3/10/2025
Πριν αρχίσει να γίνεται γνωστός ο Bob Dylan στην Ελλάδα, και
να ξεκινήσουν να γράφουν τα περιοδικά όλα τα σχετικά γι’ αυτόν, υπήρχε «μόνον» ο
Γάλλος Antoine. Ένας φοβερός, στο ξεκίνημά του (1965-66) τραγουδοποιός, με
καίριο νεανικό κοινωνικοπολιτικό στίχο, που είχε επισκεφθεί και την Ελλάδα την
άνοιξη του ’67.
Για τον Antoine θα διαβάσεις πολλά στο νέο βιβλίο μου, που
τώρα κυκλοφορεί από το Όγδοο.
3/10/2025
Το σχέδιό τους είναι να συκοφαντήσουνε
τον Ρούτσι, αλλά με τρόπο, για να μην τους πούνε ανάλγητους. Από τη μια σου
λένε σεβόμαστε τον πόνο του πατέρα, και από την άλλη διασπείρουν και
ξεστομίζουν διάφορες αθλιότητες, μαζί με παραπληροφόρηση, για να βγάλουν τον
Ρούτσι ανεύθυνο, πως άλλα λέει τη μία και άλλα την άλλη, πως είναι υποχείριο
τρίτων κ.λπ. Όλα αυτά τα πετάνε παντού, σε τηλεοράσεις, ραδιόφωνα, σάιτ και
σόσιαλ μίντια και όπου κάτσουν. Ό,τι πιάσουν. Βασικά, με όλα τούτα θέλουν να
τσιμεντάρουν αυτό το 20%, που τους υποστηρίζει. Να μην εμφανισθεί δημοσκόπηση,
που να τους δείχνει, στην πρόθεση ψήφου, κάτω και απ’ αυτό το όριο (το οποίο
ήδη μπορεί να συμβαίνει).
2/10/2025
Ο Κασσελάκης τα 2 τελευταία χρόνια που δεν τον παίζουν τα
κανάλια έχει δουλέψει, έχει βελτιωθεί σε πολλά, ο λόγος του έχει γίνει
πυκνότερος, ξέρει για τι μιλάει και αυτά που λέει είναι σε γενικές γραμμές
σωστά. Προσωπικά θεωρώ ότι είναι σοβαρότερος από τους περισσότερους που
ηγούνται κομμάτων σήμερα, ή σκέπτονται να ξανα-ηγηθούν. Και το ότι τον έχουν
ξεράσει τα βοθροκάναλα, πρέπει να πονηρέψει πολλούς και να δουν γιατί έχει
συμβεί αυτό.
2/10/2025
Τα βιβλία που μου αρέσει να διαβάζω είναι εκείνα που
ανοίγουν «παράθυρα» προς άλλους κόσμους. Εκείνα, που με μια αναφορά, μια λέξη
θα σου δώσουν την ευκαιρία του ψαξίματος, της ανακάλυψης κάτι καινούριου, που
μέχρι τώρα αγνοούσες. Τέτοια βιβλία προσπαθώ να κάνω. Με κρυμμένες «πόρτες» και
«παράθυρα», που θα τα ανοίξουν οι υποψιασμένοι αναγνώστες. Πιστεύω ότι έχω
τέτοιους αναγνώστες και αναγνώστριες, που δεν μένουν στο προφανές και που τους
αρέσει να ξεψαχνίζουν τις... άγνωστες λέξεις.
Στο «Ροκ, Ελληνικό Ροκ, Κοινωνία & Πολιτική...» έχω
«κρύψει» πολλές τέτοιες... άγνωστες λέξεις, οι οποίες δεν θα πέσουν στο κενό.
Δηλαδή, δεν θα τις αφήσω κι εγώ να πέσουν. Για παράδειγμα στη σελίδα 376 (στο
υποκεφάλαιο "το βρώμικο ψωμί"), γράφοντας για την παράδοση, που
απασχολούσε έντονα, τότε, και τις νεανικές καλλιτεχνικές εκφράσεις διαβάζεις:
«Δες, ας πούμε, το περιοδικό “Κάνιστρο / Το Μεράκι της
Ρωμιοσύνης, που τυπώνει μόνος του ο ζωγράφος, πεζογράφος κ.λπ. Ράλλης Κοψίδης
(πρώτο τεύχος από τον χειμώνα του ’72)».
Σ’ ένα βιβλίο όσο και να θες να επεκταθείς πάντα θα αφήνεις
πράγματα απ’ έξω (εγώ, εδώ, άφησα πάρα πολλά), ενώ άλλα απλώς θα τα μαρκάρεις,
χωρίς να επεκταθείς. Το λέω γιατί για το «Κάνιστρο» θα μπορούσα να γράψω πολλά.
Δείτε, ας πούμε, πόσο κοντά είναι αυτά που λέει ο Κοψίδης
στο εισαγωγικό του κείμενο, στον πρόλογο του περιοδικού του, σε σχέση με αυτά
που παρουσίαζε την ίδια εποχή ο Σαββόπουλος στο Κύτταρο:
«Θέλοντας να δείξουμε κάτι από την ψυχή μας την Ελληνική, θα
αποκλείσουμε το κάθε τι που μας φαίνεται αταίριαστα καλυμμένο πίσω από το
διάφανο παραπέτασμα της οικουμενικότητας στην τέχνη, κι η προσπάθειά μας θα
’ναι να αποζητήσουμε τις ρίζες μας τις ελληνικές, χωρίς να αποκλείσουμε τα
σπουδαία διδάγματα που θα μας δώση η τέχνη όλων των λαών κι όλων των εποχών».
Αυτά τα λόγια για μένα έχουν διαχρονικό νόημα και αξία – και
κακώς, τέλος πάντων, δεν τα έχωσα κι αυτά στο βιβλίο. Αλλά είπαμε, τι να
πρωτοχωρέσεις και για τι να πρωτογράψεις...
1/10/2025
Σχεδόν έξι μήνες μετά από το θάνατο του Γιώργου Χαρωνίτη
έγραψα ένα κείμενο για κείνον. Για τον φίλο, τον συνάδελφο, τον συνεργάτη. Θα
δημοσιευθεί όταν και όπου πρέπει...
1/10/2025
Το τι ακριβώς είχε συμβεί στο Κύτταρο με τον Διονύση
Σαββόπουλο, τις σεζόν 1972-73 και 1973-74, δεν νομίζω να έχει περιγραφεί με
μεγαλύτερη ακρίβεια, από εκείνη που θα βρεις στο «Ροκ, Ελληνικό Ροκ, Κοινωνία
& Πολιτική στη Μακρά Δεκαετία του ’60 (μία αντι-ανάγνωση)» [Όγδοο, 2025].
Εντάξει, είναι η δική μου άποψη αυτή, και το λέω έχοντας
διαβάσει μέσα στα χρόνια όλα εκείνα που έχουν γραφτεί – και δέχομαι, εννοείται,
κάθε κριτική, που θα μπορούσε να προτάξει κάτι άλλο.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, συζητάμε όχι για μία απλώς
κορυφαία φάση στην ιστορία του ελληνικού ροκ, αλλά του ελληνικού τραγουδιού
γενικότερα.
30/9/2025
>>Νέο σκάνδαλο για τον Τόνι Μπλερ: Υπόνοιες ότι πήρε
257 εκατ. από τον μεγιστάνα της Oracle Λάρι Έλισον. Η στενή σχέση του Τόνι
Μπλερ με τον Λάρι Έλισον και το «παιχνίδι» με τις ψηφιακές ταυτότητες στη
Βρετανία.<<
Αυτός έπρεπε να είχε μπει και να είναι ακόμη στη φυλακή, για
εγκλήματα πολέμου και όχι να μας τον παρουσιάζουνε και ως διαχειριστή της
Γάζας. Και η ντροπή το βάζει στα πόδια...
30/9/2025
Οι Grit ήταν ένα βρετανικό συγκρότημα του hard rock, που
βρέθηκε να εμφανίζεται στην Ελλάδα την άνοιξη και το καλοκαίρι του 1973,
δίνοντας live δίπλα στους Socrates και τους Πελόμα Μποκιού, και εμφανιζόμενο
στην τηλεόραση.
Την πλήρη ιστορία των Grit, με τις λεπτομέρειες της
παρουσίας τους στη χώρα μας, θα την διαβάσεις στο «Ροκ, Ελληνικό Ροκ, Κοινωνία
& Πολιτική στη Μακρά Δεκαετία του ’60 (μία αντι-ανάγνωση)» [Όγδοο, 2025],
που τώρα κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία.
29/9/2025
Αν τα σχολικά βιβλία της Τριγωνομετρίας
(και όχι μόνον αυτά) είχαν τέτοια εξώφυλλα, με balloon ψυχεδελικά γράμματα,
είναι σίγουρο πως ο μαθητόκοσμος θα τα άνοιγε με μεγαλύτερο ενδιαφέρον και
πιθανώς να μην πατώναμε, σαν χώρα, στους διαγωνισμούς της PISA. Πολλά ξεκινάνε
από ένα «σωστό» εξώφυλλο. Και όχι μόνο στα Μαθηματικά.

29/9/2025
Ποιος το περίμενε πως στην Ελλάδα του 1971 θα κυκλοφορούσε
χίπικη μουσική εφημερίδα υπό τον τίτλο «Γούντστοκ»! Τυπώθηκαν δύο φύλλα, στην
αρχή του '71, όταν η ταινία «Γούντστοκ» προβαλλόταν, κανονικά, στη χώρα,
κάνοντας πάταγο. Και δεν αναφέρομαι φυσικά στα επεισόδια της πρεμιέρας, αλλά
στη διάχυση του «Γούντστοκ» στην κοινωνία – καθώς είχε γραφτεί μέχρι και σκετς
υπό τον τίτλο «Γούντστοκ Στόρυ» σε επιθεώρηση της εποχής.
Για όλα αυτά (και για την εφημερίδα) θα διαβάσεις στο «Ροκ,
Ελληνικό Ροκ, Κοινωνία & Πολιτική στη Μακρά Δεκαετία του ’60 (μία
αντι-ανάγνωση)» [Όγδοο, 2025], που τώρα κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία. Στο
εξώφυλλο του βιβλίου βλέπεις, εξάλλου, και τον τίτλο της εφημερίδας.
28/9/2025
Οι μισοί Έλληνες δεν πάνε να ψηφίσουν (δεν συζητώ καν αν
απαντάνε σε δημοσκοπήσεις) και αυτό είναι παθητική αντίδραση. Η έλλειψη
ενεργούς αντίδρασης οφείλεται στο γεγονός πως οι μάζες νοιώθουν τελείως
αποξενωμένες από αυτού του είδους τη δημοκρατία, είναι βέβαιες πως δεν τους
συμπεριλαμβάνει και δεν ενδιαφέρονται επ’ ουδενί να την υπερασπίσουν (ούτε και
στα όποια θετικά της). Όλα όσα συμβαίνουν συμβαίνουν ερήμην τους.
Περαιτέρω δεν αφορά τις μάζες ούτε το αν παραπαίουν οι
δημοκρατικοί θεσμοί –αφού αυτό δεν τις θίγει άμεσα στην επιβίωσή τους, που έχει
αποκτήσει, πλέον, περιθωριακά χαρακτηριστικά–, κάτι που αφορά κυρίως τους
διανοούμενους, τους επαγγελματίες της πολιτικής, τους επιχειρηματίες και τους
δημοσιογράφους.
Η κάθετη έλλειψη εμπιστοσύνης στο πολιτικό σύστημα, από τις
μάζες, προλειαίνει το έδαφος για την εμφάνιση νέων προσώπων (έξω από το
πολιτικό σύστημα), που να μην ελέγχονται απ’ αυτό. Η Καρυστιανού θα μπορούσε να
είναι ένα τέτοιο πρόσωπο, ικανό να κινητοποιήσει τους πάντες – αλλά δεν είναι
καθόλου εύκολο να πει το «ναι», για πολλούς και διαφορετικούς λόγους.
27/9/2025
Καταστασιακοί...
(γέλιο)
– Πώς τη βλέπεις την κατάσταση;
– Ποια κατάσταση εννοείς;
– Ε... την πολιτική εννοώ γενικώς...
– Για την πολιτική δεν ξέρω Κίμωνα. Αν θες να σου πω τίποτα
για τη δική μας την κατάσταση πολύ ευχαρίστως. Την ξέρω απ’ έξω κι ανακατωτά...