Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2023

το αμφιλεγόμενο άλμπουμ του ΠΑΥΛΟΥ ΠΑΥΛΙΔΗ «Πέρα από τη Θάλασσα» - μια νέα ανάγνωση πασίγνωστων τραγουδιών του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ, έξω από το αναμενόμενο, που προβληματίζει

Δεν μου προξένησε καλή εντύπωση ο δίσκος-tribute του Παύλου Παυλίδη «Πέρα από τη Θάλασσα» [United We Fly, 2023], με τις διασκευές του πάνω στα τραγούδια του Γιάννη Μαρκόπουλου. Θέλω να το πω από την αρχή αυτό, και το λέω. Δεν είναι το γεγονός πως ο δίσκος δίνει μιαν άλλη διάσταση στα τραγούδια του Μαρκόπουλου (αυτό δεν σημαίνει κάτι αναγκαστικώς), αλλά το ότι αυτή η συγκεκριμένη διάσταση μετατρέπει τα τραγούδια σε εντελώς αμφισβητήσιμης αισθητικής ακροάματα.
Όλα αυτά τα τραγούδια, που επιλέγει, εδώ, ο Παυλίδης για να διασκευάσει είναι διατυπωμένα, στις πρώτες εκτελέσεις τους, μ’ έναν τρόπο λαϊκό και αυστηρό, λεβέντικο και περήφανο (από τους πρώτους εκτελεστές Ξυλούρη, Χαλκιά, Μοσχολιού, Γαργανουράκη κ.ά.), που σχετίζεται (ο τρόπος) με τις κοινωνικοπολιτικές νοηματοδοτήσεις μιας άλλης, μιας διαφορετικής εποχής. Όλα αυτά, στο «Πέρα από τη θάλασσα», εξαλείφονται. Κονιορτοποιούνται. Σαν να ενοχλούν, σαν να θυμίζουν γεγονότα και καταστάσεις που θα πρέπει να ξεχάσουμε (σαν λέμε) και άρα θα πρέπει ν’ αλλάξουν όψη.
Δεν ευθύνονται σώνει και καλά τα keyboards γι’ αυτό ή τα beats, αλλά βασικά τα τραγουδίσματα του Παυλίδη, που δεν συνάδουν, καθώς είναι τελείως άχρωμα, χωρίς καμία αίσθηση τού βάρους, που κουβαλάνε τα συγκεκριμένα κομμάτια. Λέμε για μια φωνή που κυλάει σ’ ένα υπνωτιστικό τέμπο, δίχως χρωματισμούς, χωρίς δυνατότητες κορύφωσης, που μέσα από μια αφηγηματική μονοτονία, επιχειρεί να δώσει στα τραγούδια μιαν άλλη διάσταση – τελείως έξω από την αρχική τους.
Αν, ορισμένοι, αυτό το θεωρούν καλό ή έστω θεμιτό ως ενδεχόμενο, εγώ το θεωρώ τελείως καταδικαστικό ως αποτέλεσμα.
Όποιος έχει ακούσει ή ακούει αυτά τα κομμάτια έξω από το πλαίσιο της εποχής τους, σαν τραγούδια τού οποτεδήποτε, μπορεί να λέει ό,τι θέλει – χωρίς (μεταξύ μας) να τον λαβαίνει κανένας σοβαρά υπ’ όψιν του. Όποιος, όμως, ξέρει τι κρύβεται πίσω απ’ αυτά, δεν μπορεί παρά να είναι τουλάχιστον επιφυλακτικός με το εγχείρημα – όχι με τον Παυλίδη, μα με τον οποιονδήποτε που θα επιχειρούσε κάτι ανάλογο.
Μοιάζει να έχουμε και μια κόντρα γενεών εδώ. Και καλώς, κατ’ εμέ.
Σου λένε κάποιοι... μα να τ’ ακούσουν και οι νεότεροι, να γίνουν τα τραγούδια πιο κοντινά προς αυτούς. Λυπάμαι, αλλά αυτά είναι λόγια του αέρα.
