Μετά τα όσα απρεπή είπε ο συνθέτης Κυριάκος Σφέτσας, στο olafaq.gr (27 Δεκ. 2022), τσουβαλιάζοντας τους ανθρώπους
που γράφουν για την μουσική, μουσικοκριτικούς κ.ά., στα σάιτ και στα έντυπα, αποκαλώντας
τους συλλήβδην «ανιστόρητους τύπους που ζουν παρασιτικά στις πλάτες του ελέφαντα»
και τους περισσότερους εξ αυτών «κάτι σαν παραχαράκτες της ιστορίας» κ.λπ., εγώ
αρνούμαι να ασχοληθώ με τον δίσκο του.
Είχα ακούσει την επανέκδοση του 2LP “Smog”, είχα ξεκινήσει να γράφω (είχα ξεπεράσει τις 1000 λέξεις), επιχειρώντας να τοποθετήσω το άλμπουμ μέσα στο πλαίσιο της εποχής –να γράψω δηλαδή ένα αληθινό κείμενο και όχι φλούδια– έχοντας κατά νου δύο πολύ βασικές και τελείως άγνωστες, σήμερα, αναφορές για τον συνθέτη, στο περιοδικό «ΣΗΜΑ» και στο «Δελτίο Κριτικής Δισκογραφίας» της Λέσχης του Δίσκου (από τα μέσα του ’70), αλλά μετά απ’ όσα εμπρηστικά ειπώθηκαν στο olafaq «πάτησα φρένο» και δεν ενδιαφέρομαι , καθόλου, να συνεχίσω. Δεν υπάρχει πλέον καλή πίστη... και δεν ευθύνομαι εγώ γι’ αυτό.
Είχα ακούσει την επανέκδοση του 2LP “Smog”, είχα ξεκινήσει να γράφω (είχα ξεπεράσει τις 1000 λέξεις), επιχειρώντας να τοποθετήσω το άλμπουμ μέσα στο πλαίσιο της εποχής –να γράψω δηλαδή ένα αληθινό κείμενο και όχι φλούδια– έχοντας κατά νου δύο πολύ βασικές και τελείως άγνωστες, σήμερα, αναφορές για τον συνθέτη, στο περιοδικό «ΣΗΜΑ» και στο «Δελτίο Κριτικής Δισκογραφίας» της Λέσχης του Δίσκου (από τα μέσα του ’70), αλλά μετά απ’ όσα εμπρηστικά ειπώθηκαν στο olafaq «πάτησα φρένο» και δεν ενδιαφέρομαι , καθόλου, να συνεχίσω. Δεν υπάρχει πλέον καλή πίστη... και δεν ευθύνομαι εγώ γι’ αυτό.
Τώρα, αν οι άνθρωποι της Cat in The Room Records θέλουν να τους επιστρέψω τον promo δίσκο
τους, που είχαν την επαγγελματική ευσυνειδησία να μου στείλουν (και τους
ευχαριστώ πολύ γι’ αυτό) βεβαίως και θα το κάνω (ας μου στείλουν μια διεύθυνση
στο fb ή στο e-mail μου, γιατί το κουτί, που είχε πάνω την
διεύθυνσή τους το πέταξα, όταν παρέλαβα το άλμπουμ). Τον δίσκο δεν τον
χρειάζομαι.
Οφείλω όμως να τους ενημερώσω πως τον έχω ξεσφραγίσει, αφού είχα
προλάβει να τον ακούσω μερικές φορές.
Σχόλια από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήNikos Sarros
Δεν θα έπρεπε να σε χαλάσει η φράση αυτή του Σφετσα, γιατί και εσύ έχεις αφιερώσει χιλιάδες λέξεις σε ανιστορητους τύπους που γράφουν ότι μαλάκια τους κατέβει. Το ότι ένα 5% είναι to the point και ξέρει να κρίνει μουσικά, δεν πρέπει να ασχολείται από την δίκαιη κριτική για το υπόλοιπο παρασιτικό 95%. Καλή χρονιά Φώντα.
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Με τα ποσοστά που βάζεις διαφωνώ κάθετα και εντελώς. Εγώ όταν κάνω κριτική μιλάω με ονόματα. Δεν τσουβαλιάζω. Καλή χρονιά επίσης Νίκο.
Stathis Nikokavouras
Σωστη γραμμη κρατας γεροντα.ακομα και εγω στον πατο απο ολους οταν επαιζα μουσικη στις disco καθε βραδυ εβλεπα αν ειναι ευχαριστημενοι .ηταν η σκληροτερη κριτικη και ας επαιζα τραγουδια αλλων.οποιος φτιαχνει μουσικη πρεπει να δεχεται οτι υπαρχουν καποιοι που δουλεια τους ειναι να γραψουν οτι νοιωθουν.και ειδικα στην ελλαδα ολοι εσεις που ακουτε και γραφετε για ενα δισκο εισαστε και ελαφρως καλοι μαζι τους αφου ξερετε και σεβοσαστε τον κοπο τους.εκανες το σωστο.αρνουμαι να κρινω ..οτι πιο δημοκρατικο.θα μπορουσες να γραψεις οτι δεν ακουγεται ο δισκος αλλα σωστα δεν το εκανες.
Nikos Sarros
νομίζω αδελφέ μου είσαι λίγο εκτός θέματος, με όλη μου την συμπάθεια.
Stathis Nikokavouras
ξαναδιαβασε το.ισως να καταλαβεις .οτι εχω γραψει μεσα ειναι...κριτικη του εργου,μουσικοκριτικος,αρνηση του προηγουμενου να κρινει αφου ο καλιτεχνης δεν ενδιαφερεται για την κριτικη του και τους θεωρει αναξιους και αλλα πολλα.....υπαρχει προλογος,θεμα,επιλογος σε οτι εχω γραψει....αστο φιλε μου.8 ειχα στην φυσικη 8 στη χημεια 8 στα αρχαια,και 20 στα αγγλικα στην γυμναστικη και 20 στην εκθεση επειδη δεν μπορουσαν να βαλουν παραπανω ....ειπαμε.προλογος θεμα επιλογος.
Vassilis Serafimakis
Ίσως ο Σφέτσας δεν αναφέρεται σε *όλους* αλλά στούς "ανιστόρητους" μεταξύ τών μουσικοκριτικών, οι "περισσότεροι" εκ τών οποίων ανιστόρητων είναι "κάτι σαν παραχαράκτες.":
"...η λέξη Fusion είναι «παραξηγημένη». Και αυτό κυρίως οφείλεται σε ανιστόρητους τύπους που ζουν παρασιτικά στις πλάτες του ελέφαντα. Οι περισσότεροι εξ αυτών είναι κάτι σαν παραχαράκτες της ιστορίας. Υπηρέτες ή μη της σώου μπίζνες, δεν διστάζουν να διοχετεύουν εσφαλμένες κι αδόκιμες εκτιμήσεις και κριτικές τους, προς χιλιάδες ακροατές-αναγνώστες τους."
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
το >>μεταξύ τών μουσικοκριτικών<<
το βάζεις εσύ, δεν το λέει εκείνος. Και πάλι όμως αυτό εμένα δεν με καλύπτει (ακόμη και αν το έλεγε). Όποιος έχει θέματα να μιλήσει ευθέως. Να πει ο Χ, Ψ, Ω πέταξε την εξής "κοτρώνα". Εγώ αυτό κάνω.
Nickos Ventouras
Και αν είναι δεκάδες ή εκατοντάδες αυτοί που έχει κατά καιρούς ― και σε μισό αιώνα δράσης ― υπόψη του, τι να κάνει, να τους απαριθμήσει; Γενική γνώμη για το υποείδος τους (όχι το επάγγελμα, το υποείδος) δεν μπορεί δηλαδή να εκφέρει; Και αν ο Miles Davis τα είχε με τους κριτικούς (που κατά εποχές τα καραείχε με αντίστοιχες δηλώσεις) δεν θα έπρεπε να γράφανε για τους δίσκους του;
Περισσότερο αντίδραση είναι αυτή παρά σοβαρή ένταση.
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Ποιο υποείδος μωρέ; Τι λες τώρα; Και τι μας μπερδεύεις τώρα με τον Miles; Δεν μίλησε για κανένα υποείδος.
Nickos Ventouras
από το σύνολο των κριτικών, τους πολλούς αστοιχείωτους
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Δεν ισχύουν αυτά που λες. Πήγαινε διάβασε τι ακριβώς είπε.
Nickos Ventouras
Αν εξαιρέσουμε ότι ο δημοσιογράφος ρωτάει αλλού για αλλού, ο Σ. λέει:
«Οι περισσότεροι εξ αυτών είναι κάτι σαν παραχαράκτες της ιστορίας. Υπηρέτες ή μη της σώου μπίζνες, δεν διστάζουν να διοχετεύουν εσφαλμένες κι αδόκιμες εκτιμήσεις και κριτικές τους, προς χιλιάδες ακροατές-αναγνώστες τους.»
Καταρχήν λέει «οι περισσότεροι». Αλλά και να μην το έλεγε, θα ήταν η εκατομμυριοστή φορά που ένας καλλιτέχνης γενικά τα έχει με τους κριτικούς.
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
ΔιαγραφήΔεν μας λες απολύτως τίποτα.
Nickos Ventouras
Ε, καλά τώρα
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Όχι ε καλά τώρα. Λες ό,τι να'ναι. Πιο πριν λέει άλλα. Διάβασες τα μισά. Βαριέμαι τώρα. Με συγχωρείς. Δεν έχω όρεξη για κουβέντα.
Όταν μιλάει για «ανιστόρητους τύπους που ζουν παρασιτικά στις πλάτες του ελέφαντα» αναφέρεται σε όλους.
Κι εν πάση περιπτώσει εγώ είμαι απ' αυτούς που διαφωνούν εντελώς με αυτά που λέει. Άρα τι; Κατά το δικό του σκεπτικό είμαι ανιστόρητος τύπος, παραχαράκτης της ιστορίας και παράσιτο στις πλάτες του ελέφαντα; Ό,τι να΄ναι θα λέμε τώρα; Ντροπή.
Γιώργος Γιαννόπουλος
Νομίζω πάντως ότι το κείμενο πρέπει να γραφτεί.
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Υπό μίαν έννοια, όμως – στη βάση ότι το κείμενο απευθύνεται και στον κόσμο. Αλλά υπό την έννοια ότι το κείμενο αφορά πρωτίστως στον συνθέτη, επειδή θα θίγει και θέματα, που αφορούν εκείνον (και δεν αναφέρομαι σώνει και καλά στα όσα είπε τώρα, αλλά στα όσα έλεγε παλιά) στην παρούσα φάση αρνούμαι να το κάνω.
Antonis Kleidouchakis
κρατάμε την παρούσα φάση φαντάζομαι. Διαφωνώ αλλά είναι η δική σου οπτική και στάση προφανώς για το θέμα. Εγώ απλά υπενθυμίζω την συναυλία των Mode Plagal για την Πέμπτη.
https://www.facebook.com/events/1173405376644038/?acontext=%7B%22event_action_history%22%3A[%7B%22mechanism%22%3A%22your_upcoming_events_unit%22%2C%22surface%22%3A%22bookmark%22%7D]%2C%22ref_notif_type%22%3Anull%7D
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Η κριτική, στη βάση της, είναι η δημόσια επικοινωνία του κριτικού, με το έργο και τον δημιουργό του. Και στηρίζεται, φυσικά, στην καλή πίστη ανάμεσα στα δύο μέρη. Όταν η πίστη αυτή διαρρηγνύεται, με ευθύνη του δημιουργού, ο κριτικός οφείλει να «πατήσει φρένο». Όταν ο δημιουργός δεν ενδιαφέρεται για την γνώμη σου δεν έχεις κανέναν λόγο να του την πεις. Αν μεσολαβήσει κάτι άλλο... εδώ είμαστε.
Antonis Kleidouchakis
για μενα παίζει ισάξιο ρόλο και η διαλεκτική κριτικός - κοινό. Ναι οι δύο αυτές οπτικές στην προσέγγιση της κριτικής, ισορροπούν σαν τραμπάλα.
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Στην παρούσα φάση ας γράψουν άλλοι. Αλλά να γράψουν κριτική αληθινή, όχι να μιλάνε για "οριακά έργα". Δεν υπάρχει λόγος να γράψω εγώ, σώνει και καλά. Ούτε είμαι υποχρεωμένος να γράφω για το κάθε τι. Υπάρχουν κι άλλοι συνάδελφοι, που μπορούν να κάνουν σωστή δουλειά.
Antonis Kleidouchakis
σωστό.
Πάνος Μιχαήλ
Ε τώρα μεταξύ σοβαρού και αστείου θα στο πω γιατί έχω το θάρρος . Μην κανείς σαν τον Μποσκοιτη λολ ( άλλωστε κι άλλοι καλλιτέχνες έχουν την ίδια φιλοσοφία με τον Σφετσα αφου το ξέρεις βρε. Γράψε όπως είπε και ο Γιώργος Γιαννόπουλος. Καλή χρόνια είπα ?)
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Πάνος Μιχαήλ Καλή χρονιά Πάνο μου. Δεν ξέρω τι κάνει ο Μποσκοΐτης, εγώ κοιτάω τα του οίκου μου. Ούτε ξέρω άλλους καλλιτέχνες που να καταφέρονται έτσι κατά των κριτικών, στον παρόντα χρόνο τουλάχιστον - και μάλιστα από θέσεις που να δείχνουν άγνοια της μουσικής ιστορίας. Λίγη ταπεινότητα δεν βλάπτει. Ας γράψει κανας άλλος. Τόσοι υπάρχουνε. Αλλά δεν γράφει κανένας. Δεν ξέρουν τι ακριβώς να γράψουν. Είναι και δύσκολα πράματα αυτά τα... αβανγκαρντίστικα. Συνεντεύξεις του παίρνουνε. Τα λέει μόνος του. Διάβασα κι άλλη σήμερα στο avopolis.
Antonis Kleidouchakis
ΔιαγραφήΤο κείμενο πρέπει να γραφτεί.
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Απάντησα πιο πάνω, γι' αυτό το θέμα. Σε άλλο σχόλιο.
Aris Karampeazis
Εμένα αυτός ο Σφέτσας από τότε με τα κλαρίνα δεν μου γέμιζε το μάτι …τώρα με τα πηνία πήρε παραπάνω αέρα.
Antonis Kleidouchakis
ευγε. μυρίζεις καλώς.
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Πρώτα ήταν τα μπουζούκια, μετά ήταν τα πηνία, και μετά τα κλαρίνα.
Aris Karampeazis
στην πρώτη φάση έπρεπε να ήμαστε , τώρα το χάσαμε το τρένο
Nickos Ventouras
Τόλμησε και έκανε έργο με κλαρίνο Έλληνας συνθέτης; Α, το λαϊκιστή! Καλά σιτάρ ή θερεμιν δεν είχε πρόχειρα να εμπνευστεί;
Aris Karampeazis
έργο για κλαρίνα έκανε ο Σφετσας , όχι με κλαρίνα . Υπάρχει διαφορά.
Nickos Ventouras
Αυτό ακούγεται ακόμα καλύτερο!
Mimis Koltsakis
Αυτος δεν ειναι που ανελαβε το 3ο προγραμμα μετα τον Μανο?
Pantelis Tsalouchidis
Πάντως δέκα χιλιάδες λέξεις και όλη την προετοιμασία που προϋποθέτουν δεν τις βάζεις στο συρτάρι εύκολα επειδή ο δημιουργός είπε δυο κουβέντες στο βρόντο. Από την άλλη, εσύ αποφασίζεις έτσι κι αλλιώς, εμείς λέμε το κοντό μας και το μακρύ μας.
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
1000 λέξεις, όχι 10.000! 10.000 δεν έγραψα ούτε για το Βρώμικο Ψωμί, θα γράψω για το Smog?
Pantelis Tsalouchidis
εντάξει, τρόμαξα κι εγώ, χίλιες τρώγεται. Αλλά δεν είναι εύκολο, χτες έγραψα σε τρεις ώρες τετρακόσιες για ένα ποίημα που δεν τελείωσα και σήμερα που τις βλέπω θέλουν διορθώσεις και δεν ξεκίνησα καλά καλά. Οπότε, βλέποντας πώς γράφεις και τι διασταυρώσεις στοιχείων απαιτεί, είναι κόπος σημαντικός.
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Αν το έκανα αυτό το κείμενο για το Σφέτσα θα μου έτρωγε αρκετό χρόνο, αλλά δεν κωλώνω σ' αυτά. Εκείνο που με νοιάζει είναι να γίνει σωστή δουλειά. Και το κείμενο για το Βρώμικο Ψωμί που ήταν 6.500 λέξεις, πολλές δηλαδή και για σάιτ, ήθελε το χρόνο του για να μονταριστεί. Δεν βοηθάνε οι βιασύνες σ' αυτά τα θέματα. Οι διασταυρώσεις κι αυτά που λες έχουν γίνει μέσα στα χρόνια. Δεν γίνονται τελευταία ώρα.
Pantelis Tsalouchidis
πάντως το κείμενο για το Βρώμικο Ψωμί τα έσπαγε, είχε τα πάντα, έβλεπες την εποχή όλη.
Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
Αυτός είναι πάντα ο στόχος. Όπως και για το Εμπάργκο, τον Μπάλλο κ.λπ.
Pantelis Tsalouchidis
ναι, όντως. Το Εμπάργκο το έζησα κι ας μην καταλάβαινα πολλά, επαρχία γαρ, ο,τι πιάναμε από δω κι εκεί