OR BAREKET: Sahar [enja / yellowbird, 2022]
Όπως έχουμε ξαναγράψει ο Or Bareket είναι μουσικός της jazz, γεννημένος στην Ιερουσαλήμ, έχοντας μεγαλώσει στο Μπουένος Άιρες και το Τελ-Αβίβ, ο οποίος θεωρείται, τώρα, ως ένας από τους ανερχόμενους κοντραμπασίστες της σκηνής της ανατολικής ακτής (Νέα Υόρκη κ.λπ.). Στο New Haven του Connecticut εξάλλου, τον Ιούνιο του 2021, είναι ηχογραφημένο το πιο πρόσφατο άλμπουμ του, που αποκαλείται “Sahar” και στο οποίο συμμετέχουν οι Morgan Guerin τενόρο σαξόφωνο, EWI (ηλεκτρονικό πνευστό), όργανο, Jeremy Corren πιάνο, fender rhodes, Savannah Harris ντραμς, κρουστά και Joel Ross κρουστά (σ’ ένα track).
Το “Sahar” είναι ένα κάπως παράξενο άλμπουμ. «Παράξενο» υπό την έννοια πως εμφανίζει πολλά και διαφορετικά τζαζ στοιχεία, άλλοτε προσανατολισμένα προς πιο spiritual καταστάσεις, άλλοτε περισσότερο «παγερά» λυρικά, άλλοτε πιο σύγχρονα (με την χρήση του EWI και του rhodes) κ.λπ.
Για παράδειγμα το εισαγωγικό “Root system”, μόνο με μπάσο και κρουστά, μας πάει πολύ πίσω στο χρόνο, στον αφρο-κεντρισμό της jazz, με το αμέσως επόμενο “Soil” να ακούγεται περισσότερο μοντερνιστικό και με το EWI να πρωταγωνιστεί.
Συνδυάζοντας πνευματικά και μοντέρνα στοιχεία, το σχεδόν 9λεπτο “Hiraeth” είναι μία σύνθεση κάπως... ετεροβαρής, καθώς... κάπου βγαίνει στην επιφάνεια και κάπου χάνεται, ενώ το “Oyen” διακρίνεται για τις ωραίες μελωδικές προσεγγίσεις στο τενόρο και το πιάνο.
Η μπαλάντα “Temperance”, εκεί κάπου προς την μέση, είναι μια καλή στιγμή για τον Bareket (συνθετικώς), μα και για το “Sahar” γενικότερα, που δεν παύει, από κομμάτι σε κομμάτι, να μας αποδεικνύει τον πολυ-μεταβλητό χαρακτήρα του.
Μια εισαγωγή στο κοντραμπάσο (“Bass intro”), για το “Kapara” που ακολουθεί, μοιάζει ιδανική, με τα δύο τελευταία tracks του CD, το “Sundial” και ιδίως το πνευματικό “Sahar” να φανερώνουν την συνθετική άνεση, οπωσδήποτε, του Or Bareket, που ανά φάσεις μοιάζει κάπως αχαλίνωτη – υπό την έννοια πως το άλμπουμ του μπορεί να είναι πολλά και διαφορετικά ταυτοχρόνως, που όμως (αυτά τα «πολλά και διαφορετικά») επικοινωνούν εν μέρει.
ARK NOIR: See You on the Other Side [enja / yellowbird, 2022]
Οι Ark Noir είναι μια μπάντα από το Μόναχο, μέλη της οποίας είναι οι Moritz Stahl σαξόφωνα, κλαρίνα, fx, Sam Hylton fender rhodes, σύνθια, Tilman Brandl κιθάρες, fx, Robin Jermer μπάσα, fx και Marco Dufner ντραμς, ενώ βοηθάει και η Fiona Grond στο φλάουτο, σ’ ένα track.
H μπάντα, που διακρίνεται τα τελευταία τρία χρόνια, παίζει instrumental
rock, με πολλά
εφφέ και ηλεκτρονικά στοιχεία, το οποίο θα μπορούσες να το αποκαλέσεις ακόμη
και ελαφρώς πειραματικό, και πάντως όχι post-rock
και τα ανάλογα. Επίσης, κάποια Canterbury jazz
στοιχεία είναι ευκόλως ανιχνεύσιμα σε tracks σαν το “Apollo slays the snake”
για παράδειγμα, με την όλη ατμόσφαιρα, αυτή που επιχειρούν να οικοδομήσουν οι Ark Noir, να διαθέτει και κάτι
από το «αποκαλυπτικό» τοπίο της «επόμενης μέρας».
Δεν ξέρω τις βαθύτερες ανησυχίες των Γερμανών (οικολογικές ή άλλες), εκείνο πάντως που ξέρω, και ακούω, είναι πως στο “See You On the Other Side” τα καταφέρνουν μια χαρά.
Καταφέρνουν δηλαδή, όχι να σε... τρομάξουν, μα να υποβάλλουν τον ακροατή, κατά τόπους, με την μουσική τους, που είναι σωστά σχεδιασμένη και εκτελεσμένη.
Όχι κάτι το πρωτοφανές και το συγκλονιστικό, σ’ αυτό το ύφος του rock, που κινούνται οι Γερμανοί, αλλά καλοπαιγμένο και με «σωστές» αναφορές.
KLIMA KALIMA: Live on Planet Berlin [Werner Aldinger / enja records, 2022]
Οι Klima Kalima είναι μία ηλεκτρική τζαζ μπάντα, που αποτελείται εκ των Kalle Kalima κιθάρες, Oliver Potratz κοντραμπάσο και Oliver Steidle ντραμς, κρουστά. Σαν τρίο υπάρχουν πολλά χρόνια, τουλάχιστον δεκαπέντε, έχοντας ηχογραφήσει κάποια άλμπουμ – αν και τα άλμπουμ του κιθαρίστα τους Kalima είναι πολύ περισσότερα.
Μόνο στο δισκορυχείον αν ψάξουμε, θα συναντήσουμε τον Kalle Kalima ως μέλος των K-18 (δες τα κινηματογραφικού ενδιαφέροντος “Out to Lynch” και “Some Kubrick of Blood”), των KUU! (δες τα “Artificial Sheep” και “Lampedusa Lullaby”, στην ACT Music + Vision), δηλώνοντας, ο ίδιος, περαιτέρω το παρόν σε εγγραφές της Jazzrausch BigBand, του Andreas Schaerer, των Wadada Leo Smith / TUMO κ.λπ.
Στο “Live on Planet Berlin”, που περιλαμβάνει μόνο συνθέσεις του Kalima και που είναι ηχογραφημένο, ζωντανά, στο Aufsturz του Βερολίνου, στις 23-24 Ιαν. 2020, παρακολουθούμε αυτό το φινλανδο-γερμανικό γκρουπ, στην ανάπτυξη ενός δυναμικού ηλεκτρικού jazz-set, αρκετά αυτοσχεδιαστικού κατά τόπους, και με κατεύθυνση λίγο αλλοπρόσαλλη.
Εντάξει, live είναι, οπότε αιτιολογείται αυτό το λίγο απ’ όλα. Λίγο jazz, λίγο improv, λίγο fusion, λίγο πειραματισμός και σίγουρα αρκετό rock (το “Big Bang” είναι από τα ωραιότερα κομμάτια του CD) ή ακόμη και blues, που όχι σπανίως αποτελεί βάση για τις αναπτύξεις των Klima Kalima (άκου το “Silicon Rain” για παράδειγμα).
Ενδιαφέρον υπάρχει οπωσδήποτε, αλλά το «ζωντανό» φρονούμε πως δεν ευνοεί και τόσο την μουσική του εν λόγω γκρουπ, καθώς της προσδίδει μία κάπως ακαθόριστη και τυχαία ελευθερία.