Ο Παύλος Παυλίδης είναι σχεδόν 60άρης, δεν έχει καμία σχέση με νεότητες. Και αυτό το electro και electro-rock, που χρησιμοποιεί, εδώ, είναι τελείως παρωχημένο σαν ήχος (και καθόλου σύγχρονο). Αν ενδιαφέρει κάποιους, το θέμα, τότε να συζητήσουμε και επ’ αυτού...
Έπειτα... δεν υπάρχει κανένας λόγος να τα μάθουν τα τραγούδια οι νέοι (οι 20χρονοι) άμα πρόκειται να τα μάθουν ως μασημένη τροφή. Αν, όμως, θέλουν να τα μάθουν, όπως είναι και όπως πρέπει, τότε να πάνε να τ’ ακούσουν από τις πρωτότυπες εγγραφές. Και να κάτσουν να σκεφτούνε πάνω σ’ αυτές και πάνω στην εποχή τους.
Πράγματα δύσκολα βεβαίως, τα οποία όμως είναι και τα μόνα ικανά για να τους βγάλουν σ’ ένα κάποιο ξέφωτο. Έτσι είναι. Αλλιώς, μένεις στο σκοτάδι, νομίζοντας πως η Ρόζα η ναζιάρα, με τα σγουρά μαλλιά, μπορεί να είναι εκείνη που... κοιτάζει μουδιασμένα τον Μητροπάνο, γιατί δεν καταλαβαίνει από κομπιούτερ και αριθμούς.
Η δική μου γνώμη είναι πως ο Παύλος Παυλίδης έπρεπε να αρνηθεί την πρόταση που του έγινε. Να διασκευάσει, δηλαδή, τελείως ελεύθερα ό,τι ήθελε, απ’ όλο το έργο του Μαρκόπουλου.
Εν τω μεταξύ εμένα δεν με πείθει ο Παυλίδης, γενικώς, μ’ αυτά που λέει στις liner notes του άλμπουμ (περί βιωμάτων κ.λπ.) και ούτε είναι σωστό εκείνο που γράφει πως «ζώντας στην δεκαετία του ’80 όπου το ραδιόφωνο και η τηλεόραση είχαν έναν άλλο χαρακτήρα, προβάλλοντας σπουδαίους καλλιτέχνες κάθε είδους, ο Μαρκόπουλος ακουγόταν παντού, όταν κυκλοφορούσε κάποιον καινούργιο δίσκο». Είναι έξω από τα πράγματα ο Παυλίδης – και όσα λέει υποσκάπτουν και την προσπάθειά του στο εν λόγω tribute.
Αυτά, που σημειώνει, συνέβαιναν (κάπως έτσι) στα σέβεντις, όχι στα έιτις. Στη δεκαετία του ’80 οι συνθέτες του «έντεχνου», εκτός πολύ συγκεκριμένων και περιπτωσιολογικών εξαιρέσεων, είχαν περάσει στο περιθώριο της μουσικής ζωής και χοντρικά τα έβαζαν με το «σύστημα», που τους πέταγε στη γωνία.
Θυμάμαι τον Μίκη Θεοδωράκη να παραπονιέται, τότε, συνεχώς, πως το ραδιόφωνο τον είχε «κομμένο» και πως τα τραγούδια του δεν παίζονταν. Στο «Καλλιτεχνικό Καφενείο» της ΕΡΤ, στις 8 Μαρτίου 1986, είχε πει πως τα έργα του απορρίπτονταν και πως εξαιτίας αυτής της στάσης των πάσης φύσεως επαϊόντων ήθελε ακόμη και να μεταναστεύσει! Σε ανάλογο κλίμα ο Γιάννης Μαρκόπουλος δήλωνε στο σοβαρό περιοδικό «Πολιτιστική» [τεύχος #2, Φεβ. 1984]:
«Ο σημερινός καλλιτέχνης, για να δει από μια νέα οπτική γωνία τα πράγματα στο έργο του, θα υποφέρει όλες εκείνες τις αντιξοότητες που δημιουργούν τα κυκλώματα, οι νόμοι συμφερόντων, οι αντιλήψεις του κατεστημένου, οι δημόσιες σχέσεις, ενώ από τα μπαλκόνια οι μικροεξουσιαστές θα του πετάνε όλες τους τις ενοχές. Η εποχή είναι σκληρή».
 
Η συνέχεια εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/music/i-problimatiki-anagnosi-toy-gianni-markopoyloy-apo-ton-paylo-paylidi

7 σχόλια:

  1. Δηλ., συγγνώμη, ο Μαρκόπουλος τού ζήτησε να κάνεις τις διασκευές και στη συνέχεια τις άκουσε και τις ενέκρινε;;;
    Εάν τα πράγματα έγιναν έτσι, απλώς δεν μπορώ να το πιστέψω...
    Και λίγα έγραψες Φώντα!

    Κ. Βλησίδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Την ίδια απορία έχω και εγώ! Δυστυχώς, για τα γούστα μου, ο δίσκος είναι κακός. Απλά!

      Διαγραφή
  2. Σχόλια από το fb...

    Andreas Lampetis
    Σαν να μην εννόησε ούτε ένα στίχο από ό, τι τραγούδησε.

    Lefteris Aerakis
    Ευγε!

    Takis Akkos
    Φώντα με ενοχλεί κάθε πειραγμα
    σε οτιδήποτε παλιό από οποιοδηποτε πειραχτηρι.Ας στρωσει το κ@λο του κάτω και να δώσει δικό του υλικό παρά ξαναζεσταμενο φαγητό που του κάηκε κι όλας....

    Vassilis Serafimakis
    Απαιτούμε δηλαδή από κάθε μουσικό να είναι και συνθέτης;

    Takis Akkos
    αν συνθετης εννοειται καποιος που προσθετει, καλο ειναι -φυσικα και δεν απαιτουμε τιποτα.Αναφερομαι σε τραγουδοποιους με δικο τους εργο.Τωρα μουσικος μπορει να ειναι εκτελεστης εργου καποιου αλλου χωρις να συνθετει ο ιδιος.Η γνωμη μου ειναι οτι προτιμω καποιον συνθετη/τραγουδοποιο να δημιουργει δικα του παρα να ειναι διασκευαστης.

    Ιακωβος Μανης
    Περίεργο, στα 25 Likes, μόνο μία γυναίκα!.

    Θοδωρής Θεοδωρίδης
    Μέχρι τελείας.

    Δημητρης Σαλτος
    δεν ξέρω αν ειναι τυχαιο, το κανάλι που έχουν ανέβει τα τραγούδια, δεν έχει ενεργοποιήσει τα σχόλια. δυστυχώς πλέον δε φαίνονται τα dislike , αλλά από τα λίγα like, φαίνεται πως δεν έχουν καλή ανταπόκριση, και δίκαιως. πήρε τραγούδια με τρομερή δύναμη, παλμό, που σε συγκλονίζουν σήμερα όσο λίγα, βλέπε χίλια μυρια κύματα, και τα έκανε εντελώς ψόφια. όντως έπρεπε να διαλέξει τίποτα πιο ελαφρά, παιχνιδιάρικα. πχ ο πανουσης διάλεξε να κάνει στο ίδιο στυλ (τυχαίο; ) το χρώματα κι αρώματα, που εντάξει, ως τραγούδι μπορεί να το υποστηρίξει και αυτόν τον ηχο. να κάνεις το ίδιο στο γεννήθηκα...παταγωδης αποτυχία.

    Christos Sideris
    Ο Πανούσης είναι Πανούσης και ήξερε τι έκανε. Ο Παυλίδης από την άλλη....

    Christos Sideris
    Η καλύτερη διασκευή του Παυλίδη είναι στην Αδρεναλίνη, της Αδρεναλίνης του Σαλβαδόρ....

    Νίκος Μάστορας
    Πάντως ο Παυλίδης λέει ότι ο Μαρκόπουλος του ζήτησε να κάνει τις διασκευές. Ο ίδιος δεν το είχε σκεφτεί ποτέ ως τότε

    Μαίρη Δαλάκου
    Σηκώνω τα χέρια ψηλά...!

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Έπρεπε να αρνηθεί - αυτό λέμε στο κείμενο.

    Δημήτρης Θ. Νικολάου
    Συμφωνώ , Φώντα.

    Μάτα Αδαμογιάννη
    Επιτέλους φίλε .,.γιατί μας έχουν ζαλίσει κάτι ραδιοφωνικοί παραγωγοί για να μας πείσουν..έχω το δίσκο , τώρα τι να ακούμε δηλ .. άστοχη διασκευή ..γνώμη μου .

