Ο
Βλάσσης Μπονάτσος, που θα έφευγε από τη ζωή πριν από 20 χρόνια, στις 14
Οκτωβρίου 2004, υπήρξε μια μεγάλη pop icon –βασικά από τη δεκαετία του ’90 και μετά και έως
τον πρόωρο θάνατό του– εξαιτίας της παρουσίας του στην ιδιωτική τηλεόραση.
Χοντρικά θα έλεγα πως ο Μπονάτσος ήταν ένας ρόκερ στα 70s, ένας ηθοποιός του θεάτρου και του κινηματογράφου
στα 80s και μια δημοφιλέστατη τηλεοπτική περσόνα από τα 90s και έως το τέλος.
Ως ηθοποιό τον έχω δει λίγο και δεν μπορώ να πω πως με συνάρπαζε (απ’ όσα έχω δει). Βασικά, ο άνθρωπος υποδυόταν τον εαυτό του, εκείνο που ήταν, αλλά το να υποδύεσαι τον εαυτό σου δεν σε καθιστά αυτομάτως και ηθοποιό. Ως τηλεοπτικό αστέρα, δε, τον είχα δει μόνο ως μέλος της κριτικής επιτροπής στο τρίτο «Να η Ευκαιρία» –ένα talent show, που προβαλλόταν από το MEGA στο διάστημα 2001-2003–, καθώς παρακολουθούσα την εκπομπή (τακτικά και όχι ανελλιπώς) λόγω μουσικού ενδιαφέροντος. Από ’κει λοιπόν έχω σχηματίσει την όποια γνώμη έχω, σαν άνθρωπο, για τον Βλάσση Μπονάτσο.
Κοντολογίς,
θα έγραφα για έναν πολύ θετικό χαρακτήρα, καλόκαρδο, ακομπλεξάριστο, αληθινά
και όχι υποκριτικά άνετο, ανεπιτήδευτο, γνώστη που δεν ενδιαφερόταν να το
δείξει, πάντα καλής προαίρεσης – απ’ αυτούς τέλος πάντων, που έβλεπαν το ποτήρι
μισογεμάτο, όπως λέμε, και όχι μισοάδειο. Εξέπεμπε μία θετική αύρα αυτός ο
άνθρωπος, η οποία συνυπήρχε κάπου-κάπου και με μια αδιόρατη θλίψη, που είχε να
κάνει προφανώς με την πάλη που συνέβαινε μέσα του, με τις δικές του αγωνίες και
τα ζόρια.
Εν κατακλείδι θα σημείωνα πως επρόκειτο για έναν άνθρωπο που πάλευε να βρει ένα σημείο επικοινωνίας ανάμεσα στη δημόσια τηλε-εικόνα του και το προσωπικό του βάδισμα – μια... επικίνδυνη ισορροπία οπωσδήποτε. Κι έτσι, όταν κάποια στιγμή αυτά τα δύο θα συμπορεύονταν η ισορροπία θα πήγαινε περίπατο και το ένα (η τηλε-εικόνα) θα κατασπάραζε το άλλο. Δεν ξέρω αν χρειάζεται να πω πως, μέσα στα χρόνια, προσωπικά, με ενδιάφερε περισσότερο ο μουσικός Βλάσσης Μπονάτσος – και σχεδόν καθόλου όλες οι υπόλοιπες περσόνες του. Αυτόν παρακολουθούσα και αυτόν πάντα απολάμβανα, επιχειρώντας κάθε φορά να τον «τοποθετήσω» στο ευρύτερο μουσικό περίγραμμα.
Ως ηθοποιό τον έχω δει λίγο και δεν μπορώ να πω πως με συνάρπαζε (απ’ όσα έχω δει). Βασικά, ο άνθρωπος υποδυόταν τον εαυτό του, εκείνο που ήταν, αλλά το να υποδύεσαι τον εαυτό σου δεν σε καθιστά αυτομάτως και ηθοποιό. Ως τηλεοπτικό αστέρα, δε, τον είχα δει μόνο ως μέλος της κριτικής επιτροπής στο τρίτο «Να η Ευκαιρία» –ένα talent show, που προβαλλόταν από το MEGA στο διάστημα 2001-2003–, καθώς παρακολουθούσα την εκπομπή (τακτικά και όχι ανελλιπώς) λόγω μουσικού ενδιαφέροντος. Από ’κει λοιπόν έχω σχηματίσει την όποια γνώμη έχω, σαν άνθρωπο, για τον Βλάσση Μπονάτσο.
Εν κατακλείδι θα σημείωνα πως επρόκειτο για έναν άνθρωπο που πάλευε να βρει ένα σημείο επικοινωνίας ανάμεσα στη δημόσια τηλε-εικόνα του και το προσωπικό του βάδισμα – μια... επικίνδυνη ισορροπία οπωσδήποτε. Κι έτσι, όταν κάποια στιγμή αυτά τα δύο θα συμπορεύονταν η ισορροπία θα πήγαινε περίπατο και το ένα (η τηλε-εικόνα) θα κατασπάραζε το άλλο. Δεν ξέρω αν χρειάζεται να πω πως, μέσα στα χρόνια, προσωπικά, με ενδιάφερε περισσότερο ο μουσικός Βλάσσης Μπονάτσος – και σχεδόν καθόλου όλες οι υπόλοιπες περσόνες του. Αυτόν παρακολουθούσα και αυτόν πάντα απολάμβανα, επιχειρώντας κάθε φορά να τον «τοποθετήσω» στο ευρύτερο μουσικό περίγραμμα.
Φυσικά
αν μιλάμε για τον Βλάσση Μπονάτσο, σε σχέση με τη μουσική, το πρώτο που έρχεται
στο νου όλων μας είναι οι Πελόμα Μποκιού.
Είναι ο τρόπος που τραγούδησε ο Μπονάτσος σε κείνο τον δίσκο του 1972 (Lyra), τον κορυφαίο, μάλλον, δίσκο στην ιστορία του
ελληνικού ροκ (αν εξαιρέσεις τον «Μπάλλο» και «Το Βρώμικο Ψωμί» του
Σαββόπουλου, που ήταν ροκ, μα και πολλά άλλα ταυτοχρόνως). Οι ερμηνείες του σε
τραγούδια όπως τα «Πυρετός 42», «Ανατριχίλα», «Το φυλαχτό», «Ύμνος στη ζωή»,
«Κάποιος πεθαίνει» κ.λπ. (σε κάποια εξ αυτών ο Μπονάτσος ήταν και
συν-δημιουργός) είναι ανεπανάληπτες – ερμηνείες που τον τοποθετούν, ασυζητητί,
στην κορυφή των τραγουδιστών του ελληνικού ροκ.
https://www.lifo.gr/culture/music/epikindyni-isorropia-o-koryfaios-diskos-toy-blassi-mponatsoy
Σχόλια από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήKwstas Agas
Την εποχή που ηχογραφούσα με τον αείμνηστο Παντελή Δεληγιαννίδη στο στούντιο του στην Άνω Τούμπα, 1999/2000 (θα το πω για μια ακόμη φορά: αν, ανάμεσα σε όσα κάνω στη ζωή μου, φέρω και την ιδιότητα του τραγουδοποιού που δισκογραφεί - έστω μικρής εμβέλειας και ανυποληπτου - το χρωστάω στον Παντελή Δεληγιαννίδη), για πρώτη φορά άκουσα, από διηγήσεις του, για τη σύμπραξη του με τον επίσης αείμνηστο Βλάση Μπονάτσο, όταν έμεναν κι οι δύο στο Λονδίνο!! Ευχαριστούμε πολύ για το κείμενο Φώντα !!!!
https://youtu.be/ErNX6IO7gKA?si=KTy770MhG1pD_Kd4 ...
Κι αυτό ήταν το demo τους... Σκεφτείτε δλδ για τι ΔΙΣΚΑΡΑ θα μιλούσαμε αν είχε γίνει πλήρης παραγωγή ...
GORDIAN - Madeka
Dimitris Gerasimides
Τη φάτσα μου βαρέθηκα ρε
Αλέξανδρος Αλεξανδρής
Επιτέλους διαβάσαμε και ένα άρθρο για τον ροκ Βλάση Μπονάτσο ,και όχι μόνο για την τηλεπερσόνα των 90s!Φοβερό άρθρο
Kwstas Agas
ΑπάντησηΔιαγραφήας μη λησμονούμε όμως το εξής: όλοι αυτοί οι ροκ καλλιτέχνες, που είναι - ή θεωρούμε εμείς ότι είναι - ασυμβίβαστοι, αντισυστημικοί κλπ, όταν κάποια στιγμή κάνουν κάτι που απευθύνεται "στον πολύ κόσμο" και στο "ευρύ κοινό", όπως πχ να γίνουν τηλεπερσόνες, και πάλι θα το κάνουν με τρόπο, ας πούμε, "έξω από τα συνηθισμένα", με τρόπο που κάπως συνάδει με τη "ροκ περσόνα" τους!! Αυτό συνέβη με τον Βλάση Μπονάτσο όταν έγινε τηλεπερσόνα ... Αυτό και με τον Σαββόπουλο όταν έκανε τηλεόραση .. Αυτό και με τον τραγουδιστή των Sex Pistols, που από κει που έβριζε τη Βρετανία κατέληξε κάποια στιγμή να διαφημίζει τα προϊόντα της (να το βίντεο, μιας κι ακόμη κι ο πανκης ... για να καρδαμώσει θέλει το βουτυράκι του ... Άλλωστε κι ο Βλάσης Μπονάτσος, για να μην ξεφεύγω από το θέμα μας, έπαιξε σε ουκ ολίγα διαφημιστικά σποτ) ..
https://youtu.be/zvR2QiJ8wno?si=_ypInq8suer6-8kd
john lydon butter advert
Vassilis Serafimakis
Κάπου είναι κρυμένο ένα βιβλιαράκι που είχα αγοράσει πολύ παλιά τού Ανδρέα Αγγελάκη, το οποίο μίλαγε γιά το σεξουαλικό περιθώριο τής Θεσσαλονίκης. Με εξαιρετικό λόγο - μού άρεσε πολύ. Και να τώρα, στο άρθρο, που βρίσκω τον συγγραφέα να έχει συνεργαστεί με τον Βλάσση Μπονάτσο.
Εdit: Ξέχασα να πώ πώς κάτι που εκτός τών άλλων, δηλ, γραφή, κτλ, μού είχε κάνει τότε εντύπωση ήταν η απλότητα με την οποία μιλούσε γιά την ομοφυλοφιλία ο Αγγελάκης. Δεν είχε "πολεμική" το κείμενό του, κάτι ασύμβατο με τον αναμενόμενο λόγο εκείνης τής εποχής, δηλ λίγα χρόνια μές στη Μεταπολίτευση. (Αγόραζα τις περιθωριακές εκδόσεις τών -θα έλεγα- αγωνιστών γιά την απελευθέρωση τής ομοφυλοφιλίας, απελευθέρωση από το κοινωνικό στίγμα περισσότερο παρά από την όποια θεσμική καταπίεση, όπου υπήρχε θυμός, αγριάδα, κ.ά. Τα χαρακτηριστικά κάθε περιόδου ξεσηκώματος.)
Μού θύμισε έναν σπουδαίο λoγοτέχνη και κριτικό, ονόματι Εdmund White, ο οποίος σε ένα βιβλιαράκι του, χρόνια αργότερα, μίλαγε πολύ απλά κα στα ίσια (straight!) γιά την μαζοχιστική ομοφυλοφιλία του και τούς έρωτές του. Ξεστράτισα, αλλά έμαθα εδώ γιά τη συνεργασία τού Μπονάτσου με έναν σπουδαίο γραφιά, τού οποίου σήμερα από τότε πρώτη φορά ξαναείδα το όνομα, κι ίσως παραχάρηκα.
Φώντας Τρούσας
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02iAmtyDkHLFhE9djUFL87sqUF5bGyGVHAP6ggXEQubetZeCfM96XcBEUXAVoxacJtl&id=100014406333349&locale=el_GR
Nikos Mitrogiannopoulos
Φώντα, μια προσωπική μαρτυρία για τον Βλάση: δούλεψα μαζί του σε μια σειρά για την ΕΡΤ τέλη του '90. Βοηθός σκηνοθέτη εγώ. Κάποια στιγμή σε ένα γύρισμα, του έκανα μια διόρθωση εκφραστική σε μια ατάκα. Από τότε, δεν υπήρχε περίπτωση να γυριστεί πλάνο, χωρίς να φωνάξει ο Βλάσης "ο Νίκος είναι εδώ; Χωρίς τον Νίκο δεν ξεκινάω". Θεωρούσε δε αυτονόητο πως εκτός από το γύρισμα θα τον παρακολουθώ σε όποια εκπομπή εμφανιζόταν στην τηλεόραση. Μια τέτοια περίπτωση ήταν στην περίοδο του βομβαρδισμού της Γιουγκοσλαβίας. Είχε βγει στον Άλτερ να μιλήσει (αν θυμάμαι καλά είχε κάνει και κάποια συναυλία εκεί; ) Με ρωτάει την επόμενη μέρα: "με είδες χθες στον Άλτερ;". Του λέω "όχι, δεν το ήξερα, δεν είδα τηλεόραση". Συνεχίζει περήφανος: "τους είπα πως ένα παράπονο έχουμε μόνο από τους Γιουγκοσλάβους, ότι δεν τους έχουμε νικήσει ποτέ στο μπάσκετ και στο ποδόσφαιρο". Του απαντώ αυθόρμητα "Νομίζω πως στο μπάσκετ τους έχουμε νικήσει το 1987 και πήραμε το χρυσό". Παγώνει και λέει "τότε τι μαλακίες βγήκα κι έλεγα εγώ χθες το βράδυ; " Ο Βλάσης που γνώρισα ήταν αθώος σα μικρό παιδί, αβέβαιος για πολλά από όσα έκανε, πλακατζής, παρίστανε τη Φιλιππινέζα υπηρέτρια στο τηλέφωνο μέχρι να καταλάβει ποιος ήσουν και εκείνο που εκτίμησα ιδιαίτερα, πολύ σοβαρός, προκειμένου να κάνει σωστά ακόμη και το πλέον ασήμαντο. Σα να μη συγχωρούσε το παραμικρό λάθος στον εαυτό του. Αυτά με αφορμή το υπέροχο κείμενό σου και ελπίζοντας πως δεν κούρασα .
Kwstas Agas
ΑπάντησηΔιαγραφήστην ίδια εκπομπή (ή μήπως σε άλλη??) η άχρηστη/ άσκοπη μνήμη μου έχει συγκρατήσει τη θέση που πήρε ο Βλάσης Μπονάτσος για την ονομασία του γειτονικού κράτους: "πάντα είχε την ονομασία Μακεδονία, γιατί τόσα χρόνια δεν είχε γίνει μια προληπτική πολιτική για το πώς θα ονομάζεται αν κάποτε η Γιουγκοσλαβία διαλυθεί???" ?? Και κάπου εκεί θυμήθηκα τους παιδικούς μου άτλαντες (παιδάκι είχα πάθος με τη γεωγραφία και συνεχώς ζητούσα από τους γονείς μου να μου αγοράζουν άτλαντες και χάρτες): σε όλους η Γιουγκοσλαβία εμφανίζεται ως ενωμένη αλλά με διαχωριστικές γραμμές για Σερβία, Κροατία κλπ και ... το νότιο τμήμα έχει την ονομασία "Μακεδονία" ....
Nikos Mitrogiannopoulos
Να πω κι ένα αστείο με τον Βλάση. Κάνουμε γύρισμα στο Μοναστηράκι και στο διάλειμμα ο Βλάσης μου λέει ότι θα πάει να φάει με ένα φίλο του σε ένα σουβλατζίδικο. Περνάει η ώρα, ο Βλάσης δεν έχει εμφανιστεί, πάω να τον βρω. Μπαίνω μέσα, πήχτρα από κόσμο το μαγαζί, ο Βλάσης από το βάθος με βλέπει και μου φωνάζει "Νίκο, έλα να κάτσεις στο τραπέζι μας!". Εγώ είμαι όρθιος στην πόρτα, δε θέλω μπροστά στον κόσμο να του πω "πρέπει να σηκωθείς εσύ, όχι να κάτσω εγώ", προσπαθώ να είμαι ευγενής, οπότε μου κόβει να του πω "Βλάση μου, δεν ήρθα για να φάω, κάνω δίαιτα". Και γυρίζει ο Βλάσης σε όλο το μαγαζί δείχοντάς με και φωνάζει γελώντας "Λέει πως κάνει δίαιτα μέσα σε σουβλατζίδικο, ο μαλάκας!"