Ο βραζιλιάνος συνθέτης της jazz, και σοπράνο σαξοφωνίστας εδώ, Felipe Salles μας
έχει απασχολήσει πολλές φορές στο blog, μέσα από τα διάφορα projects του. Ένα από αυτά είναι και το Interconnections Ensemble, με το οποίον έχει
ηχογραφήσει έως σήμερα τρία άλμπουμ – το τρίτο είναι αυτό, για το οποίον θα
γράψουμε τώρα.
Ο Salles, που είναι επίσης καθηγητής της Jazz και των Αφροαμερικανικών Μουσικών Σπουδών στο πανεπιστήμιο Amherst της Μασαχουσέτης, ενδιαφέρεται πολύ για τα ζητήματα της κουλτούρας των μεταναστών (μετανάστης και ο ίδιος) και για το πώς αυτή (η κουλτούρα) έχει επηρεάσει όψεις της jazz, στην σύγχρονη Αμερική. Έτσι, με το πρώτο CD τού Interconnections Ensemble, το “The Lullaby Project” [Tapestry, 2018], επιχείρησε να δει αυτό ακριβώς, επεξεργαζόμενος μία σειρά από παραδοσιακά, βραζιλιάνικα νανουρίσματα.
Με το δεύτερο άλμπουμ
του σχήματος, το “The New Immigrant Experience”
[Tapestry, 2019/2020], o Salles ασχολήθηκε
μ’ ένα θέμα που αφορούσε στην νομιμοποίηση των μεταναστών στις ΗΠΑ,
μετασχηματίζοντάς το σε θαυμάσια μουσικά θέματα (μπορείτε να δείτε, για
περισσότερα, τα ίδια τα reviews, εντοπίζοντάς τα μέσω του search),
ενώ με το παρόν τρίτο, που έχει τίτλο “Home is Here” [Tapestry, 2022], δίνει βήμα σε συγκεκριμένα πρόσωπα,
μουσικούς-μετανάστες εννοούμε, τους οποίους φιλοξενεί στις συνθέσεις του.
Ο Salles, που είναι επίσης καθηγητής της Jazz και των Αφροαμερικανικών Μουσικών Σπουδών στο πανεπιστήμιο Amherst της Μασαχουσέτης, ενδιαφέρεται πολύ για τα ζητήματα της κουλτούρας των μεταναστών (μετανάστης και ο ίδιος) και για το πώς αυτή (η κουλτούρα) έχει επηρεάσει όψεις της jazz, στην σύγχρονη Αμερική. Έτσι, με το πρώτο CD τού Interconnections Ensemble, το “The Lullaby Project” [Tapestry, 2018], επιχείρησε να δει αυτό ακριβώς, επεξεργαζόμενος μία σειρά από παραδοσιακά, βραζιλιάνικα νανουρίσματα.
Έτσι λοιπόν σε κάθε ένα από τα οκτώ κομμάτια του CD έχουμε κι έναν guest μουσικό – με μερικά
πολύ μεγάλα ονόματα ανάμεσά τους. Με την σειρά εμφανίσεως λοιπόν: Paquito D’Rivera κλαρινέτο, άλτο
σαξόφωνο, Sofia Rei
φωνή, Jacques Schwarz-Bart τενόρο σαξόφωνο, Nadje Noordhuis φλούγκελχορν, Magos Herrera φωνή, Yosvany Terry άλτο σαξόφωνο, shekere, Chico Pinheiro κιθάρα
και Melissa Aldana
τενόρο σαξόφωνο.
Χοντρικά, λοιπόν, εδώ, και ανάλογα με τις εθνικότητες των guests, τα κομμάτια του Salles, και του πολυμελούς Intercontinental Ensemble του, αποκτούν τα δικά τους χρώματα.
Έτσι, στο εισαγωγικό “Re-invention” ο Paquito D’Rivera δεν έχει κανένα απολύτως πρόβλημα να δώσει τα soli του στο κλαρίνο και το άλτο, σ’ ένα κομμάτι που περνάει ασφαλώς και από την αφρο-κουβανική παράδοση (και όχι μόνον απ’ αυτήν).
Στο “Meridian 63” γράφει στίχους και τραγουδά η Αργεντινή Sofia Rei (Sofia Eugenia Koutsovitis). Κι εδώ οι «εθνικές» αναφορές είναι υπαρκτές, όπως και η σύνδεσή τους με το folk και την jazz.
Ο Jacques Schwarz-Bart είναι γάλλος σαξοφωνίστας από την Γουαδελούπη και στο “Polymorphοus” ανταποκρίνεται πλήρως στην πολυρυθμική ακολουθία ενός κομματιού, που διαθέτει βεβαίως άπιαστη «κινητικότητα». Φοβερό το μπάσο, εδώ, του Keala Kaumeheiwa, ενώ έξοχη είναι και όλη η συνοδεία του Interconnections Ensemble, που είναι ούτως ή άλλως ένα φύσει και θέσει μεγάλο σχήμα.
Οι εκπλήξεις συνεχίζονται, βεβαίως, με το περισσότερο λυρικό σ’ ένα μπροστινό επίπεδο “Wanderlust” και με την φλουγκελχορνίστα Nadje Noordhuis να εντάσσεται άψογα στο σχήμα (έξοχο το σόλο πιάνο του Nando Michelin), όπως και με το “Two words together”, που περιστρέφεται γύρω από την φωνή της Μεξικάνας Magos Herrera.
Κατά τα λοιπά ο κουβανός σαξοφωνίστας Yosvany Terry πετάει φωτιές στο afro-cuban “World citizen”, αν και όλο το κομμάτι είναι εκπληκτικό, με το “The promise of happiness” να βραζιλοφέρνει και λόγω του βραζιλιάνου κιθαρίστα Chico Pinheiro, με το έσχατο “Storytelling” να διαθέτει ως έξτρα το τενόρο της Χιλιανής Melissa Aldana (μιας ξεχωριστής μουσικού, που εσχάτως την ακούσαμε και από ηχογραφήσεις της σε ετικέτα Blue Note) και που εδώ εντυπωσιάζει με το κλείσιμό της.
To “Home is Here” και ανεξαρτήτως των όποιων σεβαστών προθέσεων του είναι ένα συναρπαστικό άλμπουμ σύγχρονης jazz, προϊόν ενός μουσικού που δεν σταματά να μας εκπλήσσει τα τελευταία χρόνια.
(Θυμηθείτε το φοβερό “Tiyo’s Songs of Life”, για το οποίο είχαμε γράψει πέρυσι).
Επαφή: www.sallesjazz.com
Έτσι, στο εισαγωγικό “Re-invention” ο Paquito D’Rivera δεν έχει κανένα απολύτως πρόβλημα να δώσει τα soli του στο κλαρίνο και το άλτο, σ’ ένα κομμάτι που περνάει ασφαλώς και από την αφρο-κουβανική παράδοση (και όχι μόνον απ’ αυτήν).
Στο “Meridian 63” γράφει στίχους και τραγουδά η Αργεντινή Sofia Rei (Sofia Eugenia Koutsovitis). Κι εδώ οι «εθνικές» αναφορές είναι υπαρκτές, όπως και η σύνδεσή τους με το folk και την jazz.
Ο Jacques Schwarz-Bart είναι γάλλος σαξοφωνίστας από την Γουαδελούπη και στο “Polymorphοus” ανταποκρίνεται πλήρως στην πολυρυθμική ακολουθία ενός κομματιού, που διαθέτει βεβαίως άπιαστη «κινητικότητα». Φοβερό το μπάσο, εδώ, του Keala Kaumeheiwa, ενώ έξοχη είναι και όλη η συνοδεία του Interconnections Ensemble, που είναι ούτως ή άλλως ένα φύσει και θέσει μεγάλο σχήμα.
Οι εκπλήξεις συνεχίζονται, βεβαίως, με το περισσότερο λυρικό σ’ ένα μπροστινό επίπεδο “Wanderlust” και με την φλουγκελχορνίστα Nadje Noordhuis να εντάσσεται άψογα στο σχήμα (έξοχο το σόλο πιάνο του Nando Michelin), όπως και με το “Two words together”, που περιστρέφεται γύρω από την φωνή της Μεξικάνας Magos Herrera.
Κατά τα λοιπά ο κουβανός σαξοφωνίστας Yosvany Terry πετάει φωτιές στο afro-cuban “World citizen”, αν και όλο το κομμάτι είναι εκπληκτικό, με το “The promise of happiness” να βραζιλοφέρνει και λόγω του βραζιλιάνου κιθαρίστα Chico Pinheiro, με το έσχατο “Storytelling” να διαθέτει ως έξτρα το τενόρο της Χιλιανής Melissa Aldana (μιας ξεχωριστής μουσικού, που εσχάτως την ακούσαμε και από ηχογραφήσεις της σε ετικέτα Blue Note) και που εδώ εντυπωσιάζει με το κλείσιμό της.
To “Home is Here” και ανεξαρτήτως των όποιων σεβαστών προθέσεων του είναι ένα συναρπαστικό άλμπουμ σύγχρονης jazz, προϊόν ενός μουσικού που δεν σταματά να μας εκπλήσσει τα τελευταία χρόνια.
(Θυμηθείτε το φοβερό “Tiyo’s Songs of Life”, για το οποίο είχαμε γράψει πέρυσι).
Επαφή: www.sallesjazz.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου