Υπάρχουν πολλές χαμένες ταινίες του ελληνικού
κινηματογράφου. Όχι μόνον από τις δεκαετίες του ’20 και του ’30, αλλά ακόμη και
από ’κείνες του ’60 και του ’70. Ταινίες που ετοιμάστηκαν και προβλήθηκαν κανονικά,
ή ταινίες που ήταν έτοιμες ή σχεδόν έτοιμες και που προβλήθηκαν δοκιμαστικά ή
με παρουσία κοινού, για να εξαφανιστούν αμέσως μετά ή έπειτα από λίγα χρόνια.
Βεβαίως, όλο και βρίσκονται κάποιες παλιές ταινίες, από
αρνητικά φιλμ ή πεπαλαιωμένες κόπιες, και αποκαθίστανται με την βοήθεια και της
ψηφιακής τεχνολογίας από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος, όμως είναι σχεδόν σίγουρο πως
για ορισμένες αυτό δεν θα συμβεί ποτέ.
Και αν οι ταινίες είναι μέτριες ή ασήμαντες μπορεί το κακό
να είναι μικρό (παρότι και οι ασήμαντες ταινίες έχει νόημα να υπάρχουν), αν
όμως ανάμεσα σ’ αυτές τις ταινίες υπάρχουν και κάποιοι θρυλικοί τίτλοι, που
τους ζώνει ο μύθος, τότε το πράγμα αλλάζει. Η απώλεια τότε, εννοούμε, είναι άξια
λόγου και ευρύτερης σημασίας. Για να δώσουμε ένα-δυο παραδείγματα.
Τέος Σαλαπασίδης |
Το ότι θεωρείται χαμένη η πρώτη ταινία που είχε ως βασικό
πρωταγωνιστή τον Κώστα Γκουσγκούνη, το Χωρίς
Ιδανικά (1965) του Χρυσόστομου Λιάμπου, μπορεί να μην αποτελεί μέγιστη
απώλεια για την εθνική μας κινηματογραφία (αν και ξέρω κάποιους που θα έδιναν
πολλά λεφτά, για ίδιαν χρήση μιας κόπιας), όμως το ότι δεν υπάρχει πουθενά η
ταινία του Κώστα Δρίτσα Ο Καπετάν
Σοροκάδας από το 1953, μας στερεί να δούμε στο φιλμ το τι συνέβαινε στην
περίφημη Παράγκα του Σίμου, στου Ψυρρή, εκείνη την εποχή – καθώς στην ταινία πρωταγωνιστούσε
και ο Σίμος «ο αρχηγός των ελλήνων υπαρξιστών με την πολυθρύλητη Ιπτάμενη
Παράγκα» του, όπως διαβάζουμε σε καταχωρήσεις της εποχής.
Μια τέτοια λοιπόν ταινία, ιδιαίτερης σημασίας, είναι και η Μικρή Παρέλαση του Τέου Σαλαπασίδη.
Η συνέχεια εδώ...
Σχόλια από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήNikos Mitrogiannopoulos
Εσύ ψάχνες τη Μικρή Παρέλαση του Σαλαπασίδη και στο Μουσείο Μπενάκη έχουν σε ενα ψυγείο τα κινηματογραφικά της Νέλλης και δεν τα κάνουν τίποτα...
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Υπάρχουν χαμένες ταινίες ακόμη και από τη δεκαετία του '70. Πόσο πιο απαράδεκτο.
Nikos Mitrogiannopoulos
μια εποχή έψαχνα να βρω το ντοκιμαντέρ του Τάσου Δενέγρη για το Μοναστηράκι. Τζίφος. Είχα μιλήσει και με τη γυναίκα του, ούτε ήξερε πως υπήρχε. Για τα φιλμ του Κουτρουμπούση ανησυχώ.
Nikos Mitrogiannopoulos
Επίσης έψαχνα το Χίλιες παρά μια νύχτες του Τζανή Αλιφέρη. Η μόνη ταινία στην οποία εμφανίζεται ο Καραπατάκης. Τη βρήκα κάποια στιγμή-ας μην πω πού- και όταν ρώτησα "γιατί δεν λέτε ότι την έχετε" η απάντηση ήταν "για να μη μας ζητάνε αντίγραφα".
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Ναι, υπάρχουν και ηλίθιοι συλλέκτες. Ευτυχώς δεν είναι όλοι έτσι.
Nikos Mitrogiannopoulos
αυτός ήταν ο "Τεό σ' αγκαπώ";
Vassilis Serafimakis
Είχε κι αυτός το προσωνύμιο τού εραστή τής Πιάφ;
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Δεν το έχω ακούσει αυτό.
Nikos Mitrogiannopoulos στον Vassilis Serafimakis
αυτό ρωτάω, ήταν ο ίδιος ή είναι άλλος ο ένας κι άλλος ο άλλος; Μάλλον εγώ τους μπέρδεψα.
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας στον Nikos Mitrogiannopoulos
https://el.wikipedia.org/.../%CE%98%CE%B5%CE%BF%CF%86%CE...
Θεοφάνης Λαμπουκάς – Βικιπαίδεια
Vassilis Serafimakis
O ένας πάντως ήταν σίγουρα ο εραστής τής Πιάφ, που τον έλεγε κανονικά Τεό Σαγαπώ, μιάς και το ρο στα Γαλλικά προφέρεται όπως εμείς προφέρομε το γάμμα.
Κοίτα τώρα τι μαθαίνω (από το λήμμα)! Ότι ο Σαραπό είχε παίξει στην ταινιάρα Judex λίγο πριν σκοτωθεί σε ατύχημα.
Vassilis Serafimakis
Συγκρίνω με αυτά που ξέρω & μαθαίνω γιά το τι γίνεται στη Βρετανία και μαυρίζω εντελώς. Εκεί όχι ότι δεν έχουνε κάνει κι αυτοι πατάτες (πχ να σβήνουν βιντεο με θεατρικέ παραστάσεις μοναδικές γιά να γράψουν πάνω κάτι άλλο) αλλά μιλάμε προσπαθούνε να μην πετάνε ούτε καρέ!.. Είδα κι εκείνο το (τεράστιο) υπόγειο τών αρχείων τού BBC και κουφάθηκα.
Nikos Gkikas
Θα μπορούσε να γραφτεί ολόκληρο μυθιστόρημα από αυτό το άρθρο.
��
Ευχαριστώ
ΑπάντησηΔιαγραφή