Μπορεί σ’ ένα μπαρ, με κάποιες μπύρες, όλα να ακούγονται και κάπως αλλιώς, αλλά αν ακούς τους Klima Kalima... ξενέρωτος, στο δωμάτιό σου ή στο σαλόνι σου, τότε νοιώθεις πως κάτι λείπει από το “Live on Planet Berlin”... ένα πλάνο ας πούμε, και κάπου ένας στόχος.
Όπως έχουμε ξαναγράψει ο Or Bareket είναι μουσικός της jazz, γεννημένος στην Ιερουσαλήμ, έχοντας μεγαλώσει στο Μπουένος Άιρες και το Τελ-Αβίβ, ο οποίος θεωρείται, τώρα, ως ένας από τους ανερχόμενους κοντραμπασίστες της σκηνής της ανατολικής ακτής (Νέα Υόρκη κ.λπ.). Στο New Haven του Connecticut εξάλλου, τον Ιούνιο του 2021, είναι ηχογραφημένο το πιο πρόσφατο άλμπουμ του, που αποκαλείται “Sahar” και στο οποίο συμμετέχουν οι Morgan Guerin τενόρο σαξόφωνο, EWI (ηλεκτρονικό πνευστό), όργανο, Jeremy Corren πιάνο, fender rhodes, Savannah Harris ντραμς, κρουστά και Joel Ross κρουστά (σ’ ένα track).
Το “Sahar” είναι ένα κάπως παράξενο άλμπουμ. «Παράξενο» υπό την έννοια πως εμφανίζει πολλά και διαφορετικά τζαζ στοιχεία, άλλοτε προσανατολισμένα προς πιο spiritual καταστάσεις, άλλοτε περισσότερο «παγερά» λυρικά, άλλοτε πιο σύγχρονα (με την χρήση του EWI και του rhodes) κ.λπ.
Για παράδειγμα το εισαγωγικό “Root system”, μόνο με μπάσο και κρουστά, μας πάει πολύ πίσω στο χρόνο, στον αφρο-κεντρισμό της jazz, με το αμέσως επόμενο “Soil” να ακούγεται περισσότερο μοντερνιστικό και με το EWI να πρωταγωνιστεί.
Συνδυάζοντας πνευματικά και μοντέρνα στοιχεία, το σχεδόν 9λεπτο “Hiraeth” είναι μία σύνθεση κάπως... ετεροβαρής, καθώς... κάπου βγαίνει στην επιφάνεια και κάπου χάνεται, ενώ το “Oyen” διακρίνεται για τις ωραίες μελωδικές προσεγγίσεις στο τενόρο και το πιάνο.
Η μπαλάντα “Temperance”, εκεί κάπου προς την μέση, είναι μια καλή στιγμή για τον Bareket (συνθετικώς), μα και για το “Sahar” γενικότερα, που δεν παύει, από κομμάτι σε κομμάτι, να μας αποδεικνύει τον πολυ-μεταβλητό χαρακτήρα του.
Μια εισαγωγή στο κοντραμπάσο (“Bass intro”), για το “Kapara” που ακολουθεί, μοιάζει ιδανική, με τα δύο τελευταία tracks του CD, το “Sundial” και ιδίως το πνευματικό “Sahar” να φανερώνουν την συνθετική άνεση, οπωσδήποτε, του Or Bareket, που ανά φάσεις μοιάζει κάπως αχαλίνωτη – υπό την έννοια πως το άλμπουμ του μπορεί να είναι πολλά και διαφορετικά ταυτοχρόνως, που όμως (αυτά τα «πολλά και διαφορετικά») επικοινωνούν εν μέρει.
ARK NOIR: See You on the Other Side [enja / yellowbird, 2022]
Οι Ark Noir είναι μια μπάντα από το Μόναχο, μέλη της οποίας είναι οι Moritz Stahl σαξόφωνα, κλαρίνα, fx, Sam Hylton fender rhodes, σύνθια, Tilman Brandl κιθάρες, fx, Robin Jermer μπάσα, fx και Marco Dufner ντραμς, ενώ βοηθάει και η Fiona Grond στο φλάουτο, σ’ ένα track.
Δεν ξέρω τις βαθύτερες ανησυχίες των Γερμανών (οικολογικές ή άλλες), εκείνο πάντως που ξέρω, και ακούω, είναι πως στο “See You On the Other Side” τα καταφέρνουν μια χαρά.
Καταφέρνουν δηλαδή, όχι να σε... τρομάξουν, μα να υποβάλλουν τον ακροατή, κατά τόπους, με την μουσική τους, που είναι σωστά σχεδιασμένη και εκτελεσμένη.
Όχι κάτι το πρωτοφανές και το συγκλονιστικό, σ’ αυτό το ύφος του rock, που κινούνται οι Γερμανοί, αλλά καλοπαιγμένο και με «σωστές» αναφορές.
KLIMA KALIMA: Live on Planet Berlin [Werner Aldinger / enja records, 2022]
Οι Klima Kalima είναι μία ηλεκτρική τζαζ μπάντα, που αποτελείται εκ των Kalle Kalima κιθάρες, Oliver Potratz κοντραμπάσο και Oliver Steidle ντραμς, κρουστά. Σαν τρίο υπάρχουν πολλά χρόνια, τουλάχιστον δεκαπέντε, έχοντας ηχογραφήσει κάποια άλμπουμ – αν και τα άλμπουμ του κιθαρίστα τους Kalima είναι πολύ περισσότερα.
Μόνο στο δισκορυχείον αν ψάξουμε, θα συναντήσουμε τον Kalle Kalima ως μέλος των K-18 (δες τα κινηματογραφικού ενδιαφέροντος “Out to Lynch” και “Some Kubrick of Blood”), των KUU! (δες τα “Artificial Sheep” και “Lampedusa Lullaby”, στην ACT Music + Vision), δηλώνοντας, ο ίδιος, περαιτέρω το παρόν σε εγγραφές της Jazzrausch BigBand, του Andreas Schaerer, των Wadada Leo Smith / TUMO κ.λπ.
Στο “Live on Planet Berlin”, που περιλαμβάνει μόνο συνθέσεις του Kalima και που είναι ηχογραφημένο, ζωντανά, στο Aufsturz του Βερολίνου, στις 23-24 Ιαν. 2020, παρακολουθούμε αυτό το φινλανδο-γερμανικό γκρουπ, στην ανάπτυξη ενός δυναμικού ηλεκτρικού jazz-set, αρκετά αυτοσχεδιαστικού κατά τόπους, και με κατεύθυνση λίγο αλλοπρόσαλλη.
Εντάξει, live είναι, οπότε αιτιολογείται αυτό το λίγο απ’ όλα. Λίγο jazz, λίγο improv, λίγο fusion, λίγο πειραματισμός και σίγουρα αρκετό rock (το “Big Bang” είναι από τα ωραιότερα κομμάτια του CD) ή ακόμη και blues, που όχι σπανίως αποτελεί βάση για τις αναπτύξεις των Klima Kalima (άκου το “Silicon Rain” για παράδειγμα).
Ενδιαφέρον υπάρχει οπωσδήποτε, αλλά το «ζωντανό» φρονούμε πως δεν ευνοεί και τόσο την μουσική του εν λόγω γκρουπ, καθώς της προσδίδει μία κάπως ακαθόριστη και τυχαία ελευθερία.
Μπορεί σ’ ένα μπαρ, με κάποιες μπύρες, όλα να ακούγονται και κάπως αλλιώς, αλλά αν ακούς τους Klima Kalima... ξενέρωτος, στο δωμάτιό σου ή στο σαλόνι σου, τότε νοιώθεις πως κάτι λείπει από το “Live on Planet Berlin”... ένα πλάνο ας πούμε, και κάπου ένας στόχος.
Οι ετικέτες της Enja εισάγονται στην Ελλάδα από την AN Music
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου