Προσφάτως κυκλοφόρησε ξανά το βιβλίο τού Γιώργου
Τουρκοβασίλη Τα Ροκ Ημερολόγια από τις Εκδόσεις Στο Περιθώριο [πρώτη έκδοση
Οδυσσέας, 1984]. Για το βιβλίο αυτό υπήρξε μιαν όχι και τόσο ανεξήγητη ζήτηση
τα τελευταία χρόνια, ενταγμένη σ’ αυτό το «κλίμα επιστροφής» που καλλιεργήθηκε
εν σχέσει με τα greek
eighties. Αφού
τυπώθηκαν ξανά κάμποσοι δίσκοι της περιόδου, αφού επανήλθαν στο προσκήνιο
συγκροτήματα χαμένα από τότε, αφού γυρίστηκαν ταινίες, γιατί να μην κυκλοφορήσει
εκ νέου και κανα βιβλίο; Συνέβη.
Τα καινούρια Ροκ Ημερολόγια έχουν διαφορετικό κασέ από το... original, έχουν περισσότερες Α/Μ φωτογραφίες, ενώ
διορθώθηκαν λάθη, όπως και κάποιες πραγματολογικές χοντράδες, που υπήρχαν στην
πρώτη έκδοση. Σαν επανέκδοση δηλαδή είναι περιποιημένη (διατίθεται και σε σωστή
τιμή), αν και το βασικό μενού παραμένει το ίδιο και... βεβαίως «μπάζει». Και
«μπάζει» περισσότερο, τώρα, απ’ όσο «έμπαζε» το 1984. Υπό αυτήν την έννοια και
μόνον εγώ θα πω πως δεν ήταν αναγκαία η επανέκδοση τού βιβλίου. Θα προτιμούσα,
με άλλα λόγια, ο Τουρκοβασίλης να κυκλοφορούσε ένα φωτογραφικό λεύκωμα π.χ.,
γιατί οι φωτογραφίες του είναι όντως ωραίες, παρά Τα Ροκ Ημερολόγια.
Στο βιβλίο υπάρχουν κάποια κείμενα τού φωτορεπόρτερ, μα
κυρίως μεταφέρονται οι «απόψεις» τινών ροκάδων, φρικιών, πάνκηδων, νιουγουεβάδων και λοιπών
«φυλών» της εποχής. Τι λένε όλοι αυτοί; Βασικά... ό,τι τους κατέβει, με τον
Τουρκοβασίλη να καταγράφει χωρίς προσωπική κρίση. Τώρα, σε κάθε
είκοσι αρλούμπες που θα διαβάσεις από τις «φυλές», μπορεί να υπάρχει και κάτι
σωστό ανάμεσα, ok, όμως
και αυτό χάνεται μέσα στη γενικότερη αφασία.
Πιθανώς ορισμένοι να πουν πως τα πράγματα, σήμερα, εν σχέσει με τον λόγο γύρω από τη μουσική, είναι
ακόμη χειρότερα. Αν όντως συμβαίνει έτσι –και δεν έχω λόγους να μην το δεχθώ,
ίσα-ίσα...– τότε το βιβλίο μπορεί να διαβαστεί και ως ένα εγχειρίδιο τής... ροκ κοτσανολογίας,
στην Ελλάδα, από τα fifties
έως
και τώρα. Και υπό αυτή την έννοια η χρησιμότητά του, εν τέλει, ίσως να μην είναι και τόσο μικρή...
Στη συνέχεια σταχυολογώ κάποια λίγα «τρελά», από ’κείνα που καταγράφονται
στις πρώτες 100 σελίδες τού βιβλίου και τα οποία αφήνω ασχολίαστα (στην
ανάρτηση). Αν υπάρχει λόγος να πω κάτι θα το πω στα σχόλια. Στις υπόλοιπες 90 (σελίδες)
θα αναφερθώ μιαν επόμενη φορά...
