πρόκειται για "ματζόρε" τρόπο. Τι γίνεται, τώρα -- και αυτή, νομίζω, είναι η πηγή της όλης παρεξήγησης στο ρεμπέτικο φόρουμ: Πολλοί αντιστοιχίζουν το μακάμι "Ραστ" με τον μαλακό διατονικό πλάγιο του δ΄. Υπάρχει ένα πρόβλημα εδώ, καθώς υπάρχουν πολλές διαφορές στο πώς χρησιμοποιούνται διάφοροι όροι. Συνάντησα περιπτώσεις όπου μινόρε πεντάχορδα χαρακτηρίζονται "Ραστ". Θέλω να πω, μύλος. Αλλά τέλος πάντων, φαίνεται πως αυτή η αντιστοίχιση γίνεται γενικώς αποδεκτή. Το νιχαβέντ φαίνεται πως παράγεται με κάποιον τρόπο από το ραστ (μάλλον με σύνθεση τετραχόρδων και πενταχόρδων από διαφορετικά μακάμια, αλλά μη με πάρετε τοις μετρητοίς, δεν τα κατέχω αυτά τα πράγματα, χρειάζεται εξειδικευμένη σπουδή), εξ ου και ο (μακρινός) συσχετισμός μεταξύ νιχαβέντ και πλαγίου του δ΄. Το ότι όλα αυτά που παρέθεσε πιο πάνω ο Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας χαρακτηρίζονται παραλλαγές του πλαγίου του δ΄ πιθανώς οφείλεται στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τη θεωρία της βυζαντινής/οθωμανικής μουσικής στην Τουρκία, καθώς αυτά είναι ξένα προς τη θεωρία που διδάσκεται εδώ. Εικασία κάνω, πιστεύω βάσιμη.
      Εν κατακλείδι, ως προς την αντιστοιχία μεταξύ δρόμων, τρόπων και ήχων, γίνεται χαμός. Οι μεσαιωνικοί τρόποι, οι σημερινοί τρόποι (που τους χρησιμοποιεί και η τζαζ), οι βυζαντινοί ήχοι, τα τουρκικά μακάμια, οι αραβοπερσικοί δρόμοι -- όλα αυτά δεν συμπίπτουν μεταξύ τους. Έχουν ομοιότητες, αλλά και σημαντικές διαφορές. Άσε τις αλλαγές και τις μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει στην πορεία τους μέσα στους αιώνες. Γι' αυτό σταματώ κάπου εδώ, γιατί όλο αυτό θα αποτελούσε θέμα για διδακτορικό.
      Και σας ευχαριστώ όλους (και τον Panagiotis Agapitou, φυσικά) για την ενδιαφέρουσα συζήτηση.

      Ζουλιάν Μπάλστον
      Χρειάζεται γνώσεις βυζαντινής και Οθωμανικής μουσικής δημοτικής και κλασσικης, μεσαιωνικής και μοντέρνας ιστορίας, μουσικολογία ενός αιώνα, λαογραφίας μέχρι ποπ κουλτούρας. Τουλάχιστον οι ρεμπετολογοι αναγκάζονται να τα μελετάνε αυτά. Κάθε ένα από αυτά χρειάζεται μια ζωή. Όλα αυτά χρειάζονται για την κατανόηση του ρεμπέτικου
      Κι αν κρίνω πόσο καλή είναι η ιστοριογραφία και η μουσικολογία στον τόπο. Ουφ. Δεν

      Διαγραφή
    4. Γιώργος Γιαννόπουλος
      https://files.fm/f/aj6dbxcfx
      song (online-audio-converter.com)
      https://www.youtube.com/watch?v=8CHqNFptAuc
      Δρόμος Νιαβέντ Λαϊκοί δρόμοι / μερος 1 Νικολόπουλος
      Ξανακοιτάζω την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση, και θέλω να εστιάσω στο εξής, το οποίο μένει εκκρεμμές. Ο δ' πλάγιος της ελληνικής βυζαντινής, ταυτίζεται (θεωρείται δεδομένο απ' ότι βλέπω) με το ματζόρε (το νιαβέντ και το συγκεκριμένο κομμάτι, είναι μινόρε πάντως). Η ταύτιση υπομιξολύδιου με δ πλάγιο, αφορά τη δυτική εκκλησιαστικη μουσική και δεν έχει σχέση με τη βυζαντινή, ούτε με τους δρόμους που συζητάμε. Υπάρχει όμως η αναφορά που μεταφέρει ο φώντας (από έγκυρη πηγή), ότι ο νιαβέντ προκύπτει από τον δ πλάγιο (και το είδα αυτό και σε άλλη πηγή) με δυο υφέσεις.
      Έτσι όπως το κοιτάω, βλέπω το εξής:
      Re Mi Fa# Sol La Si Do# Re - ματζόρε (Τ-Τ-Η-Τ-Τ-Τ-Η)
      Re Mi Fa Sol# La Sib Do# Re - νιαβέντ (Τ-Η-ΤΡ-Η-Η-ΤΡ-Η)
      Όντως υπάρχει μεταβολή ένα ημιτόνιο πίσω στο φα και στο σι (3ος & 6ος φθόγγος για τη γενίκευση) , αλλά πάει και το σολ (4ος) ένα ημιτόνιο μπροστά. Που δεν παίζει όμως ιδιαίτερο ρόλο (ακούγεται πιο δυτικότροπο με σολ φυσικό, αλλά πάλι μινόρε και "ανατολίτικο")

      Διαγραφή
  2. Καλά όλα αυτά αλλά η μεγαλύτερη παρανόηση του τύπου είναι που σου κόλλησε την ετικέτα του ροκά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλά ναι, αν ασχολιόμουν με κάθε τι σαχλό, που γράφτηκε εκεί πέρα δεν θα τελειώναμε άλλο...
      Είπα να ασχοληθώ με το πλέον σοβαρό.

      Διαγραφή