Προσφάτως (14 Ιανουαρίου) το ΚΚΕ τίμησε τον
συνθέτη-τραγουδοποιό Σταύρο Ξαρχάκο,
μέσα από μια μεγάλη συναυλία που οργανώθηκε στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας. Κάποιοι παραξενεύτηκαν. Μίλησαν για
«υπέρβαση» από το κόμμα –κυρίως γιατί ο Σταύρος Ξαρχάκος είχε πολιτευτεί στο παρελθόν
με την Νέα Δημοκρατία–, παραβλέποντας ή και αγνοώντας το γεγονός πως μεγάλο
μέρος της έντεχνης τραγουδοποιίας του Ξαρχάκου είναι πολύ κοντά, συναισθηματικά
και ψυχολογικά, στον «μέσο» ψηφοφόρο ή φίλο του ΚΚΕ.
Άλλοι, εν τω μεταξύ, θεώρησαν «υπέρβαση» μιαν αποστροφή της ομιλίας του Γενικού Γραμματέα της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσούμπα, που προηγήθηκε της συναυλίας, με αναφορά στην ποπ. Την ακόλουθη:
«Είναι, δε, αξιοθαύμαστη και ίσως μοναδική στον Ξαρχάκο η ανιδιοτέλεια με την οποία προσεγγίζει το αντικείμενό του (...) όπως, για παράδειγμα, το στοιχείο της ποπ στο κινηματογραφικό έργο “Κορίτσια στον ήλιο”».
Θεωρήθηκε
πως το να μιλάει για ποπ το ΚΚΕ, μέσω του Γραμματέα του, ήταν κάτι το
πρωτοφανές, αφού παρουσιάστηκε στα μίντια κάπως σαν κεραυνός εν αιθρία.
Η μάλλον ασήμαντη (ακόμη και για το ΚΚΕ) αναφορά του Γραμματέα στην... ποπ του Ξαρχάκου, δεν πρέπει να μας εκπλήσσει, για διαφόρους λόγους. Και κατ’ αρχάς, γιατί το ποπ/ροκ έργο του Ξαρχάκου είναι πολύ μεγαλύτερο από το σάουντρακ τού «Κορίτσια στον Ήλιο».
Εν τάχει να πούμε πως ο Ξαρχάκος υπήρξε από τους «έντεχνους» συνθέτες που χρησιμοποίησαν από νωρίς ροκ ηλεκτρικά όργανα στις ενορχηστρώσεις του και πως τραγούδια του Ξαρχάκου, με ροκ αναφορές, έχουν τραγουδήσει ο Σταμάτης Κόκοτας, ο Νίκος Ξυλούρης, η Αφροδίτη Μάνου κ.ά. Και σ’ αυτά δεν αναφέρθηκε ο Γραμματέας.
Δεν αναφέρθηκε δηλαδή στο άλμπουμ «Διόνυσε Καλοκαίρι μας» (1972), ούτε φυσικά στις ροκ μουσικές του Ξαρχάκου για το θεατρικό μιούζικαλ «12 Μήνες Καλοκαίρι», που εντυπωσίαζε στην Αθήνα του 1970 και για το οποίον έχουμε γράψει ξεχωριστό άρθρο εδώ... https://www.lifo.gr/culture/theatro/theatriko-mioyzikal-12-mines-kalokairi-entyposiaze-tin-athina-kalokairi-toy-70.
Για το πόσο σημαντικό ήταν εκείνο το μιούζικαλ αρκεί
(για την επιβεβαίωση) μια δήλωση του Σταύρου Λογαρίδη, από πολύ παλιά, από το
1978, στο περιοδικό «Ποπ & Ροκ», όταν είχε ερωτηθεί σε σχέση με το τι είχε
ξεχωρίσει, έως τότε, από το χώρο του ροκ στην Ελλάδα. Είχε πει ο Λογαρίδης:
«Έχω ξεχωρίσει τον Εξαδάκτυλο, ένα βράδυ του ’71 ή του ’72, που έπαιζε στο Cin-Cin, επίσης τον Ξαρχάκο στο θεατρικό “12 Μήνες Καλοκαίρι” και τους Socrates στο άλμπουμ τους “Phos”».