«Τη χρονιά ’82-’83 βγαίνουν οι περισσότεροι δίσκοι ελληνικού
ροκ και γενικά το ροκ περνάει σαν έννοια στο πλατύ κοινό» (σελ.17)
«Οι νέοι αυτοί αρνούνται να παίξουν το παιχνίδι του
κατεστημένου που μιλάει για επιστροφή στις ρίζες και για ελληνικότητα» (σελ.17)
«Η νέα γενιά του ροκ κάνει αισθητή την παρουσία της στη
συναυλία των Police
(Μάρτιος ’80), την πρώτη ροκ συναυλία ύστερα από εκείνη τη θρυλική των Rolling Stones του 1967» (σελ.19)
«Αφού η ελληνική μουσική δεν κατάφερε να γίνει ροκ, έγινε το
ροκ ελληνικό!» (σελ.20)
«Και ότι η κατακραυγή εναντίον τους (των χούλιγκανς)
καλλιεργείται από το σύστημα, όχι για λόγους ηθικής τάξης, αλλά γιατί τους
βρίσκει εμπόδιο στην παραπέρα εμπορευματοποίηση του ποδοσφαίρου» (σελ.32)
«Η Κλειστοφοβία ήταν ένα αβαντγκάρντ ψυχεδελικό γκρουπ. Ο
Στέφανος έπαιζε εντελώς πειραματικά κιθάρα, με μια πρόκα. Κανένας δεν ήξερε
μουσική από μας» (σελ.42)
«Το ’83 εκδηλώνεται πιο έντονα μια στροφή από το πανκ στη
νέα ψυχεδέλεια, που νωρίτερα είχε εκφραστεί σε ορισμένα τραγούδια των Magic de Spell και στη μουσική των Metro Decay (σελ.50)
«Τέλος, η λέξη “αντιδραστικός” τώρα έχει πάρει αντίθετη
σημασία. Δε σημαίνει δεξιός, σκοταδιστής, αλλά προοδευτικός, επαναστάτης που
αντιδρά στο σύστημα» (σελ.56-57)
«Η μουσική είναι ιδεολογία. Φανταστείτε ότι στο μέλλον, μια
εξελιγμένη αστυνομία θα ερευνά τις μουσικές προτιμήσεις, για να μαθαίνει τα
πολιτικά φρονήματα» (σελ.57)
«Το ροκ εν
ρολ άρχισε το ’54 με τον Bill
Haley, με το Rock around the clock. Μετά από εκεί, το πήρανε οι Fats Domino,
Chuck Berry, Little Richard. Σε
μια φάση ήρθε ένας άλλος τραγουδιστής που τον έλεγαν Elvis Presley, μιμήθηκε όλους αυτούς και έβγαλε
κομμάτια δικά του, και τον θεωρούμε τώρα αυτόν σαν τον βασιλιά του ροκ εν ρολ»
(σελ.62)
«Την άλλη
δεκαετία, έρχονται οι Beatles,
οι Rolling Stones. Βγαίνουνε ο Hendrix, η Joplin, οι Doors, κάτι Bad Company, κάτι Procol Harum, πριν απ’ το ’70» (σελ. 62)
«Μετά βγαίνει
ένα συγκρότημα που λέγεται Pink
Floyd. Αυτοί είναι
κάτι το ξεχωριστό, δεν κάνουν καμιά μίμηση, η μουσική βγαίνει από μέσα τους,
από την ψυχή, γι’ αυτό τη λέμε “ψυχεδελική”» (σελ.62-63)
«Το ’76,
επειδή το ροκ εν ρολ κόντευε να σβήσει, βγήκε το πανκ για να το ανανεώσει. Το
πρώτο συγκρότημα οι Sex
Pistols, τα “σεξουλιάρικα
πιστόλια”, κάνουν κάτι τρελά, κάτι ροκ εν ρολ κινήσεις κι έτσι, ναρκωτικά μέσα,
ο μισός κόσμος να ’χει κατεβάσει ηρωίνες, LSD, να ’ναι μαστουρωμένοι όλοι, να παίζουνε
μουσικοί αυτοί, να τα σπάνε» (σελ.63)
«Η πρώτη
μουσική σε χυδαιότητα είναι το πανκ, αλλά η πρώτη σε ηλιθιότητα είναι το χέβυ
μέταλ» (σελ.63)
«Αν πας στο
σπίτι ενός ντισκά, θα βρεις πολλούς δίσκους χέβυ μέταλ, γιατί κατά βάθος αυτό
του αρέσει...» (σελ.78)
«Αληθινά
λυπάμαι που είμαι Έλληνας. Έχω γνωρίσει ξένα παιδιά και βλέπω τι απλά που
είναι» (σελ.80)
«Γίνεται η
δικτατορία. Ήταν σα να ’χεις ανάψει με το ζόρι μια καλή φωτιά και να ’ρθει ο
άλλος να σου ρίξει έναν κουβά νερό. Γιεγιέδες, νεανικά συγκροτήματα και
πειρατικοί σταθμοί γίνανε φύλλο και φτερό» (σελ.88)
«Ένα ποσοστό
πέθανε από LSD,
ένα άλλο ποσοστό πήγε φυλακή(...) Αμέσως μετά βγήκε η καινούργια γενιά που
ήτανε 16-17 χρονών, που μπήκε κατευθείαν στο άγριο, μπήκε στα χοντρά ναρκωτικά»
(σελ.93)
«Τα
περισσότερα συγκροτήματα που παίζουν και βγάζουν δίσκους είναι πουλημένα»
(σελ.97)
«Εδώ στην
Ελλάδα, το ροκ δεν υπάρχει σαν τρόπος ζωής» (σελ.97)