    Βέρα Βασιλείου-Πέτσα
    Επιτέλους! Οι εντυπώσεις που περίμενα, εναγωνίως, για το επίμαχο αυτό εγχείρημα του Παύλου Παυλίδη. Με βρίσκουν ( οι εντυπώσεις σας) απολύτως σύμφωνη και τις νιώθω βάλσαμο στην πληγή που μού άνοιξαν αυτές οι διασκευές σε μεγάλα τραγούδια του Μαρκόπουλου. Σας ευχαριστώ, κύριε Τρούσα, συγχαρητήρια για όλα όσα γράψατε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Χρήστος Πριτσαπίδουλας
    Παίρνει ποσοστά από αυτές τις διασκευές;

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Για μένα είναι τελείως αδιάφορο αυτό.

    Χρήστος Πριτσαπίδουλας
    Δικαίωμα σου αναφαίρετο.
    Εμένα με ενδιαφέρει και μου δίνει απαντήσεις.
    Στην πορεία μου, στο επάγγελμα, παρατήρησα διάφορα, και εντόπισα πολλές φορές όχι αγαθές προθέσεις των διασκευαστών. Το χρήμα Φώντα, το χρήμα και το "δάγκωμα" φήμης.
    (Ελπίζω να μην ξέφυγα από το όριο του θέματος σου)

    Maria Papadopoulou
    μόνο αν το επιτρέψει ο συνθέτης, οπότε και παραχωρεί κάποιο ποσοστό. πρέπει να προηγηθεί συμφωνία. δε νομίζω ότι αποτελεί κίνητρο στην προκειμένη

    Χρήστος Πριτσαπίδουλας
    δεν αναφέρομαι στην προκειμένη περίπτωση, την αγνοώ.
    Όσο για το γενικό θέμα, σχεδόν ποτέ δεν υπάρχει "καθαρή κουβέντα"...
    Και τα ποσοστό είναι μια άλλη "πονεμένη ιστορία".

    Μαίρη Δαλάκου
    Δεν μπορώ να σου πώ, πόσο συμφωνώ με την ανάλυσή σου που την διάβασα πολύ προσεχτικά! Κι η μεγαλύτερη αλήθεια είναι, κι' αυτό το λέω σαν μουσικός πρώτα, ότι... πειράζεις μόνο αυτό που το έχεις κάνει δικό σου, που σου έχει αφήσει σημάδια κι' αυτό πρέπει να γίνει μ' ευλάβεια με αγάπη!
    Πάντως Μαρκόπουλο, δεν θα διασκεύαζα ποτέ, ακόμα κι αν μου το ζητούσε ο ίδιος, κι' ας έχω "σημάδια" απ' αυτόν και το έργο του.... ειδικά αυτά τα κομμάτια που επέλεξε....ακατανόητο δε το πείραγμα των στίχων.....μάλλον δεν κατάλαβε πολλά από τα τραγούδια με τα οποία καταπιάστηκε..

    Michalis Matthaiou
    Ατυχεστατη προσπάθεια.Η Pόζα η ναζιάρα πλάκωσε τα ζανάξ.

    Γιώργος Πήττας
    ΄Πριν διαβάσω το κείμενο, προσπάθησα να ακούσω το "Χίλια μύρια κύματα" που ειναι ένα από τα πιο αγαπημένα μου τραγούδι από τον σπουδαίο κύκλο της Ιθαγένειας. Άντεξα μέχρι το 37''. Περιττό να προσθέσω, πως συμφωνώ με το σύνολο της ανάλυσης.

    Andreas Barbatsis
    με ολο τον σεβασμο προς την αναρτηση σας κ.φωντα.μια και θυξαται το ζητημα του πειραματος του παυλιδη.εμενα ο παυλιδης μου φενεται οτι ειναι φυλακισμενος στην ηλικια των 18-20 το πολυ..δεν μπορω να καταλαβω πιος 50αρης ακουει τον παυλιδη.

    Kostas Grigoriadis
    Τα κατέστρεψε

    Konstantinos Kottis
    Εξαιρετικό κείμενο. Επίσης δεν διασκευάζεις τραγούδια τα οποία κατέκτησαν κορυφές στο είδος τους και εσύ δεν μπορείς να αναμετρηθείς βάλεις μαζί τους. Προσυπογράφω κάθε σου λέξη.

