Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2023

Γιατί ο ΝΙΚΟΣ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ εγκατέλειψε τον κινηματογράφο στο αποκορύφωμα της δόξας του; Πώς εξηγείται η αγάπη του για το βιβλίο; Οι απαντήσεις, του άξιου ηθοποιού και τραγουδιστή, σε μια σπάνια συνέντευξή του από το 1970.

Ο θάνατος του Νίκου Ξανθόπουλου, χθες, στα 89 χρόνια του, συγκίνησε το πανελλήνιο. Αγαπημένος καλλιτέχνης, ηθοποιός και τραγουδιστής, ο Νίκος Ξανθόπουλος δραστηριοποιείτο μέχρι και πριν από λίγο καιρό στο facebook, μεταφέροντας στους χιλιάδες φίλους και θαυμαστές του τις εμπειρίες μιας εντυπωσιακής διαδρομής στην Τέχνη και τη ζωή, που άγγιξε τα 65 χρόνια.
Το τι σήμαινε, σημαίνει και θα σημαίνει το όνομα «Νίκος Ξανθόπουλος» για εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες, σε κάθε γωνιά του κόσμου, είναι δύσκολο να το περιγράψουμε με λέξεις, αφού η λατρεία των απλών ανθρώπων προς το πρόσωπό του υπήρξε κάτι έξω από τη λογική.  
Μπορεί ο ίδιος, από σεμνότητα και από ένα αίσθημα ευθύνης, που τον διακατείχε ως άνθρωπο, να μην αποδεχόταν τον τίτλο «παιδί του λαού», που του χάρισε από την καρδιά του ο κόσμος (το είχε πει ο ίδιος αυτό), όμως, από την άλλη, η απήχηση που είχε στις μάζες, ως καλλιτέχνης, με ελάχιστους άλλους συναδέλφους του (του τότε και του σήμερα) θα μπορούσε να συγκριθεί.
Ο Ξανθόπουλος το 1970, προς το τέλος εκείνης της χρονιάς, παίρνει τη μεγάλη απόφαση να εγκαταλείψει τον κινηματογράφο. Σαν κίνηση, αυτή, είναι αδιανόητη. Ένας καλλιτέχνης, που σπάει τα ταμεία, που με τις ταινίες του κάνει τους πάντες να πίνουν νερό στ’ όνομά του, λέει... όχι... έως εδώ... φθάνει. Το «στοπ» τού Ξανθόπουλου στον κινηματογράφο μόνο με μία άλλη ανάλογη κίνηση μπορεί να συγκριθεί, στην ιστορία της λαϊκής καλλιτεχνίας.
Μ’ εκείνη του γεννημένου στη Νέα Ιωνία Στέλιου Καζαντζίδη, όταν εγκαταλείπει τις ζωντανές εμφανίσεις στα κέντρα, σε ηλικία μόλις 34 ετών, το 1965. 
Σαν πολλά «κοινά» δεν μαζεύονται εδώ; Το λέμε, γιατί και ο Ξανθόπουλος ήταν γεννημένος στη Νέα Ιωνία, τρία χρόνια αργότερα, το 1934, και σχεδόν στην ίδια ηλικία με τον Στέλιο αποφασίζει κι εκείνος να πάρει μια ανάλογη, μεγάλη απόφαση.
Κάτι πρέπει να συνδέει αυτές τις δύο ενέργειες, που μοιάζουν σαν σταγόνες νερό. Δύο καλλιτέχνες τους οποίους ο λαϊκός κόσμος έχει απογειώσει, αποφασίζουν εντελώς ξαφνικά (για το κοινό τους) να πατήσουν «στοπ».
Κάτι πρέπει να συνέβη στις ψυχές τους. Κάπου πρέπει να είδαν πως εκείνο που είχαν δημιουργήσει πήγαινε να τους καταπιεί. Να τους μεταστρέψει. Να μεταβάλλει τον ψυχισμό τους. Ένοιωσαν βαριά την ευθύνη τού να σε λατρεύουν, χωρίς όρια. Αν και τεράστιοι επαγγελματίες, στην πιο κρίσιμη στιγμή της διαδρομής τους ενήργησαν σαν άσπιλοι και αθεράπευτοι ερασιτέχνες. Προτίμησαν τη δική τους ισορροπία, από τη δόξα, τα λεφτά, τα εξώφυλλα – από τη ζωή, γενικότερα, την κανονισμένη από τους παρατρεχάμενους. Απαίτησαν να φωτιστούν ξανά από το φάρο της «φτωχογειτονιάς» τους, εκεί απ’ όπου ξεκίνησαν. Δεν κατέληξαν τυχαία ο ένας ψαράς κι ο άλλος αγρότης...
Προς το τέλος του 1970 ο Νίκος Ξανθόπουλος δίνει μια συνέντευξη στο εξαίρετο περιοδικό «Γυναίκα» (τεύχος #543, 4 Νοε. 1970) σε κάποιον / κάποια Β.Π. Δεν είναι μεγάλη η συνέντευξη, αλλά είναι ουσιαστική.
Ο συντάκτης διερωτάται αν ο Νίκος Ξανθόπουλος εγκαταλείπει προσωρινά τον κινηματογράφο, όταν αποφασίζει να συγκροτήσει δικό του θίασο, την «Ρωμιοσύνη» (λέξη όχι άμοιρη σημαινομένων την εποχή της δικτατορίας), φεύγοντας για παραστάσεις στην επαρχία. Κι αυτό «τρελό». Στροφή μεν στο θέατρο, αλλά όχι στην Αθήνα. Στη Θράκη και τη Μακεδονία!
Ο θίασος έχει φύγει από την Θεσσαλονίκη, όπου παρουσίασε τον Οκτώβριο του 1970, το έργο «Το Κορίτσι με το Κορδελάκι» του Νότη Περγιάλη, και κατευθύνεται προς Αλεξανδρούπολη, Διδυμότειχο, Σουφλί... παρουσιάζοντας τα «Αρραβωνιάσματα» του Δημήτρη Μπόγρη και την «Αυλή των Θαυμάτων» του Ιάκωβου Καμπανέλλη.
Στον θίασο «Ρωμιοσύνη» ο Νίκος Ξανθόπουλος συνεργάζεται με τον Στέφανο Στρατηγό (ταξικό εχθρό του σε διάφορες ταινίες της ΚΛΑΚ Films) και ακόμη με τους Σμαράγδα Σμυρναίου, Ιάκωβο Ψαρρά, Πέτρο Ζαρκάδη, Γιώργο Κυρίτση, Γιώργο Λουκάκη, Τζένη Στεφανάκου κ.ά., με τα έργα να σκηνοθετούνται από τον Μήτσο Λυγίζο, με τα σκηνικά να είναι φιλοτεχνημένα από τον Τάσο Ζωγράφο και με τις μουσικές, στα «Αρραβωνιάσματα», να προέρχονται από τον σαντουρίστα Τάσο Διακογιώργη και στο «Κορίτσι με το Κορδελάκι», από τον συγγραφέα του Νότη Περγιάλη.
Στη συνέντευξη στη «Γυναίκα» ξεκινά να μιλά πρώτος ο Νίκος Ξανθόπουλος...
 
Η συνέχεια εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/cinema/giati-o-nikos-xanthopoylos-egkateleipse-ton-kinimatografo-sto-apokoryfoma-tis-doxas

4 σχόλια:

  1. Φώντα γεια σου
    Συγχαρητήρια για την ανάρτηση που ξεφεύγει από τα συνηθισμένα και τετριμμένα αφιερώματα στον Ν.Ξανθόπουλο και που παρουσιάζει άγνωστες λεπτομέρειες πολύ χρήσιμες σε όσους ασχολούνται με την ιστορία του Ελληνικού κινηματογράφου και με την ιστορία γενικότερα.
    Πάνω σε αυτό το πνευμα έχω να σου αναφέρω τα παρακάτω:
    Μια άγνωστη λεπτομέρεια που αφορά τον Νίκο Ξανθόπουλο είναι ότι ήταν στην παρέα που την αποτελούσαν Οι Κ.Φέρρης,Δ.Θέος ,Κ.Σφήκας ,Στ.Τορνες κ.α που ουσιαστικά δημιούργησαν τον ΝΕΚ όπως τουλάχιστον αναφέρει και ο Κώστας Φέρρης στο βιβλίο αφιέρωμα στο Δήμο Θέο
    «Μαζί μας και ο Νίκος Ξανθόπουλος που για μας αντιστοιχούσε στον Jean Paul Belmondo, για το δικό μας νέο κύμα που ετοιμάζαμε».
    Αξίζει να δει κανείς την ξεχασμένη σήμερα αλλά αξιόλογη ταινία του Γ.Ζερβουλάκου Το σπίτι της ηδονής (άλλος τίτλος ο αλήτης του λιμανιού) σε σενάριο του Κώστα Σφήκα όπου παρουσιάζεται ένας Ν.Ξανθόπουλος τελείως διαφορετικός από αυτόν που έχουμε συνηθίσει στις ταινίες της ΚΛΑΚ Φίλμ.
    Για την ιστορία πιθανά ο Κ.Φέρρης θα μπορούσε να μας πεί ενδιαφέροντα πράγματα για τον εκλιπόντα.
    Γιώργος Μα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Γιώργο, σ' ευχαριστώ.
      Για το Σπίτι της Ηδονής έχω γράψει κάτι εδώ. Και έχει και σχόλιο του Κ. Φέρρη από κάτω...

      https://diskoryxeion.blogspot.com/2017/11/facebook-58.html

      Διαγραφή
  2. Από το fb...

    Miltos Marathon
    Πριν χρόνια είχε έρθει στην Λάρισα για να παρουσιάσει το βιβλίο με την βιογραφία του...διάβασα αρκετά ενδιαφέροντα πράγματα εκεί...άλλα όλως παραδόξως μου έμεινε στην μνήμη μια αναφορά του στον Περπινιάδη, ότι οι "δισκογραφικές" τον είχαν στην απέξω γιατί ήταν..... ατίθασος!
    Προσωπικά ως λαικό παιδί και Πόντιος το συμπαθούσα πάντως ..."Το παιδί του λαού"!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Aπό το fb...

    Konstantinos Kottis
    Τον νεορεαλισμό των ταινιών του Ξανθόπουλου τον αγάπησα, μεταξύ άλλων και γιατί δεν είχε τις υπερβολές των κομματικά κατευθυνόμενων δημιουργών. Παρά τις ατέλειες και εμμονές τους. Ένα αμάλγαμα της λαϊκής κουλτούρας με διακριτικό σεβασμό στην θρησκευτικότητα με την μαρξιστική θέαση της πάλης των τάξεων. Ο κόσμος αυτό το ήθος των ταινιών του σε συνδυασμό με τον σεβασμό που έτρεφε για τον Ξανθόπουλο ως σοβαρού και έντιμου καλλιτέχνη το εκτίμησε πολύ. Και μην διστάζεις καθόλου. Ο Ξανθόπουλος όντως ως φαινόμενο ήταν ο Καζαντζίδης του λαϊκού κινηματογράφου μας. ανάλογο είδωλο υπήρξε μέχρι τέλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή