Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2023

JOHANNA SUMMER, WOLFGANG HAFFNER, JAZZRAUSCH BIGBAND, BILL LAURANCE & MICHAEL LEAGUE καινούρια άλμπουμ από την ACT Music + Vision

JOHANNA SUMMER: Resonanzen [ACT Music + Vision, 2023]
Όπως είχαμε σημειώσει και παλαιότερα... η Johanna Summer είναι μια νεαρή γερμανίδα πιανίστρια (γεννημένη κάπου στην Σαξονία, το 1995) της «κλασικής» και της jazz... που «ανεβαίνει» συνεχώς τα τελευταία χρόνια. Για το ντεμπούτο της στην ACT, το “Schumann Kaleidoskop” (με τις διασκευές της πάνω στο ρεπερτόριο του Robert Schumann), είχαμε γράψει σε ανάρτηση της 5ης Σεπτ. 2020, ενώ έκτοτε έχουμε συναντήσει την Summer και στο “The Gallery Concerts I” (2022), στη συνεργασία της με τον σαξοφωνίστα Jakob Manz.
Τώρα έχουμε στο
player την πιο νέα πρόταση της πιανίστριας, που έχει τίτλο “Resonanzen” και η οποία φέρνει σε επαφή αυτήν την νεαρή και αξιόλογη μουσικό με συνθέσεις των J.S. Bach, Franz Schubert, György Ligeti, Federico Mompou, Ludwig van Beethoven, Maurice Ravel, Edvard Grieg, Alexander Scriabin και Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι.
Είναι κάπως περίεργο το γεγονός πως η 27χρονη πιανίστρια επιλέγει, και γι’ αυτό το δεύτερο άλμπουμ της στην ACT, μπαρόκ και «κλασικό» ρεπερτόριο. Πως δεν μετακινείται, δηλαδή, σε κάτι περισσότερο «τζαζικό», καταγράφοντας και πάλι τις δικές της ερμηνείες σ’ ένα λίγο έως πολύ γνωστό υλικό, αλλά πάντα υψηλών απαιτήσεων.
Φαίνεται λοιπόν πως Summer από την μια μεριά θέλει να επιβληθεί στον χώρο, μ’ ένα ακόμη άλμπουμ «σοβαρής» μουσικής, αφήνοντας τις περιπλανήσεις της στην jazz (που τις ακούσαμε εν μέρει στο live της από την βερολινέζικη ACT Art Collection Gallery), ενώ από την άλλη επιθυμεί να διατρανώσει και την κλασική παιδεία της, εκείνη, ενδεχομένως, που θα αποτελέσει την βάση και για τις μελλοντικές συνθέσεις της (όποια κατεύθυνση κι αν έχουν αυτές).
Εντάξει, το “Resonanzen” είναι ένα απολαυστικό CD για το μέσο αυτί, που δεν μπορεί παρά να αναγνωρίσει το ταλέντο, την αύρα και την χάρη αυτής της μουσικού, σε συνθέσεις όπως η “Impromptu No. 4 in A flat major” του Franz Schubert ή η “Nocturne in C sharp minor from Six Morceaux, Op. 19” του Π.Ι. Τσαϊκόφσκι.
WOLFGANG HAFFNER: Silent World [ACT Music + Vision, 2023]
Ο γερμανός ντράμερ Wolfgang Haffner (γενν. 1965) αποτελεί μια πολύ ισχυρή μονάδα στο χώρο της γερμανικής, μα και ευρύτερα της ευρωπαϊκής jazz. Τούτο καταδεικνύεται όχι μόνον από την πολλαπλή συμμετοχή του στην ομάδα της ACT, αλλά και από την γενικότερη παρουσία του σε events, live και ηχογραφήσεις, η οποία παραμένει εδώ και πολλά χρόνια απρόσκοπτη. Κάπου πήρε το μάτι μου πως ο Haffner ακούγεται σε περισσότερα από τετρακόσια(!) άλμπουμ, αλλά δεν ξέρω αν αυτό είναι αλήθεια. Φαίνεται κάπως υπερβολικό θέλω να πω – αν και κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά κάτι, αν δεν το ψάξει.
Ο Haffner μάς είναι γνωστός, πάντως, και εδώ στο blog, μέσα από πολλά και ποικίλα άλμπουμ του (πάντα στην ACT), όπως είναι το “Kind of Tango” (2020), το “Kind of Spain” (2017) ή και το “Kind of Cool” (2015) – μια τριάδα, δηλαδή, στην οποίαν ο γερμανός ντράμερ και συνθέτης «εξερεύνησε» το tango, την ισπανική μουσική και την cool jazz. Υπάρχουν όμως και οι συμμετοχές του στο γκρουπ 4 Wheel Drive (μαζί με Nils Landgren, Lars Danielsson και Michael Wollny), με τα άλμπουμ “Live” (2019) και “4WD” (2019), όπως και διάφορα άλλα, οπότε κάπου χάνεται η μπάλα...
Τώρα, η πιο νέα παρουσία του Wolfgang Haffner αφορά σ’ ένα προσωπικό CD του, που τιτλοφορείται “Silent World” και το οποίον είναι επηρεασμένο από τον καιρό του εγκλεισμού, λόγω της covid-19.
Σ’ αυτό το διάστημα πολλοί μουσικοί, ως γνωστόν, βρήκαν το κουράγιο να κάνουν την υπέρβαση, παράγοντας πολύ και σημαντικό έργο – με τον Haffner να είναι, οπωσδήποτε, ένας απ’ αυτούς.
Έτσι, λοιπόν, στον «ήσυχο κόσμο» του ο γερμανός συνθέτης και ντράμερ καταγράφει έντεκα δικές του συνθέσεις, οι οποίες υποστηρίζονται από πολλούς και δυνατούς μουσικούς. Πιο συγκεκριμένα, ακούγονται εδώ οι: Simon Oslender πιάνο, πλήκτρα, Thomas Stieger μπάσο, Sebastian Studnitzky τρομπέτα, Bill Evans σοπράνο σαξόφωνο, Till Brönner φλούγκελχορν, Nils Landgren τρομπόνι, Dominic Miller κιθάρα, Mitchel Forman synth, Eythor Gunnarsson Rhodes, synth, Alma Naidu φωνή, Rhani Krija κρουστά, Bruno Müller κιθάρα, Nicolas Fiszman μπάσο, συν ακόμη οι Norbert Nagel & Marc Wyand σε τενόρο σαξόφωνο, φλάουτο και κλαρινέτο.
Φυσικά, όλοι αυτοί δεν παίζουν μαζί, μα πότε εδώ και πότε εκεί ο καθένας τους – κάτι που σχετίζεται και με την εποχή της covid-19, με τις δυνατότητες μετακίνησης πότε του ενός και πότε του άλλου κ.λπ.
Η ουσία, όμως, είναι άλλη. Είναι οι συνθέσεις του Haffner αυτές καθ’ αυτές, το ύφος τους και το κλίμα, που μπορεί να δημιουργούν, σήμερα, στον ακροατή.
Όλα τα tracks είναι «ήσυχα», αλλά με υπόγειες εντάσεις. Δεν πρόκειται για «κοιμήσικα» πράγματα δηλαδή, μα για πολύ εμπεριστατωμένες cool συνθέσεις, με πολλές και ποικίλες αναφορές, που στόχο έχουν την... ομορφιά και γιατί όχι και την απόλαυση – αν λέμε για tracks σαν τα “Silent world”, “Faro”, “Rise and fall”, “Hope” και “Belief”, που και ως τίτλοι ακόμη κάτι σηματοδοτούν.
Πολύ ωραία (και) τα κομμάτια με τα φωνητικά – με την τραγουδίστρια Alma Naidu να αποτελεί, οπωσδήποτε, μία από τις αποκαλύψεις του δίσκου.
JAZZRAUSCH BIGBAND: Alle Jahre Wieder! [ACT Music + Vision, 2022]
Τρία χρόνια μετά το χριστουγεννιάτικο “Still! Still! Still!” (2019), η γερμανική Jazzrausch Bigband επανέρχεται μ’ ένα ακόμη χριστουγεννιάτικο CD, το οποίον αποκαλείται “Alle Jahre Wieder!”.
Βεβαίως τώρα μπορεί να πέρασαν τα Χριστούγεννα, αλλά αυτό δεν σημαίνει κάτι για τους... μη Γερμανούς (δηλαδή για όλους εμάς). Το λέμε, επειδή οι συγκεκριμένες μελωδίες, που αποδίδει εδώ η Jazzrausch Bigband, δεν έχουν λόγια – άρα μπορεί να ακουστούν οποτεδήποτε από εμάς, που δεν αναγνωρίζουμε, προσέτι, πως το συγκεκριμένο μουσικό υλικό είναι εορταστικό.
Αυτή είναι και η βασική διαφορά, εν τω μεταξύ, ανάμεσα στα δύο CD, του 2019 και του τωρινού (ο λόγος και ο μη-λόγος), γιατί κατά τ’ άλλα έχουμε ένα ακόμη θαυμάσιο άλμπουμ τούτης της σπουδαίας ορχήστρας, που, τα τελευταία χρόνια, μας προσφέρει την μία έκπληξη μετά από την άλλη. Γιατί τέτοιες, «εκπλήξεις», είναι τα άλμπουμ “Emergenz” (2022), “Téchne / τέχνη” (2021), “Beethovens Breakdown” (2020) και φυσικά το “Still! Still! Still!” (άλμπουμ, για τα οποία έχουμε γράψει και στο blog το προηγούμενο διάστημα).
Μία άλλη διαφορά που εντοπίζεται στο “Alle Jahre Wieder!”, σε σχέση και με το παρελθόν τής Jazzrausch Bigband, είναι πως εδώ ο ήχος είναι «καθαρός». Προέρχεται δηλαδή από κλασικά «μπιγκμπαντικά» όργανα και όχι από ηλεκτρονικά (κάτι που συνηθίζεται στις ενορχηστρώσεις της μπάντας). Ακούμε δηλαδή σαξόφωνα, φλάουτο, τρομπέτες-φλούγκελχορν, τρομπόνια, ντραμς, κρουστά, μπάσο, πιάνο και κιθάρα, με τις ενορχηστρώσεις του Leonard Kuhn να είναι οπωσδήποτε ευφάνταστες και συνάμα ευφρόσυνες – και το λέμε τούτο, δίχως να έχουμε κατά νου το πώς ηχεί το original παραδοσιακό υλικό.
Ναι, όλο το υλικό είναι traditional, με την μπάντα (με την 18μελή σύνθεσή της) να σουινγκάρει με θέρμη, υπό την διεύθυνση του τρομπονίστα Roman Sladek.
BILL LAURANCE & MICHAEL LEAGUE: Where You Wish You Were [ACT Music + Vision, 2023]
Γνωστοί και καλοί μουσικοί, που συνεργάζονται στην ACT για πρώτη φορά, ο πιανίστας βασικά (που ζει στο Λονδίνο) Bill Laurance και ο Αμερικανός Michael League (από Snarky Puppy κ.λπ.), που χειρίζεται ούτι, άταστο ακουστικό μπάσο, άταστη βαρύτονη ηλεκτρική κιθάρα και ngoni (αμφότεροι και φωνή), παραδίδουν ένα άλμπουμ πολύ ιδιαίτερο, υπό τον τίτλο “Where You Wish You Were”, με πρωτότυπες δικές τους συνθέσεις (κοινές ή μη-κοινές), που οπωσδήποτε ξεχωρίζει (και) μέσα στον κατάλογο της γερμανικής εταιρείας. Υπό την έννοια πως δεν ακούμε συχνά στην ACT τέτοια «παράξενα» άλμπουμ, που να μετέρχονται παραδοσιακών ηχοχρωμάτων, ανακατεμένων με στοιχεία από την jazz , το folk κ.λπ.
Υπάρχει λοιπόν μια μείξη εδώ Ανατολής και Δύσης, υψηλού δυναμικού σε κάθε περίπτωση, με μελωδίες που ρέουν, και που κερδίζουν, ταυτοχρόνως, πολλά από τον τρόπο μέσω του οποίου προσεγγίζονται, από τους δύο μουσικούς.
Με τα περισσότερα κομμάτια να είναι σύντομης διάρκειας και να λογίζονται κάπως σαν études, το “Where You Wish You Were” έχει τον τρόπο να ακούγεται συναρπαστικό κατά τόπους (“Round house”, “Tricks”) και σε κάθε περίπτωση απολύτως ενδιαφέρον – με την εκφραστική ανά track λιτότητα να αντιπαραβάλλεται με την γενικώς πληθωριστική διάθεση των δύο μουσικών, να ανταπεξέλθουν σε κάτι απαιτητικό και σοβαρό, που προϋποθέτει και ταλέντο και γνώσεις.
Παράξενος δίσκος, που οπωσδήποτε θα ενδιαφέρει το ethnic κοινό, μα ακόμη κι εκείνο της jazz και του αυτοσχεδιασμού.

Η ACT Music + Vision εισάγεται από την AN Music

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου