Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2023

ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΟΛΦΕΣΗΣ επιχειρεί το καλύτερο tribute ever στον ΚΩΣΤΑ ΤΟΥΡΝΑ – ζωντανεύει τα τραγούδια του κλαμπ Σοφίτα και άλλες μεγάλες στιγμές του Τουρνά από τα 70s

Κανονικά θα έπρεπε να ξεκινήσουμε από τον Αλέξανδρο Μολφέση, γιατί δικό του είναι το tribute, στα τραγούδια του Κώστα Τουρνά, που κυκλοφόρησε σε ωραία διπλή κασετίνα, ως «Στην Σοφίτα του Κώστα Τουρνά» [Καθρέφτης Ήχων Αληθινών] πριν από λίγο καιρό, όμως νομίζουμε πως μια εισαγωγή γύρω από τον Τουρνά των σέβεντις θα πρέπει να προηγηθεί – ώστε να γίνει και πιο κατανοητή η ωραία δουλειά του Μολφέση.
Ο Κώστας Τουρνάς στην δεκαετία του ’70
Ο Κώστας Τουρνάς στην δεκαετία του ’70, γιατί αυτή, εδώ, μας ενδιαφέρει, αποτέλεσε κάτι το εντελώς ξεχωριστό στο χώρο του ελληνικού ποπ-ροκ.
Τραγουδοποιός με πολύ μεγάλο ταλέντο, κατόρθωσε μέσα σε λίγα χρόνια να παρουσιάσει, είτε με τους Poll είτε μόνος του, σπουδαίες δουλειές, βασισμένος σε λίγα (όπως ήταν φυσικό, για ’κείνα τα χρόνια), αλλά καλώς μελετημένα ακούσματα «ξένης μουσικής», στα οποία κατορθώνει να εμφυσήσει τη δική του άποψη.
Έχοντας καλή σχέση με το διάβασμα –είναι προφανές αυτό– ο Τουρνάς αναπτύσσει από τα 21-22 χρόνια του, μαζί, κι έναν στιχουργικό λόγο αρκετά διανοητικό, που ξεχωρίζει σαν τη μύγα μεσ’ στο γάλα, εκεί στις αρχές του ’70, στο χώρο του ελληνικού ποπ-ροκ.
Μπορεί ο λόγος του να μην έχει την ποιητική διεισδυτικότητα, με το υποδόριο κοινωνικό σχόλιο, του Διονύση Σαββόπουλου, που ήταν πέντε χρόνια μεγαλύτερος εξάλλου, αλλά έχει μια ωριμότητα και μια νεανική φρεσκάδα, που σε κάνει ν’ απορείς, σκεπτόμενος τον «μέσο» νεανικό στίχο της εποχής.
Και δεν απορείς μόνο με τον λόγο του Κώστα Τουρνά, αλλά απορείς και με τις μουσικές του. Πώς είναι δυνατόν, δηλαδή, ο άνθρωπος αυτός με τα περιορισμένα ακούσματα εκείνων των χρόνων να κατορθώνει να δημιουργεί τόσο προχωρημένα άλμπουμ;
Του αρκούσε το ελάχιστο του Κώστα Τουρνά, ώστε να πάρει φόρα, αρχίζοντας να δημιουργεί τα δικά του τραγούδια, έργα... πείτε το όπως θέλετε.
Βλέποντας την ταινία «Φράουλες και Αίμα» (1970) ο Τουρνάς γράφει το «Άνθρωπε αγάπα...», συγκροτώντας ουσιαστικά τους Poll. Ακούει λίγο Crosby, Stills, Nash & Young (το “Déjà Vu”) και φτιάχνει το ελληνικό ανάλογό τους – που είναι τα δύο άλμπουμ των Poll, το 1971-72. Ακούει το “Thick as a Brick” (1972) των Jethro Tull και δημιουργεί τα «Απέραντα Χωράφια» [Polydor], έναν αξεπέραστο δίσκο. Πιάνει το αυτί του κάτι από το “The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars” (1972) του David Bowie και δημιουργεί τα «Αστρόνειρα» [Polydor], βρίσκεται κοντά στην χριστιανική πίστη εκεί στα μέσα του ’70 (δεν εξετάζουμε, τώρα, το πριν και το μετά) και φτιάχνει ένα καταπληκτικό «μεταφυσικό» άλμπουμ με πολλά κοινωνικά μηνύματα, όπως είναι το «Λευκά Φτερά» [Polydor], δίχως να ξεχνάμε το αναλόγου προβληματικής «Επί Γης Ειρήνη», το έξοχο «Κυρίες & Κύριοι» ή ακόμη και τα «Στο Σινεμά» και «Αγαπημένη», όλα σε ετικέτα Polydor και όλα από τα σέβεντις.
Γενικά θα λέγαμε πως ο Κώστας Τουρνάς στην δεκαετία του ’70 δημιουργεί ένα σώμα τραγουδιών πολύ υψηλού επιπέδου, για τον χώρο της ελληνικής ποπ και του ροκ, που είχε μεγάλη διείσδυση στις εφηβικές ηλικίες, σε αγόρια και κορίτσια. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, πως τα κοριτσίστικα περιοδικά της εποχής, η «Μανίνα» και η «Κατερίνα», τον είχαν τακτικά στα εξώφυλλά τους, όπως και στις σελίδες τους. Ενώ το ίδιο συνέβαινε και με τα διάφορα «οικογενειακά» έντυπα («Φαντάζιο») και βεβαίως με τα μουσικά («Μοντέρνο Τραγούδι»).
Και δεν ήταν μόνο τα τραγούδια του Τουρνά, που ακούγονταν παντού, ήταν και η εικόνα του, η ωραία φιγούρα του, με την κιθάρα στα χέρια ή όχι, τα ντυσίματά του, τα ρούχα του, οι μπότες του κ.λπ. Όλα μετρούσαν, ώστε ο Τουρνάς να καταστεί «εικόνα» στα χρόνια 1972-1975, καθώς εκείνη την εποχή συναγωνιζόταν μόνο με τον Πασχάλη για την κορυφή, και οι δυο τους με τον... David Cassidy.
Τα «Απέραντα Χωράφια» σκάνε μάλλον απρόσμενα στο τέλος του ’72 (ένας δίσκος ένα κομμάτι), αν και, από δισκογραφικής άποψης, δείγματα εντοπίζονται ήδη από το δεύτερο
LP των Poll (το λευκό άλμπουμ), που είχε κατά τι προηγηθεί. Όπως έγραφε ο ίδιος ο Κώστας Τουρνάς στο innersleeve:
«Ένας καλός φίλος και εξαιρετικός συνθέτης με ανέλυσε: “Είσαι φίλτρο μέσα στη γενιά σου και στον ευρωπαϊκό χώρο. Μείνε Έλληνας”. Είχε δίκαιο. Πράγματι σας δίνω πίσω ό,τι εφιλτράρησα όλα αυτά τα χρόνια, κάνοντας το αμαρτωλό πείραμα και μένω Έλληνας. Μέσα στα αυθόρμητα “Απέραντα Χωράφια” κρύβω καλά την αρχή μου. Είμαι 23 χρονών, κουρασμένος αλλά σκυλί, απογοητευμένος αλλά οπτιμιστής, φίλος σας και εχθρός μου, χωρίς παρελθόν, αλλά με 23 τουλάχιστον χρόνια ακόμα. Καλή μας συνέχεια. Ευχαριστώ όλους και όλες, ο χώρος είναι λίγος. Αφιερώνω τον κόπο μου στους γονείς μου. Γεια σας, Κώστας».
 
Η συνέχεια εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/music/enas-idanikos-foros-timis-ston-kosta-toyrna-apo-ton-alexandro-molfesi

5 σχόλια:

  1. Σχόλια από το fb...

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    https://www.youtube.com/watch?v=pCmbN-S2PgU
    Stin Sofita

    Ανδρέας Αγγελόπουλος
    τα "απέραντα χωράφια" ειναι αριστούργημα. Ερώτηση, για άλλο τραγούδι. Ξέρετε ποια έκανε τα γυναικεία φωνητικά στο "Ο πιο καλός τραγουδιστής'' ;

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Τα γράφει ο δίσκος μέσα. Τώρα τα παίρνω από το discogs... Backing Vocals – Peter MC Namee, Λίλη, Μίστη, Μαρία

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Ωραίες εκτελέσεις.

    Σταμάτης Πουλακιδάκος
    Η δουλειά του Αλέξανδρου Μολφέση είναι εξαιρετική. Αγγίζει λίγο και την περίοδο 1980-82, με το "U.F.O." που για "κάποιους" λόγους δεν πήγε τελικά στην Eurovision του 1980, αλλά και το "Δωσ' μου, δωσ' μου" που τραγούδησε ο Γιώργος Μαρίνος το 1982 (το ηχογράφησε ο Μολφέσης στο cd "Second hand" του 2009, και το συπεριελαβε και εδώ). Άξιο αναφοράς είναι πως δεν είναι μόνο ότι διασκευάζει, είναι και ότι συνεχίζει να μας συστήνει και αδισκογράφητα τραγούδια του Κώστα Τουρνά! Ξεκίνησε με το "Πωλείται", στο cd "21 χρόνια μετά" του 2006 (που, επίσης, το συμπεριέλαβε κι εδώ) και συνεχίζει σ' αυτή τη δουλειά με τα "Πρόσεξε τώρα" που είχε ακουστεί στην παράσταση "Αστρόνειρα", δύο τραγούδια απο την "Πρόβα" του 1976 (όπως σωστά αναφέρετε κι εσείς), και το medley "Σπορτιγκ 77", όπου είναι το "Όταν σε θυμάμαι" που τελικά ηχογράφησε η Μαρία Κώνστα το 1982 και ένα που μάλλον ονομάζεται "Και πώς να σε ξεχάσω" και το δοκίμαζε ο Κώστας Τουρνάς στις εμφανίσεις του την περίοδο που ηχογραφούσε το "Στο σινεμά", το 1976.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Σ' ευχαριστώ για όλα αυτά. Δεν τα έψαξα ένα-ένα, λόγω χρόνου και έκτασης κειμένου. Φυσικά έχει και από Poll μέσα. Κανονικά θα έπρεπε να είναι διπλάσιο το κείμενο. Και με πολύ περισσότερες πληροφορίες για τον Τουρνά των σέβεντις. Καλά να 'μαστε... στο μέλλον...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Costas Arvanitis
      Μπράβο και στον Μολφέση και στον Φώντα! Μήπως έχει ο Μολφέσης σε κασέτα τα τραγούδια του Γιάννη Πετρίτση;

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Θα τον ρωτήσω...

      Διαγραφή
    2. Γιώργος Φρατζεσκάκης
      Εξαιρετικό κείμενο !
      ("Τούτο τον κόσμο μικρός
      τον ενομιζα αλλιώς!)

      Nikos Markakis
      Πιθανόν να είναι ο «Πέτρος» το καλύτερο τραγούδι που έγραψε ποτέ! Αλλά εγώ θα έβαζα, το «σήμερα και αύριο» των Poll

      Kwstas Agas
      Πράττεις άριστα που αναρτάς ξανά τα κείμενα σου που πάντα έχουν ενδιαφέρον. Έτσι κι εγώ θα το διαβάσω, μιας και λόγω δυσχερειών στη σύνδεση μου με fb τώρα τελευταία δεν εντοπίζω εγκαίρως αναρτήσεις (και κάποια που θα ήθελα πολύ να διαβάσω, όπως το εν λόγω κείμενο για τον Μολφέση, μου διαφεύγουν)!!

      Διαγραφή
  2. Είπες και ορθώς κατ εμέ για τον 60χρονο Π.Π που έκανε Μαρκόπουλο. Ο 63 Μολφέσης δηλ δεν είναι ίδια γενιά με τον Τουρνά; Δεν ισχύει το να δούμε τι έχει να κάνει η νέα γενιά με τον Τουρνά; Νομίζω ότι χρησιμοποιείς δύο σταθμά σε μια σχεδόν ίδια περίπτωση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά (για μένα), και αυτό θα το αντιληφθείς όταν θα διαβάσεις την κριτική για τον δίσκο του Παυλίδη. Ποιος δικαιούται, δηλαδή, και γιατί, να κάνει tribute, και πάνω σε ποιο, συγκεκριμένα, υλικό, και ποιος όχι. Ποια είναι η διαφορά, με άλλα λόγια, του tribute του Μολφέση, από το tribute του Παυλίδη. (Το λέω, γιατί πρόκειται για δύο τελείως διαφορετικά tributes).

      Διαγραφή