Άλλοι, εν τω μεταξύ, θεώρησαν «υπέρβαση» μιαν αποστροφή της ομιλίας του Γενικού Γραμματέα της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσούμπα, που προηγήθηκε της συναυλίας, με αναφορά στην ποπ. Την ακόλουθη:
«Είναι, δε, αξιοθαύμαστη και ίσως μοναδική στον Ξαρχάκο η ανιδιοτέλεια με την οποία προσεγγίζει το αντικείμενό του (...) όπως, για παράδειγμα, το στοιχείο της ποπ στο κινηματογραφικό έργο “Κορίτσια στον ήλιο”».
Η μάλλον ασήμαντη (ακόμη και για το ΚΚΕ) αναφορά του Γραμματέα στην... ποπ του Ξαρχάκου, δεν πρέπει να μας εκπλήσσει, για διαφόρους λόγους. Και κατ’ αρχάς, γιατί το ποπ/ροκ έργο του Ξαρχάκου είναι πολύ μεγαλύτερο από το σάουντρακ τού «Κορίτσια στον Ήλιο».
Εν τάχει να πούμε πως ο Ξαρχάκος υπήρξε από τους «έντεχνους» συνθέτες που χρησιμοποίησαν από νωρίς ροκ ηλεκτρικά όργανα στις ενορχηστρώσεις του και πως τραγούδια του Ξαρχάκου, με ροκ αναφορές, έχουν τραγουδήσει ο Σταμάτης Κόκοτας, ο Νίκος Ξυλούρης, η Αφροδίτη Μάνου κ.ά. Και σ’ αυτά δεν αναφέρθηκε ο Γραμματέας.
Δεν αναφέρθηκε δηλαδή στο άλμπουμ «Διόνυσε Καλοκαίρι μας» (1972), ούτε φυσικά στις ροκ μουσικές του Ξαρχάκου για το θεατρικό μιούζικαλ «12 Μήνες Καλοκαίρι», που εντυπωσίαζε στην Αθήνα του 1970 και για το οποίον έχουμε γράψει ξεχωριστό άρθρο εδώ... https://www.lifo.gr/culture/theatro/theatriko-mioyzikal-12-mines-kalokairi-entyposiaze-tin-athina-kalokairi-toy-70.
«Έχω ξεχωρίσει τον Εξαδάκτυλο, ένα βράδυ του ’71 ή του ’72, που έπαιζε στο Cin-Cin, επίσης τον Ξαρχάκο στο θεατρικό “12 Μήνες Καλοκαίρι” και τους Socrates στο άλμπουμ τους “Phos”».
Και
αν το ροκ μπορεί να έμεινε μάλλον παραπονούμενο από την ομιλία του Γραμματέα,
τότε τι να πει η «πρωτοπορία» και η avant-garde του Σταύρου Ξαρχάκου στο
σάουντρακ «Τετράγωνο», στο «Θεμιστοκλέους 43» ή στον δίσκο “Ecce Homo”, που δεν
θίχτηκαν καθόλου;
Εντάξει,
ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ δεν είναι μουσικογράφος ή μουσικογραφιάς, όπως το λέμε
εμείς πιο λαϊκά –αν και οι γνώσεις του στο «έντεχνο» υπερβαίνουν κατά πολύ τον
«μέσο όρο»–, από την άλλη όμως υπάρχει και «κρυφό» έργο του Ξαρχάκου, που είναι
εξ ίσου σημαντικό με το φανερό του, και για το οποίο, γενικώς, δεν γίνεται λόγος.
Η συνέχεια εδώ...
Σχόλια από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔημήτρης Θ. Νικολάου
Πολύ ενημερωμένο άρθρο!!!!
Γιώργος Γιαννόπουλος
Αυτό είναι για διδακτορικό, με ελάχιστες προσθήκες επί της ουσίας. Για μένα το πρόβλημα με όλους αυτούς τους σοβιετικούς, που παρακολουθούσαν τα τεκταινόμενα από κοντά, ήταν -πέραν αυτού που ανεφέρεις ότι δεν έβλεπαν τί συνέβαινε αντίστοιχα με την νεολαία στη χώρα τους- ότι υποτιμούσαν τη δυναμική του πολιτιστικού ψυχρού πολέμου που διεξήγαγε η δύση εναντίον τους, και αρκούνταν στο να επισημαίνουν ότι όλες αυτές οι απόπειρες διαμαρτυρίας και αντίστασης, θα ενσωματωθούν, θα αλλοτριωθούν και θα εμπορευματοποιηθούν. Ενώ μπορεί να υπήρχε τρόπος να μη συμβεί αυτό, με αντίστοιχη "πάλη" στο πολιτισμικό πεδίο που είχε διαλέξει ο αντίπαλος. Κάτι σαν το "στο τέλος ο λαός θα πληρώσει το μάρμαρο" που λέει τώρα το κκε ως κασσάνδρα.
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Κάτι σημειώνω και επ' αυτού, αν σε πιάνω ακριβώς, εκεί όπου γράφω...
>>Χρησιμοποιώντας γλώσσα απλή, και όχι πανεπιστημιακή, ο Ε. Ρόζενταλ σκεφτόταν πάνω στα θέματα της pop culture, επιχειρώντας να δει πίσω από την «μεγάλη εικόνα» – και αυτό, παρότι στην πράξη ήταν «χαμένος» από χέρι, αφού κανείς δεν θα μπορούσε να αντιπαρατεθεί, εν τοις πράγμασι, στον αμερικάνικο οδοστρωτήρα («Φωνή της Αμερικής», Χόλλυγουντ, ροκ εντ ρολ, έντυπα, pulp λογοτεχνία και κόμιξ, αμερικάνικοι στρατιωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί κ.λπ.). Παρά ταύτα αρκετά από τα συμπεράσματά του (όχι όλα) είχαν ήδη δικαιωθεί, στις αρχές των 80s, από την ροκ ιστορία.<<
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
>>Αυτό είναι για διδακτορικό, με ελάχιστες προσθήκες επί της ουσίας<<
Εν τω μεταξύ έκοψα και διάφορα άλλα, γιατί ήδη είχα ξεπεράσει τις 5000 λέξεις... Και τώρα ακόμη είναι βαρύ το κείμενο, για τον "μέσο αναγνώστη", αλλά άξιζε να γραφτεί κάτι συνολικό επί του θέματος.
George Nikolopoulos
Ίσως φανώ δυσάρεστος, όμως πόσους μπορεί να αφορά το συγκεκριμένο θέμα, σήμερα;
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Όσους θα το διαβάσουν. Και όσους θα ήθελαν να το διαβάσουν, αν το έπαιρναν χαμπάρι. Είναι απλά τα θέματα. Τόσο απλά, ώστε να μην δικαιολογούν τέτοιες ανούσιες ερωτήσεις.
Pantelis Tsalouchidis
Φαίνεται πάντως ότι έχεις και άλλα πολλά να γράψεις για το θέμα αλλά θα τραβούσε πολύ σε έκταση. Ίσως σε κάποια φάση τα δούμε στο blog ή αλλού.
Giorgos Kozias
Ωραίο κείμενο!
Takis Akkos
Βest of Φώντα!
Dimitris Panayiotatos
ΔιαγραφήΕξαιρετικό αρθρο!
Vassilis Serafimakis
Διαπιστώνω ανήκω κι εγώ στο ευρύ κοινό.
Petros Kozakos
Διαβάζω και παραμιλω ποσο ανιαροι χωμένοι στην αρτηριοσκλήρωση τον σκοταδισμό βρισκόμαστε με μηδενικα κοινωνικά αντανακλαστικά σε σχέση με τι γίνεται στην Ευρώπη Αμερική Λ. Αμερική, Ασία. Eδω Greek Μάο Μάο.
Στην Αγγλία το υπουργείο πολιτισμού για ολόκληρη δεκαετία 90-2000 αντιλαμβάνεται την εκρηξη του rave που προελαύνει και ουσιαστικά χορηγούσε σε συνεργασία με πολυεθνικές ποτών η τσιγάρων αγγλικών συμφερόντων τους μεγάλους πλέον οργανισμούς διοργάνωσης rave όχι μόνο στο ΗΒ αλλά παγκοσμίως με σκοπό την διάδοση της Αγγλικής Γλώσσας και Κουλτούρας.
Εργαστήκαμε φάγαμε ψωμάκι γνωρίστηκαμε με ανθρώπους σε όλο τον κόσμο γύρισα όλο τον πλανήτη χάρη σε αυτούς διοργανώνοντας parties ηλεκτρονικής χορευτικής μουσικής στην Ελλάδα Ευρώπη Αμερική αξιοποιώντας τις χορηγίες και κάτω από την προστασία του κράτους τους. Σήμερα η βρετανική dance culture ζεί και βασιλεύει σε όλο τον πλανήτη χορεύοντας ηλεκτρονική μουσική και μιλώντας Αγγλικά μέχρι την τελευταία ζούγκλα κι έρημο.
Στο Λίβερπουλ, και κλείνω, το μεγαλύτερο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής της πόλης που πραγματοποιείται κάθε Αύγουστο ανελλιπώς μέχρι σήμερα από το 1995 με συμμετοχή 45.000 ravers με πολλαπλές πίστες και δεκάδες διεθνείς καλλιτέχνες του ειδους έχει ως συνδιοργανωτή την Αστυνομία της πόλης με σκοπου την εξοικείωση των νέων με τους Μπομπιδες και την αλίευση νέων αστυνομικών που εκείνη την ημέρα φορούν την γιορτινή στολή τους, δίχως παρουσία ΜΑΤ η κάτι τετοιο που περιγράφεται στο άρθρο.
Περιμετρικά του φεστιβάλ δίνοντας τις οδηγίες τους σε ειδικά διαμορφωμένα μεγάλα περίπτερα μαζί με το τοπικό Κεθεα που γράφουν "Εντάξου στην Αστυνομία" για τις πρώτες βοήθειες σε περίπτωση χρήσης αλκοόλ και ουσιών. Όλα αυτά σε αγαστη συνεργασία με τους ιδιώτες διοργανωτές τον δήμο του Λίβερπουλ και με το ποικιλο διεθνές κοινό.
Κι εδώ συμβαίνουν ακόμα αυτά μαζί με τις γραφικές αναλύσεις για το ΚΚΕ και τον Λουτσιάνο Κουτσιούμπα κλπ οι οποίες δεν έχουν καμμία σημασία και μου σηκώθηκε η τρίχα.
Κουλτούρα να φυγουμε από τον μικρόκοσμο μας
Χαχαχα σε καλό σας.
Nickos Ventouras
> Στην Αγγλία το υπουργείο πολιτισμού για ολόκληρη δεκαετία 90-2000 αντιλαμβάνεται την εκρηξη του rave που προελαύνει και ουσιαστικά χορηγούσε σε συνεργασία με πολυεθνικές ποτών η τσιγάρων αγγλικών συμφερόντων τους μεγάλους πλέον οργανισμούς διοργάνωσης rave όχι μόνο στο ΗΒ αλλά παγκοσμίως με σκοπό την διάδοση της Αγγλικής Γλώσσας και Κουλτούρας.
> Στο Λίβερπουλ, και κλείνω, το μεγαλύτερο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής της πόλης που πραγματοποιείται κάθε Αύγουστο ανελλιπώς μέχρι σήμερα από το 1995 με συμμετοχή 45.000 ravers με πολλαπλές πίστες και δεκάδες διεθνείς καλλιτέχνες του ειδους έχει ως συνδιοργανωτή την Αστυνομία της πόλης
Τέρμα καθεστωτική και φουλ κερδοσκοπική ξενέρα δηλαδή...
Ο Θεός μας φύλαξε από τέτοια ξεφτυλίκια
Costas Arvanitis
Εγώ ένα πράγμα έχω καταλάβει: ότι για κάτι καραγκιόζηδες, σαν ετούτο τον βαψομαλλιά, την πληρώνουμε τώρα εμείς. Είναι σαν τους δικούς μας χουντικούς, που λέγαμε, που θέλουν όλο το πακέτο.
https://www.youtube.com/watch?v=XFYJ-MwDXfs
Valery Saifudinov: "The Power of Music is Freedom"
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Γράφει και ο Troitsky γι' αυτόν απ' όσο είδα. Πατέρας του σόβιετ-ροκ κ.λπ. Εντάξει από Λετονία ήταν...Εμείς είμαστε με τον... Φίλιπ Ντικ...