    Elias Zaikos
    Είσαι σκληρός (ως συνήθως) αλλά δίκαιος (ομοίως). Στο μόνο που θα προβάλλω αντίρρηση είναι στο αν και πόσο ένας "ηλικιωμένος" μπορεί να ανακαλύψει και να κατανοήσει άγνωστες και ξεχασμένες γι αυτόν μουσικές. Πιστεύω πως μπορεί, άλλωστε κάθε αυθεντικός μουσικός παραμένει παιδί απέναντι στο υλικό που τον μαγεύει. Δεν γνωρίζω βεβαίως αν η περίπτωση Παυλίδη εμπίπτει σ' αυτή την κατηγορία, θέλησα όμως να το σημειώσω ως άποψη μου.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Τι να σου πω Ηλία, δεν ξέρω... Μπορεί να ανακαλύπτουμε συνέχεια πράματα, και ευτυχώς δηλαδή, αλλά τι απ' όλα αυτά εμπίπτει στην κατηγορία του βιώματος και της ενσωμάτωσης του εαυτού μας σε αυτά που ανακαλύπτουμε, στα 50 μας ή στα 60 μας, έχω αμφιβολίες.

    Manolis Stavroulakis
    Ας τα πει κάποιος όπως τα σκεφτόμαστε…

    Thekla Tselepi
    Nομίζω ότι το ευτυχές ή όχι, αποτέλεσμα του όποιου μουσικού εγχειρήματος, δεν θα έπρεπε να μας οδηγεί σε αφορισμούς τύπου: δεν πειράζουμε τα παλιά, κλπ. Η μουσική απ' την στιγμή που θα " φύγει " από τον " δημιουργό ", πάει πέταξε! Θα ταξιδεύει σαν ελεύθερο πουλάκι είτε σε εύφορα λιβάδια είτε μπορεί και να ξεροσταλιάζει στην έρημο Σαχάρα. Πάντως, το βέβαιον είναι ότι θα ταξιδεύει...

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    >>δεν θα έπρεπε να μας οδηγεί σε αφορισμούς τύπου: δεν πειράζουμε τα παλιά<<
    εγώ πάντως δεν είπα κάτι τέτοιο, είπα ότι δεν πειράζουμε πράματα, τα οποία δεν τα έχουμε βιώσει από παιδιά, δεν έχουμε γίνει "ένα" με αυτά - κάπως έτσι τέλος πάντων το διατύπωσα

    Thekla Tselepi
    Καθόλου δεν αναφέρομαι σε σένα, είναι μιά κάπως πιό γενική " άποψη " που κυκλοφορεί και με αφορμή το ποστ ξεπήδησε αυτή η σκέψη ( μου ).

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Το λέω στο κείμενο εξάλλου ποια παλιά θα άξιζε να πειράξει ο Παυλίδης. Προσωπικά δεν είμαι ενάντιος στο να διασκευάζεις παλιά κομμάτια υπό προϋποθέσεις.

    Aris Karampeazis
    Truth be told, the rest is noise

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Alekos Morianopoulos
    Ναι αλλά με τον "βομβαρδισμό" των συγχαρητηρίων κλπ τρόμαξαν κι όσοι είχαν άλλη άποψη.

    Θοδωρής Μανίκας
    George Archontakis Θοδωρής Βλαχάκης

    Lily Chanoumi
    Ασε που το λεει και λάθος το ''πέρα από τη θάλασσα'' μελωδικά...Εμ δεν είδε παρτιτούρα, εμ δεν τ' άκουσε.

    ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΡΙΚΤΣΗΣ
    να ξέρετε ότι στον Κόσμο άρεσαν οι διασκευές του Παυλίδη, εξάλλου μαθαίνει το αύριο και το χθες και σε νέα αυτιά που μέχρι σήμερα ήξεραν μόνο τον Μακρόπουλο

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Είπαμε και γι' αυτό το θέμα στο κείμενο. Για τα "νέα αυτιά"...

    Σταύρος Καρτσωνάκης
    προσωπικά δεν ξέρω ούτε έναν που να του άρεσαν. Μπορεί να άρεσαν βέβαια σε κάποιους που δεν είχαν ξανακουσει ποτέ τα συγκεκριμένα τραγούδια.

    Vassilis Serafimakis
    Δεν μού είναι τόσο οικεία η μουσική Μαρκόπουλου, και δεν έχω ακούσει την σχετική δουλειά Παυλίδη. Αλλά η ανάρτηση αγγίζει γιά μένα ένα γενικώτερο και σοβαρό ζήτημα στη καλλιτεχνική δημιουργία. Το εθιξε νομίζω κι η Thekla Tselepi.
    Μεγάλωσα με ροκ και μέσα κεί ήταν κι οι Rolling Stones. Πέρασαν 1-2 δεκαετίες γιά να πάψω να είμαι φανατικός μ'αυτούς και νάχω πάντα τον θαυμασμό μαζί όμως με μία κριτική ματιά. Το ίδιο έγινε και με Zeppelin, κ.ά. Ήμασταν ψιλο-αποθεωτές τού whole lotta πουλιού μας.
    Πέρασαν άλλες 1-2 δεκαετίες κι ακούω το Satisfaction τής Cat Power και συγκλονίζομαι. Εκανε όλα όσα αναφέρεις, δηλαδή πείραξε στίχους, άλλαξε μουσική, πήγε σε άλλες κοινωνικοπολιτικές νοηματοδοτήσεις, κτλ. Το κομμάτι τής ήταν δηλαδή μιά αφορμή και μιά έμπνευση γιά να πάει πολύ πιό πέρα, ή τουλάχιστον εντελώς αλλού - και φυσικά χωρίς "σεβασμό". Τελικά, γιά μένα, εκπληκτικό, πανέμορφο κομμάτι!
    Κάθε μα κάθε δημιουργία έχω καταφέρει να την εκτιμώ (απολαμβάνω, κτλ) πέρα από οτιδήποτε υπήρχε αρχικά ή στην πορεία. Είναι ελεύθερο αυτό πού έφτιαξε ο όποιος νεώτερος δημιουργός "να ταξιδεύει σαν ελεύθερο πουλάκι είτε σε εύφορα λιβάδια είτε να ξεροσταλιάζει στην έρημο Σαχάρα." Συγγνώμη γιά το μακροσκελές.

    Διόνυσος Δεβελίκι Χαλκιδικής
    Το κοινωνικά απονευρωμένο ύφος στις διασκευές αυτές είναι η βασική αιτία.
    Όσο για τους στίχους δεν λαξεύεις τη Νίκη της Σαμοθράκης ή την Αφροδίτη της Μήλου. Ούτε χιλιοστό τους.
    Συμφωνεί ή διαφωνεί κανείς είναι δεδομένη η αγάπη του Παύλου για τα τραγούδια αυτά γνωρίζοντας τις ευαισθησίες του. Δεν ταξίδεψε ως λαθρεπιβάτης στο καράβι του Μαρκόπουλου.

    Maria Papadopoulou
    Υπάρχει και μια άλλη διάσταση πέραν του εναρμονισμένου με τον "καιρό του" βίωμα, αυτή του μουσικού ενστίκτου που προκύπτει από τη μαγική γλώσσα της μουσικής. Ακόμα κι αν δε νιώθεις δηλαδή τη φόρτιση συγκεκριμένης εποχής που αποτυπώνεται σε όλα μα κυρίως στους στίχους, υπάρχει και αυτό το μαγικό εισιτήριο που μπορεί να σε οδηγήσει σε εύστοχα εγχειρήματα. Το θέμα είναι να μπορείς να νιώσεις κάτι στο πετσί σου και αυτό να είναι το βασικό κίνητρο και όχι απλά το κόνσεπτ "α, θα διασκευάσω αυτά του Μαρκόπουλου" ή όποιον άλλο. Αν δε μπορείς να βγεις από το καύκαλό σου, αν λειτουργείς με κακή δοσολογία ναρκισσισμού, τότε οδηγείσαι μάλλον σε πιλάφια που ούτε τον χρόνο, ούτε τις εποχές μπορούν να ξεπεράσουν και φυσικά ούτε νέα αξιολογη παρακαταθήκη μπορουν να αφήσουν. Αυτή η δυσανάγνωστη "κρυφή" ενέργεια της συγκεκριμένης τέχνης δεν έχει σωστό χρόνο ακούσματος, παρά συντονισμό, καθαρά "κανάλια" και προθέσεις. Κατ' εμέ, μόνο έτσι μπορείς να προσεγγίζεις ακόμα και τα πιο δύσκολα που φέρουν πολύ χαρακτηριστικές σφραγίδες. Προυποθέτει όμως να έχεις συγκλονιστεί πρώτα ο ίδιος. Και αυτό δεν έχει ούτε χρόνους/εποχές, ούτε (μάλλον) ηλικίες.

    Bill Batigol
    έχεις απόλυτο δίκιο

    Panagiotis Agapitou
    Εξαιρετικο ... Μου άρεσε ιδιαίτερα η αναλυση για τη φοβία να ασχοληθούν (γενικά) με τα 'μικρά'

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Kαλημερα.Νομιζω το προβλημα ειναι γενικοτερο με τα λεγομενα tributes,και εδω και στο εξωτερικο Οταν θελεις να αποδοσεις φορο τιμης(tribute) σε εναν καλλιτεχνη τα πλαισια που θα κινηθεις δεν ειναι αυτονομα αλλα αυστηρως προσδιοριζομενα απο το ιδιο τον καλλιτεχνη που τιμας.Ο ηχος ,το στυλ,η ατμοσφαιρα,τα μουσικα μοτιβα,τα νοηματα δεν πρεπει να ξεφευγουν απο τα πρωτοτυπα.Αλλιως ονομασε τα απλες διασκευες η ατομικους πειραματισμους με βαση επιρροες απο τον καλλιτεχνη,οπου ομως θα προκειται για κατι αλλο.Και αν γινει ετσι συνηθως δεν αγγιζουμε σπουδαιους καλλιτεχνες η μπαντες με ξεκαθαρο στυλ στο περασμα των χρονων.Εχω ακουσει και απο το εξωτερικο διαφορα tributes και διαπιστωσα σε αρκετα που ακουσα πολλες φορες το ιδιο προβλημα.Καποτε μου ειχε κανει τρομερα καλη εντυπωση ενα tribute στους Μotorhead οπου μεσα διασκευαζαν τραγουδια τους απο hardcore μπαντες,black metal..μεχρι Hellacopters,και red hot chili pepperς.Ολα ομως ηταν στην θεση τους μουσικα απο ολους, και ηταν απολαυστικο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Από το fb...

    Νίκος Σούρσος
    Ο καθένας δικαιούται να διασκευάζει τον οποιονδήποτε. Αν τώρα αυτό πετύχει ή αποτύχει έχει χίλιους παράγοντες μέσα του σαν εγχείρημα. Νομίζω ότι για να μπορείς να διασκευάσεις κάτι πρέπει πρώτα να το έχεις χωνέψει, να το αντιγράψεις και ύστερα αν μπορείς να κάνεις τα δικά σου. Ο ίδιος ο Μαρκόπουλος αναδείχτηκε με τα ριζίτικα. Μοιάζει όμως να είναι δικά του, βιώματά του. Τώρα ο Παυλίδης δεν φαίνεται να μεγάλωσε με τα τραγούδια του Μαρκόπουλου. Για μένα η άρθρωση και η ερμηνεία του ήταν πάντα εκνευριστική οπότε δεν θεωρούμαι αντικειμενικός. Καθόλου δεν με νοιάζει αν του το ζήτησε ή τα εγκρίνει ο ίδιος ο Μαρκόπουλος. Τα τραγούδια δεν αποδίδονται και δεν λειτουργούν. Σαν παράδειγμα διασκευής έχω τον Johnie Cash, που γενικά δεν με ενδιέφερε. Οι διασκευές του όμως ήταν συγκλονιστικές.

    Maria Virozi
    Σαβουροπουλος

    Ελένη Μπέη
    Ως τίποτα παραπάνω από μια επαρκής ακροάτρια θέλω να εκφράσω τις ευχαριστίες μου για αυτό το άρθρο. Και να το κοινοποιήσω φυσικά.

    Nickos Ventouras
    Νομίζω ότι αυτό που έλειπε από τις διασκευές ήταν λίγο swing ενορχήστρωση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή