Η απώλεια του
Δήμου Μούτση, για το ελληνικό τραγούδι, είναι πολύ μεγάλη, δηλαδή τεράστια,
καθώς είναι πάμπολλα τα σπουδαία τραγούδια που άφησε ως παρακαταθήκη, σε όλες
τις φάσεις τής καλλιτεχνικής διαδρομής του, από τα μέσα του ’60, έως και τα
μέσα του ’90 χοντρικά. Τραγούδια «αθάνατα», με λίγα λόγια, που θα βρίσκονται
στα στόματα του κόσμου δια παντός.
Η πορεία του Δήμου Μούτση στα μουσικά μας πράγματα θα μπορούσε να χωριστεί σε τρεις μεγάλες περιόδους. Η πρώτη αφορά στο δεύτερο μισό των σίξτις, όταν οι επιτυχίες του κυκλοφορούσαν βασικά σε δίσκους 45 στροφών, η δεύτερη έχει να κάνει με τη δεκαετία του ’70 (δικτατορία και μεταπολίτευση), όταν ηχογραφεί τους ιστορικούς «έντεχνους» long-play δίσκους του, ενώ η τρίτη ξεκινά από το 1981, φθάνοντας έως το 1994, καλύπτοντας την προσωπική εξομολογητική του φάση, όταν πλέον ο Δήμος Μούτσης θα εμφανιζόταν σχεδόν αποκλειστικά ως singer-songwriter.
Βλέποντας έτσι, χοντρικά, αυτές τις τρεις εποχές θα μπορούσε να πει κάποιος πως απέχουν αισθητικά μεταξύ τους, υπό την έννοια πως τα «έντεχνα» τραγούδια τού Μούτση από τα σίξτις δεν σχετίζονται με τα τραγούδια της «Τετραλογίας» για παράδειγμα, ενώ χάος υπάρχει και ανάμεσα στα κομμάτια της «Τετραλογίας» και εκείνων των πιο προσωπικών δίσκων του από τη δεκαετία του ’80.
Αυτό δείχνει πως ο Μούτσης έψαχνε συνεχώς τα εκφραστικά μέσα του, δεν επαναπαυόταν σε μια μανιέρα, γλιστρώντας από το εντεχνολαϊκό προς το ηλεκτρικό και ροκ τραγούδι, διατηρώντας πάντα υψηλά το ενδιαφέρον του κόσμου για τις δουλειές του. Αυτό είναι εντελώς σπάνιο στα καθ’ ημάς – δεν ξέρω αν είναι μοναδικό, αυτή τη στιγμή, αλλά πάντως είναι σπάνιο. Και φυσικά το «σπάνιο» δεν θα είχε κανένα νόημα, αν δεν ήταν και αισθητικώς άψογο.
Η δεκαετία του ’60
Πριν ακόμη αρχίσει να ηχογραφεί τα δικά του κομμάτια ο Δήμος Μούτσης είχε κάνει ένα άλμα στην πορεία του, αφού ήταν μέλος ή εν πάση περιπτώσει συνεργάτης της Πειραματικής Ορχήστρας Αθηνών του Μάνου Χατζιδάκι, παίζοντας φυσαρμόνικα ή και βιολί. Ως φυσαρμονικίστα εξάλλου τον ακούμε στον πρώτο δίσκο του Γιώργου Ρωμανού, τις «Μπαλλάντες», που κυκλοφορεί στην αρχή του 1965 από την Philips.
Σίγουρα ο Χατζιδάκις αποτελεί μια πρώιμη επιρροή για τον Δήμο Μούτση, και σε σχέση με κάποιες μελωδίες του, αλλά και σε σχέση με το πώς έβλεπε (ο Χατζιδάκις) το λαϊκό τραγούδι και την κουλτούρα που εκείνο κουβαλούσε.
Αυτό το διαπιστώνει κανείς στον Μούτση από τα πρώτα ήδη τραγούδια του, που λέει ο Γιάννης Πουλόπουλος στο τέλος του 1965. Λέμε για το 45άρι «Το κορίτσι μου στ’ άστρα / Μέσα στο παλιό μου σπίτι» [Lyra]. Το δεύτερο, ήταν ένα ωραίο ζεϊμπέκικο, που είχε στίχους του ίδιου του Πουλόπουλου και που θα το έλεγε και ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης λίγο αργότερα. Ο Μούτσης είχε πει πως τα λόγια στο τραγούδι αυτό τα είχε γράψει ο Μάνος Χατζιδάκις, αλλά το γεγονός πως υπάρχουν στο πρώτο ποιητικό βιβλίο του Γιάννη Πουλόπουλου, το «Τετράδιο» (1971), ανθολογημένα εκεί από τον ίδιο τον τραγουδιστή, με οδηγούν να συμπεράνω πως ήταν όντως του Πουλόπουλου (και όχι του Χατζιδάκι).
Η πορεία του Δήμου Μούτση στα μουσικά μας πράγματα θα μπορούσε να χωριστεί σε τρεις μεγάλες περιόδους. Η πρώτη αφορά στο δεύτερο μισό των σίξτις, όταν οι επιτυχίες του κυκλοφορούσαν βασικά σε δίσκους 45 στροφών, η δεύτερη έχει να κάνει με τη δεκαετία του ’70 (δικτατορία και μεταπολίτευση), όταν ηχογραφεί τους ιστορικούς «έντεχνους» long-play δίσκους του, ενώ η τρίτη ξεκινά από το 1981, φθάνοντας έως το 1994, καλύπτοντας την προσωπική εξομολογητική του φάση, όταν πλέον ο Δήμος Μούτσης θα εμφανιζόταν σχεδόν αποκλειστικά ως singer-songwriter.
Βλέποντας έτσι, χοντρικά, αυτές τις τρεις εποχές θα μπορούσε να πει κάποιος πως απέχουν αισθητικά μεταξύ τους, υπό την έννοια πως τα «έντεχνα» τραγούδια τού Μούτση από τα σίξτις δεν σχετίζονται με τα τραγούδια της «Τετραλογίας» για παράδειγμα, ενώ χάος υπάρχει και ανάμεσα στα κομμάτια της «Τετραλογίας» και εκείνων των πιο προσωπικών δίσκων του από τη δεκαετία του ’80.
Αυτό δείχνει πως ο Μούτσης έψαχνε συνεχώς τα εκφραστικά μέσα του, δεν επαναπαυόταν σε μια μανιέρα, γλιστρώντας από το εντεχνολαϊκό προς το ηλεκτρικό και ροκ τραγούδι, διατηρώντας πάντα υψηλά το ενδιαφέρον του κόσμου για τις δουλειές του. Αυτό είναι εντελώς σπάνιο στα καθ’ ημάς – δεν ξέρω αν είναι μοναδικό, αυτή τη στιγμή, αλλά πάντως είναι σπάνιο. Και φυσικά το «σπάνιο» δεν θα είχε κανένα νόημα, αν δεν ήταν και αισθητικώς άψογο.
Η δεκαετία του ’60
Πριν ακόμη αρχίσει να ηχογραφεί τα δικά του κομμάτια ο Δήμος Μούτσης είχε κάνει ένα άλμα στην πορεία του, αφού ήταν μέλος ή εν πάση περιπτώσει συνεργάτης της Πειραματικής Ορχήστρας Αθηνών του Μάνου Χατζιδάκι, παίζοντας φυσαρμόνικα ή και βιολί. Ως φυσαρμονικίστα εξάλλου τον ακούμε στον πρώτο δίσκο του Γιώργου Ρωμανού, τις «Μπαλλάντες», που κυκλοφορεί στην αρχή του 1965 από την Philips.
Σίγουρα ο Χατζιδάκις αποτελεί μια πρώιμη επιρροή για τον Δήμο Μούτση, και σε σχέση με κάποιες μελωδίες του, αλλά και σε σχέση με το πώς έβλεπε (ο Χατζιδάκις) το λαϊκό τραγούδι και την κουλτούρα που εκείνο κουβαλούσε.
Αυτό το διαπιστώνει κανείς στον Μούτση από τα πρώτα ήδη τραγούδια του, που λέει ο Γιάννης Πουλόπουλος στο τέλος του 1965. Λέμε για το 45άρι «Το κορίτσι μου στ’ άστρα / Μέσα στο παλιό μου σπίτι» [Lyra]. Το δεύτερο, ήταν ένα ωραίο ζεϊμπέκικο, που είχε στίχους του ίδιου του Πουλόπουλου και που θα το έλεγε και ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης λίγο αργότερα. Ο Μούτσης είχε πει πως τα λόγια στο τραγούδι αυτό τα είχε γράψει ο Μάνος Χατζιδάκις, αλλά το γεγονός πως υπάρχουν στο πρώτο ποιητικό βιβλίο του Γιάννη Πουλόπουλου, το «Τετράδιο» (1971), ανθολογημένα εκεί από τον ίδιο τον τραγουδιστή, με οδηγούν να συμπεράνω πως ήταν όντως του Πουλόπουλου (και όχι του Χατζιδάκι).
Σχόλια από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήTatiana Iordanidou
Μπράβο! σε ευχαριστούμε!
Βασίλης Αθανασόπουλος
Εγκυρότατο και αξιόπιστο όπως πάντα. Ευχαριστούμε
Stathis Dovas
ευχαριστουμε πολυ!
Yiotis Samaras
Καταπληκτική δουλειά. Ευχαριστούμε
Ανδρέας Φουρλας
Πληρέστατο το αφιέρωμα σου και ακούγοντας την Κορδέλα.....
Φώντας Τρούσας
Φυσικά και άκουσα την Κορδέλα, ο Συνοικισμός είναι από τους 2-3 πιο αγαπημένους μου δίσκους του
Ανδρέας Φουρλας
Τέτοια ενορχήστρωση.......
Aeipote Panta
Εξαιρετικό, εύγε!
Jimmy JazzMan
Συγχαρητήρια Φώντα! Εξαιρετικό. Μπράβο
Dimitrios Kambakos
Συγχαρητήρια!
John D. Carnessiotis
Όπως πάντα, to the point!
Michalis Papadakis
https://youtu.be/C-z97agpqH4?si=ViCwNjDyJSiailgl
Καθαρά από προσωπικό γούστο
ΠΑΡΑΘΥΡΙ ΠΑΡΑΘΥΡΙ. ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ.
Δημήτρης Θ. Νικολάου
ΑπάντησηΔιαγραφήΦώντα, ωραιότατατο αφιέρωμα σε ένα σπουδαίο καλλιτέχνη....Είμαι 70άρης και πάντα η μουσική έπαιζε ρόλο στη ζωή μου. Μία απ αυτές είναι- ήταν η μουσική του Δ. ΜΟΥΤΣΗ με αποδεκτές όλες τις κλιμακώσεις της , όπως έγραψες. Πώς να μην ήταν, εξ αλλου, όταν ο ίδιος ήταν μαγιά, έστω και μικρή, σε εκείνο τον ωραίο δίσκο " Μπαλλάντες" του Ρωμανού, που επιμελήθηκε ο Χατζιδάκις, το μακρινό 1965!!! όπως και πάλι το επισημαίνεις...
Γειά σου ,Φώντα....
..Το σκυλί στην πόρτα μας έγινε τσακάλι
πεφτουν οι καλύτεροι προχωρούν οι άλλοι...Ν. ΓΚΑΤΣΟΣ
Μιχαλης Κοτακης
Συγχαρητηρια!!!
Yorgos Frentzos
Εξαιρετικό κείμενο και παρουσίαση της δουλειάς του Δ. Μούτση.
Αντώνης Γαζάκης
Πολύ ωραία αποτίμηση του έργου του Μούτση. Όσο για το «Ταξιδιώτης του παντός» είμαι σίγουρος ότι είχε γίνει επιτυχία γιατί το θυμάμαι πολύ καθαρά παρότι τότε ήμουν 13 χρονών.
Themis Andreadis
Εξαιρετική καταγραφή -αποτίμηση του μέγιστου Δήμου Μούτση, Φώντα μου, ούτε ο Σταύρος Καρτσωνάκης να ΄σουνα
Σταύρος Καρτσωνάκης
Τι να πρώτο γράψεις για ένα τόσο σπουδαίο έργο. Προσωπικά θεωρώ το χωρίς λόγια σε 2 κανάλια κι έτσι όπως εισάγει το γράμμα από τη λεγεώνα των ξένων σπουδαίο επίτευγμα που θα μπορούσε άνετα να υπάρχει σε ένα δίσκο των πρώιμων Floyd. Επίσης αξιοσημείωτο είναι ότι όλοι οι μουσικοί θαυμάζουν απεριόριστα τα τραγούδια του. Εγώ δεν ξέρω γιατί αλλά ανατριχιαζω κάθε μα κάθε φορά που ακούω το πρώτο τραγούδι που είπε το τραγούδι του περεντα. Ο Μούτσης θα μας απασχολεί για καιρό όταν άλλοι μεταγενέστεροι θα έχουν ξεχαστεί. Αυτό είναι σίγουρο
Βέρα Βασιλείου-Πέτσα
Συγχαρητήρια! Ευχαριστούμε πολύ!
Vassilis Serafimakis
Απόψε μόνος σπίτι βάζω συνέχεια απ'αυτά που ονόμασες ότι έχουν ακόμα μέγα μέγεθος. Τι ρεπερτόριο έχει τελικά αυτός ο τόπος! Και διαβάζοντας το κείμενο σου συνειδητοποίησα ότι οι στίχοι τού Στην Ελευσίνα Μιά Φορά, είναι κάποιου που ήταν και στιχουργός αλλά κυρίως ηθοποιός σε ρόλους χαρακτήρων σε ταινίες και τηλεόραση. Αυτός δεν είναι;
Φώντας Τρούσας
Ναι μάλλον αυτός. Εκτός αν είναι καμιά συνωνυμία.
Nina Tsavou
Βεβαίως και είναι ο ηθοποιός και θεατρικός συγγραφέας Βασίλης Ανδρεόπουλος.
Vassilis Serafimakis
υπέροχα.
Nina Tsavou
Με τον Ξαρχάκο έγραψε το ‘Αυτόν τον κόσμο τον καλό’. Σπουδαίος!
Dimitris Makares
Παρα πολυ ωραίο. Συγχαρητήρια
Konstantinos Zachopoulos
Φώντα, απ' όσο γνωρίζω, όλα αυτά τα χρόνια έγραφε, αλλά είχε σιχαθεί τις εταιρείες και τα κρατούσε στο συρτάρι. Αφησε πίσω του ένα τεράστιο ακυκλοφόρητο έργο, από τραγούδια μέχρι συμφωνικά
Mparpa Mimis
Ευχαριστούμε πολύ!